Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av Hagesæter, lørdag 07. mars 2015, klokken 18:13

« forrige - neste »

nortrahof

Sitat fra: Muffinman på lørdag 27. juni 2015, klokken 22:56
EDIT: Roter rundt på ebay etter diverse klips som passer, men frykter å ende opp med masse "ukurans" om jeg bestiller. Noen som har litt greie på typer som kan brukes på Model S?

Ta med deg en ødelagt klips til et Ford-verksted. Det er sikkert flere andre verksteder som også har klips som passer?
Jeg brukte klips fra Ford da jeg ødela noen da jeg lette etter DAB-antenne.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 23. juni 2015, klokken 22:58
Dette, vil jeg tro:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Smeltefolie-bitumen-4-stk-2000021214/

Har handlet et par pakker butyl/aluplate fra Biltema som jeg tenker å bruke i dørene. Er usikker på hvordan bitumen oppfører seg om det eksponeres for avfetting, og jeg vet ikke om det er risiko for at eventuell avfetting finner veien inn i dørene. Tror vel uansett at dette produktet er mer likt STP/Dynamat, og at det er en smule lettere å arbeide med enn bitumenplater. Brukte varmepistol ved montering av sistnevnte.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Lyddempingsplate-2000032878/

satheesh.net

Av ren nysgjerrighet; hvordan vil denne typen "modifisering" påvirke sikkerheten ifm en ulykke? (Påkjørsel, alvorlig kollisjon, etc.) Og hva med forsikringen?

Bilene er jo testet med fabrikkny bil i ulike tester, lurer derfor på om det kan føre til noen avvik.

Muffinman

#108
Kan ikke tenke meg at det har noen betydning. Vi snakker tross alt ikke om mer enn 10-12 kg for "full pakke" fordelt rundt på bilen, alt sittende fast. Når det gjelder totalvekten er jeg ikke bekymret; jeg har ikke panotak og dobbeltlader. Dermed er bilen minst 50kg lettere enn biler med begge deler. I tillegg har jeg ditchet 21" hjulene og sparer nok noen kilo der også.

Tok alle dørene i dag. Brukte en plate pr dør av produktet jeg linker til over. Fant løs alufolie i en dør som kan forklare en nesten umerkelig rasling jeg har hørt av og til siden bilen var ny, og wiren fra håndtaket på passasjerdøren var ikke koblet til. Sikkert etter siste reklamasjonsbesøk hvor man skulle fikse trekk fra trekantvindu (fikk dessverre vindsus etter utbedringen..)

Fant forresten en god metode å ta av dørtrekkene uten redskap; trekker forsiktig løs øverst hvor det er metallklips, og fører fingrene forsiktig ned langs sprekken på hver side. Da løsner plastklipsene uten å bli ødelagt. Vasket godt med aceton før montering av butylplater. Høytalerene fylles forresten med dritt på baksiden, ikke verdens beste konstruksjon...

Umiddelbart merker jeg en mye mer kontant lukkelyd i dørene. Har ikke prøvekjørt enda, men kommer tilbake med rapport senere. Kan ihvertfall si at det tilsynelatende var stort forbedringspotensiale, mesteparten av ytterplatene var nakne.

En "bivirkning" av dempingen i trunken er at den forbaska knirkingen jeg trodde kom fra bakluka som har hjemsøkt meg i snart 80.000km er helt borte :)

Muffinman

Jepp, her var det forskjell. Selv med bråkete Falken 453-dekk begynner støynivået nå å bli akseptabelt. Lyden når håndtakene går ut er endret, det hadde jeg ikke ventet. Virker mer diskret. Det er blitt såpass rolig fra sidene at jeg merker litt lyd bakfra igjen. Og nevnte jeg lukkelyden - nå er det slik den skal være, spesielt på framdørene.

Neste steg blir å se om det går an å gjøre noe med fronten. Ikke så enkelt siden det ikke er hjulbuer som kan dempes, og særlig mye torpedovegg tilgjengelig. Usikker på dette med å dempe frunken - det er flere som har gjort det men jeg kan ikke se at noen har meldt om opplevd effekt spesifikt fra demping her.

På neste bil bruker jeg kun butyl/aluplater - de er vesentlig lettere å jobbe med enn bitumen.

RonnyØ

Sitat fra: Muffinman på søndag 05. juli 2015, klokken 22:15
Jepp, her var det forskjell. Selv med bråkete Falken 453-dekk begynner støynivået nå å bli akseptabelt. Lyden når håndtakene går ut er endret, det hadde jeg ikke ventet. Virker mer diskret. Det er blitt såpass rolig fra sidene at jeg merker litt lyd bakfra igjen. Og nevnte jeg lukkelyden - nå er det slik den skal være, spesielt på framdørene.

Neste steg blir å se om det går an å gjøre noe med fronten. Ikke så enkelt siden det ikke er hjulbuer som kan dempes, og særlig mye torpedovegg tilgjengelig. Usikker på dette med å dempe frunken - det er flere som har gjort det men jeg kan ikke se at noen har meldt om opplevd effekt spesifikt fra demping her.

På neste bil bruker jeg kun butyl/aluplater - de er vesentlig lettere å jobbe med enn bitumen.
Bilder, Muffin?
Husqvarna Automower 320

Hyperstress

Sitat fra: Muffinman på søndag 05. juli 2015, klokken 10:15
Tror vel uansett at dette produktet er mer likt STP/Dynamat, og at det er en smule lettere å arbeide med enn bitumenplater.

Det er samme greiene, ja.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

#112
Sitat fra: RonnyØ på søndag 05. juli 2015, klokken 22:56
Bilder, Muffin?
Tok ikke bilder. Dels fordi det ligger "1000" andre bilder ute av tilsvarende på diverse fora (DK, US), og dels at jeg ville få jobben gjort uten forstyrrelser (les: fotografering). Brukte gode 6 timer effektivt arbeid på fire dører. Det er et møysommelig arbeid å dekke skikkelig når det er såpass vanskelig å komme til, spesielt i bakdørene. Regn med skrubbsår og blåmerker. I tillegg er alusjiktet på platene skarpt hvor plata er kappet, så det ble vel noen hull i originaldressen der også :)

Kostnad så langt:

1. Tykkmasse til hjulbuer bak: Kr. 140 + 2 radiatorpensler kr. 60. Sum 200,-
2. 2,5 pakker (2kvm) 3mm bitumenplater i trunk kr. 422,-
3. 2 pakker (1,8kvm) 2mm butylplater i dørene kr. 598,-

Sum: 1220,-

Total tid ca. 13 timer.


Legger ved noen linker som faktisk inneholder bilder. Våre danske forumvenner i aksjon her:
http://teslaforum.dk/forum/topic/lydd%C3%A6mpning-af-model-s?&page=8

Og et amerikansk prosjekt her. Jeg er ikke helt overbevist om at alt som ble gjort med denne bilen har hatt effekt, f.eks. legge på gulvet, men bildene er nyttige og viser hvordan det ser ut når det er strippet.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/35090-Photos-of-car-interior-taken-apart-for-sound-deadening

Tr0047

Jeg isolerte mine dører også, og brukte ca 1.6 m2 med butylplater.  Men jeg tok også å isolerte innsiden i dørpanelet med både støydempende plater samt støyabsorberende matter!  Det var mere tidkrevende (brukte sikker 12 timer totalt på dørene) , men sitter med følelsen av en mer komplett demping!   Og forskjellen var absolutt merkbar. 
Har også tatt utsatte steder i trunken, hjulbuene bak samt noe innvendig framme!

Fronten av bilen gjenstår, det kommer på et senere tidspunkt!
Mars 2015 P85D

cairnz

Da har jeg også smurt hjulbuer, puttet ting og tang i frunk og trunk, samt en dør.

Merkbar forskjell i den dype rumlingen på motorveien i 100+, samt mindre støy i tunnellene.
Elbilist

ctr46

Burde fått til et treff på østlandet i august feks?
85D

Muffinman

Fikk testet anlegget litt i dag (har ikke lydpakke). Har lagt 0,45kvm 2mm butyl i hver dør og en remse på innsiden av plastkassen selve høyttaleren sitter i. Resultat: strammere bass, og opplevd forvrengning på 11 er nå betydelig mindre enn på 7-8 før dempingen. Hadde først en illusjon om at det var mindre bass, men det stemmer ikke. Husker jeg hadde samme opplevelsen i starten etter å ha kalibrert en antimode mot subbene i hjemmekinoen. Trodde det var mindre trykk, men i virkeligheten var rumling fjernet der den ikke skulle være. Der hvor det _skulle_ være trøkk derimot var det nå opplevd bevegelse i tillegg til stram lyd. Ikke samme kreftene å gi på med i bilen naturligvis, men endringen ligner litt. Billig oppgradering av anlegget.

mj

Tok dørene foran i forrige uke. Brukte litt over en 2mm butyl biltemaplate i hver dør. Vanskelig å si om det hjalp særlig ved vanlig kjøring. Mulig støyen har flyttet seg litt bakover. Merker forskjell på lyd. Bedre bass og noe mindre lyd på utsiden. (mye lyd ut dørhåndtakene) Merkbart mindre støy i tuneller. Mulig dørene lukker litt ''stumpere'' i lyden, men ikke mercedeslukking som andre beskriver å ha fått.
I kveld gikk det med en snau plate i bakdøren. Opplevde det lettere å få tatt denne grundig selv om det var noe trangere. Hører ikke forskjell i anlegget innvendig og heller ikke på lukkingen. Utvendig hører man mer lyd ut dørhåndtaket så det betyr vel mindre lyd gjennom selve døren. Har ikke fått kjørt ennå. I morgen blir siste dør tatt.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Muffinman

Lukkelyden forandrer seg minimalt på bakdørene, men om du lukker med akkurat passe kraft foran er godlyden på plass. Smeller man igjen hardere enn nødvendig slamrer vinduet i pakningene, og da får man kort og godt ikke "mercedeslyd" uansett. Hvis man tar seg bryet med å forklare alle at man nå ikke trenger å lukke dørene like hardt som før har man oppnådd forbedring. Slamrer man i vei som tidligere er det liten forskjell.

Det er forresten vanskelig å høre forskjell om man tar dette i små etapper og prøvekjører mellom. Jeg tok alle fire dørene på en gang og syntes forskjellen i lav fart på grusvei var massiv. Men ble litt skuffet over at veistøyen på asfalt ikke ble mer redusert. Samboeren min derimot kommenterte uoppfordret at det var forskjell. Og det slår meg jevnlig "oi, her bråkte det mer før" - men bare når jeg ikke prøver å lytte etter forskjeller.

lurium

Noen her som har isolert vekk P85D front motor støy ved range mode?

Det er en høyfrekvent lyd som går meg på nervene.... og som potensielt kan føre til høyt forbruk av Ibux :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA