Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Next gen seter nå tilgjengelig for alle modeller

Startet av cirys1, mandag 02. mars 2015, klokken 15:18

« forrige - neste »

Teslanewbie

Produksjonsdato angir årsmodell! Puntum ! Nok en aledning til at jeg ikke ville ha en P85D  i feb... den er da tilvirket i des 2014..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cirys1

Er det bare jeg som er vanskelig..?? :P

Visst jeg kjøper noe som er annonsert som 2014 og  det senere viser seg at det er en 2013 modell så hadde jeg følt meg snytt/lurt.
Og i.h.t markedsføringsloven så kan jeg ikke se at det er tillatt heller, modellåret gir også utslag på salg/kjøpspris... :)

BMW850

#17
Mener å huske at den tiende bokstaven i VIN- nummeret ble endret til året den ble produsert. Ser nå at det stemmer i mitt tilfelle. Ble produsert i mars 2014 og har bokstaven E. Enig i at det eneste korrekte er at produksjonsdato angir årsmodell, selvfølgelig!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Bjørn Tore Vibeto

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 09. februar 2015, klokken 19:55
Produksjonsdato angir årsmodell! Puntum ! Nok en aledning til at jeg ikke ville ha en P85D  i feb... den er da tilvirket i des 2014..
Det er nødvendigvis ikke riktig. Min ble produsert i tidsrommet 8.1 - 14.1, og blir utlevert 24.2. Så å si at en P85D levert i februar, er en 2014 modell, er ikke riktig i alle tilfeller.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

Sense

Sitat fra: cirys1 på mandag 09. februar 2015, klokken 19:23
Sitat fra: Sense på mandag 09. februar 2015, klokken 18:28
Det vanligste er vel å angi hvilket år bilen første gang ble registrert. Det bruker ihverfall Finn.no og staten for å angi årsmodell.

Min TMS ble produsert i desember 2013, men ikke registrert første gang før februar 2014.
Så jeg selger den som 2014-modell.

Andre fakrikanter, som eksempel Volvo, selger 2016-års modeller, halveis inn i 2015.
Det blir for meg helt rart, bare for at forbrukeren skal føle han har en nyere bil lenger.

Det er ikke Finn eller staten som skal avgjøre hvilken modell det er, det er produsenten.

Det er vel ikke så enkelt heller. Forbrukerne vet jo at det ikke er en 2015 modell, når de ser at bilen er registrert sommeren 2014. Staten må ha en regel å forholde seg til pga. verdisetting, og det samme må forbrukeren som benytter eksempelvis Finn.
Hvis en modell har stått over ett år i butikk, kalles det overligger. Det gir grunnlag for prisavslag og kjøper skal vite om at det er overligger og ikke nyprodusert.

cirys1

Sitat fra: BMW850 på mandag 09. februar 2015, klokken 20:02
Mener å huske at den tiende bokstaven i VIN- nummeret ble endret til året den ble produsert. Ser nå at det stemmer i mitt tilfelle. Ble produsert i mars 2014 og har bokstaven E. Enig i at det eneste korrekte er at produksjonsdato angir årsmodell, selvfølgelig!
Sitat fra: Brumm på mandag 09. februar 2015, klokken 20:09
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 09. februar 2015, klokken 19:55
Produksjonsdato angir årsmodell! Puntum ! Nok en aledning til at jeg ikke ville ha en P85D  i feb... den er da tilvirket i des 2014..
Det er nødvendigvis ikke riktig. Min ble produsert i tidsrommet 8.1 - 14.1, og blir utlevert 24.2. Så å si at en P85D levert i februar, er en 2014 modell, er ikke riktig i alle tilfeller.

Det er produsentene som avgjør hvilken modell det er, bilen kan være produsert i juli 2014 og allikevel være en 2015 modell, men da har den riktig chassis-nummer.(vw bruker uke 22 som nevnt tidligere i tråden her)

Dette er jo spesielt viktig når det kommer nye modeller og facelifter at slike ting er på stell, selv ville jeg trodd at alle Tesla med autopilot++ ville være en "facelift" og gå som 2015. Men mest sannsynlig så har de begynt og utlevere disse med disse nye tingene i mitten av 2014 i "Junaiten" :)

cirys1

Sitat fra: Sense på mandag 09. februar 2015, klokken 20:17
Det er vel ikke så enkelt heller. Forbrukerne vet jo at det ikke er en 2015 modell, når de ser at bilen er registrert sommeren 2014. Staten må ha en regel å forholde seg til pga. verdisetting, og det samme må forbrukeren som benytter eksempelvis Finn.
Hvis en modell har stått over ett år i butikk, kalles det overligger. Det gir grunnlag for prisavslag og kjøper skal vite om at det er overligger og ikke nyprodusert.

Det med "overligger" var nytt for meg, der lærte jeg noe nytt..  8)

Men jeg er uenig i at staten har noe som helst med modeller av bil og gjøre det er det kun produsentene som bestemmer..  :)

VIN nr er stemplet på bilen når den ankommer Norge lite Staten kan gjøre med det...

Teslanewbie

En  bil produsert i 2014 kan i mine øyne aldri bli en 2015 modell til tross for at selve modellen kan være en 2015 modell ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sense

Det jeg mener er at staten gjennom Statens Vegvesen er de som klassifiserer og godkjenner en modell offisielt. Er det en ny bil som presenteres for biltilsynet første gang i 2015, så blir det ikke 2014 modell, selv om den ble produsert da.

turfsurf

Produksjonsdato, registreringsdato og modellår er alle viktige, og kan være ganske forskjellige. Modellår får man forholde seg til fabrikanten, utenom med Tesla som ikke har noe slikt, da får produksjonsår bestemme. Det viktige med modellår er jo når man har generasjonsbytte og/eller facelift, så man vet om det er en overligger eller ikke. Produksjonsdato er jo litt vanskeligere å finne ut av.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

petersv

Som flere påpeker opererer ikke Tesla med modellår som andre produsenter. Modellår henger ikke sammen med den gregorianske kalenderen, så hele den diskusjonen er litt meningsløs. Det er ene og alene bilbransjens skyld/lureri.

Tesla har andre modellbetegnelser på inkrementelle innovasjoner, f.eks. Autopilot, el.speil etc.

Etter min mening bør man, og jeg gjorde, angi hvilket utstyr som er med (autopilot f.eks.) samt regnr og km.stand. utleveringsmåned er synonymt med regdato, så derfor overflødig.

Til syvende og sist er det dette som skille bilene, ikke om de er rullet av prod.linja desember eller januar på andre siden av jorda.

Det er også dette kjøperne differensierer på. Spørsmålene var 90% pris, litt utsyr og litt om bilen generelt/"når kan jeg hente den" da jeg solgte min i fjor sensommer.

cirys1

Sitat fra: petersv på tirsdag 10. februar 2015, klokken 06:55
Som flere påpeker opererer ikke Tesla med modellår som andre produsenter. Modellår henger ikke sammen med den gregorianske kalenderen, så hele den diskusjonen er litt meningsløs. Det er ene og alene bilbransjens skyld/lureri.

Det er kun i årsskifte at dette ikke stemmer med VIN nummer, de første jeg har sett det på er 2014 annonsert som 2015,  andre modeller så stemmer det. 2013 har en "D" og 2014 har en "E", jeg har derimot ikke sett en "F" ennå, men den er nok rett rundt hjørnet.




pej

Jeg mener det er 2 skiller i tidslinja til Model S. Før/Etter Innfellbare speil og før/etter autopilot. Siden de mener de har endret 200 ting i uka betyr ikke akkurat årsmodellen så mye, men jo nyere produksjon desto flere forbedringer har bilen. Et nytt skille blir vel nå før/etter varme i ratt. Og når vi kommer til nov 2015 kommer faceliften og da blir alt annet gammeldags.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

ØyvindO

#28
Sitat fra: pej på tirsdag 10. februar 2015, klokken 12:15
Jeg mener det er 2 skiller i tidslinja til Model S. Før/Etter Innfellbare speil og før/etter autopilot. Siden de mener de har endret 200 ting i uka betyr ikke akkurat årsmodellen så mye, men jo nyere produksjon desto flere forbedringer har bilen. Et nytt skille blir vel nå før/etter varme i ratt. Og når vi kommer til nov 2015 kommer faceliften og da blir alt annet gammeldags.

Hvorfor før/etter innfellbare speil? Dette kan vel de fleste få ettermontert for en 5000-lapp? Autopilot og 4WD kan jeg skjønne.

edit: Rettet egen faktafeil :)

BMW850

Eller før/etter røde kalipere. Før/etter sort alcantara-tak osv  :P
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA