Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??

Startet av kodalse, fredag 20. februar 2015, klokken 21:01

« forrige - neste »

kodalse

Er det bare meg eller er det andre som "skygger banen" når det står heftelser i Brønnøysundregisteret som langt overstiger salgsverdien på bilen?

Av fire tilfeldige biler på finn.no var dette tilfellet for tre av de.
Jeg skjønner selvsagt at det er mange biler som er kjøpt med billån, men burde ikke disse vært forsøkt slettet før et salg?
Er man uforsiktig som kjøper risikerer man jo å kjøpe bilen to ganger.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

emil

At det står salgspant på f.eks 270.000 på en Leaf betyr jo ikke at det i dag er en gjeld tilsvarende det beløpet igjen.

Ikke alltid enkelt å innfri lån før man har fått penger for bilen.

Men normalt sett betaler man da ikke i kontanter til selger men betaler inn til de som har pant i bilen.

Hvis det derimot er høyere gjenværende gjeld på bilen enn salgspris kan det være lurt å være litt skeptisk og holde seg unna. Kanskje derfor en del Leaf har litt høy salgspris på finn.no fordi de ikke kan selges for lavere beløp enn gjennværende lån.

dissern

Nei, ikke i det hele tatt. Jeg anser det som helt normalt at folk trenger finansiering til å kjøpe bil, enten det er med 50 % egenandel, 30 % eller 0 %. Iløpet av tiden bilen eies så betales renter og avdrag, mens heftelsen registrert i Brønnøysundregisterer er den samme. Ved kjøp av bil med heftelse er det bare å sikre at finansieringsinstitusjonen bekrefter restgjeld hvor kontrakt beskriver hvor mye av avtalt kjøpesum går direkte til finansieringsinstitusjonen og til selger (om noe) og evt. om selger skal dekke et mellomlegg som første transaksjon. Jeg har kjøpt flere biler på denne måten uten noe som helst problem.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

kodalse

Det var da betryggende å høre. Jeg har hvis mulig kjøpt den bilen som ikke hadde pant hvis det var to ellers like biler.
Selv har jeg bare brukt boliglånet med ekstra innbetaling for å både få ned rentekost og gebyrer. Da blir det heller ikke pant i bilen.
Tror nok jeg fortsetter med det selv, men ved kjøp av neste bil kan jeg følge metoden dere nevner.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Electric

Pantet på bilen settes høyere enn verdien på pantet. Det blir som å tinglyse en pantobligasjon på boligen din. Man lager en pantobligasjon på 4 millioner (f.eks) - men låner kun 3 millioner. Dette gjør at man kan låne mer senere - eller når andre kjøper boligen så slipper de å lage en ny pantobligasjon på boligen.

Biler står derfor også med mer "pant" på et oppslag enn verdien på bilen - tom verdien når den var ny. Avtal selvsagt at pant skal slettes før du sender cash for bilen - pantet skal bekreftes slettet av panthaver (f.eks. banken).

bjorn_2390

#5
Sitat fra: kodalse på lørdag 31. januar 2015, klokken 09:53

Selv har jeg bare brukt boliglånet med ekstra innbetaling for å både få ned rentekost og gebyrer. Da blir det heller ikke pant i bilen.
Tror nok jeg fortsetter med det selv, men ved kjøp av neste bil kan jeg følge metoden dere nevner.
Dette har tradisjonelt sett ikke vært noen økonomisk gunstig fremgangsmåte (boliglån), fordi verdien på bilen faller vesentlig raskere enn på boliger (som gjerne går motsatt vei). Men mange velger denne måten, fordi det der og da virker gunstigere økonomisk. Men er man god på å betale ned den delen av boliglånet som utgjør "billånet", er det en god idé, - man må bare være ryddig.

Nå er jo boliglån gunstigere enn "noen gang", så nå er det vel kanskje plutselig en enda bedre deal, fortsatt forutsatt at men er flink til å nedbetale bildelen av boliglånet.

På sikt bør man altså unngå at man ikke har kjørt en bil ned, så den ikke lenger har verdi, mens man sitter igjen med masse lån på den, selv om dette ikke merkes så godt, fordi det er innbakt i huslånet. En god del går skoa av seg på dette, da man glemmer å se på totaltregnestykket. Avskrivning!

Ellers har jeg også kjøpt flere biler med heftelse på i Brønnøysund, men det gjelder bare å vite hva man gjør. Kjøper man av forhandler, sletter jo de som regel heftelsen allerede før bilen ligger på Finn, men noen venter, slik forklart ovenfor her. Men da er det ryddige kjøpekontrakter som ivaretar dette (hvis man da ikke kjøper bilen i en bakgård på Ryen, da skal man følge med).
Privat, ville jeg vært skeptisk til å kjøpe, dersom det var heftelse på bilen. Da skal du jaggu være sikker på hva du gjør. Jeg har gått fem på med dette en gang. Vi hadde kontrakt og det hele. Selger ordnet ikke opp, og NAF-advokaten hadde ingenting å stille opp med. De sa: Det er viktig å ha kontrakt, men den er ikke verdt papiret den er skrevet på, hvis ikke begge parter overholder det som står i kontrakten. Klart: Du vil vinne i en rettssal, men: Hva koster det? Og hvor lang tid tar det? Og hvor mye fuzz er det? Og får du likevel pengene dine? Ikke nødvendigvis, dessverre. Selv om dommen er rettskraftig i din favør.

Edit: Typo.
Blå Euro-Leaf (2012)

kodalse

Sitat fra: bjorn_2390 på søndag 01. februar 2015, klokken 13:51
Sitat fra: kodalse på lørdag 31. januar 2015, klokken 09:53

Selv har jeg bare brukt boliglånet med ekstra innbetaling for å både få ned rentekost og gebyrer. Da blir det heller ikke pant i bilen.
Tror nok jeg fortsetter med det selv, men ved kjøp av neste bil kan jeg følge metoden dere nevner.
Dette har tradisjonelt sett ikke vært noen økonomisk gunstig fremgangsmåte (boliglån), fordi verdien på bilen faller vesentlig raskere enn på boliger (som gjerne går motsatt vei). Men mange velger denne måten, fordi det der og da virker gunstigere økonomisk. Men er man god på å betale ned den delen av boliglånet som utgjør "billånet", er det en god idé, - man må bare være ryddig.

Det var det jeg mente med boliglån med ekstra innbetaling. Jeg kalkulerer alltid inn nedbetaling lik avskrivningskost/nedbetaling innenfor den beregnede tiden jeg skal ha bilen.
I tillegg ekstra nedbetaling når økonomien tillater det og likevel slik at en normal buffer opprettholdes til dekning av uforutsette utgifter.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Bekkenes

Helt vanlig å selge bilen med heftelser på den.
Men de skal slettes ved salg.

Enkleste måten er å få detaljer av de som de har billånet på, betale inn det som er igjen (hvis det er likt eller mindre en det bilen selges for) også overføre resten til gamle eier.
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Strømbil

Har kjøpt og solgt biler med pant mange ganger. Aldri hatt noen problemer med dette. Pengene betaler man jo inn til den som har pant i bilen. Overskytende betales fra De til selger av bil.
Svart Nissan Leaf 2013.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA