Finn-annonser for Dual-modellene forsvinner?

Startet av snurrehue, tirsdag 27. januar 2015, klokken 09:19

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: MeTesla på søndag 01. februar 2015, klokken 11:40
Jeg ser at en av disse som ligger under "Biler i utlandet" - en S85D med stort sett alt utenom vinterdekk nå ligger som SOLGT. Den var priset til 695 000 men det er jo veldig vanslekig å vite hva den faktisk gikk for. Om ikke Svein vil fortelle oss det så klart :)

Link?

MeTesla

Sitat fra: petersv på søndag 01. februar 2015, klokken 11:55
Sitat fra: MeTesla på søndag 01. februar 2015, klokken 11:40
Jeg ser at en av disse som ligger under "Biler i utlandet" - en S85D med stort sett alt utenom vinterdekk nå ligger som SOLGT. Den var priset til 695 000 men det er jo veldig vanslekig å vite hva den faktisk gikk for. Om ikke Svein vil fortelle oss det så klart :)

Link?

Her:
http://www.finn.no/finn/car/import/object?finnkode=54481568&searchclickthrough=true

MR Tesla

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 28. januar 2015, klokken 09:01
Å spekulere i tesla biler ... Gikk sikkert greit når bilen var nye og folk solgte med 100000 kr i fortjeneste men jeg trur at denne tid er forbi. . Men man veit jo aldri min P85D  som jeg har i bestilling er nå 130 000kr  dyrere enn  da jeg reserverte bilen ..
Kan ikke ha økt så mye som 130.000 ? Max ca 110?

lurium

Spekulasjon... gir uønsket fokus til Tesla.

At enkelte kjøper 6 biler for å tjene penger på andre er umoralsk. Kan aldri tenke meg at gjengen som driver med dette skatter for salget heller.

Håper Tesla stopper praksisen da den ikke er verdig et premium merke.

Med slikt så kan man oppleve at fks det kommer et tak på hva elbiler som er fritatt for moms etc. Merker jo selv hva kommetarer jeg får etter å ha bestilt P85D....

Amoss

Sitat fra: Thomas M på søndag 01. februar 2015, klokken 12:24
At enkelte kjøper 6 biler for å tjene penger på andre er umoralsk. Kan aldri tenke meg at gjengen som driver med dette skatter for salget heller.

Å kjøpe og selge biler er i seg selv ikke noe umoralsk, selv ikke om man tjener penger på det - eller regner med å tjene penger på det. Dersom alt skjer åpent og alle parter er ærlige (om betalt pris, nå pris, utstyrsnivå den gang og nå +++), så er det ikke noe galt som skjer her.  Selger får (forhåpentligvis) mer for bilen enn han ga, og kjøper for bilen raskere, og er villig til å betale ekstra for det - og kanskje til og med billigere enn om han skulle bestilt på normal måte. Som flere har vært inne på er dette en vinn vinn situasjon for kjøper og selger.

Men hva med Tesla da? Vel, så lenge alt går greit, så får de kanskje litt mindre inn fra salget, men får til gjengjeld flyttet salget ett halvt år eller så bakover i tid. Ikke noe galt så langt, dette er noe Tesla godt kan leve med.

Men, hva om ting går feil?  Hva om man ikke får solgt reservasjonen?  Vel, som flere her har påpekt så er jo ikke det noe problem heller - man har betalt inn ett depositum, og taper jo bare disse 15k (eller hva det nå var) pr. bil man avbestiller. Lav innsats som kan gi solid gevist, evnt. ett relativt lavt tap. Høres da greit ut det?

... vel, helt til man kommer frem til at den som sitter med den store økonomiske risikoen av spekulasjonen er Tesla, mens det er kunden som sitter med en evnt. gevist. Og DA blir det umoralsk.

... Men på den annen side, dersom noen har bestilt 6 biler og "avbestiller" 4 fordi vedkommende skal ha en selv, og bare fikk forhåndssolgt èn reservasjon, finnes det da noen ordlyd i avtalen som Tesla kan gjøre gjeldene så kunden IKKE slipper å kjøpe de ferdigproduserte bilene kunden bestilte? Basert på at dette ikke er en privatkunde, men en som helt tydelig gjør forretning på kjøp og salg av biler? Just asking...
Model S 85D

lurium

Fordel dette til politikerene som garantert setter maten i halsen når de begynner å se våre P85Der på veiene :)

Samtidig med spekuleringen som foregår mot forhåndbestillinger og privatpersoner som leker forhandlere.

Mark my words.... endringer kommer. Bare håper det ikke blir før jeg får min P85D :)

Amoss

Sitat fra: Thomas M på søndag 01. februar 2015, klokken 14:35
Fordel dette til politikerene som garantert setter maten i halsen når de begynner å se våre P85Der på veiene :)

...

Mark my words.... endringer kommer. Bare håper det ikke blir før jeg får min P85D :)

U-smart er ikke det samme som u-moralsk ;)  Så ja, endringene kan nok komme, men neppe basert på ekte moralsk etikk (men muligens basert på "moralsk" indignasjon bygget på det norske misunnelsestrollet :p )
Model S 85D

MR Tesla

Har en toppspekket 5 seters Blå P85D  med levering i mars til salgs for den umoralske pris av 950.000 du sparer ca 40.000,
Kommer en sort S85D i juni ( rett før avgiftene kommer i juli) til den umoralske pris av 720.000 du sparer ca 27.000 og en P85D med levering i mai med samme pris eventuellt høyere en  den blå P85D dersom det kommer lekasjer om avgifter fra revidert i juli
Noen som vil være umoralske å kjøpe en av disse så ta kontakt :D

lurium

Ikke bare er det uhederlig, men det er også et brudd på kontrakten med Tesla.
Dette ble jo stadfestet første runde med P85+ signature modellene.

http://www.dn.no/privat/dnBil/2013/05/09/teslas-superelbil-pa-svartebors

Punkt 6: "Avtalen kan ikke overføres eller tildeles en annen part uten skriftlig tillatelse fra en autorisert representant for Tesla."

Punkt 7: "Vi kan avvise bestillinger for å unngå overbestilling eller hvis vi mener det er best, helt etter eget skjønn.. Hvis bestillingen avvises, vil du bli underrettet og får refundert bestillingssummen."

Utdrag fra reservasjonsavtalen med Tesla:

Havebigfun

Sitat fra: Thomas M på søndag 01. februar 2015, klokken 19:15
Punkt 7: "Vi kan avvise bestillinger for å unngå overbestilling eller hvis vi mener det er best, helt etter eget skjønn.. Hvis bestillingen avvises, vil du bli underrettet og får refundert bestillingssummen."

Utdrag fra reservasjonsavtalen med Tesla:
Når folk får reservere 6 eller 10 P85D viser Tesla at de ikke tar dette  punktete særlig alvorlig.
Tesla kan løse dette ved å øke reservasjonsbeløpet til eks 10 % av bilens listepris.

snurrehue

Sitat fra: Amoss på søndag 01. februar 2015, klokken 14:33
Men hva med Tesla da? Vel, så lenge alt går greit, så får de kanskje litt mindre inn fra salget, men får til gjengjeld flyttet salget ett halvt år eller så bakover i tid. Ikke noe galt så langt, dette er noe Tesla godt kan leve med.

Feil. Tesla selger nok hele sin produksjon. Problemet her, for Tesla, er at disse bilene har blitt booket i Norge til en ugunstig pris for Tesla. Alternativt kunne de blitt solgt i for eksempel USA til deres vanlige margin. Så Tesla taper definitivt på spekulantene.

Øggen

Eller som de fleste andre aktører med samme problemstilling (handel/kjøp i forskjellig valuta) å ha en fotnote om å lovberette seg å justere pris ved unormale valuta svingninger.

Amoss

Sitat fra: sangiovese på søndag 01. februar 2015, klokken 20:12
Feil. Tesla selger nok hele sin produksjon. Problemet her, for Tesla, er at disse bilene har blitt booket i Norge til en ugunstig pris for Tesla. Alternativt kunne de blitt solgt i for eksempel USA til deres vanlige margin. Så Tesla taper definitivt på spekulantene.

Problemet her, for Tesla, er at disse bilene har blitt booket i Norge med EU spesifikasjoner uten å ha vært gjennom fabrikken i Tilburg, og kan derfor ikke omsettes til normalpris annet enn i Norge og Sveits(?).  Jada, de får helt sikkert solgt hele sin produksjon, men neppe alt her i Norge. Dersom spekulantene ikke klarer å få solgt bilene, og det derfor blir mange uhentede biler i Norge, da kan de ha ett problem, og måtte gå enda lengre ned i pris, eller eksportere og selv måtte koste tollen inn til EU slik at de kan selges til samme eller tilsvarende pris som biler bygget for EU. Ett stort lager av uavhentede biler i Norge som selges til redusert pris vil også gå ut over bruktbilprisene her til lands....

Oppsiden måtte evnt. være dersom Tesla sitter med mange importerte og registrerte biler her til lands når en evnt. avgift innføres. Håper i så fall at disse kan selges som "bruktbiler" (demo). Så kanskje, dersom det innføres avgifter fra og med reviderte, så vil vi sitte i en situasjon der man en tid fortsatt kan kjøpe P85D avgiftsfritt, men må betale mva på 85D og 60 ;)
Model S 85D

B_Tesla

Er det virkelig noen som har kjøpt 6-10 slike reservasjoner. Slik jeg ser det er man da virksomhet, og en garantisak kan da rettes til den personen. Ganske kjipt som privatperson dersom man må bytte batteri på en 2-3 Tesla'r.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA