Få bedre ryggelys? Er dette mulig?

Startet av mr.rs4, lørdag 17. januar 2015, klokken 12:12

« forrige - neste »

P85_Norway

Sitat fra: PCS på søndag 18. januar 2015, klokken 01:05
Noe i denne gata er løsningen på ryggelys problematikken.
Finnes nok av små kraftig LED pærer på markedet nå om dagen.
Link?
Tesla M3 Performance

mr.rs4

Her er det noen alternativ.
Enten LED strips lignende, eller de knappene som skrevet tidligere.

Spørsmålet er vel hvor langt de greier å lyse opp(bør vel greie ihvertfall ein bil lengde), og ikke forstyrre rygge kameraet.

2pcs 12V LED COB Car Auto DRL Driving Daytime Running Lamp Fog Light White 17cm
http://www.ebay.com/itm/2x-Waterproof-Super-Bright-COB-White-Car-LED-Lights-12V-for-DRL-Fog-Driving-Lamp-/400561375415?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item5d435188b7&vxp=mtr

2x Super Bright COB White Car LED Lights for DRL Fog Driving Lamp Waterproof 12V
http://www.ebay.com/itm/2x-Super-Bright-COB-White-Car-LED-Lights-for-DRL-Fog-Driving-Lamp-Waterproof-12V-/331061306458?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4d14caa45a&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/12V-10W-LED-Car-Daytime-Running-Light-DRL-Head-Lamp-Eagle-Eye-White-Light-H8-/181576905017?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item2a46d3b139&vxp=mtr
12V 10W LED Car Daytime Running Light DRL Head Lamp Eagle Eye White Light H8
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Oggen

Har nå bestillt 8 stk av sistnevnte lys bare for å prøve. Om det ikke er noe tess, så får guttungen dem på olabilen

mr.rs4

Hvilke rygge lys pærer er det i Tesla?
P21 er de gamle standard pærene, men T15, T20 og T25 er den "nye" pære sokkelen, det kan jo være så enkelt å bare bytte ut pæra, og kanskje få bedre lys ut av det.
Og er det T25(største) pæresokkelen, så er det godt lys i tunnelen :-)
Tror denne kan gjøre jobben, med å gi nok lys når man trenger godt rygge lys.

T15 W21W og T25 W21W er samme type, bare størrelse som er forskjellige.

P21/5W

T15 W21W

T25 W21W
Annonse på Finn.no

P85_Norway

Sitat fra: mr.rs4 på tirsdag 20. januar 2015, klokken 15:18
Hvilke rygge lys pærer er det i Tesla?
P21 er de gamle standard pærene, men T15, T20 og T25 er den "nye" pære sokkelen, det kan jo være så enkelt å bare bytte ut pæra, og kanskje få bedre lys ut av det.
Og er det T25(største) pæresokkelen, så er det godt lys i tunnelen :-)
Tror denne kan gjøre jobben, med å gi nok lys når man trenger godt rygge lys.

P21/5W

T15 W21W

T25 W21W

Jeg tror ikke det er standard pærer, som man kan bytte, men integrerte LED. Noen som har sjekket?
Tesla M3 Performance

mr.rs4

Sitat fra: P85_Norway på tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:11
Jeg tror ikke det er standard pærer, som man kan bytte, men integrerte LED. Noen som har sjekket?
Ja, det frykter jeg, min kones gamle (2010) BMW 318TD var slik med små LED i selve lykta, den sluttet å blinke, og kostet VELDIG mye å bytte, men som kom heldigvis på garantien til BMW
Annonse på Finn.no

overlay

Kommunikasjonen i biler er via blandt annet protokollen CANBUS. Så det betyr da at kommunikasjonen blir ødelagt/forstyrret vil jeg tro :)

petersv

Jeg tror dere blander litt. Problemet med CAN (egentlig ikke noe med det å gjøre, men, men..) er hvis man bytter til LED fra glødepærer. Da mange biler måler resistensen for å sjekke om pæra er gått. Er den feil vil man få en feilmelding på, nettopp, CAN-busen.

Det er ikke et problem på tesla, som benytter LED fra før og ikke har slik varsling da man antar de er servicefrie.

Oggen

Ok, men er det utskiftbar pære/LED, eller må en hel modul byttes for å endre ryggelyset. Ingen som vet og har sjekket??

sn0le

Sitat fra: nortrahof på søndag 18. januar 2015, klokken 12:31
Jeg har et slikt kamera på bobilen, der IR-diodene sitter i en ring rundt selve kameraet. Det virker supert!
Er det kameraet et fargekamera eller sort/hvitt-kamera?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

petersv

Sitat fra: Oggen på onsdag 21. januar 2015, klokken 09:46
Ok, men er det utskiftbar pære/LED, eller må en hel modul byttes for å endre ryggelyset. Ingen som vet og har sjekket??

Tipper det ikke er det, men jeg sjekket aldri. Henter man strøm derfra til ekstra lys så har det ikke noen betydning forsåvidt :)

F_P

Det færreste biler har pæresjekk via Can-bus på småpærer som ryggelys, blinklys, skiltlys etc. Feil via can-bus kan kun «meldes direkte» fra lamper/pærer som inneholder en styreenhet som kan kommunisere over can-bus (egne ledninger som distribuerer can-bus signal i bilen). Meldingen om gåen pære (vanlige pærer) oppstår når «null eller lavt strømtrekk oppstår», og strømmen kuttes ofte til pæren når dette skjer. Derfor oppstår gjerne flimmer og tilslutt kutt av lys når man ettermonterer LED som trekker for lite strøm på kretsen i forhold til det som ligger programmert inn som standard. Det stemmer imidlertid at selve feilmeldingen sendes via can-bus uansett, men denne meldingen kommer da fra det som ofte kalles bilens sentralelektronikk. Det er denne «hjernen» som skrur av/på div belysning og en masse annet.

Mistenker forøvrig at ryggelyset i TMS er en integrert LED-løsning som ikke kan byttes. For ettermontering av ekstrapærer til ryggelys trengs mest sannsynlig +12V, jord, og i tillegg «ryggesignal» som kommer fra nevnte sentralelektronikk. Sistnevnte kan helt sikkert hentes ut fra lykta et sted.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Sitat fra: sn0le på torsdag 22. januar 2015, klokken 00:54
Sitat fra: nortrahof på søndag 18. januar 2015, klokken 12:31
Jeg har et slikt kamera på bobilen, der IR-diodene sitter i en ring rundt selve kameraet. Det virker supert!
Er det kameraet et fargekamera eller sort/hvitt-kamera?

Det er et fargekamera. Grunnet IR-lysdioder som lyser opp bak bilen, har disse redusert fargespektrum så lyset fra IR-dioder gir nærmest monochrome bilder i gråtoner. Den grad lyspærer også hjelper til (det orginale ryggelyset) vil det gi farger.
Da IR-LEDene er mye kraftigere enn de originale ryggelys på bilen, vil derfor bildet være i farger nærmest bilen for så å gå over gradvis til monochrome.
"Fordelen" med IR-lys er at bilen ikke behøver se ut som et "juletre" når den rygger. Lyset er kun synlig på TV-kamera.

Jeg mener det burde være mulig å få "lurt" inn en smal stripe med IR-LEDs som ikke kommer i konflikt med lys som kommer inn under godkjenningsordningen i kjøretøysforskriften.

- Er baklysene på TMS delbare i reflektor og lykteglass - eller er de limt sammen?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Cato76

Som oftest er det dårlig ryggelys når det er mørkt ute. Samtidig er skjermen dimmet ned til 0-20% belysning. Husk at dersom man dimmer opp skjemen når man setter bilen i revers vil man også få mye mer lys på ryggekamera-skjemen.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA