Få bedre ryggelys? Er dette mulig?

Startet av mr.rs4, lørdag 17. januar 2015, klokken 12:12

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 17. januar 2015, klokken 15:04
Sitat fra: Trustno1 på lørdag 17. januar 2015, klokken 14:24
Misstenker linsa fort blir ripete og uklar av det.
Nei. Gjør dette jevnlig og linsa er like fin etter 15 måneder og 57.000km.
Enig med Muffinman, og pleier å gjøre det samme. Tror linsa er herdet glass, som skal mye til for å ripe opp.

mr.rs4

Det skader jo ikke når du er på bensinstasjonen og fyller på, nei vent nå litt, bilen bruker jo ikke bensin :-)
Skulle vært en vaskebøtte med vaskekost så kunne vi ha vasket vinduene(og kamera) mens vi ladet bilen :-)
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Øyvind.h

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 17. januar 2015, klokken 16:38
Enig med Muffinman, og pleier å gjøre det samme. Tror linsa er herdet glass, som skal mye til for å ripe opp.
Samme her. Drar fingeren over innimellom. Fungerer helt fint. Linseglass er normalt harde saker som ikke ripes opp av slikt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cobos

Jeg har en rull med fineste kvalitet toalettpapir, det er mindre flak og mye billigere enn papirlommetørkler og gjør nytten både til å gå over linse til ryggekamera og ryggesensorer når de dekkes med veimøkk.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

@roger

Tviler på at trådstarter var på jakt etter rengjørinsmetoder at ryggekameralinse........
Ryggelyset er en av FÅ ting som irriterer også meg med denne bilen, så dersom noen har en grei mal på HVORDAN FÅ BEDRE RYGGELYS, så hører jeg gjerne på det øret  :D
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

PCS

Noe i denne gata er løsningen på ryggelys problematikken.
Finnes nok av små kraftig LED pærer på markedet nå om dagen.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har gjort det samme på min Leaf og linsa er like fin etter 38mnd og 92.000km (regner med at TMS har bedre kvalitet på linse og kamera enn Leaf)

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

mr.rs4

Hvilke type sokkel er et på nåværende rygge lys på TMS / TMSP85D?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Stig O

Sitat fra: @roger på lørdag 17. januar 2015, klokken 22:36
Tviler på at trådstarter var på jakt etter rengjørinsmetoder at ryggekameralinse........
Ryggelyset er en av FÅ ting som irriterer også meg med denne bilen, så dersom noen har en grei mal på HVORDAN FÅ BEDRE RYGGELYS, så hører jeg gjerne på det øret  :D

+2
Ryggekamera er ikke brukbart der det er helt mørkt!
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

nortrahof

TV-kamera som ryggekamera bruker å være følsomme for IR-lys. Dette er langbølget lys som er usynlig for det menneskelige øye.
Da kan det være mulig å montere ekstra IR-LEDs sammen med stopplys eller tåkebaklys i samme lykter?
Dette lyset vil ikke blende eller være synlig med det blotte øye, kun lyse opp for ryggekamera.
Jeg har et slikt kamera på bobilen, der IR-diodene sitter i en ring rundt selve kameraet. Det virker supert!

For raskt å kunne sjekke prinsippet på TMS, kan en vanlig TV-fjernstyring brukes. Lyser denne opp veien på ryggekameraet, burde det ikke være noen grense for hvor sterkt lys man kan bruke? Røde lykteglass demper IR-lys minimalt.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Sense

Jeg tviler på om det er lov å endre eller fjerne tåkelys eller reflekser på en typegodkjent bil. Derimot ser jeg ikke for meg biltilsynet rive av skiltene om du monterer et ekstra ryggelys.

BMW850

Sitat fra: PCS på søndag 18. januar 2015, klokken 01:05

Kanskje dette kunne vært noe. Vet ikke om det er gjennomgående hull for skiltplata men å boret gjennom skiltet og festet det med slike LED-skruer sammenkoblet med ryggelyset hadde jo vært kjekt om det hadde latt seg gjøre :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

TRM

Sitat fra: PCS på søndag 18. januar 2015, klokken 01:05
To sånne må jo være geniale å skru inn i skiltet. Hvor kan man hente strøm? Skiltlyset?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

BMW850

Må jo selvfølgelig hente strøm fra det eksisterende ryggelyset da.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

TRM

Sitat fra: BMW850 på søndag 18. januar 2015, klokken 23:13
Må jo selvfølgelig hente strøm fra det eksisterende ryggelyset da.
Hehe... Det hørtes ut som en god idé, ja... Hvordan er det å komme til der?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA