Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Outlander PHEV SMS Remote tilgjengelig

Startet av Batteritralla, tirsdag 27. januar 2015, klokken 21:24

« forrige - neste »

Batteritralla

Svært store variasjoner i hva folk synes er "greit"

I natt ladet jeg noen timer i et parkeringshus, fordi da kom jeg meg helt hjem.

Første gangen jeg ladet på et "offentlig" sted og gratis.(jeg betalte for parkeringen)

Fikk nesten dårlig samvittighet for å oppta en plass hvor andre kort rekke vidde biler kanskje hadde mer bruk for den. Det var tre plasser til ledige, og klokka var 23:30 i et bort i mot tomt parkeringshus.

Kjørte rett forbi superladeren på Aksdal, fordi jeg så at jeg ville komme meg helt hjem med en margin på ca 50 km.

Registrerer at enkelte bort i mot går over lik får å få ladet "gratis".

Nærmest som om det er en sykdom - er det gratis så MÅ man lade - enten man trenger det eller ei!

Er det meg det er noe i veien med?

Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

sturle

Sitat fra: Batteritralla på torsdag 08. januar 2015, klokken 22:32
Svært store variasjoner i hva folk synes er "greit"
Har nokon sett opp ein gatis ladar, er det greitt å lade der på dei vilkåra som er gitt.  Eg tykkjer derimot ikkje at det er greitt å stå der utan å lade.

Sitat fra: Batteritralla på torsdag 08. januar 2015, klokken 22:32
I natt ladet jeg noen timer i et parkeringshus, fordi da kom jeg meg helt hjem.

Første gangen jeg ladet på et "offentlig" sted og gratis.(jeg betalte for parkeringen)

Fikk nesten dårlig samvittighet for å oppta en plass hvor andre kort rekke vidde biler kanskje hadde mer bruk for den. Det var tre plasser til ledige, og klokka var 23:30 i et bort i mot tomt parkeringshus.
Det skal du absolutt ikkje ha.  Om det kjem ei kø av bilar som må lade, og du har fått nok, er det sjølvsagt normalt å gi frå seg plassen.

Sitat fra: Batteritralla på torsdag 08. januar 2015, klokken 22:32
Registrerer at enkelte bort i mot går over lik får å få ladet "gratis".

Nærmest som om det er en sykdom - er det gratis så MÅ man lade - enten man trenger det eller ei!
Det trur eg ikkje, og i so fall trur eg ikkje det primært er prisen.  Ein times lading på ein vanleg gratis ladar (16A 1 fase) kostar ikkje meir enn 2-3 kroner i straum.

Sjølv ladar eg nesten alltid når eg skal ein stad med ein gratis ladestasjon, og oppsøkjer dei når det er ein der eg skal.  Den viktigaste grunnen er at eg har veldig treg lading heime.  Eg vil ikkje gjere ei dyr oppgradering av det elektriske anlegget til ei garasje som uansett skal rivast i ikkje alt for fjern framtid. Heime får eg akkurat nok til dagleg bruk, men ekstraturar må dekkjast inn ved at bilen står i helgene, eller ved lading der eg skal.  Lading på butikken dekkjer forbruket til og frå butikken, og då ladar eg der.  Skal eg litt lengre avgårde, og har valet mellom 22kW til 2,50 pr minutt eller gratis 16A schuko, vel eg gratis 16A.  Kan heller fylle opp med 22kW før eg reiser, dersom eg ikkje har fått nok.  Då kan gjere det eg kom for å gjere, anten det er å handle eller fylgje 6-åringen på fotballturnering, utan å stresse for å avslutte lading før eg er ruinert, eller når det kjem ein trengande Leaf som er redd eg kjem til å stå der heile dagen.  Om schuko hadde kosta 10 kroner timen, hadde eg likevel vald den.  Her er det ikkje gratis som er avgjerande, men at eg får straum utan å stresse.  Gratis hurtiglading (22 kW) har eg berre brukt når eg treng det, og berre nok til å komme meg heim med OK margin.  På superladarane står eg gjerne lenger, med mindre det er kø, men dei har eg trass alt betalt for.

Muffinman

Jeg er nok en gnier. Tok et telefonmøte på supercharger i dag. Mest for å unngå bilstøy inn på møtet, men så fikk jeg jo med meg for nesten 40 kroner i strøm også.

Lurer på hva jeg skal bruke dem til. Kamferdrops kanskje.

Batteritralla

To ærlige innlegg, som gjør meg litt klokere  :)

Jeg hadde faktisk ikke dårlig samvittighet når jeg ladet i parkeringshuset, men når jeg var borte i bilen en time før avgang så kom det en Leaf. Jeg spurte om de hadde behov for å lade, men svaret var nei.

Jeg flyttet bilen uansett.

Det er rikelig med folk som irriterer seg over Tesla, uten noen god grunn annet enn misunnelse eller misforståelse i forhold til avgifter og andre incentativer.

Jeg prøver å unngå å forsterke dette, og avstår fra alt annet enn strengt nødvendig lading.

Når det gjelder Superladere så blir dette noe helt annet, men jeg kjører rett forbi disse også om jeg kommer meg hjem uten å lade.

Mye av dette er nok pga at jeg liker tanken på at min Model S koser seg trygt i garasjen uten fare for parkeringsbulker eller i verste fall hærverk.

De få kr dette koster over min egen strømregning er vel verdt det.

Jeg kjenner flere som har fått stripet opp sin Tesla - på en måte som levner liten tvil om at det var nettopp pga at det var en Tesla...
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Batteritralla

Likte kamfer drops forslaget - men jeg mangler noen år før jeg er helt der  ;D
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Muffinman

Det er bare å bli skikkelig gnitten på lade-tiørene, så havner du fort i den alderen ;)

BMW850

Kamferdrops ja, den var god  ;) Angående lading :  Min tid er også penger og jeg gidder ikke stå lenger enn nødvendig for å lade. Foretrekker at bilen står til lading i garasjen og at jeg kan gjøre andre ting ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Jepp, raser forbi superladerene hvis jeg er sikker på å rekke fram uten. Men veldig greit å stoppe i 10 minutter på en før man kjører siste biten inn til hotellet om kvelden for å litt reserve i tilfelle det blir trøbbel med ladingen om natta. Fordelen med elbil er jo faktisk det at den fyller seg opp mens man sover. Selv supercharger, som er verdens raskeste hurtiglader, er en nødløsning jeg bare bruker når jeg må.


BMW850

Absolutt,  får noen mil på SC på kort tid dersom man har relativ lav SOC. Stoppet 15 min på Solli idag på vei hjem fra Sverige. Helt topp :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA