Hovedmeny

Kondens i bil

Startet av havardr, torsdag 01. januar 2015, klokken 19:36

« forrige - neste »

havardr

Her om dagen når jeg hadde vært ute på en handletur og skulle hjem merket min samboer at det dryppet på låret hennes i en rundkjøring. Vi gjorde et kjapt overblikk inne i bilen, og oppdager her at det fra kammeret hvor mikrofonen sitter og mot solbrille"skuffen" ligger litt vann, trykker vi på denne kommer det ut noen dråper. Vi ser også at det er fuktighet i stofftrekket rundt hele denne plastinnsatsen i taket med lys og det som er.
Vi kjører så rett til forhandleren Vestfold Auto som er kun et par minutter unna.

Her tar de bilder og får en mekaniker til å ta ut denne innsatsen, det viser seg at det ligger kondens over hele taket.
De tørket bort så mye de kunne, og sendte bilder til Nissan. De regnet med at jeg måtte sette bilen der en dag, og at de strippet ned taket og bak i bagasjerommet for å se om utluftingslukene er tette.

Er det noen andre som har vært borti dette?
I følge forhandler var dette en helt ny sak for dem, og de ble igrunn litt overasket. Men dette er jo samme forhandler som aldri hadde hatt en eneste klage (visstnok) på fjernlysene.

Marius Engel

Merkelig.
Synes min Leaf har så "tørt" klima, selv om jeg skjeldent bruker ac.

havardr

Av er vel igrunn ikke på hos meg så ofte, kun noen få ganger for at pakninger ikke skal tørke ut. Stort sett står ting på auto

Marius Engel

Sitat fra: havardr på torsdag 01. januar 2015, klokken 21:05
Av er vel igrunn ikke på hos meg så ofte, kun noen få ganger for at pakninger ikke skal tørke ut. Stort sett står ting på auto

Hva mener du med det? Er det noen grunn til å kjøre AC innimellom?

Jeg mener jeg har hørt at på mange biler vil ikke AC slåes på når det er kaldt nok, selv om du trykket på ac knappen.

havardr

Akkurat den har jeg ikke hørt noe om.

Men har tidligere blitt fortalt at AC bør brukes innimellom, hvis ikke tørker pakninger i systemet ut, og gassen kan forsvinne fra bilen. Gjorde et kjapt søk på dette nå uten å finne noe særlig lurt om det, men AC anbefales av "alle" på vinterstid for å tørke ut luften i bilen for å unngå feks dugg (http://www.storm.no/nyheter/aircondition-i-bilen-paa-eller-av-om-vinteren-3924975.html)

e-h

Setter du på styring av vifte mot frontruten går vel ac på automatisk også. Gjorde i hvert fall det på den vi prøvekjørte nettopp.

emil

Sitat fra: e-h på torsdag 01. januar 2015, klokken 21:47
Setter du på styring av vifte mot frontruten går vel ac på automatisk også. Gjorde i hvert fall det på den vi prøvekjørte nettopp.

Problemet med AC er at den tørker ut luften ved å fjerne fuktighet (naturlig nok). Denne fuktigheten blir delvis liggende igjen i anlegget og når du starter dagen etter med kald bil og setter på varmeapparatet blir denne fuktigheten blåst rett på frontruta og en kanskje duggfri rute er det nå ikke mulig å se igjennom og du må vente lenge før du kan kjøre avgårde.

Holder du AC av hele vinteren slipper du det problemet.

Jan-Børre Olsen

Men med ac på virker jo varmepumpen, var det ikke sånn da?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Marius Engel

Sitat fra: smaug01 på lørdag 03. januar 2015, klokken 21:10
Men med ac på virker jo varmepumpen, var det ikke sånn da?

Slik har jeg kommet fram til at det mest sannsynlig fungerer.

Heat: varmepumpe på

Ac: varmepumpen skifter til air condition (kjøling/tørking)

Heat og ac: varmepumpen kjøler/tørker luften, varmeelementet varmer så opp den tørkede luften.

Heat og ac av: kun vifte.

Jan-Børre Olsen

Hvis ac og varmepumpe går samtidig burde man se at strømforbruket var minst med bare heat på men det er ikke tilfelle i min bil. Har ikke sett etter men antar at det bare er en register og ikke to? Skulle jeg gjette er det et varmeelement og en varmepumpe krets som gjør jobben som aircon på sommeren og varmepumpe om vinteren? Forbruket av strøm tilsier det også.

Marius Engel

Sitat fra: smaug01 på lørdag 03. januar 2015, klokken 21:33
Hvis ac og varmepumpe går samtidig burde man se at strømforbruket var minst med bare heat på men det er ikke tilfelle i min bil. Har ikke sett etter men antar at det bare er en register og ikke to? Skulle jeg gjette er det et varmeelement og en varmepumpe krets som gjør jobben som aircon på sommeren og varmepumpe om vinteren? Forbruket av strøm tilsier det også.

Det som står i bruksanvisning er at ved ac og heat på går det mest strøm.

Når heat er på får man varme.

Når av er på får man kjøling.

Når ac og heat er på får man avfykting av luften og varme.

Da blir det logisk slik jeg forklarte det, og det vil stemme med bruksanvisning og mailen jeg fikk fra nissan support forrige uke.

MEN: jeg merker også, som deg at forbruket til oppvarming er lavere når jeg slår på ac i tillegg til Heat. Ihvertfall en liten stund. Hvorfor vet jeg ikke. Når det står på over litt tid har jeg ikke klart å finne store forskjellen i forbruk.

MEN: når keg kun kjører med Heat, sjeler varmen svært lite strøm. Ved ca 0 grader, stjeler kun heat ca 5 km av GOM, ved ferdig forvarmet bil.

Hvordan tenker du at man kan få tørking av luft, samt varme? Jeg tenker at varmepumpen må gå som aircondition for å avfukte luften ved hjelp av nedkjøling, og elektrisk varmeelement må så varme opp luften.

For jeg merker, at når jeg slår på ac, forsvinner dugg fort.

Jan-Børre Olsen

Jeg tenker at luften ikke blir noe særlig tørket, den er jo allerede nedkjølt og under duggpunktet, hvorfor skal et ekstra kjøleelement tørke luften mer om vinteren? Jeg ser for meg at for å holde det enkelt og billig er det bare en kompressor krets i bilen og temperaturen utenfor dikterer om skal kjøle ned å fungere som aircon eller varmepumpe? Er det to separate radiatorer utenfor bilen?

BE

AC kan bare kjøle eller varme. Når den kjøler tørker den luften. Når den fungerer som varmepumpe tørker den ikke luften, men varmer den. (Relativ luftfuktighet vil synke når temperaturen stiger). At den tørker luften når den fungerer som varmepumpe er feil i manualen.

At den først skal kjøle luften for så å varme den opp igjen er jo fullstendig tullete bruk av energi og ikke mulig så lenge den går som varmepumpe.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Marius Engel

Sitat fra: BE på lørdag 03. januar 2015, klokken 22:42
AC kan bare kjøle eller varme. Når den kjøler tørker den luften. Når den fungerer som varmepumpe tørker den ikke luften, men varmer den. (Relativ luftfuktighet vil synke når temperaturen stiger). At den tørker luften når den fungerer som varmepumpe er feil i manualen.

At den først skal kjøle luften for så å varme den opp igjen er jo fullstendig tullete bruk av energi og ikke mulig så lenge den går som varmepumpe.

Som sagt flere ganger.

Heat: varmepumpe går som varmepumpe

Ac; varmepumpe kjøler og avfukter luften

Ac og heat: varmepumpe avfukter luften, mens varmeelementet (elektrisk) varmer opp den avfuktede luften.

Denne antagelsen er helt i tråd med det du sier om at vp enten varmer, eller kjøler. Kun en ting av gangen. Det stemmer også helt med det som står i bruksanvisning. Enig?

BE

Når en varmer opp luften, synker luftfuktigheten, og en oppnår tilsvarende tørkeeffekt som når du kjøler og tørker luften i AC på sommerstid. Det er fullstendig bortkastet energi dersom en kjøler luften først, og så varmer den igjen.

Jeg heller mot av AC knappen er varmepumpen nå på vinteren, og at HEAT-knappen er det elektriske elementet. Det er den eneste fornuftige løsningen.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA