Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tips ved overtagelse - Møller vs kjøper

Startet av havardr, mandag 19. januar 2015, klokken 22:04

« forrige - neste »

e-h

Jeg tviler på at varmepumpen trenger å kjøre på full guffe for å avfukte om vinteren. I mine øyne har den en misjon. Fukt skal også dryppe ut så om man husker å kjøre en liten stund på varme før man stenger bilen vil det være minimalt med fuktighet i systemet. Selvsagt bruker man noe mer energi, men er det veldig fuktig i bilen bør man kanskje kjøre ac før avreise på strøm om dette vil hjelpe?

X-Trail

Sitat fra: BE på søndag 04. januar 2015, klokken 10:04
Når en varmer opp luften, synker luftfuktigheten, og en oppnår tilsvarende tørkeeffekt som når du kjøler og tørker luften i AC på sommerstid. Det er fullstendig bortkastet energi dersom en kjøler luften først, og så varmer den igjen.

Jeg heller mot av AC knappen er varmepumpen nå på vinteren, og at HEAT-knappen er det elektriske elementet. Det er den eneste fornuftige løsningen.
Du tar feil!
Stolt eier av ELise♡

Rasmus.B

Når en varmer opp luften synker RELATIV luftfuktighet. Det betyr ikke at det er mindre fuktighet i luften. Det er jo bare det at varm luft kan holde på mer fuktighet en kald luft før luften når 100% metning.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Marius Engel


Sitat fra: BE på søndag 04. januar 2015, klokken 10:04
Når en varmer opp luften, synker luftfuktigheten, og en oppnår tilsvarende tørkeeffekt som når du kjøler og tørker luften i AC på sommerstid. Det er fullstendig bortkastet energi dersom en kjøler luften først, og så varmer den igjen.

Jeg heller mot av AC knappen er varmepumpen nå på vinteren, og at HEAT-knappen er det elektriske elementet. Det er den eneste fornuftige løsningen.

Det er akkurat her jeg tror du tar feil. Når man kjøler ned luften blir den avfuktet, for den kan holde på mindre fuktighet. Derfor blir det is og fukt på kondensatoren til AC anlegget.

Slik du tror blir det helt feil med teorien om hvordan er fossilbil avfukter luft, og hvordan funksjonen er beskrevet i bruksanvisning.

smaug01

Kjører med ac og heat på hele tiden siden det iflg bilen bruker minst strøm. Har heller ikke problemer med dugg annet enn det som måtte være på frontruten om morgenen før start. Kjører mye småturer på en mil hver vei til jobben feks om det spiller inn. Er det ikke noen her som har verksted håndboken til Leaf som kan se hvordan ac kretsen er illustrert på tegningen?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marius Engel


Sitat fra: smaug01 på søndag 04. januar 2015, klokken 13:45
Kjører med ac og heat på hele tiden siden det iflg bilen bruker minst strøm. Har heller ikke problemer med dugg annet enn det som måtte være på frontruten om morgenen før start. Kjører mye småturer på en mil hver vei til jobben feks om det spiller inn. Er det ikke noen her som har verksted håndboken til Leaf som kan se hvordan ac kretsen er illustrert på tegningen?

Har du sett forskjell på forbruket over tid, minst 15 minutter, og da at bilen er like varm ved begge forsøk (at den ikke er varmest ved slutten av turen)?

Jeg har forsøkt, og sliter med å se forskjell. Men på veldig kort sikt (1-2 minutter), går strømforbruket med med ac også på.

Jeg sendte mail til Nissan support. De svarte at hvis strømforbruket er lavere med Ac og heat enn kun med heat på vinteren må jeg inn på verksted med bilen, for slik skal det ikke være.
Den mailen fikk jeg for ca en uke siden.

BE

Sitat fra: Rasmus.B på søndag 04. januar 2015, klokken 12:29
Når en varmer opp luften synker RELATIV luftfuktighet. Det betyr ikke at det er mindre fuktighet i luften. Det er jo bare det at varm luft kan holde på mer fuktighet en kald luft før luften når 100% metning.
Stemmer, det  skriver jeg et par innlegg lengre opp. Et AC anlegg tørker luften når det kjøler, noe en ser med at det trekker vann ut av inneluften og det blir dam under bilen.

Det vil sannsynligvis dannes vann når den går som varmepumpe også, men da er det uteluften som tørkes, og ikke den som havner inn i bilen.

Dette ser alle som har luft-luft varmepumper montert på hus hjemme. Prinsippene er identisk.

Varmepumpen/AC som er montert på Leaf er ikke stor nok til å holde temperatur i kupé på et behagelig nivå når det er noen minusgrader, derfor er bilen også utrustet med vanlig elektrisk luftvarmer for å dekke behovet varmepumpen ikke klarer levere.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

BE

#22
Sitat fra: Marius Engel på søndag 04. januar 2015, klokken 13:42


Det er akkurat her jeg tror du tar feil. Når man kjøler ned luften blir den avfuktet, for den kan holde på mindre fuktighet. Derfor blir det is og fukt på kondensatoren til AC anlegget.

Slik du tror blir det helt feil med teorien om hvordan er fossilbil avfukter luft, og hvordan funksjonen er beskrevet i bruksanvisning.
kan ikke sammenlignes med fossilbiler, her kan ikke AC reverseres og benyttes som varmepumpe. I fossilbiler stemmer det sikkert at luften kjøles/tørkes før oppvarming. Spillvarme er normalt ikke et problem på ineffektive forbrenningsmotorer, og dessuten er en ekstrabrenner nesten standard på alle bilene med dieselmotorer.

Kanskje dette er grunnene at det er beskrevet slik i instruksjonsboka. Rett og slett en kopi fra fossilbilene til Nissan hvor AC faktisk tørker/kjøler luften selv om en har et varmebehov.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Marius Engel


Sitat fra: BE på søndag 04. januar 2015, klokken 15:13
Sitat fra: Marius Engel på søndag 04. januar 2015, klokken 13:42


Det er akkurat her jeg tror du tar feil. Når man kjøler ned luften blir den avfuktet, for den kan holde på mindre fuktighet. Derfor blir det is og fukt på kondensatoren til AC anlegget.

Slik du tror blir det helt feil med teorien om hvordan er fossilbil avfukter luft, og hvordan funksjonen er beskrevet i bruksanvisning.
kan ikke sammenlignes med fossilbiler, her kan ikke AC reverseres og benyttes som varmepumpe. I fossilbiler stemmer det sikkert at luften kjøles/tørkes før oppvarming. Spillvarme er normalt ikke et problem på ineffektive forbrenningsmotorer, og dessuten er en ekstrabrenner nesten standard på alle bilene med dieselmotorer.

Kanskje dette er grunnene at det er beskrevet slik i instruksjonsboka. Rett og slett en kopi fra fossilbilene til Nissan hvor AC faktisk tørker/kjøler luften selv om en har et varmebehov.

Prinsippet er at for å varme opp luften energieffektivt, så benytter man en varmepumpe. (Heat på).

Skal man avfukte luften og samtidig få varm luft må varmepumpen reverseres (kjøler luften), mens varmeelementet må varme opp luften før den går inn i kupè. (Heat og AC på).

I en husholdningsavfukter samles mye is, som så smelter og renner ned i utløpstanken. Akkurat samme prinsipp. Fysikk er fysikk.

Prinsippet for avfukting av luft er det samme om bilen går på bensin, diesel, strøm eller promp.

Vær grei å se vedlagt bilde. Der står hvordan en vanlig husholdningsavfukter fungerer, og prinsippet er likt for biler.

BE

Der er ingenting med det jeg skriver som ikke stemmer med dette... Alt dette er likt på kjøle/varmesystemer basert på kompressorer. Man tar varme fra et sted og flytter til et annet.

Når AC brukes til å kjøle inneluften i bilen vil det dannes kondens fra inneluften i varmeveksleren. Bruker du den som varmepumpe til å varme inneluften vil det trekke vann av uteluften (som da strømmer over veksler og kondenseres).

En Wood luftavfukter har bare som funksjon å tørke luften, ikke å varme denne eller forflytte varmen slik et AC anlegg gjør.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Marius Engel

Den flytter luften med vifte, og varmer den opp igjen.

Varmepumpen i Leaf blir nok reversert for å fungere som AC for å avfukte (kjøle) luften, mens det elektriske varmeelementet varmer opp igjen luften før det kommer inn i kupè når heat og AC står på. (Føler jeg har skrevet det før).

Men da har vi samme menig da, eller har jeg misfortått? (I så fall går vi vel i loop etterhvert [emoji13] )

e-h

Glem nå ikke at det er minimalt med vann som ligger igjen inne i "inne-radiatoren". Dette dreneres jo bort og kun litt vil ligge igjen. Hva som ligger i utdeler er ikke i kontakt med luft som pumpes inn uansett.
Nå vet jeg ikke hvordan auto-modus fungerer på Nissan, men flere biler setter AC i eco modus når det ikke trengs. Ergo er det ikke sikkert at man bruker maks strømtrekk kontinuerlig. Samtidig vil jo normalt også varmeelementet varmes opp til en viss temperatur før det slås av. Det slås ikke på igjen før luften som pumpes i kupeen er lavere enn angitt temperatur. Slik vil syklusene gå så lenge man kjører.

Marius Engel

Dette siste du nevner tror jeg står om i bruksanvisning faktisk. Men akkurat hva som står der husker jeg ikke.

Elbil fundamentalist

Holde kupeen tørr:

  • Måke snøen av taket da det hindrer kondens
  • Bruk gummimatter, da tekstilmattene holder på fuktigheten
  • Luft ut skikkelig i blant
  • Bruk AC
  • Tine opp bilen skikkelig i varm garasje av og til
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

dørvakta

Kondens sier du? Dette er filmet fra min bil 29 desember. Bilen ble vasket i maskin. Det drypper noen dråper ned herfra hver dag, og bagasjerommet ser ut som et badekar til tider. Jeg har hatt bilen hos buskerud bilsenter, men de bare renset bilen innvendig for mugg og sa at det ike var noe problem. Jeg kaller det lekkasje, jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA