Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av kvolle6, fredag 16. januar 2015, klokken 17:10

« forrige - neste »

kvolle6

Jeg starter like godt opp en ny tråd i forhold til alle opsjonene som kan bestilles på B electric drive. Det nærmer seg tiden for hvor jeg må låse utstyret jeg vil ha på min MB electric drive, og jeg har bestillt både opsjon 440 Cruise Control og opsjon B50 Radarbasert rekuperativt bremsesystem. Men det har slått meg at det ene lett utelukker det andre. Jeg ser at man kan velge kjærestil mht disse opsjonene, men begge deler blir vel en motsigelse?

Noen andre som har gjort denne vurderingen?

krl

I følge forhandler, så er denne radarbaserte rekuperative bremsefunksjonen ikke en distronic-variant. Dermed er det nødvendig med cruise control i tillegg. Men jeg vil anbefale deg å få sjekket dette via din egen forhandler i tillegg..

Sabohn

Jeg har også valgt Cruise Control og Radarbassert rekuperative bremsesystem og forklaringen jeg fikk fra forhandleren var at det samhandlingen mellom cruisecontrollen da ville virke sammen med den rekuperative bremsingen i den grad den rekuperative funksjonen utgjorde en tilstrekkelig nedbremsing for hindringer i veibanen. Altså vil det være nødvendig  sitte klar med bremsepedalen om den bilen du har forran skulle bremse ned for hardt.  Han skisserte et scenario der jeg har cruise controllen aktiv og tok igjen en bil som lå med en lavere fart der den rekuperative bremsingen ville være tilstrekkelig, mente han. Jeg tenker at det kommer selvfølgelig ann på hastighetsforskjellen mellom meg og bilen jeg tar igjen...
Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

kvolle6

Okay - vel da er din forhandler hakket bedre oppdatert en min. Det går an å skjønne, siden det er "early days" og ingen demobiler tilgjengelig. Var din forhandler sikker i sin sak om at Cruise Controllen samarbeider med det Radarbaserte rekuperative systemet? Det krever jo at radaren også slår av cruise-controllen, noe som er ganske naturlig når man faktisk bremser - men som ikke er en selvfølge om det rekurerative systemet slår inn.

Jeg har fått tak i en amerikansk B-class Electric Drive manual og forsøker å forstå hvordan systemene spiller sammen her. Så langt så ser det ikke ut til at Cruise-controllen har noen aning om at det finnes et aktivt bremsesystem som har lyst til å samle energi.

Sabohn

#4
Om radaren slår av Cruise Controllen vei jeg ikke, men at cruise controllen ville bruke radaren og bremsegjenvinning til å holde avstand til biler foran. Veit heller ikke om farten vil øke så snart hindringene er borte heller.

Jeg skal en tur til forhandleren nå rett over nyttår og låse inn min bestilling så da kan jeg spørre han litt mere.


-Da har jeg vært hos forhandleren (Bertil i Drammen) og han bekrefter at den rekuperative bremsingen vil holde avstand til bilen foran om ikke hastighetsforskjellen er for stor. Altså er det ingen aktiv ned-bremsing utenom den rekuperative funksjonen. 
farten vil øke igjen til den satte verdien på cruise controllen så snart hindringen er borte
Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

kvolle6

ILS - verdt å vurdere?
Skal låse opsjonene til min B electric drive nå, og siste runde var en test av ILS - Intelligent Light System, for å vurdere om dette er verdt pengene eller ei. Jeg ble ganske imponert,  og når kona også likte - bokstavelig talt - det hun SÅ, så var beslutningen ganske enkel.

Det er imponerende hvor dymanisk og godt lysbilde man får, og det ble testet under ganske ufyselige forhold. I normale hastigheter søker lysene på bilen hele tiden å belyse "neste kurve" for deg. Den tilpasningsdyktige fjernlysassistenten skrur på fjernlyset for deg automatisk når dette gir best lysbilde - og dette lysbildet er også dynamisk i 2 step.

Velkommen til fremtiden. Joda,  jeg har også vurdert kompleksisteten i et slikt system sett i forhold til levetid, fremtidig vedlikehold etc. Men, dette leveres fra MB, var først introdusert i 2006(!), og derfor er det grunn til å tro at det er gjennomprøvd med kvalitet i 2014.

Jeg vil anbefale flere å vurdere ILS, og ønsker du å se selv hva dette gir deg så lån en fossil med ILS hos BoS slik jeg gjorde......... :-)

krl

Har B Electric Drive Xenon eller LED-typen av ILS?

Og husk fjernlysassistent ja, dette er ikke inkludert i ILS, så må bestilles for seg selv!

Ebola

#7
Av en eller annen grunn leveres B-electric drive med Xenon og ikke LED. Dersom man bestiller B-klasse facelift med fossilt drivstoff har man mulighet for og få LED. Jeg har bestillt Bixenon med ILS og fjernlysassistent da jeg har dette på C-klassen jeg har. Dette gir veldig bra lys. Står også en fin omtale om det på DinSide. Jeg valgte derfor bort noen andre ting fra utstyrslisten (bla ryggekamera) og valgte dette isteden.

Utstyrslisten min ser da sånn ut:
Cirrushvit med P51 Electric Art pakke.

Som tilleggsutstyr valge jeg:
P49 Speilpakke med blendbare og innfellbare sidespeil
U62 Lys og siktpakke med regnsensor og doble solskjermer med belysning
857 Større skjerm til radio
235 Parkeringsassistent
400 Delt midtarmlene med gjennomlasting
440 Cruise control
622+608 Intelligent lyssystem med fjernlysassistent
875 Oppvarmet vindusspylersystem
877 Konturbelysning interiør med variabelt fargevalg
B50 Radarbasert rekupervativt bremsesystem
P58 Range plus pakke
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

kvolle6

Jeg har oppfattet det slik at LED er standard-lys på B electric drive. Du kan oppgradere til Bi-Xenon, eller ILS - men velger man ILS så er denne basert på Bi-Xenon lys på vogna. Personlig så mener jeg at gode lys på bilen er et viktig og aktivt sikkerhets-tiltak, så jeg har også prioritert opsjon 622+608. 877 derimot, ville kona IKKE(!) ha - jeg trodde det var et feminint must....... :-)!

Vi har dog gjort tilvalg utfra en Urban opsjon og valgt skinninteriør i en "Eksklusive" pakke. Med det essensielle valget å ha Memory på sete og speil-innstillinger....Kona ville ikke ha 235 Parkeringsassistent, derimot var Ryggekamera ok.

Ebola

Ja LED dagkjørelys er standard på bilen. Disse sitter i støtfanger er nede og lyser på dagtid. Når det blir mørkt og nærlys tennes, dimmes disse ned og lyser sammen med nærlyset.

877 var eller ikke noe must for meg, men selger mente jeg burde ha dette

235 Parkeringsassistent er relativt dyr, men jeg har blitt så vant til dette på c-klassen jeg har, så dette er noe jeg må ha. Parkeringsassisten har jo også lukeparkeringsfunksjon for de som er dårlige på dette :)



Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

valvolainen

Fikk beskjed av selger om at nærlys & fjernlys på elbilen er xenon i motsetning til ledlys som er (kan leveres?) på fossilutgaven. Selger trodde derimot at led også kom til elutgaven etterhvert.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Ebola

I den tyske prislista levers bilen med Reflexionsscheinwerfer (Reflektorlykter) som standard sammen med LED dagkjørelys. Bixenon er tilleggsutstyr. Legger ved en liten video som beskriver radarbasert rekupervativt bremsesystem.

Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

Softblue

Hei alle sammen.
Jeg vurderer å bestille en B Electric Drive.
Listen over tilleggsutstyr er lang og dyr, og "fully loaded" så nærmer man seg Tesla S60 territorium.
Jeg har derfor prøvd å sette opp en nøktern men nødvendig utstyrliste.
P58 Range Plus utelukker DAB radio og gir bare 3 mil ekstra rekkevidde, samtidig som kan må være forsiktig med å bruke det for å ikke redusere batteriets rekkevidde. Siden DAB er nødvendig, så faller Range Plus ut. 614 Bi xenon burde vært standard sammen med DAB og navigasjon. Bi xenon faller ut for å holde kostnaden nede, da jeg stor sett kjører på dagtid. Bruktverdi ser jeg bort i fra, da jeg antar at en 3 år gammel elektrisk bil, vil være like aktuell som en 3 år gammel PC med den rivende tekniske utviklingen. Jeg regner derfor med å måtte beholde bilen. Etter å ha solgt x-antall bruktbiler, virker det som om det er langt viktigere for bruktbilkjøperne hvor billig de kan få bilen, enn hvilket utstyr det er på den. Jeg har derfor lagt til utstyr for min egen del.
Kommentarer og innspill mottas med takk.

Jeg har kommet til følgende spesifikasjon: (prisliste pr. 1 januar 2015)
Mercedes B Electric Drive Basic Line, kr. 277.500
894 Universe Blue, kr. 6.400
01X Stoff 031 - Sort, kr. 0
30P Oppevaringspakke, kr. 1.736
U62 Lys- og siktpakke, kr. 3.200
357 Garmin Map Pilot, kr. 4.560
518 Media interface, kr. 456
537 Digital radio (DAB), kr. 3.872
857 Større skjerm 8" TFT Display, kr. 1.368
218 Ryggekamera, kr. 3.920
235 Aktiv parkeringsassistent (pga. parkeringssensorene), kr. 7.920
280 Skinntrukket ratt, kr. 1.600
400 Armlene i baksetet, kr. 1.504
440 Cruise control, kr. 2.280
875 Oppvarmede vindusspylerdyser, kr. 1.048
893 Keyless-Go Start funksjon, kr. 1.368
B53 Akustis kjøretøy indikasjon, kr. 912
U12 Velurmatter, kr. 736
U22 4-veis korsryggstøtte, kr. 1.416
U40 Nett for personbeskyllese og bagasje, kr. 1.784
B50 Radarbasert rekupertivt bremsesystem, kr. 3.192
25R 17" 10-Eike lettmetall
Til sammen kr. 330.476

Jeg lurer også hvordan bilen fungerer uten B50 Radarbasert rekuperativt bremsesystem. Mener jeg har vært bort i dette på en Tesla jeg prøvekjørte? Siden dette er tilleggsutstyr, så må den jo kunne fungere normalt uten? Har noen bestilt bil uten B50?
Vil en bil uten B50 også rekupere energi gjennom de normale kjøreprogramene E og S? Eventuelt hvor mye mer effektiv rekuperer man energi ved bruk av B50? Og, hva er sammenhengen mellom det rekuperative bremsesystemet og kjøreprogramene?
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

kvolle6

Vi er vel flere som gjør forskjellige vurderinger av hva som er viktig og riktig, for min del var Range+ viktig (på vinteren går rekkevidden betydelig ned, og det ekstra du får kan være forskjellen. Merk at garantien din ikke påvirkes av hvor mye du bruker denne løsningen). Ellers velger jeg INN en 3. part DAB-løsning som lokal Mercedes-forhandler installerer og som integreres med bilens ratt etc.....

Men til det du spør om så finnes det litt info på amerikanske nettsider. Bilen uen B50 blir da også uten manuell justerbar rekuperasjon. Bilen har da bare en modus for hvor mye rekuperasjon du får, men jeg kjenner ikke til hvordan den eventuellt påvirkes av modus du kjører bilen i. Selve effekten av rekuperasjon med og uten B50 finnes det så vidt jeg vet lite dokumentasjon på - enda.

Personlig droppet jeg 893 og B53, 893 fordi jeg ser at det er for lett å glemme igjen nøkler og få en del "morsomme" situasjoner (du kan i praksis kjøre avgårde med bilen mens kona står igjen med nøkkelen - fungerer jo flott helt til du stopper bilen). B53 burde vært standard, og blir det vel etter hvert. Dersom du ser på det som sikkerhetsutstyr er det vel greitt, men jeg ønsket ikke å betale mer for pipelyd utenfor vogna.

TM

Sitat fra: kvolle6 på søndag 15. februar 2015, klokken 16:58
B53 burde vært standard, og blir det vel etter hvert. Dersom du ser på det som sikkerhetsutstyr er det vel greitt, men jeg ønsket ikke å betale mer for pipelyd utenfor vogna.
jeg oppfatter fotgjengervarsling som viktig sikkerhetsutstyr i en EL-bil og det burde vært standarditstyr fra fabrikk. I det minste burde den norske importøren ta dette med i pakken med norsk standard-utstyr. Selv Renault Zoe som er en rimelig bil har dette som standard.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA