Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av pwb, onsdag 14. januar 2015, klokken 08:33

« forrige - neste »

pwb

Testet i dag når det var passe kaldt (-20) og med diselvarmer så klarer man å ha en god og varm bil. Med kun bilens eget så blir det faktisk ikke varmt, det er ikke høy nok temperatur på vannet til at den klarer å varme opp luft som holder -20 nok så det blir varmt. Selv ved -15 klarer ikke bilen selv å holde det varmt selv om den er varmet opp på forhånd, testet ved å kjøre en tur med dieselvarmeren på, skrudde den av når det var godt og varmt og satte på elvarmen på MAX og det ble da kjøligere og kjøligere inne i bilen og etter 15km så måtte jeg på med hanskene. Skulle tro det var nok effekt på varmeren siden den vel skal være på 5kw som da er det samme som diselvarmeren, kan man lure temperaturføleren slik at den varmer opp vannet mer?

edyrli

Hvilken modell er bilen din? Det virker som det er 2011 og 2012 modeller folk klager på dårlig varme. På 2013 og 2014 modeller så er de fleste stort sett fornøyd.
Det kan virker som det har blitt gjort en justering en eller annen gang, men jeg har ikke noe som underbygger dette.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

pwb

Sitat fra: edyrli på søndag 28. desember 2014, klokken 13:36
Hvilken modell er bilen din? Det virker som det er 2011 og 2012 modeller folk klager på dårlig varme. På 2013 og 2014 modeller så er de fleste stort sett fornøyd.
Det kan virker som det har blitt gjort en justering en eller annen gang, men jeg har ikke noe som underbygger dette.

2014

svingen

tenkte på det her når jeg kjørte oppover med bensinbil til hytta (pga manglende hurtigladere) var da -19 hvordan det her hadde vært med elbilen.
Greit og vite om det her før man setter i gang på langtur på vinteren.
Har du isolert tanken?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

pwb

Nei, ikke isolert noen ting. Kommer til å gjøre det til neste vinter.

SUNPWRD

Forvarmer du, eller starter du varmeren under fart?
Min er faring, nå om dagen med -12, at 3,3 kw varmeren min ikke klarer å gi nok varme, så må forvarme 30 min for at den skal klare å opprettholde varmen underveis... Men du har vel kraftigere varmer?
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

Beamer Screamer

#6
Jeg har en 2014 iOn med kun originalt varmeapparat og den holdt helt fint komfortabel innetemperatur i -13 grader i sted.

Har en Defa-varmer som jeg forvarmer bilen litt med (uavhengig av bilens varmeapparat). Når jeg kjører av sted watter jeg opp varmeapparatet på maks med viften på lavt nivå, og så øker jeg viften litt etterhvert når vannet er varmt. Da holder jeg fin stuetemperatur på hele kjøreturen.

Bilens originalvarmeapparat yter vel 5 kW og det har jeg ingen problemer med å tro. Jeg har ikke etterisolert noe (prosjekt for neste år).
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

pwb

Det yter 5kw, men vannet varmes ikke opp til så mye at luft med - 20 kan varmes opp til god og varm luft. Dieaelvarmeren er også på 5kw, men den varmer vannet til en mye høyere temperatur så lufta faktisk blir varm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA