Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?

Startet av olabt, onsdag 07. januar 2015, klokken 12:39

« forrige - neste »

karl100

Sitat fra: StianSalG på fredag 04. mars 2016, klokken 07:38
Sitat fra: karl100 på torsdag 03. mars 2016, klokken 22:35
Det er dårlig at de som har betalt inn 230 000 kr for et par år siden når dollaren var på 5 kr ikke får nyte godt av kursoppgangen. Tror ikke Tesla har latt pengene stå på en NOK-bankkonto akkurat...

Hadde du sagt det samme dersom situasjonen var motsatt, altså at du innbetalte depositumet når dollarkursen var 9 kr, mens den var 5 kr når du skulle få refusjonen?

Ja, da hadde jeg sagt at det var bra. Da hadde bilen blitt så billig i norsk valuta at de kunne ha tatt påslag på selve bilen.

Men poenget, som jeg burde ha påpeket, er at X er flere år forsinket og at denne forsinkelsen, har gått hardt ut over de som reserverte tidlig. Det var vel ingen som reserverte tidlig som trodde at bilen skulle leveres først i 2016.

Eksempel:
Tesla får reservasjonsbeløpet 230 000 NOK til dollarkurs 5, Tesla kan da bruke dette "lånet" som i dollar er 46 000 USD på investeringer etc.
Når bilen er klar for salg har kursen så gått opp til 8.7. Da er 46 000 USD blitt til 400 000 NOK.

petersv

Vanskelig å gjøre alle til lags, men kanskje like greit at tm dropper sig på M3.

Djur1

Hva gikk prisene ned til da?
I utgangspunktet var det vel 1.32 mill eller noe for signature?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt


BmwTesla

Meget skuffet over TESLA.
Jeg sitter med en Sig res og en tidlig Prod res av Modell X.
Som de fleste har fått med seg så fikk Sig res invitasjon til konfig forrige uke og i dag tikket det inn invitasjon om konfig av Prod.
Som flere har antydet, så vil nok det samme skje som med Model S at Signatur bilene blir rullende i Norge bare noen dager før produksjons bilene....
Det som skuffer meg mest (og ja, jeg føler meg lurt) er at hvis du spekket en Signatur med eks 20``felg og eks 6 seter, så blir en Signatur kr. 91.700,- DYRERE  en tilsvarende Prod P90D!!!! (og jeg tror også Sig og tidlig Prod blir sendt over dammen med samme båt....)
Pris diff. forutsatt du velger følgende på Sig konf:
6 seter
20``
Innredn matt abachi-tre

Denne spec er laget for å illustrere pris forskjellen på en Sig og Prod. (som de fleste har fått med seg så koster Sig det samme om du velger "billigere" alt som eks 20``felg, interiør valg etc.)

Jeg med flere har "låst" 240000,- til denne drømmen i flere år og så kommer det for en dag at dette er rent lureri.
Jeg håper med denne "kommentaren" at det sitter en annen i Tesla - systemet og leser dette, fordi det er flere en jeg med Sig res som føler seg lurt.

Jeg måtte bare få det ut, med å skrive i dette forumet..... Ja, jeg er klar over at jeg kan kanselere - mest sannsynlig så gjør jeg det med begge 2.

Uansett, God Helg folks  ;)

Epleskreller

Fullt så stor forskjell blir det ikke da Sig leveres med større lader..  Men poenget ditt står..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

satheesh.net

Tesla har gjort feil (ja, du leste riktig!) og vil endre prisen for Signatur-bestillinger. Korrekt pris er altså helt identisk med en fullspekket P90D general production (GP) bil. Faktisk blir den noen kroner rimeligere hvis man ikke velger 22" på en fullspekket P90D GP bil kontra Signatur. 20" og 22" er nemlig likt priset for Signaturer.

Korrekte priser for Signaturer er altså:
1.212.100 NOK (Base prisen på Signatur modell)
2.800 NOK (Dokumentavgift)
2.400 NOK (Vrakpant)
1.217.300 NOK

Mao

SitatJeg med flere har "låst" 240000,- til denne drømmen i flere år og så kommer det for en dag at dette er rent lureri.
Jeg håper med denne "kommentaren" at det sitter en annen i Tesla - systemet og leser dette, fordi det er flere en jeg med Sig res som føler seg lurt.

Enig. Helt hårreisende at den forventede "Signatur-rabatten" har blitt til en relativt stor ekstrautgift. Og det var heller ingenting som skulle tilsi at de ville låse Sig til P-utgaven da jeg la inn min reservasjon. Etter å ha blitt grundig lurt èn gang før av Tesla ifbm. P85D-saken, er det klokkeklart for min del at pristillegget for P-utgaven er helt hinsides all fornuft. Så det er kanskje ikke så rart at noen av oss har fått et heller anstrengt forhold til forretningsmoralen til Tesla.....
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

satheesh.net

#368
Til info var det faktisk ikke meningen å gi rabatt til Sig i USA heller. Men da de bestemte prisen hadde de ikke bestemt prisen for general production (GP) bilene enda. Når de så endelig fikk lansert design studio til samtlige reservasjonsholdere, så var prisen dyrere og Sig fikk dermed en redusert pris.

Tesla har ikke gått ut og sagt at Sig skal få rabatter eller bli priset annerledes. Det er noe folk tok som en selvfølge fordi det var slik på Model S.

Jeg synes uansett det er trist at prisene er blitt så høye som de har blitt... :-\

petersv

Det var ikke rabatt på S sig, faktisk motsatt, fullspekket Ssig var dyrere enn tilsvarende S prod.

Øyvind.h

Sitat fra: petersv på fredag 04. mars 2016, klokken 23:47
Det var ikke rabatt på S sig, faktisk motsatt, fullspekket Ssig var dyrere enn tilsvarende S prod.

Stemmer det. Var vel noen titusener i forskjell. At Tesla nå setter Model X sig prisen tilsvarende Model X general production er sånn sett en forbedring sammenlignet med Model S.

Det er den hersens dollaren som er det irriterende akkurat nå, og den kan ikke Tesla lastes for selv om de gjerne kunne åpnet for betaling av bilen på et tidligere tidspunkt.

I tillegg til en helt annen nypris på bilen enn forventet må man også påregne at bilen stuper i verdi første 1-2 år. Det kan selvfølgelig gå andre veien også, men ikke kjøp bilen om det er krise med et verdifall på noen hundre tusen første år :)

Jeg heller selv mot bestilling av en middels utstyrt bil, så ser jeg ved levering om jeg beholder toppspekket S90D eller middels spekket X. Kan ikke beholde begge.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Epleskreller

En stor forskjell mellom Mod S og X sig var at de tillot "ikke-performance" Sig til Model S.  På den måten kunne man spare litt.

Men signatur-holderne var generelt like lite fornøyd med "fordelen" de hadde kjøpt og flere sverget at de aldri skulle kjøpe Sig igjen..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

Ja Performance kravet drar prisen kraftig opp. En non perf X sig med teoretisk rabatt istedenfor premium kunne jo faktisk vært interessant.

Jeg hadde faktisk litt tro på at sig denne gangen skulle få noe mer enn sist, for forrige gang var Teslas aller første bil, og de måtte virkelig få bilen ut døra.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

teslade

Sitat fra: satheesh.net på fredag 04. mars 2016, klokken 22:13
Korrekt pris er altså helt identisk med en fullspekket P90D general production (GP) bil. Faktisk blir den noen kroner rimeligere hvis man ikke velger 22" på en fullspekket P90D GP bil kontra Signatur. 20" og 22" er nemlig likt priset for Signaturer.

Hvordan kom du fram til dette?
Vedlagt er sammenligning av fullspekket Signature og Standard (GP). Signature koster ~10000 NOK mer.

Vet det er skrevet en del om det, men kommer Signature med noe ekstra med unntak av Signature-badging og Signature-lakkfarge?

Er det ikke mer enn det en får ekstra så skal en være rimelig sikker på at en vil ha Signature da en mister kanselleringsmuligheten som jeg nå vil argumenterer for ikke bare kan brukes om en ombestemmer seg, men også vil være smart økonomisk om prisen på Model X faller:

Ved å velge Standard så mister en kun 31 000 kr (<3 % av kjøpssummen) om en velger å kansellere. Dersom dollarkursen synker mens en venter på levering, som godt kan skje, vil trolig prisen på Model X i Norge reduseres og det smarteste økonomisk vil være å kansellere og bestille på nytt. Denne muligheten for hedging mister en om en har betalt inn 230 000 kr i depositum for Signature.

satheesh.net

Ser det har sneket seg inn en "fullspekket" for mye i teksten min, beklager. :)

Mente selvsagt at basisprisen er identisk, men en fullspekket GP er rimeligere å kjøpe med 20" enn en Signatur med 20".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA