Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EPC varsellampe, mm..

Startet av Marius Engel, onsdag 31. desember 2014, klokken 16:49

« forrige - neste »

Marius Engel

Har indet siste fått så utrolig høyt forbruk på Leafen. Acenta 2014 mod.

Kjører i bergen, ca 3 grader, vinterdekk 2,8 bar. Har en periode lagt på rundt 16,5kw/100km på denne type kjøring. Men jeg synes at denne uken raser SOC nedover. Nullstilte måleren, og nå er jeg oppe i 19,5kw/100km.

Starter med forvarmet bil til jobb (25km), men ikke hjemover. Noen dager blir det litt småkjøring på jobb.

Klima på 20 grader, setevarme, og auto.

Hvor mye bruker dere under slike forhold?..

emil

Med varme på, utetemp rundt 0, vinterdekk og våte veier er ikke tallene dine helt unormale. Får tilsvarende når jeg ligger på motorvei og ikke gidder å bry meg om forbruket. Men kan også kjøre økonomisk og komme ned på på 15kWh/100km under samme forhold ved å redusere varmen og hastigheten litt.

eivisa

Kjørte Osterøy til Haakonsvern og retur i dag.  96km uten varme, med kun ratt og setevarme x2. Holdt max på fartsgrensene. D og cruisecontrol.
Forbruk 144w/km.
Med varme hadde jeg lagt på 190-200w/km. Og da med innstilling på 16,5 grader.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Marius Engel


Sitat fra: eivisa på fredag 12. desember 2014, klokken 17:42
Kjørte Osterøy til Haakonsvern og retur i dag.  96km uten varme, med kun ratt og setevarme x2. Holdt max på fartsgrensene. D og cruisecontrol.
Forbruk 144w/km.
Med varme hadde jeg lagt på 190-200w/km. Og da med innstilling på 16,5 grader.

Har du med eller uten varmepumpe?

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Kjell Leaf

Sitat fra: Marius Engel på fredag 12. desember 2014, klokken 17:13
Har indet siste fått så utrolig høyt forbruk på Leafen. Acenta 2014 mod.

Kjører i bergen, ca 3 grader, vinterdekk 2,8 bar. Har en periode lagt på rundt 16,5kw/100km på denne type kjøring. Men jeg synes at denne uken raser SOC nedover. Nullstilte måleren, og nå er jeg oppe i 19,5kw/100km.

Starter med forvarmet bil til jobb (25km), men ikke hjemover. Noen dager blir det litt småkjøring på jobb.

Klima på 20 grader, setevarme, og auto.

Hvor mye bruker dere under slike forhold?..
Sjekk luftrykket en gang til om det er en stund siden. Var det våt veg ? Foreta en måling til jobb med forvarmet bil og se hva forbruket er da, det gir et bedre bilde da. Når du sier en del småkjøring på jobb så betyr vel det at bilen blir varmet opp flere ganger , da blir forbruket høyt. Om bilen er forvarmet litt lenge før kjøring slik at kupe er gjennomvarm, er det nesten ingenting å hente på å slå av varme eller å justere ned til ubehagelig temp.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Tor med Leifen

Kjører 22 km hver vei til jobb i Bergen. Forbruk denne uken:
Mandag 18,6
Tirsdag 17,5
Onsdag 18,5
Torsdag 17,5

Har 3 bar i dekkene.

Gliderman

Kjørt tur/retur Holmestrand - Gøteborg og endel lokalt i Gøteborg. Forbruk lokalt 17,1 og på motorveien mellom 17,2 og 17,5. 650km på 4 dager. 3 bar i vinterhjula.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

reptil

Sitat fra: Tor med Leifen på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:58
Kjører 22 km hver vei til jobb i Bergen. Forbruk denne uken:
Mandag 18,6
Tirsdag 17,5
Onsdag 18,5
Torsdag 17,5

Har 3 bar i dekkene.

Ligger på det samme her, ca 25 km hver vei t/r Askøy.
Svart Leaf Acenta

Marius Engel


Sitat fra: reptil på mandag 15. desember 2014, klokken 09:41
Sitat fra: Tor med Leifen på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:58
Kjører 22 km hver vei til jobb i Bergen. Forbruk denne uken:
Mandag 18,6
Tirsdag 17,5
Onsdag 18,5
Torsdag 17,5

Har 3 bar i dekkene.

Ligger på det samme her, ca 25 km hver vei t/r Askøy.

"ny" eller "gammel" leaf? Da har vi samme kjørerute, så vi kan sammenligne ganske nøyaktig.

Starter du med fovarmet bil om morgenen, og kald på ettermiddag?

reptil

Sitat fra: Marius Engel på mandag 15. desember 2014, klokken 11:20

Sitat fra: reptil på mandag 15. desember 2014, klokken 09:41
Sitat fra: Tor med Leifen på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:58
Kjører 22 km hver vei til jobb i Bergen. Forbruk denne uken:
Mandag 18,6
Tirsdag 17,5
Onsdag 18,5
Torsdag 17,5

Har 3 bar i dekkene.

Ligger på det samme her, ca 25 km hver vei t/r Askøy.

"ny" eller "gammel" leaf? Da har vi samme kjørerute, så vi kan sammenligne ganske nøyaktig.

Starter du med fovarmet bil om morgenen, og kald på ettermiddag?

2013 - Euroleaf (med varmepumpe)
Kjører fra Ravnangerområdet til danmarksplass. Forvarmet om morgenen, ikke hjemover.
ligger på ca 1,7 i disse dager med Bergens-vinter (les: vann og 2+)
Svart Leaf Acenta

Marius Engel

Ok. Jeg har ikke nullstilt i det siste, men jeg kjørere samme strekningen som deg med 2014 acenta.

reptil

Sitat fra: Marius Engel på mandag 15. desember 2014, klokken 11:39
Ok. Jeg har ikke nullstilt i det siste, men jeg kjørere samme strekningen som deg med 2014 acenta.

Men: Kjører før køen om morgenen, og er relativt sett tidlig ute på ettermiddag og. Stillestående kø og varmeapparat øker fort snittet........
Svart Leaf Acenta

Marius Engel

Sitat fra: reptil på mandag 15. desember 2014, klokken 12:06
Sitat fra: Marius Engel på mandag 15. desember 2014, klokken 11:39
Ok. Jeg har ikke nullstilt i det siste, men jeg kjørere samme strekningen som deg med 2014 acenta.

Men: Kjører før køen om morgenen, og er relativt sett tidlig ute på ettermiddag og. Stillestående kø og varmeapparat øker fort snittet........

Kjører i litt om morgenen, men er hjemme lenge før køen starter på ettermiddag.

Tor med Leifen

Ny Tekna kjøpt i mai. Forvarmer et kvarter fra batteri før jobb og forvarmer før jeg kjører hjem, men da tilkoblet. Står sjelden i kø, kjører tidlig både til og fra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA