Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zaptec og priser?

Startet av TeslaK, onsdag 31. desember 2014, klokken 09:58

« forrige - neste »

grorudklovnen

I England er man snart i mål: http://www.fleetnews.co.uk/news/2014/12/4/-15-million-investment-to-expand-ev-charging-network/54241/

Estonia har allerede et nasjonalt hurtigladenett med maks 60 km avstand.

Tenkt deg hvor fint noe sånt hadde vært i Norge!

emil

Vet ikke hvoran strømnettet for forbrukere i England er kapasitetsmessig. De baserer jo mye av oppvarming, varmtvann(?) og steking/koking på gass, så det kan være at det må bygges ut større offentlige ladeplasser siden det kan bli problematisk å lade hjemme.

Estland har ellers gått for ladere med kun CHAdeMO. Hadde man gjort tilsvarende i Norge hadde utbyggingen kommet mye lengre siden man hadde sluppet å vente dager og år på Combo-standarden og få ustabile ladere.

Bare å se på de gamle ABB laderene som er kun CHAdeMO. Minimalt med problemer, men Transnova krever at nye ladeplasser må ha alle tre standarder for å få støtte.

Rio

Sitat fra: emil på fredag 12. desember 2014, klokken 12:39
Vet ikke hvoran strømnettet for forbrukere i England er kapasitetsmessig. De baserer jo mye av oppvarming, varmtvann(?) og steking/koking på gass, så det kan være at det må bygges ut større offentlige ladeplasser siden det kan bli problematisk å lade hjemme.

Estland har ellers gått for ladere med kun CHAdeMO. Hadde man gjort tilsvarende i Norge hadde utbyggingen kommet mye lengre siden man hadde sluppet å vente dager og år på Combo-standarden og få ustabile ladere.

Bare å se på de gamle ABB laderene som er kun CHAdeMO. Minimalt med problemer, men Transnova krever at nye ladeplasser må ha alle tre standarder for å få støtte.

I Storbritannia har husene "ring mains" (2,5 mm2, som går i ring til alle veggkontaktene, og er sikret med 32A), så det er aldri noe problem å ta ut 13 A (standard for kontaktene) til en elbil. De er vant med at "alle" har vannkokere som de bruker samtidig når det er pause i cricketkampene. :)

Jeg håper vi får standardisert på CCS i Europa, så vi slipper tullet med så mange "standarder". Det er bortkastede penger og tid.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Arha

Vurderer en tur med Leaf i Tyskland i sommer, ferge til Kiel og videre til Düsseldorf.  Er det noen som har erfaring med hva som trengs av abonnementer og kort her nede?  Har funnet oversikt over Chademoladere her: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zyflExwD56a8.kvDLvUJhXipY og det ser ikke så aller verst ut med dekninga.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

pagal

#4
Sitat fra: Arha på lørdag 11. april 2015, klokken 21:12
Vurderer en tur med Leaf i Tyskland i sommer, ferge til Kiel og videre til Düsseldorf.  Er det noen som har erfaring med hva som trengs av abonnementer og kort her nede?  Har funnet oversikt over Chademoladere her: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zyflExwD56a8.kvDLvUJhXipY og det ser ikke så aller verst ut med dekninga.
Sjekk denne:http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12534.msg185702.html#msg185702
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12534.msg185702.html#msg185702
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12574.15.html
Early CHAdeMO adapter Jæren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA