Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av ElSoul, søndag 28. desember 2014, klokken 13:01

« forrige - neste »

ElSoul

Er fortsatt i villrede for hva som faktisk er den beste permanente ladeløsning hjemme for den gjengse Kia Soul EV eier. Uten at det skal måtte koste skjorta. Jeg vil anta at flertallet av eierne har 230v 16A kurs tilgjengelig, og at man har utelukkende Schuko kontakter hjemme. Dette gjelder iallefall hjemme hos meg :) Kan også nevne at jeg har et nytt, oppdatert sikringsskap etter dagens forskrifter med automatsikringer.

Permanent lading via Schuko har jeg nå forstått at ikke er anbefalt grunnet fare for varmgang / potensiell kortslutning osv. Så da er ikke det noe reelt alternativ. Især ikke når jeg skal lade bilen i en garasje som er en integrert del av sokkeletg. i boligen. Da går jeg ikke på akkord med sikkerheten for å spare noen tusenlapper.

Jeg har tidvis også noen andre ting som står å sviver i garasjen på denne kursen. Vil tippe de tingene trekker totalt 2A. For ikke å "røyne" kursen så regner jeg derfor at jeg har 13A disp. til lading av Soulen slik ståa er nå.

Dersom jeg ikke får dedikert kurs, men får etablert dedikert CEE kontakt til lading, hvilken ladeløsning burde jeg da velge? Antar sdet da må bli type semi-permanent løsning. Må gjøre regning med at jeg da kan lade maks 13A uten å måtte ta en masse hensyn til annet utstyr i bruk.

Om jeg får en dedikert kurs til lading (da blir det nok 16 A), og skal lade via CEE kontakt, hvilken løsning burde jeg da velge? Kvalitet, funksjon, pris og ikke minst fremtidige standarder (!) tatt i betraktning.

Kan nevnes at snittkjøring per dag vil ligge på ca. 6 mil, så har uansett ikke behov for 32A"hurtiglading", men er selvsagt ingen ulempe at ladestasjonene takler lading opp mot 32A om behovet en gang skulle melde seg (og man utvider fra 16 til 32A).

Et siste alternativ vil evt. være disse andre faste ladestasjonene som Beka (?), Salto og Slimbox. På sistnevnte bruker man vel ikke type 1 kabel? Vet ikke hva fordel disse evt. har fremfor andre, men blir vel fort en god del dyrere...

Til slutt vil jeg høre om noen kan huske om det tidligere her på forum er postet info om kjøp og installasjon av hjemme ladestasjon sammen med bil - momsfritt. Hvis ja, hva type løsning og ca. pris?

Håper på gode innspill! Sikkert noen andre som også sitter å lurer på litt av det samme.

telecaster

Jeg har nå lada i snart 2 måneder med denne kabelen:
http://charge-amps.com/spark/
Har nytt sikringsskap og nylagt 2x2,5 16A kurs ut til en schuko(vanlig) kontakt som i utgangspunktet
var beregnet til motorvarmer ute på husveggen.
Jeg har som sagt brukt denne i 16A modushele tiden, sjekka mange ganger med varefølsomt kamera,
ingen tegn til varmgang i kontakt eller støpsel sjøl når Soul´n er i oppvarimgsmodus med full aircon på.
Målte tempøkning på en 1/2 grad C i stikk etter 30 min på full guffe.
Jeg er så fornøyd med denne kabelen at jeg har skaffa meg en til, skal skifte stikk til industrikontakt
bare for å være helt sikker og ha en hengende fast på veggen hjemme, og en med schuko liggende i bilen.
Kabelen kan veksle mellom 6, 10 og 16A og du kan programmere inn en elektronisk kodelås så bare
den som kan koden kan bruke kabelen.
____________
Kia Soul EV

Leo


telecaster

Fungerer ok men du må være litt skjerpa for ikke å trykke feil :)
Koden legges inn vha av selectknappen på pistolen, du ser på de 4 lysdiodene
hvilket tall du legger inn, dette er frivillig, du kan bruke den uten å ha kodelås
aktivert om du ønsker det.
____________
Kia Soul EV

Leo

Ah, takk for svar :)

Ser det står "Car lock" - Yes.

Hva menes med det?  ::)

ElSoul

Er det slik at alle ladekabler, også original standard kia Soul ladekabel, kan stå koblet til standard schuko stikk til enhver tid? Er det ikke fare for varmgang da? Er det safe?? Kan ikke se det står noe i instr.boka om dette.

Den Spark kabelen, kan den stå fast i stikk? Er det best å få den levert med CEE industrikontakt (og da få samtidig dedikert 16A kurs med CEE stikk)?
Eller bør man heller gå for en fast løsning, f.eks. som den elfag leverer?

Om man skal gå for en enfase 16A fast ladestasjon (gjerne med mulighet for å utvide til 32A), hva bør man egentlig gå for når man har en kia Soul EV? Ønsker noe som er utprøvd og kommersialisert, og som har alle nødvendige godkjenninger (alternativt vente til sommeren på Halo Wallbox). Går jeg for fast løsning vil jeg ha en aut. elektriker til å ta seg av alt. Da får man også 5 års garanti.

elektrolux

Du kan gjerne bruke originale ladekabelen hjemme permanent. Få trenger så mye raskere lading enn 10A hjemme, og da kan du velge en 16A eller 32A ladekabel til å ha med i bilen.

Ellers vil jo vår semiportable 16A ladestasjon passe det behovet du skisserer. Innstilt på 13A har du 3 A til andre forbrukere. Se:  http://www.elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_16A
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nofuelno

#7
Sitat fra: ElSoul på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:29
Er fortsatt i villrede for hva som faktisk er den beste permanente ladeløsning hjemme for den gjengse Kia Soul EV eier. Uten at det skal måtte koste skjorta. Jeg vil anta at flertallet av eierne har 230v 16A kurs tilgjengelig, og at man har utelukkende Schuko kontakter hjemme. Dette gjelder iallefall hjemme hos meg :) Kan også nevne at jeg har et nytt, oppdatert sikringsskap etter dagens forskrifter med automatsikringer.

Permanent lading via Schuko har jeg nå forstått at ikke er anbefalt grunnet fare for varmgang / potensiell kortslutning osv. Så da er ikke det noe reelt alternativ. Især ikke når jeg skal lade bilen i en garasje som er en integrert del av sokkeletg. i boligen. Da går jeg ikke på akkord med sikkerheten for å spare noen tusenlapper.

Jeg har tidvis også noen andre ting som står å sviver i garasjen på denne kursen. Vil tippe de tingene trekker totalt 2A. For ikke å "røyne" kursen så regner jeg derfor at jeg har 13A disp. til lading av Soulen slik ståa er nå.

Dersom jeg ikke får dedikert kurs, men får etablert dedikert CEE kontakt til lading, hvilken ladeløsning burde jeg da velge? Antar sdet da må bli type semi-permanent løsning. Må gjøre regning med at jeg da kan lade maks 13A uten å måtte ta en masse hensyn til annet utstyr i bruk.

Om jeg får en dedikert kurs til lading (da blir det nok 16 A), og skal lade via CEE kontakt, hvilken løsning burde jeg da velge? Kvalitet, funksjon, pris og ikke minst fremtidige standarder (!) tatt i betraktning.

Kan nevnes at snittkjøring per dag vil ligge på ca. 6 mil, så har uansett ikke behov for 32A"hurtiglading", men er selvsagt ingen ulempe at ladestasjonene takler lading opp mot 32A om behovet en gang skulle melde seg (og man utvider fra 16 til 32A).

Et siste alternativ vil evt. være disse andre faste ladestasjonene som Beka (?), Salto og Slimbox. På sistnevnte bruker man vel ikke type 1 kabel? Vet ikke hva fordel disse evt. har fremfor andre, men blir vel fort en god del dyrere...

Til slutt vil jeg høre om noen kan huske om det tidligere her på forum er postet info om kjøp og installasjon av hjemme ladestasjon sammen med bil - momsfritt. Hvis ja, hva type løsning og ca. pris?

Håper på gode innspill! Sikkert noen andre som også sitter å lurer på litt av det samme.
Jeg vil anbefale å ta en kikk på Ensto Chago eFill, en robust veggboks med en fastmontert spiralisert kabel
som blir opptil 8m (!) når den strekkes ut.
Den kommer som standard med en 16A kabel påmontert en Schuko kontakt, men denne kan byttes ut med en CEE om ønskelig. Alternativt kan du få en elektriker til å montere en egen strømkurs rett i boksen.
Det geniale  med denne er at du kan montere den selv samt få den stilt inn på f.eks. 14A om den benyttes på en eksisterende kurs med annet strømtrekk. ( stilles i step på 2A opp til 16A )

PS: du kan få kjøpt denne veggladeren fra Ensto momsfritt sammen med bilen.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

ElSoul

Ensto Chago og Ratio ser begge ut som kjekke løsninger. Er litt i tenkeboksen....vet at Halo WallBox også kommer til sommeren.

Testet forøvrig original lader på ny bil for 2 dager siden. Har 16A kurs til garasje. Det som til enhver tid står koblet til i garasje er noen LED lys som ikke trenger noe strøm som er å nevne engang. I tillegg en liten avfukter som trekker maks 2A + garasjeportenhet.

Da jeg koblet til lader i 4-veis stikk (stod ikke koblet i bil, kom aldri så langt), gikk sikringen med en gang. Har forøvrig helt nytt, oppgradert sikringsskap. Jeg tok ut avfukter (den sveiv for øvrig ikke på tidspunktet jeg koblet til) samt en støvsuger og kabeltrommel som også stod tilkoblet (men ikke i bruk), og slo sikring på igjen. Koblet så til, og da funket alt.

Finner det uansett litt rart. Skulle vært kapasitet her uansett. Noen som har opplevd det samme?? Mulig vaskemaskin (på annen kurs) var igang, og belastet strømnett, samt div. panelover. Men ingen stekeovn eller andre apparat som trekker mye strøm.

Er det slik at orig.lader må kobles ut av stikket for hver gang, eller kan det i prinsippet stå tilkoblet permanent? Ser noen har gått for bryter (av/på) mellom uttak og stikk. Hvor får man kjøpt slike "adaptere" evt?

Ona IX

Sitat fra: ElSoul på tirsdag 30. desember 2014, klokken 08:39
Er det slik at orig.lader må kobles ut av stikket for hver gang, eller kan det i prinsippet stå tilkoblet permanent? Ser noen har gått for bryter (av/på) mellom uttak og stikk. Hvor får man kjøpt slike "adaptere" evt?
http://www.clasohlson.com/no/Str%C3%B8mbryter-IP54/36-4831 en enkel og grei løsning. bare det at den ser kraftig og industriell ut er heller ingen ulempe!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

ElSoul

Takk for tips! Men det må evt. bli bryter på stikk for min del. Skal ha det som en midlertidig løsning inntil jeg går for egen kurs og ladestasjon.

ElSoul

Se bilde innlegg nr 2 fra toppeni denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5178.0

Tenker på en slik type "adapter" m/bryter

Ona IX

Sitat fra: ElSoul på tirsdag 30. desember 2014, klokken 20:10
Se bilde innlegg nr 2 fra toppeni denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5178.0

Tenker på en slik type "adapter" m/bryter
En sånn adapter får meg til å grøsse, hvis man skal kontinuerlig trekke høy styrke, vil jeg tro det kan bli en brannfare. kan hende jeg overreagerer, men når man kan se skaden ett telys kan gjøre, hva kan ikke da skje med 16a hvis man ikke er forsiktig?
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

ElSoul

Interessant artikkel (godt mulig den er blitt linket til her på forum tidl.?):

http://elbil.ipublish.no/2014/04/13/elbiler-og-lure-ladelosninger/

Se også kommentar/innlegg til slutt der en er svært uenig forfatters synspunkter rundt sikker lading.

Kia selv anbefaler ikke å bruke std ladekabel permanent, så er ikke å bli helt klok på dette. Men personlig tror jeg nok jeg til slutt havner på å få installert en permanent ladeløsning hjemme. Better safe then sorry all den tid jeg har bilen i garasje integrert i sokkeletg. Da vil jeg være 110% sikker hva angår brannsikkerhet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA