Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan er egentlig responsen fra utlandet på Think?

Startet av stigen, mandag 30. mars 2009, klokken 15:00

« forrige - neste »

stigen

hei på dere el bil entusiaster
jeg er ny på dette med el,har lyst til å ombygge en liten bil til el.
trenger hjelp til å finne tekniske krav for elbil

El rayo

Så vidt jeg vet er det ingen spesielle tekniske krav til elbil. Jeg har vært i kontakt med Vegvesenet (Biltilsynet) og fått opplyst at det er paragraf 7 som kommer til anvendelse. Link her:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941004-0918.html

Har klippet ut og limt inn den aktuelle paragrafen under:

"Kap. 7. Reparasjon - ombygging - oppbygging

§ 7-1. Forholdet til EØF-typegodkjenning m.m.
          Dette kapittel kommer til anvendelse når andre bestemmelser ikke er fastsatt, jf. kap. 3-5.

§ 7-2. Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy

1.   Definisjoner
1.1   Understell: Den komplette enhet bestående av ramme eller underdel (bunn) i selvbærende karosseri, for- og bakstillinger, hjul, styreinnretning, motor og drivverk.
1.2   Karosseri: Den enhet som sammen med understellet utgjør det komplette kjøretøy.
1.3   Ramme: Den bærende enhet som karosseriet samt for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk er montert til.
1.4   Selvbærende karosseri: Karosseri hvor bunn og overdel er bygd i ett, som er spesielt forsterket og som for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk kan monteres direkte til - eventuelt via korte rammeseksjoner - uten at særskilt ramme under hele kjøretøyet er nødvendig.
1.5   Hovedkomponenter på motorsykkel: Motorsykkel består av to hovedkomponenter:
-   ramme
-   motor.
1.6   Reparasjon: Utbedringer av slitasjemangler, karosseri- og rustskader mv., herunder utskifting av deler og komponenter, som kan anses som vanlig vedlikehold og som ikke er å anse som ombygging eller oppbygging, jf. pkt. 1.7 og 1.8.
1.7   Ombygging: Forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende mv. blir endret i forhold til den utførelse kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, eventuelt i forhold til den utførelse det senere er godkjent med av godkjenningsmyndigheten, men hvor endringen ikke er av større omfang enn at kjøretøyet som helhet anses som samme kjøretøy som det opprinnelige kjøretøyet.
1.8   Oppbygging: Produksjon/sammensetning av kjøretøy av nye og/eller brukte deler, av to eller flere kjøretøyer, eller av deler og kjøretøy som nevnt i kombinasjon, til et kjøretøy som tidligere ikke har vært godkjent i riket.

2.   Reparasjon av kjøretøy
2.1   Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning etter reparasjon av omfattende skade i forbindelse med kollisjon, utforkjøring e.l.
2.2   Kjøretøyet anses som reparert bl.a. når:
2.2.1   karosseri til kjøretøy med ramme (ikke selvbærende karosseri) blir skiftet ut med karosseri av samme type og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.
2.2.2   ramme skiftes ut med ramme av samme type uten at det foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.
2.2.3   en forpart og en bakpart fra to kjøretøy med selvbærende karosseri av identisk type sammenføyes, og det ikke foretas omfattende utskiftning av deler og komponenter for øvrig.
2.2.4   én av hovedkomponentene på motorsykkel, motor eller ramme, repareres eller skiftes ut med identiske deler på motorsykkel. Dette gjelder uavhengig av om det tidligere er godkjent ombygging av den andre hovedkomponenten.

3.   Ombygging av kjøretøy
3.1   Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer av kjøretøy som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser mv.
3.2   Kjøretøy anses som ombygd bl.a. når:
3.2.1   personbil (M1) ominnredes til varebil (N1), og omvendt.
3.2.2   karosseri til kjøretøy med chassisramme (ikke selvbærende karosseri) skiftes ut med karosseri av samme eller tilnærmet samme type, f.eks. 4-dørs til 2-dørs, og det ikke foretas omfattende ombygging eller utskifting av deler og komponenter for øvrig. Det forutsettes at karosseriet det skiftes til passer rett på rammen, uten modifikasjon av festepunkter og lignende.
3.2.3   det monteres ekstra aksel, og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.
3.2.4   én av hovedkomponentene på motorsykkel, motor eller ramme, bygges om eller skiftes ut med ikke-identiske deler. Denne hovedkomponenten kan bygges om eller skiftes ut flere ganger.
3.3   Ved ombygging som innebærer at kjøretøyet faller inn under definisjonen for annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet registreres/omregistreres til den gruppe som kjøretøyet i ombygd utførelse hører inn under.

4.   Oppbygging av kjøretøy
4.1   Kjøretøy som er oppbygd, skal før det tas i bruk, fremstilles for regionvegkontoret for godkjenning.
4.2   Kjøretøyet anses som oppbygd bl.a. når:
4.2.1   karosseri til kjøretøy med ramme (ikke selvbærende karosseri) blir skiftet ut samtidig eller i forbindelse med omfattende utskiftning av andre deler og komponenter f.eks. rammen.
4.2.2   karosseri til kjøretøy med ramme skiftes ut med karosseri av annen utførelse, og/eller når karosseriet det skiftes til ikke passer rett på rammen uten modifikasjon av festepunkter og lignende.
4.2.3   selvbærende karosseri er skiftet.
4.2.4   ramme er skiftet ut samtidig eller i forbindelse med at omfattende utskifting av andre deler og komponenter er foretatt.
4.2.5   begge hovedkomponentene på motorsykkel, motor og ramme, bygges om eller skiftes ut med ikke-identiske deler.
4.3   Ved godkjenning av oppbygd kjøretøy skal de tekniske krav som er angitt i denne forskrift og som gjelder for kjøretøy som registreres første gang i riket på angjeldende tidspunkt, legges til grunn for godkjenningen. Dog kan oppbygd kjøretøy fritas for vesentlige destruktive prøver, som f.eks. kollisjonsprøver, dersom relevant dokumentasjon kan fremlegges fra kompetent, uavhengig laboratorium eller tilsvarende for at kjøretøyet oppfyller de krav som skulle vært kontrollert ved slike prøver.
4.4   Dersom Toll- og avgiftsdirektoratet har gitt fritak for oppbyggingsavgift fordi det dreier seg om oppbygging etter skade, og det oppbygde kjøretøy er av samme type som det opprinnelige kjøretøy, bortfaller kravet i pkt. 4.3.

5.   Understellsnummer
5.1   Når reparasjon eller ombygging av kjøretøy vil medføre at kjøretøyets understellsnummer blir beskadiget eller fjernet, skal kjøretøyet før reparasjon påbegynnes, og etter at reparasjon er utført, men før kjøretøyet på nytt tas i bruk, fremstilles for regionvegkontoret. Etter nærmere avtale mellom regionvegkontoret og vedkommende verksted, person, firma mv. som skal utføre reparasjonen, kan dog erklæring fra den som utfører reparasjonen om at understellsnummeret er blitt beskadiget eller fjernet, godtas ved den etterfølgende kontroll/godkjenning uten at kjøretøyet på forhånd er fremstilt for regionvegkontoret. Slik avtale må eventuelt inngås før reparasjonen påbegynnes.
5.2   Ved reparasjon eller ombygging av kjøretøy som har medført at kjøretøyets understellsnummer er blitt beskadiget eller fjernet, skal kjøretøyets opprinnelige understellsnummer angis på nytt ved preging eller tilsvarende i rammen/karosseriet.
          Hvis rammen/karosseriet i forbindelse med reparasjon og/eller ombygging blir skiftet, angis på samme måte kjøretøyets opprinnelige understellsnummer. Har den/det innsatte ramme/karosseri annet understellsnummer innpreget fra før, skal dette samtidig overstrekes på en slik måte at det fortsatt er leselig.
5.3   Ved ombygging av motorsykkel skal hovedkomponentene motor og ramme utstyres med et varig identifikasjonsnummer, dersom de ikke er utstyrt med dette. Det påhviler den som fremstiller kjøretøyet for godkjenning å dokumentere benyttede hovedkomponenters opprinnelse, ved fremleggelse av registreringsdokumenter, kvitteringer eller lignende.
5.4   Oppbygd kjøretøy skal utstyres med understellsnummer.
5.4.1   Understellsnummer for enkelt kjøretøy tildeles av regionvegkontoret. Nummeret skal i alminnelighet være samme bokstav-/sifferkombinasjon som i kjøretøyets kjennemerke.
5.4.2   Understellsnummer ved produksjon av flere kjøretøy tildeles av produsenten. I spesielle tilfelle kan dog forholdes i samsvar med pkt. 5.4.1. Hvis ramme/karosseri som kjøretøyet er bygd opp av har understellsnummer innpreget fra før, skal dette overstrekes på en slik måte at det fortsatt er leselig, når annet understellsnummer blir tildelt.
5.4.3   Understellsnummer skal være angitt ved preging eller tilsvarende i rammen eller i egnet del i bærende konstruksjon når kjøretøyet ikke har ramme. Det skal være plassert slik at det er godt synlig og utført slik at det vanskelig kan fjernes eller endres.
5.4.4   Det påhviler eieren av kjøretøyet å føre bevis for at kjøretøyets identitetsmerking (understellsnummer, typebetegnelse mv.) er riktig, når det oppstår tvil om dette.

6.   Registreringsdokumenter
6.1   Når registrert kjøretøy har fått understellsnummer innpreget ifølge bestemmelsene i pkt. 5.1 skal det gjøres anmerking om forholdet på registerkortet og i anmerkningsrubrikken i vognkortet. For avregistrert kjøretøy gjøres anmerkning på registerkortet. Tilsvarende anmerkninger gjøres også om andre forhold som vil ha betydning under senere kontroller.
6.2   Når registrert kjøretøy etter ombygging er endret slik at det ikke lenger er i samsvar med det som er angitt på registreringskortet og i vognkortet, rettes registreringskortet, og det utstedes nytt vognkort, samtidig som Motorvognregisteret tilsendes melding på blankett nr. 227a. For avregistrert kjøretøy rettes registreringskortet.
6.3   Oppbygd kjøretøy meldes til registrering på ny blankett nr. 221 (opprettes nytt registerkort). Oppbygd kjøretøy som oppfyller betingelsene i pkt. 4.4 skal beholde sitt opprinnelige registreringsår, men oppbyggingsåret anmerkes i vognkortet.
          For kjøretøy som er oppbygd her i landet, kreves ikke at blanketten er stemplet av tollvesenet. I stedet skal framlegges særskilt bevis for at oppbyggingsavgift er betalt i den utstrekning det er fastsatt at slik avgift skal svares.

7.   Krav om dokumentasjon
          For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
          Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.
0   Endret ved forskrifter 6 des 2006 nr. 1371 (i kraft 1 jan 2007), 17 april 2007 nr. 419. "


Håper ikke det ble for langt. Jeg er i grunnen like klok. Men tror og håper at dette kan regnes som reparasjon etter pkt. 1.6. Man må jo da si at motoren som satt i bilen var utslitt og at elektromotoren ikke er flyttet over fra en annen bil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Hei,
Å kalle en konvertering for reparasjon er kanskje å trekke begrepet litt langt. Derfor tror jeg det er best å ta kontakt med det lokale biltilsyn før ombygningen tar til.
da slipper du masse unødvendig arbeide om det skulle vise seg at du må vise "umulig " dokumentasjon.

Men hvis en hos biltilsynet sier nei, gå ut en tur og trekk ny kølapp. En kan aldri vite.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

stigen

takk for hjelpen
får ringe biltilsynet og høre hva de sier

El rayo

Sitat fra: stigen på fredag 13. mars 2009, klokken 12:27
får ringe biltilsynet og høre hva de sier
Fint, la oss høre hva slags svar du får.

Jeg fikk beskjed om å sende skriftlig søknad, da jeg fikk svar på den måtte jeg bygge om bilen først så de fikk se bilder av den.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på fredag 13. mars 2009, klokken 14:15
Jeg fikk beskjed om å sende skriftlig søknad, da jeg fikk svar på den måtte jeg bygge om bilen først så de fikk se bilder av den.

Er ikke ditt "Prosjekt Minella" en Mini ?   
Du får lære deg Adobe Photoshop og manipulere på bildene fra han i Australia som du viste til i Minella tråden så det likner på din bil.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Er det ikke så at det finnes i vegvesenet en spesialgruppe for ombygging som har som oppgave å gjøre det enklere for de som ønsker å bygge om/opp biler?

SFOOR Spesialistgruppe for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøy.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Hvis du har fått dette svaret skriftlig, er det jo fritt frem.
Men for sikkerhets skyld, send inn en plan for motor og batteriplassering, med angivelse av antatte akseltrykk, for å få en vurdering .  Da blir det verre å gå tilbake på saken.
Det kan jo hende at det er mildvær i vente for ombygninger, ettersom det ikke er noe utvalg av elbiler.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

#8
Ang. SFOOR spesialistgruppe (Statens vegvesen sin spesialistgruppe for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøyer)
Dette er riktignok litt gammel infro - fra NCMU 2005  http://arkiv.nmcu.org/nyheter/050602.html
men det er hyggelig lesning (utdrag fra linken):
"SFOOR er basert i Region vest og de fire medlemmene jobber til daglig på Statens vegvesen sine distriktskontorer i Bergen, Haugesund og Stavanger. SFOOR samarbeider også med de fire andre regionene i Norge gjennom Regionskontakter. SFOOR og Regionskontaktene ser ut til å være en gruppe som er sammensatt av oppriktige entusiater med en levende interesse for ombygde kjøretøyer.
Gruppas leder, Arne Bakkevig gjorde det helt klart at det ikke kommer til å bli laget en ny og omfattende ombyggingsforskrift. Vegdirektoratet vil i stedet la SFOOR vurdere de ulike prosjektene og la denne gruppas kompetanse være styrende for avgjørelsene. Hovedmålet er å tilstrebe lik og rettferdig behandling og at SFOOR skal være pragmatisk i sitt arbeid. SFOOR er ikke en gjeng med "firkanthoder"! Vi kommer til å slå hardt ned på juks, men ærlige og oppriktige entusiaster vil få prosjektene sine behandlet på en skikkelig måte.
"

Men det kan se ut som SFOOR jobber bare med ombygde motorsykler. Alle referanser til SFOOR på Google nevner NMCU i samme åndedrag, inkl dette brevet ifm endringer i Kjøretøyforskriften.

Kanskje på tide at Norstart eller en entusiastisk representant kommer i like god dialog med SFOOR som NMCU tilsynelatende har klart?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: hens på fredag 13. mars 2009, klokken 21:24
Hvis du har fått dette svaret skriftlig, er det jo fritt frem.
Er litt usikker på hvem du svarer her, Hens. Svaret fra Statens vegvesen er gjengitt i sin helhet i svar #44 under tråden "Prosjekt Minella". Slik jeg tolker det er det ingen ting som tyder på at det er fritt fram.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

stigen

jeg ringte sfoor i oslo og fikk til svar at den tekniske forskriften var for stor og detaljert til å ta over tlf. måtte sende en forespørsel på mail til stor-oslo.hallkontroll@vegvesen.no for og få den  tilsent med post.kommer til å prøve å legge den ut som pdf. når jeg får den.den var vistnok ikke lagt ut på nett fra før

hens

#11
Det var deg jeg tenkte på Rayo. hvis de ber deg om å bygge bilen så de får se...!

"Jeg fikk beskjed om å sende skriftlig søknad, da jeg fikk svar på den måtte jeg bygge om bilen først så de fikk se bilder av den."

De kan da ikke be folk om å bygge om bilen først, og deretter "se".

Det var det jeg gjorde med Hoppetussa, og det gikk dårlig, jeg måtte vise den 4 ganger, og hver gang fikk jeg høre at "Dette har jeg ikke noe greie på, så du får bestille ny time" Ved siste besøket fant de imaginære feil på bilen, og vrakpanten ble samtidig hevet til mer enn jeg ga for bilen. -Exit Hoppetusse.

Men hvis du har fått det skriftlig, da ville jeg saksøke biltilsynet for å holde folk for narr.
Oppgave for klubben?  Det finnes sikkert en advokat som kjører elbil.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: stigen på torsdag 12. mars 2009, klokken 18:15
hei på dere el bil entusiaster
jeg er ny på dette med el,har lyst til å ombygge en liten bil til el.
trenger hjelp til å finne tekniske krav for elbil

Hei.

Har en liten bil som du kan bruke som grunnlag for ditt prosjekt. Med den slipper du også unna en god del godkjenning da bilen allerede er godkjent som Elbil.

Bilen det er snakk om er Think her på forumet sin grønne Think. Han vurderer å klemme bilen etter å ha strippet den for lader,DC-DC, batterikasse, girlås, og BMS.

Om du vil benytte denne bilen kan du kan få med motoren også for totalt 15000 kr. Da har du et fantastisk utgangspunkt for en selvbygget Elbil.

Ellers foreslås å bruke mopedbiler som basis. De er små, og ehh mopeder. Motorsykler kan enkeltgodkjennes etter ombygging etter chopperreglene. Dette kan være enklere enn å forsøke det samme med en fossilbil.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. mars 2009, klokken 13:22
Bilen det er snakk om er Think her på forumet sin grønne Think. Han vurderer å klemme bilen etter å ha strippet den for lader,DC-DC, batterikasse, girlås, og BMS.
Etter en søvnøs natt med mareritt om en knust grønn Th!nk: Ikke send den i pressa! Jeg kjøper den for vrakpant (ev. med et lite tillegg) etter at dere har tatt alle delene dere trenger. Henter på stedet på kort varsel.

Hvis noen andre vil betale mer så vær-så-god. Jeg vil ikke presse prisen opp, bare forhindre at en registrerbar elbil presses. Har planen klar og noen deler på lager for å få den på veien igjen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

#14
Takk for den El Rayo

Jeg skal med dette personlig legge meg framfor inngangen til Knoks om Think forsøker å levere bilen dit.

Er helt enig med deg om hvor gale det er å presse en slik bil, selv etter at 100 000 kr  ::) i deler er demontert. ( Galgen humor over prisene på nye deler )

Det værste av alt er at det er en fin bil med testet batteripakke og 19 gode blokker satt sammen av resterende originalblokker med 70000 km, og resten 1999 blokker med topp ytelse, men uklar historikk. ( Kan være overliggere uten nevneværdig bruk )

Bilen burde heller blitt solgt hel til en som trenger en rimelig og driftsikker bil med minst 2-3 års problemfri bruk. Så kunne Think brukt pengene til å kjøpe delene han vil ha i reserve fra annen kilde.

Jeg foreslo 70K med 12 mnd 50% batterigaranti, men tror bud rundt 50K uten garanti burde trigge et salgsinstinkt hos Think. Mindreværdige biler selger for mye mer enn det.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA