Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av Ferry, onsdag 17. desember 2014, klokken 20:55

« forrige - neste »

Ferry

Hva bør jeg bruke på karbonfiberen som er synlig i døråpningene? Det korrekte navnet er vel CFRP, karbonfiberforsterket plast. Bør det behandles som annen plast? Jeg har i arsenalet bl.a. Autoglym Vinyl og Rubber Care. Tida er kommet for vinterbehandling, og da vil jeg helst starte riktig.

Klykken

#1
Skulle tro det gikk fint å benytte produkter ment for plast, men nå har jeg ikke prøvd noe på denne biten av bilen selv så skal trå forsiktig. Tenkte selv å påføre det samme som jeg gjør på utvendig plast, men vil teste på et lite område først for å se hvordan det blir.
Gtechniq C4 var det jeg tenkte å prøve.

Edit:
RoSo på dette forumet har tatt for seg bilen grundig her: http://www.detailersclub.no/forum/topic/21946-test-av-carpro-cquartz-uk-solmyr-autodetailing/

Ta kontakt med han og hør om han har gode tips. Det står dessverre ingenting om behandlingen av CFRP i denne tråden, men jeg regner med han har full kontroll på hvordan det skal håndteres.:)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Jeg prøvde såvidt Autoglym Vinyl and Rubber Care på et lite område. Det føltes ikke helt riktig, men det gjør neppe noen skade heller. De lakkerte områdene på bilen fikk en runde Duragloss 111. Uvant bil å jobbe med, det veksler mellom plast, aluminium, karbonfiber. Tar litt tid før vi blir kjent. Og det er feil årstid, mørkt når jeg går til jobb, og mørkt når jeg kommer hjem. Har knapt nok sett bilen i dagslys de to ukene vi har hatt den. Heldigvis har jeg tilgang på stor oppvarmet garasje med godt lys. Gull verdt på vinteren.

roso

Jeg tror nok at produkter for vinyl og gummi vil kunne bli litt klinete på karbonfiberen. Produkter for plast vil nok fungere bedre. Selv har jeg prøvd Swissvax Protecton  , Scholl Neo og Carpro Reload. Alle gir en fin overflate syns jeg.

Klykken

Ja, se der. :) Flott med godt erfarne detailere!
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Hvordan er Duragloss Aquawax #951 i forhold til Scholl Neo? Ligner de hverandre? Kanskje de inneholder omtrent det samme?

Ferry

Har kjøpt inn Scholl Neo og prøvd. Likte den veldig godt. Brukte den på sort plast innvendig og på synlig karbonfiber ved dørene. Vekslet litt mellom å spraye rett på og tørke av, og å spraye mikrofiberen og tørke over. Det blir rent og mørkt, uten å bli klinete eller glatt. Hadde til og med på pedalene, og det funker bra. Det går IKKE med cockpit shine o.l. Ikke spør hvordan jeg vet det.. ;)
Tørket av alle rutene innvendig med Torky-papir, først vått med Neo. Deretter tørke vekk mest mulig med papir. Til slutt buffing med vaffelvevd mikrofiber. Så bra ut, og var enkelt å jobbe med. Enklere å få av enn f.eks. Autoglym Fast Glass.
Prøvde litt utvendig på fossilbilen etter vask. Er ikke helt sikker på om Duragloss Aqua Wax byttes ut riktig ennå. Den virker glattere på lakk.

Marius Engel

Scholl Neo er en polymerforsegler som kan brukes til de aller fleste flater utvendig, også som plastfornyer og ruteforsegling. På frontrute varer den ikke like lenge som andre ruteforseglinger, men ellers gir den god holdbarhet. På lakken har jeg ikke prøvd den, der foretreker jeg voks. Som felgvoks fungerer den også bra, den tåler varmen godt.

Innvendig kan jeg anbefale å vaske alt interiør med Autofinesse Spritz. Enkel i bruk, lukter godt, og gir en fin finish :)

moonbuggy

#8
Hvorfor så my styr med et materiale som er ganske robust ?
"Plastfornyer" osv. osv. er vel noe å tenke på om 10 år eller så når bilen kanskje trenger det.

Personlig vasker jeg bilen av og til, og slett ikke for ofte. Det holder i massevis. Den praksisen har jeg fulgt med mine fossilbiler, uten at verken lakk eller interiør har lidd av det.
Tenker man på at alt "lurium" man hiver på flater osv., kanskje har skadelige langtidseffekter ?
Det er greit å piffe opp bilen, men kanskje den kjemiske kompisisjonen slett ikke bra for hverken lakk eller andre materialer i lengden.

Jeg husker ca, 20 år tilbake det fantes en mirakelkur for båter. Man smurte det på gelcoat og det holdt i årevis. Det viste seg at den fargeløse acrylen gulnet skikkelig etter noen måneden. Det verste var at man ikke fikk det av igjen. Den tuntflytende acrylen "herdet" i overflaten av gelcoaten og skapte et sant h.....".
Firmaet som stod bak produktet(svensk) fikk en storm av reklamasjoner og gikk raskt konkurs.

Marius Engel

Jaja, deg om det. Noen liker å kjøre i biler som er rene, blanke og velduftende både innvendig og utvendig til enhver tid, og at regnet perler seg både på lakk, felger og vindu, med dype sorte blanke dekksider osv.

Det finnes mer enn nok av folk som pleier og detailer biler ned til å trimme dekkene for overflødig gummi med barberblad. Hvis produkter får biler til å gulne eller andre ting, er det oppdaget.

Jeg kan garantere deg, at en bil som er blank og fin for deg, og har interiør og lakk som "ikke har lidd" av din behandlig, ikke ser veldig velpleid ut for enkelte andre.

Vis meg oljer fra polish, carnubavoks eller andre produkter for formålet som ikke er bra for lakken. Jeg tolker det som bare funderinger fra din side at bilpleieprodukter ikke er bra.

Plastfornyer og -forsegler bør brukes forbyggende. Så er set jo greit at ting ser bra ut, før det blir så ille at man bare er helt nødt til å gjøre noe...

Ferry

Pussing av bil er en typisk mannesykdom. Som med alt annet så finnes det ekstremisme i begge retninger. Får får noen lette anfall til tider, men har heldigvis ikke blitt smittet fullstendig. Hovedargumentet mitt for å polere bil har vært for å forebygge rust. På i3 kan jeg vel nesten ikke bruke det argumentet lenger. Et annet argument er at bilen er lettere å vaske hvis den har bra beskyttelse. Bilvask er i utgangspunktet et ork, og alt som gjør det lettere er velkomment. Det er mye å lære av å lese litt på ymse forum, f.eks. detailersclub.no
Forbi er den tida da jeg stod og knota med Turtle Wax og polergarn. Ikke blir det mer Zalo i vaskevannet heller.

Jeg hører ofte folk si at det lønner seg å vaske og polere bilen. Jeg begynte å regne litt på det, og kom fram til at det ikke nødvendigvis er riktig. Ihvertfall hvis en kun ser på økonomien i det. Jeg har tilgang til en firmabil som pleier å få en tur i den lokale vaskeautomaten etter hver tur. Det skjer opptil flere ganger i uka, og koster 200,- pr. vask. For enkelhets skyld satte jeg 50 vasker pr. år. Det blir 10k i året! Bilen er nå åtte år, og verdt 20-30k.  Kom ikke å fortell meg at det er lønnsomt! Og da har jeg ennå ikke regna noe for medgått tid.

Marius Engel

Det kan gå alt for mye penger på bilpleie ja. Helt sant!

Men har man hodet med seg, og ikke ser på det som en hobby, kommer man langt med å kjøpe avfetting og såpe i store dunker, 7l. trykksprøyte fra clas ohlson, og en flaske collinite 845 som man kanskje aldri klarer å bruke opp om man vokser to ganger i året.

En flaske rain-x som ruteforsegling for 139,- ser jeg på som en ekstra sikkerhet i trefikken, så varer den kanskje i 10 år før den er tom. En plastfornyer/-forsegler holder plasten vedlike, og varer nok like lenge.

Blir mye billigere, renere, og mer skånsomt enn å vaske i maskin!

Skal bilen holdes fin over tid kommer man ikke utenom å polerer. En grei da maskin, skumputer og en fin polish fra menzerna gir fantastiske resultatet, og koster heller ikke mye. Forutsatt at man stopper heromkring ;)

Klykken

Nå er bilen gjerne den nest dyreste investeringen man gjør, så å behandle den deretter for å opprettholde verdien er det minste man kan gjøre spør du meg. Som nevnt over så koster det ikke mye av penger eller tid. Vasker man bilen jevnlig holder man unna saltsuppen og skitten som setter seg i oppheng, bremser, og andre utsatte deler på bilen og forlenger levetiden på disse.
Om man benytter Turtlewax eller f.eks Gtechniq spiller ingen rolle, så lenge man selv er fornøyd.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

roso

Sitat fra: Ferry på søndag 18. januar 2015, klokken 22:53
Pussing av bil er en typisk mannesykdom. Som med alt annet så finnes det ekstremisme i begge retninger. Får får noen lette anfall til tider, men har heldigvis ikke blitt smittet fullstendig. Hovedargumentet mitt for å polere bil har vært for å forebygge rust. På i3 kan jeg vel nesten ikke bruke det argumentet lenger. Et annet argument er at bilen er lettere å vaske hvis den har bra beskyttelse. Bilvask er i utgangspunktet et ork, og alt som gjør det lettere er velkomment. Det er mye å lære av å lese litt på ymse forum, f.eks. detailersclub.no
Forbi er den tida da jeg stod og knota med Turtle Wax og polergarn. Ikke blir det mer Zalo i vaskevannet heller.

Jeg hører ofte folk si at det lønner seg å vaske og polere bilen. Jeg begynte å regne litt på det, og kom fram til at det ikke nødvendigvis er riktig. Ihvertfall hvis en kun ser på økonomien i det. Jeg har tilgang til en firmabil som pleier å få en tur i den lokale vaskeautomaten etter hver tur. Det skjer opptil flere ganger i uka, og koster 200,- pr. vask. For enkelhets skyld satte jeg 50 vasker pr. år. Det blir 10k i året! Bilen er nå åtte år, og verdt 20-30k.  Kom ikke å fortell meg at det er lønnsomt! Og da har jeg ennå ikke regna noe for medgått tid.

Altså, du glemmer en etter min mening viktig del av dette med bilpleie. En ren, blank og pen bil er triveligere å kjøre rundt i enn en ren, men ripete og matt bil, selv om begge er rustfrie og hele :-) Og for å få en slik bil kreves det faktisk litt jevnlig innsats, men det trenger ikke å bli dyrt eller komplisert som Marius Engel sier.

En bil som vaskes i maskin 50 ganger i året er neppe hverken blank eller ripefri selv om den er aldri så ren. Jeg vet  hvordan biler kan se ut etter kun noen få runder med børstevaskemaskin, derfor får aldri, aldri mine biler utsettes for slike maskiner.

Når dette er sagt, har vi alle forskjellige ambisjonsnivåer om hvordan vi ønsker at bilene våre skal fremstå, så det må bli opp til hver enkelt hvor nøye man vil være. Men jeg vil jo tro at de fleste av oss som har valgt i3 ser på dette som en litt kul bil som bør få litt ekstra kjærlighet.


power59

Vi har vel alle våre diagnoser – og det å pusse og gnikke på en bil er vel neppe noe værre enn det mange av oss andre lider av.

Jeg kan forstå at det er en viss glede med nyvasket bil, men jeg har liten tro på at hyppige mekaniske og kjemiske påkjenninger gjennom vask, polering, rubbing og det som værre er, forlenger levetiden for lakk og andre overflater – særlig etter min erfaring med innbytte av en 5 år gammel Mercedes for 2 år siden.

Bilen, som jeg hadde hatt siden den var ny, var I den perfekte "lite glad I bilvask" fargen – gråbeige.  Om vinteren hadde bilen vært I daglig bruk på saltveier og den var blitt vasket 3-4 ganger hvert år med skylling av hageslange, vask med varmt såpevann (alltid den såpa som til enhver tid var tilgjengelig – zalo, grønnsåpe , bilshampo med voks etc.) og svamp. Bilen hadde aldri blitt polert og den ble avfettet kun en gang – dagen før innbytte.

Og kommentaren fra forhandleren når bilen ble levert: "Jøss – den Mercedes din var fin. Den må du ha behandlet bra!"



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA