Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Constult III+ noen som kan litt om dette? Oppkopling

Startet av bruisepristine, tirsdag 09. desember 2014, klokken 20:11

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Brede på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:31
Hvordan kan du vite at jenta ikke har sertifikat??? Her lukter det mer enn skylddeling!  ;D

Jepp, 100% skyld til alle involverte parter, inklusive vitner, bensinstasjon og forumdeltagere ;)

AU! Nå pådro jeg meg vist akkurat en regning jeg ikke har budsjettert med :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Car-El

For Gudsskyld! Hold kjæft Amoss....   Hvis vi sitter heeeelt stille så ser dem oss kansje ikke.  :-X
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Mippen

Som sagt... Det blir en helhetsvurdering hva som skjer videre. At guttungen kjørte uten lappen må sees på som grov uaktsomhet i seg selv. At en 10åring åpner en dør er ikke nødvendigvis uaktsomt selv om man alltid skal se seg godt om før man åpner en dør. Hvis bilen har kjørt for tett, har holdt for høy fart, kjørt vinglete eller annet er dette medvirkende til å svekke saken til føreren som kjørte på. Som nevnt skal man kjøre svært aktsomt på spesielt på en parkeringsplass eller bensinstasjon da faren for at noen kommer ut av en bil er svært stor.

Uansett er det helt hårreisende at en ung gutt kjører uten lappen og når det først går galt skal han være glad for at det ikke gikk verre. Håper han får smekk så det svir...

Jeg tror også at han må bære mesteparten av byrden selv i og med at han alt har opptrådd svært uaktsomt med å kjøre uten førerkort, men det er riktig at man ikke automatisk får all skyld selv om. Det kommer helt an på hva som ligger bak. Det må eventuelle vitner si noe om og de involverte partene.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Jeg lurer litt på hvor fort man skal kjøre for å rive av en dør med sidespeilet sitt?
Og ikke minst -hva er det akuelle speilet laget av?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pwb

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 26. november 2014, klokken 10:25
Jeg lurer litt på hvor fort man skal kjøre for å rive av en dør med sidespeilet sitt?
Og ikke minst -hva er det akuelle speilet laget av?

Thomas

Eller hva er døra lagd av?

Tror ikke det er noe problem å rive opp/av ei dør hvis den åpnes i det man har passert med fronten slik at den treffer speiler. Hvis noen plutselig hiver opp døra mens man passerer bilen så rekker man ikke å bremse før døra er flådd av bilen.

janmb

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 25. november 2014, klokken 11:14
Det er ikke slik at om han ikke har lappen så har han automatisk skyld.

Korrekt.

Han skal selvsagt straffeforfølges for å ha kjørt uten lappen, men det er en helt separat sak. Men dette påvirker ikke skyldspørsmålet for uhellet - der er det faktiske hendelser, hvilken part som bryter regler/viser uforstand som er sentralt.

Tenk på følgende ekstreme eksempel så blir det ganske opplagt at det må være slik:

Jeg kjører i 150 langs en landevei. Jeg tar igjen, og krasjer inn i bakenden på en bil som holder 30. Føreren av bilen jeg tok igjen viser seg at ikke har førerkort. Skal han ha all skyld for dette uhellet? Tviler på det gitt ;)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Mippen på tirsdag 25. november 2014, klokken 18:33
For det første var det en unge på 10 år som åpnet døren. Det skal mye til for at et barn får skyld i et trafikkuhell. Man skal også som bilfører holde avstand når man passerer andre biler som er parkert og som har stoppet opp tilfelle noe åpner en dør eller finner ut at de skal gå over veien. Siden døren ble dradd av tyder det på at denne føreren har holdt for stor fart og har kjørt for tett opp til bilen. At han ikke har lappen hjelper dessverre ikke på situasjonen.

Helt irrelevant - det er den voksnes ansvar å sikre barn i bil. At det var jentungen som åpnet døra påvirker ikke skyldspørsmålet i noen som helst retning.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Kjell Leaf

Sitat fra: Mippen på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:08
Som sagt... Det blir en helhetsvurdering hva som skjer videre. At guttungen kjørte uten lappen må sees på som grov uaktsomhet i seg selv. At en 10åring åpner en dør er ikke nødvendigvis uaktsomt selv om man alltid skal se seg godt om før man åpner en dør. Hvis bilen har kjørt for tett, har holdt for høy fart, kjørt vinglete eller annet er dette medvirkende til å svekke saken til føreren som kjørte på. Som nevnt skal man kjøre svært aktsomt på spesielt på en parkeringsplass eller bensinstasjon da faren for at noen kommer ut av en bil er svært stor.

Uansett er det helt hårreisende at en ung gutt kjører uten lappen og når det først går galt skal han være glad for at det ikke gikk verre. Håper han får smekk så det svir...

Jeg tror også at han må bære mesteparten av byrden selv i og med at han alt har opptrådd svært uaktsomt med å kjøre uten førerkort, men det er riktig at man ikke automatisk får all skyld selv om. Det kommer helt an på hva som ligger bak. Det må eventuelle vitner si noe om og de involverte partene.
Det er ikke den 10 år gamle jenta som får skylden uansett, det er føreren av Tesla hvis det skulle vise seg at skylden havner på den siden, han skal ha kontroll på passasjerene. Jeg har alltid sagt til mine barn når jeg parkerer på steder som dette kan skje : IKKE ÅPNE DØRA FØR JEG SIER DET.  Det samme ved parkering ved siden av andre biler,  ikke åpne døra, jeg skal gjøre det.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 26. november 2014, klokken 12:11
Sitat fra: Mippen på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:08

Det er ikke den 10 år gamle jenta som får skylden uansett, det er føreren av Tesla hvis det skulle vise seg at skylden havner på den siden, han skal ha kontroll på passasjerene. Jeg har alltid sagt til mine barn når jeg parkerer på steder som dette kan skje : IKKE ÅPNE DØRA FØR JEG SIER DET.  Det samme ved parkering ved siden av andre biler,  ikke åpne døra, jeg skal gjøre det.

Som sagt og som referert fra jurist og forsikringsklagenemnda er det en helhetsvurdering som ligger bak i forhold til fordeling av skyld. Man skal for eksempel alltid se seg for når man åpner en dør og foreldre har ansvar for barn, men det kan godt være at kysten så klar ut og at ungen derfor fikk lov å åpne døren. At bilen som kjørte på kjørte svært uaksomt og holdt alt for høy hastighet i forhold til stedet de var på. Kjører du for eksempel på en parkeringsplass eller bensinstasjon skal man spesielt kjøre rolig. Helst i gangfart hvis du må kjøre tett opp til andre biler.

Som flere sier stiller jeg meg undrende til at et speil klarer å rive av en dør. Speilene er ofte konstruert slik at de skal løsne lett eller legge seg inn til siden hvis de treffer noe, for eksempel en fotgjenger.

Vi vet alt for lite fakta om denne saken til å kunne gi noe dom. Var for eksempel barnet alene i bilen? Hvor erfaren er denne karen som kjørte denne bilen uten lappen? Hvordan så området ut der uhellet skjedde? Hastighet? ++++

Han kommer ikke til å slippe unna det er sikkert, men hva konsekvensene blir er vanskelig å si.
Fremtiden er elektrisk.

Geirr

Sitat fra: Mippen på onsdag 26. november 2014, klokken 12:54

Vi vet alt for lite fakta om denne saken til å kunne gi noe dom.

Vi kan i alle fall fastslå følgende:

1. Fyren 'låner' bilen til moren.
2. Han har ikke lappen.
3. Han er involvert i en ulykke.
4. Han poster på 'Freakforum' (!), og syter over at han muligens må betale en skade som koster Pæng.

Min konklusjon: fyren har trolig en IQ som ca tilsvarer min skostørrelse.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

cra

Sitat fra: SKH på onsdag 26. november 2014, klokken 13:05
Min konklusjon: fyren har trolig en IQ som ca tilsvarer min skostørrelse.

Forsiktig nå; dette kan lede til konklusjoner som at du ikke har nådd tenårene enda hvis det stemer!  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leaf_2014

Hva gjorde Teslaen på en bensinstasjon i utgangspunktet? Meget suspekt. Ikke rart fossilbilene prøver å ta knekken på'n når den står der og peker nese til alle som står og ser trygda forsvinner ned i dieseltanken :-)
Leaf 2014

B_Tesla

hehe.. Godt disse skattekronene våre går til noe fornuftig ja.

Må si jeg nesten er litt flau når jeg kjører inn på en bensinstasjon for å kjøpe noe. Føles som jeg peker nese ja.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Øyvind.h

Sitat fra: B_Tesla på onsdag 26. november 2014, klokken 15:31
Må si jeg nesten er litt flau når jeg kjører inn på en bensinstasjon for å kjøpe noe. Føles som jeg peker nese ja.
Det er greit å være litt ydmyk ift at ikke alle har råd til å kjøpe seg Tesla. Men jeg tenker jo mitt når jeg ser dyre biler ved pumpene. I kommentarfelt rundt omkring er det ganske tydelig at mange ikke klarer å forstå elbilen og henviser til lang ladetid, treg hurtiglading etc  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

B_Tesla

Stemmer nok at ikke alle har forstått El-Bilen. Fra Buddy til P85D.

Min far fikk prøve min for første gang her om dagen. Han ringte meg dagen etter med følgende tre spørsmål.
1: Hvor lang leveringstid er det på en sånn S85D
2: Hvor mye tror du jeg får for X5'n
3: Hvor/hvordan bestiller jeg.

Tror han så lyset. Han klarte ikke gi slip på følelsen av den drivlinjen.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA