Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stort ansvar for Tesla eiere....

Startet av moonbuggy, mandag 08. desember 2014, klokken 10:24

« forrige - neste »

hgs

Sitat fra: moonbuggy
Det biter seg i halen. Større batteripakke betyr langt mer vekt, som igjen betyr at bilen må forsterkes, enda mer vekt, og resultatet blir langt mindre energieffektivitet og en langt dårligere bil. Tung og uhåndterlig.(Det er bare å se i disse spaltene hvor mange Tesla eiere som også eier en mindre el-bil)

Nytt troll i ferd med å vokse fram, eller tror du selv på det du sier om at Teslaeiere med 2 elbiler har den andre fordi Teslaen har dårlige kjøreegenskaper?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på fredag 28. november 2014, klokken 17:49Hei det er greit med hurtiglading men det er vel SC du mener når man passerer 500 km ?. Om du har til 1000 km med SC så vil nok det ta noen timer å lade dette batteriet. Likeså så vil 22kw ta lang tid. Det jeg prøver å forklare er at når vi bygger ut 22 kw systemer og SC. Så lager vi en standard for lading som begrenser hvor fort du praktisk kan lade et batteri. Eks et batteri på 1000kmvil med 16 amper på en tesla ta over 60 timer å lade. Ingen parkerer bilen halve uka for å dra på tur til helgen. Så den praktiske rekkevidden i dag med et batteri er nok ca 500 km og da må man ha sc for å kunne kjøre langt. Den eneste bilen på markedet som har et slikt system er tesla. Neste generasjon med biler som får rekkevidde på 500 km må enten kjøpe seg inn i tesla sitt system SC eller så vil nok kundene føle seg direkte lurt uten et funksjonelt lade system for langkjøring.
Med 1000 km batteri og 22 kW kompatibilitet (med rikelig ladepunkter) så er alternativet ca like bra som med Tesla. Om man har 1000 km rekkevidde kan man kjøre i 12,5 timer i strekk i 80 km/t. Dette tilsvarer at man kjører stort sett hele dagen, med enkelte pauser. Når man da parkerer på et 22 kW ladepunkt for natten, la oss si i 10 timer, så har man fått ladet ca 190 kWh eller nye 1000 km. Man kan altså kjøre ubegrenset 1000 km hver dag, med lading kun når man sover.

Så klart, det er en fordel om man også har kompatibilitet med 135 kW superlader, det vil fortsatt være situasjoner der det ikke å passer å lade mens man sover, eller man skal kjøre langt med tung henger i høy hastighet på vinteren, eller noe slikt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Hei Som Teslaeier som får min Zoe i løpet av dager kan jeg skrive under på at det ikke er Teslaen det er noe galt med. Heller at med en Tesla og en mindre elbil så blir vi helelektrisk. Vekk med fossilene og kun el. Samtidig så er Tesla en stor familiebil og som de fleste familier så er det greit med en mindre. At det er noen som ikke ser vitsen i å bli helelektrisk og tror at det har noe med Teslaen og gjøre har aldri kjørt en Tesla. Flott for miljøet og lommeboken. 

kos

Hei Espen. Tror ikke vi er uenig i at vi ønsker oss biler med elektrisk motor og 100 mil som rekkevidde. Men det jeg prøver å få frem, litt klønete, er at det tar tid å lade opp det batteriet. Som tesla eier ser jeg at SC og en rekkevidde på 40 mil. Så er det en grei kombinasjon. Må ha en pause på 30 minutter for lading etter 4- 5 timer og så har en rekkevidde på 40 mil til altså 9 - 10 timer kjøring og en distanse på 70 - 80 mil. da er det greit med en natt søvn osv.

Espen Hugaas Andersen

#34
Sitat fra: kos på fredag 28. november 2014, klokken 18:58
Hei Espen. Tror ikke vi er uenig i at vi ønsker oss biler med elektrisk motor og 100 mil som rekkevidde. Men det jeg prøver å få frem, litt klønete, er at det tar tid å lade opp det batteriet. Som tesla eier ser jeg at SC og en rekkevidde på 40 mil. Så er det en grei kombinasjon. Må ha en pause på 30 minutter for lading etter 4- 5 timer og så har en rekkevidde på 40 mil til altså 9 - 10 timer kjøring og en distanse på 70 - 80 mil. da er det greit med en natt søvn osv.
Det er sant, men dette ville heller ikke endre seg med lengre rekkevidde. Du ville kunne bruke bilen på akkurat samme måte. Jeg er ganske sikker på at Tesla vil komme med bil som har 1000 km rekkevidde i løpet av de neste 5-10 årene. Akkurat hvilken løsning de velger er jeg mindre sikker på. Det er f.eks mulig de går for 300 km med li-ion, og deretter 700 km aluminium-luft. Det er også mulig de går for 1000 km li-ion. Eller 1000 km li-luft.

Vi får vente i spenning. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Hei Der påpeker du antagelig en rett spådom. Om det i de neste årene blir bygget en bil med rekkevidde på 100 mil. Så er det nok tesla, for som du sikkert har fått med deg så bygger de ut et fantastisk SC nett i Europa. Selv i dag er det imponerende. Så jeg har tenkt å prøve det, se hvordan det vil virke nedover i Europa, eller oppover i Norge. Skikkelig langkjøring. Traff en kar i Sandane for en tid tilbake. Han hadde kjørt fra Haugesund til Sandane på en lading. Jeg må si at det imponerer meg. En tur på 7 timer, greit med en pause på 40 minutter da. 

K S

Mange klager på MB som ikke kan hurtiglades. Vi har nå hatt vår første elbil i to måneder/3000 km, har enda ikke hurtigladet......

Rekkevidden er teoretisk 212, praktisk 170-180, 200 ved ideelle forhold. Men alle ville nok hatt 1000 km rekkevidde, for samme pris, men er det viktig?

kos

Hei Nei det er ikke viktig før du skal kjøre langt. Eller du skal kjøre mye i et døgn. Jeg tror de fleste elbil eiere som har tilgang på et lade punkt med 16 amper lader der. Så er det å si at de som kan lade med mer enn 16 amper ikke ser på det som et minus, men et gode.   

hgs

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 28. november 2014, klokken 19:18
Sitat fra: kos på fredag 28. november 2014, klokken 18:58
Hei Espen. Tror ikke vi er uenig i at vi ønsker oss biler med elektrisk motor og 100 mil som rekkevidde. Men det jeg prøver å få frem, litt klønete, er at det tar tid å lade opp det batteriet. Som tesla eier ser jeg at SC og en rekkevidde på 40 mil. Så er det en grei kombinasjon. Må ha en pause på 30 minutter for lading etter 4- 5 timer og så har en rekkevidde på 40 mil til altså 9 - 10 timer kjøring og en distanse på 70 - 80 mil. da er det greit med en natt søvn osv.
Det er sant, men dette ville heller ikke endre seg med lengre rekkevidde. Du ville kunne bruke bilen på akkurat samme måte. Jeg er ganske sikker på at Tesla vil komme med bil som har 1000 km rekkevidde i løpet av de neste 5-10 årene. Akkurat hvilken løsning de velger er jeg mindre sikker på. Det er f.eks mulig de går for 300 km med li-ion, og deretter 700 km aluminium-luft. Det er også mulig de går for 1000 km li-ion. Eller 1000 km li-luft.

Vi får vente i spenning. :)

Tror du det er fornuftig? Så lenge tilgangen på batterier er den største begrensende faktoren i produksjonen vil man kunne produsere dobbelt så mange biler med 500 km rekkevidde som med 1000 km. Og med Gigafactory i drift om noen år: Er det ikke bedre butikk å selge et evt framtidig overskudd av batterier til andre produsenter framfor å doble en rekkevidde de aller fleste allerede anser som god nok? Og for hver SC som bygges i praksis bare blir bedre.
Lurer også litt på betalingsviljen for et 1000 km batteri. Den praktiske forskjellen på 500 og 1000 km rekkevidde er såpass liten at jeg tror ikke det kan koste så mye ekstra. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hgs på fredag 28. november 2014, klokken 20:45Tror du det er fornuftig? Så lenge tilgangen på batterier er den største begrensende faktoren i produksjonen vil man kunne produsere dobbelt så mange biler med 500 km rekkevidde som med 1000 km. Og med Gigafactory i drift om noen år: Er det ikke bedre butikk å selge et evt framtidig overskudd av batterier til andre produsenter framfor å doble en rekkevidde de aller fleste allerede anser som god nok? Og for hver SC som bygges i praksis bare blir bedre.
Lurer også litt på betalingsviljen for et 1000 km batteri. Den praktiske forskjellen på 500 og 1000 km rekkevidde er såpass liten at jeg tror ikke det kan koste så mye ekstra.
Som du sier selv, så vil betalingsviljen være begrenset, så dette blir en opsjon for de som har pengene, og trolig vil en veldig liten andel av kjøperne gå for så stort batteri. Da blir påvirkningen på tilgangen på batterier minimal, men Tesla vil kunne vise til at de kan tilby 1000 km rekkevidde for de som ønsker det.

Men det har jo så klart bruksområder også. Hvis man skal kjøre Model X med henger blir rekkevidden betydelig begrenset. Det samme om man skal ligge i 200 km/t på autobahn. Man vil kanskje også kunne øke ut-effekten på batteriet, slik at man kan dytte akselerasjonen 0-100 under 3 sekunder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arnejorg1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 28. november 2014, klokken 21:00
men Tesla vil kunne vise til at de kan tilby 1000 km rekkevidde for de som ønsker det.

Det er det jeg har nevnt flere ganger tidligere. Ikke alle trenger stor rekkevidde, men det er fint å ha muligheten. Og vips, så er elbilen for alle.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

arnejorg1

Sitat fra: kos på fredag 28. november 2014, klokken 18:34
arnejorg1 Hei tesla er den eneste produsenten på markedet som kan lade en bil med rekkevidde på 500 km innen 45 minutter til 80 % ved tomt batteri. Det andre som kalles Hurtigladere er som å sammenligne 10 amper med 32 amper. Det jeg mener er at med tesla sitt Super lade system i Europa ( se tesla superlader så forstår du) så vil det ta tid for andre å bygge et slikt system, ikke at det er umulig for tesla har frigitt alle patentene, men at jeg tror at en bil som en kunde vurderer og som ikke har tesla sitt nettverk vil ikke bli vurdert. Trist som forbruker JA.

Nå er det jo stor kunkuranse når det gjelder elbil, så det er klart andre produsenter må finne en løsning. En måte er jo kjøpe seg lade avtaler med Tesla
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Mippen

#42
Man trenger biler med lang rekkevidde og kort ladetid. Rekkevidde og ladetid er akilleshælen til elbiler. Jeg er så glad for at det blir en tms for min del om et par mnd. For eksempel tilbringer jeg lørdagskvelden nå i et veikryss fordi jeg først måtte kjøre samboeren min på middag, så skulle jeg innom butikken og besøke en kompis før jeg hentet henne. Problemet er at en eneste ledig ladestasjon er ikke å oppdrive og jeg har brukt nå over en time bare på å vente på ledig lading. Jeg er nå nr2 i køen og Leafen jeg venter på har akkurat plugget inn. Dette er ikke en unik hendelse, så for min del og sikkert mange andre passer ikke en vanlig elbil alle dager. Selv om den passer de fleste dager i uken er det utrolig kjipt å bruke fritiden sin på å lade, vente og lete.

Kompisen min kan jeg glemme å besøke og hjem kommer jeg meg ikke, så må bare vente...
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 28. november 2014, klokken 19:18
Jeg er ganske sikker på at Tesla vil komme med bil som har 1000 km rekkevidde i løpet av de neste 5-10 årene.

Har observert at Elon flere ganger har nevnt rekkevidde på 500 miles (80 mil). Regner egentlig derfor med at Tesla internt har satt seg det som sitt mål for rekkevidde etter som dette blir praktisk mulig. Så tror derfor at dette kommer - om ikke så alt for mange år. Men er mer usikker på om de ser seg tjent med noe mer rekkevidde enn dette, og at de ved videre batteriutvikling heller vil prøve å redusere batteriets volum og vekt - og forhåpentligvis pris - fremfor å øke rekkevidden noe mer.

Men som kjent, det er vanskelig å spå - spesielt om fremtiden. I mellomtiden får vi vente i Volt - ææ spenning mente jeg ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kos

arnejorg1. det tror jeg er mulig at tesla selger til andre, men det er ikke mye konkurranse over det.
Om du har kontrollert nettverket, så ser du at det er enormt. dekker i 2016 helt til Moskva. Man kan kjøre over hele Europa uten å betale en krone. Nettverket er betalt av tesla eiere når det kjøpte bilen. Og avtalen følger bilen. Blir spennende å se hvordan konkurrentene har tenkt å møte det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA