Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stort ansvar for Tesla eiere....

Startet av moonbuggy, mandag 08. desember 2014, klokken 10:24

« forrige - neste »

arnejorg1

Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Øyvind.h

#46
Optimal bil er for meg veldig enkelt. Følgende MÅ dekes:
1. Det må være plass til hele familien
2. Den må kunne kjøres 35-50 mil for å besøke slekt, med maks 20 minutters pause
3. Bilen må ha plass til bagasjen vi tar med oss på disse 35-50 mils turene
4. Bilen må ha såpass rekkevidde/ladehastighet at uforutsette situasjoner ikke ender med store problemer, eksempelvis måtte kjøre tur/retur hytta (28 mil totalt)
5. Bilen må ha såpass rekkevidde at jeg kan bruke den på kryss og tvers i Oslo i -20 en hel dag uten å måtte stoppe ved en hurtiglader (i praksis minst 15 mil rekkevidde).
6. Bilen må  ha så stort batteri at jeg slutter å tenke på lading som noe viktig
7. Hurtigladerne MÅ fungere, ALLTID.

Sitat fra: moonbuggy på søndag 23. november 2014, klokken 16:58
Tenker man transportøkønomi og samfunnsøkonomi, er det langt mer fornuftig å satse på lette elbiler med moderat batteripakke og heller satse på lademuligheter langs veiene, slik at rekkevidde får mindre betydning.
Ideen er god på hverdagene, men biler som hurtiglades minst hver 10 mil vil føre til absurd høyt behov for hurtigladere. Tenk vanlige utfartshelger hvor folk skal på hytta. Om alle som skal lenger enn 10 mil lade på veien snakker vi enormt behov for ladestasjoner.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

moonbuggy

#47
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. november 2014, klokken 10:08
Optimal bil er for meg veldig enkelt. Følgende MÅ dekes:
1. Det må være plass til hele familien
2. Den må kunne kjøres 35-50 mil for å besøke slekt, med maks 20 minutters pause
3. Bilen må ha plass til bagasjen vi tar med oss på disse 35-50 mils turene
4. Bilen må ha såpass rekkevidde/ladehastighet at uforutsette situasjoner ikke ender med store problemer, eksempelvis måtte kjøre tur/retur hytta (28 mil totalt)
5. Bilen må ha såpass rekkevidde at jeg kan bruke den på kryss og tvers i Oslo i -20 en hel dag uten å måtte stoppe ved en hurtiglader (i praksis minst 15 mil rekkevidde).
6. Bilen må  ha så stort batteri at jeg slutter å tenke på lading som noe viktig
7. Hurtigladerne MÅ fungere, ALLTID.
"Det optimale må aldri bli det godes fiende".
Er dette kravlisten forstår jeg ikke at du betrakter el-bil som mulig overhodet. Ingen el-biler kjører idag 50mil uten lading. Punkt 5: Det tar 7,5 timer å kjøre kryss og tvers i Oslo i 20km/t med 150km rekkevidde. Da passer det kanskje å ta en ladepause uansett ?
Punkt 6: Tror du batteristørrelse får en til å "slutte å tenke på lading" ?
Det tror jeg er absolutt utopi.
Det er jo faktisk slik at f.eks. en Tesla forbruker langt flere kwt for kjøre en gitt strekning enn f.eks. BMW i3. Gitt samme ladehastighet tilbringer en Tesla lengre tid for lading ved kjøring f.eks. Stavanger - Oslo. enn en langt mindre og energieffektiv bil (Gitt samme ladehastighet).

Så spørsmålet blir å finne et praktisk middelpunkt. For hver kg man øker batterivekten kommer ny vekt i fosterkning av bilen. For hver kg man øker vekten så forverres energieffektiviteten og ladetid øker for å kjøre en gitt strekning. Det er uomstridelige fakta. I tillegg minsker i praksis lademuligheter. Hvem lader et 100kwt batteri på 10A ? 

Kristian O

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 29. november 2014, klokken 10:53
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. november 2014, klokken 10:08
Optimal bil er for meg veldig enkelt. Følgende MÅ dekes:
1. Det må være plass til hele familien
2. Den må kunne kjøres 35-50 mil for å besøke slekt, med maks 20 minutters pause
3. Bilen må ha plass til bagasjen vi tar med oss på disse 35-50 mils turene
4. Bilen må ha såpass rekkevidde/ladehastighet at uforutsette situasjoner ikke ender med store problemer, eksempelvis måtte kjøre tur/retur hytta (28 mil totalt)
5. Bilen må ha såpass rekkevidde at jeg kan bruke den på kryss og tvers i Oslo i -20 en hel dag uten å måtte stoppe ved en hurtiglader (i praksis minst 15 mil rekkevidde).
6. Bilen må  ha så stort batteri at jeg slutter å tenke på lading som noe viktig
7. Hurtigladerne MÅ fungere, ALLTID.
"Det optimale må aldri bli det godes fiende".
Er dette kravlisten forstår jeg ikke at du betrakter el-bil som mulig overhodet. Ingen el-biler kjører idag 50mil uten lading. Punkt 5: Det tar 7,5 timer å kjøre kryss og tvers i Oslo i 20km/t med 150km rekkevidde. Da passer det kanskje å ta en ladepause uansett ?
Punkt 6: Tror du batteristørrelse får en til å "slutte å tenke på lading" ?
Det tror jeg er absolutt utopi.
Det er jo faktisk slik at f.eks. en Tesla forbruker langt flere kwt for kjøre en gitt strekning enn f.eks. BMW i3. Gitt samme ladehastighet tilbringer en Tesla lengre tid for lading ved kjøring f.eks. Stavanger - Oslo. enn en langt mindre og energieffektiv bil (Gitt samme ladehastighet).

Så spørsmålet blir å finne et praktisk middelpunkt. For hver kg man øker batterivekten kommer ny vekt i fosterkning av bilen. For hver kg man øker vekten så forverres energieffektiviteten og ladetid øker for å kjøre en gitt strekning. Det er uomstridelige fakta. I tillegg minsker i praksis lademuligheter. Hvem lader et 100kwt batteri på 10A ?

Kva er galt med å lade eit 100 kWt batteri på 10A? For tida lader eg eit 85 kWt batteri på 7A. Det tar naturlig nok veldig lang tid om batteriet er tomt og eg må ha det fullt for å kjøre, men det skjer ikkje!
Eg lader det ca annakvar natt, og treng ikkje å ha det fullt for å kjøre. Kunne sikkert klart meg fint med 5A kurs også.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

timingbeltkiller

#49
Tesla bør prioritere å kvitte seg med barnesykdommene og oppnå japse driftsikkerhet og pålitelighet
langt høyere enn utvidet rekkevidde.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Kristian O på lørdag 29. november 2014, klokken 11:03
Kva er galt med å lade eit 100 kWt batteri på 10A? For tida lader eg eit 85 kWt batteri på 7A. Det tar naturlig nok veldig lang tid om batteriet er tomt og eg må ha det fullt for å kjøre, men det skjer ikkje!
Eg lader det ca annakvar natt, og treng ikkje å ha det fullt for å kjøre. Kunne sikkert klart meg fint med 5A kurs også.
ENIG
Det store flertallet kjører relativt lite til daglig og langt i helger og ferier.
Eksempelvis 100 km ma-fre.
Oppskriften da er ̈lade hver natt fra 350 til 450 km (i dag) og fra 900 til 1000 (når slikt batteri kommer).
Ikke lade fra 0 til 450/1000 hver gang batteriet er tomt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

moonbuggy

Sitat fra: Kristian O på lørdag 29. november 2014, klokken 11:03


Kva er galt med å lade eit 100 kWt batteri på 10A? For tida lader eg eit 85 kWt batteri på 7A. Det tar naturlig nok veldig lang tid om batteriet er tomt og eg må ha det fullt for å kjøre, men det skjer ikkje!
Eg lader det ca annakvar natt, og treng ikkje å ha det fullt for å kjøre. Kunne sikkert klart meg fint med 5A kurs også.

Du overser litt av poenget. Lader du med 7A annenhver natt, så tilfører du batteriet rundt regnet 19kwt (12 timers lading). Det rekker til ca. 90km kjøring. Rekker det for deg, så er det bra. I en BMW i3 ville dette rekke til ca. 150km kjøring.

elektrolux

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 29. november 2014, klokken 11:37
tilfører du batteriet rundt regnet 19kwt (12 timers lading). Det rekker til ca. 90km kjøring. Rekker det for deg, så er det bra. I en BMW i3 ville dette rekke til ca. 150km kjøring.

I en Litium ombygget Think Classic ville dette holdt til 180 km :)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hgs

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 29. november 2014, klokken 11:37
Sitat fra: Kristian O på lørdag 29. november 2014, klokken 11:03


Kva er galt med å lade eit 100 kWt batteri på 10A? For tida lader eg eit 85 kWt batteri på 7A. Det tar naturlig nok veldig lang tid om batteriet er tomt og eg må ha det fullt for å kjøre, men det skjer ikkje!
Eg lader det ca annakvar natt, og treng ikkje å ha det fullt for å kjøre. Kunne sikkert klart meg fint med 5A kurs også.

Du overser litt av poenget. Lader du med 7A annenhver natt, så tilfører du batteriet rundt regnet 19kwt (12 timers lading). Det rekker til ca. 90km kjøring. Rekker det for deg, så er det bra. I en BMW i3 ville dette rekke til ca. 150km kjøring.

Hastighet på AC - lading er nokså irrelevant i forhold til DC - lading. På DC lader en Tesla mange flere km pr time enn andre biler, selv om laderene kan gi det samme. Dette fordi et stort batteri kan ta imot mye høyere effekt enn et lite.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Amoss

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 29. november 2014, klokken 10:53
Er dette kravlisten forstår jeg ikke at du betrakter el-bil som mulig overhodet.
....
Det tror jeg er absolutt utopi.

I og med at han kjører en Tesla så tror jeg han har funnet ditt absolutte utopi ;)

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 29. november 2014, klokken 10:53
Ingen el-biler kjører idag 50mil uten lading.

Det har blitt rapportert om folk som har kjørt Tesla Model S over 60 mil uten ladning. Men ja, det er ekstremkjøring. Men nå sa han ikke at bilen måtte kjøre 50 mil, men "35-50 mil", og det er innen rekkevidde for en Model S ved normal kjøring uten mellomladning.

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 29. november 2014, klokken 10:53
Punkt 5: Det tar 7,5 timer å kjøre kryss og tvers i Oslo i 20km/t med 150km rekkevidde. Da passer det kanskje å ta en ladepause uansett ?

Nå kjenner jeg ikke til Øyvind.h's kjøremønster eller behov ved kjøring i Oslo, men selv i rushtiden tar det ikke 7,5 timer å kjøre gjennom byen fra den ene enden til den andre. Så høyest sannsynlig snakker man om en rekke kortere turer med korte stopp. Så sjåførpausen er nok rimelig sikkert på plass. Men at han ikke ønsker å dra ut lade-kabel 20 ganger på en dag kan jeg fullt ut forstå. Det burde holde å lade den opp når man kommer hjem, evnt. kommer tilbake til arbeidsplassen dersom det er en arbeidsbil.

Godt utbygget indusiv lading på alle parkeringsplasser i byen kunne dog ha bøtet på denne delen av behovet.


Sitat fra: moonbuggy på lørdag 29. november 2014, klokken 10:53
Punkt 6: Tror du batteristørrelse får en til å "slutte å tenke på lading" ?

Flere Model S eiere har rapportert nettopp at de har sluttet å "tenke på lading" i hverdagen. På langtur må så klart også disse ha lading i tankene.

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 29. november 2014, klokken 10:53
Det er jo faktisk slik at f.eks. en Tesla forbruker langt flere kwt for kjøre en gitt strekning enn f.eks. BMW i3. Gitt samme ladehastighet tilbringer en Tesla lengre tid for lading ved kjøring f.eks. Stavanger - Oslo. enn en langt mindre og energieffektiv bil (Gitt samme ladehastighet).
(min uthevning)

Ja, det var det da - hadde i3 kunnet lade like kjapt som Model S kunne du kanskje hatt rett (men den måtte likevel hatt minst dobbelt så mange lade-stopp).

Men som en realitysjekk - i3 kan ikke lade like hurtig som en Model S. Nå har jeg ikke regnet på det, men umiddelbart vil jeg anta at en i3 vil bruke minst dobbelt så lang tid, om ikke 3 ganger så lang tid, på å lade for å gjennomføre den turen. Om det finnes tilstrekkelig tilgang til ladere så den kan ta turen overhode? Uansett blir det langt flere stopp for lading med i3, og turen vil ta betraktelig lengre tid.

Du har så klart helt rett i at små lette biler bruker mindre energi enn store og tunge, og du har også rett i at mer batteri vil være med på å øke vekten på en elbil. Men det du glemmer er at om bilen ikke er praktisk for å dekke behovet den skal dekke, så er alternativet enda mer sløsing med energi enn å ha litt for mange kg med batterier i bilen.

Selv har jeg en ikke helt ulik "kravliste", men da jeg ikke kan ta meg råd til en Model S (eller X) så kjører jeg enda fossilt i påvente av at "noen" skal levere "utopien". Regner med at det blir en Tesla Model 3 i 2017, da ingen andre helt ser ut til å være klare til å dekke mitt behov før det...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

#55
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 29. november 2014, klokken 10:53
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. november 2014, klokken 10:08
Optimal bil er for meg veldig enkelt. Følgende MÅ dekes:
1. Det må være plass til hele familien
2. Den må kunne kjøres 35-50 mil for å besøke slekt, med maks 20 minutters pause
3. Bilen må ha plass til bagasjen vi tar med oss på disse 35-50 mils turene
4. Bilen må ha såpass rekkevidde/ladehastighet at uforutsette situasjoner ikke ender med store problemer, eksempelvis måtte kjøre tur/retur hytta (28 mil totalt)
5. Bilen må ha såpass rekkevidde at jeg kan bruke den på kryss og tvers i Oslo i -20 en hel dag uten å måtte stoppe ved en hurtiglader (i praksis minst 15 mil rekkevidde).
6. Bilen må  ha så stort batteri at jeg slutter å tenke på lading som noe viktig
7. Hurtigladerne MÅ fungere, ALLTID.
"Det optimale må aldri bli det godes fiende".
Er dette kravlisten forstår jeg ikke at du betrakter el-bil som mulig overhodet. Ingen el-biler kjører idag 50mil uten lading. Punkt 5: Det tar 7,5 timer å kjøre kryss og tvers i Oslo i 20km/t med 150km rekkevidde. Da passer det kanskje å ta en ladepause uansett ?
Punkt 6: Tror du batteristørrelse får en til å "slutte å tenke på lading" ?
Det tror jeg er absolutt utopi.
Det er jo faktisk slik at f.eks. en Tesla forbruker langt flere kwt for kjøre en gitt strekning enn f.eks. BMW i3. Gitt samme ladehastighet tilbringer en Tesla lengre tid for lading ved kjøring f.eks. Stavanger - Oslo. enn en langt mindre og energieffektiv bil (Gitt samme ladehastighet).

Så spørsmålet blir å finne et praktisk middelpunkt. For hver kg man øker batterivekten kommer ny vekt i fosterkning av bilen. For hver kg man øker vekten så forverres energieffektiviteten og ladetid øker for å kjøre en gitt strekning. Det er uomstridelige fakta. I tillegg minsker i praksis lademuligheter. Hvem lader et 100kwt batteri på 10A ?
Hmm, det virker ikke som du leste innlegget mitt?

Punkt 2: Kjøre 50 mil med 20 minutter pause. Når jeg tar 20 minutter pause så lades bilen. Rekkevidde-rekorden for en Model S er for øvrig snaut 70 mil.

Punkt 5: Her viser du at du ikke forstår poenget/mangler praktisk erfaring. Vinteren 2013 skulle jeg en tur i Korketrekkeren med to barn. Vi kjørte fra ett sted i Oslo til et annet for å levere minstefrøkna hos svigers. Deretter kjørte vi opp i korketrekkern. Vi rakk en tur før den mellomste kjørte ut og krasjet, og på t-banen på vei opp til Frognersetern ble det klart at han hadde så vondt at han måtte gå av t-banen med kona. Jeg tok banen helt opp, hentet bilen. Å komme seg dit de var var klønete pga Holmenkollen-områdets utforming.
Når vi ankom Volvat hadde jeg så lite strøm at vi ikke kunne komme oss hjem. Da hadde jeg startet hjemme med 100%, og kjørt pent med fokus på å spare strøm.
Lading ved frognerseteren virket ikke. Det var ikke lading ved volvat, så løsningen var at jeg dro til Statoil Økern mens de andre ble på legevakta.
Så ja, turen gikk greit. Men jeg måtte sitte en halvtime på Statoil og spise boller/lese avisen mens guttungen satt på legevakta.

Kjøring rundt omkring i Oslo trenger ikke være fra A til B. Det kan være A-B-C-B-D-A med flere kaldstarter og ingen lademuligheter på stoppestedene. Derfor kan selv en 15-mils elbil komme til kort.

Punkt 6: Jeg er allerede der. Med 85kWh batteri tenker jeg så og si aldri på lading. Plugger i når jeg føler for det.

BMW i3 bruker 20-25% mindre mer km på vanlig langkjøring, så du har helt rett i at den krever mindre ladetid på samme distanse (20-25% mindre). Men det hjelper ikke at i3 kommer 15 mil med xxkWh og Tesla 13, når Teslaen kan kjøre 3 ganger så langt før det er tomt. "Et praktisk middelpunkt" som du kaller det vil ikke fungere for meg. Jeg må ha noe som dekker behovet mitt. Det gjør ikke i3 eller andre kortrekkevidde-elbiler. Og jeg ser du snakker om uomtvistelig fakta at bilen er mindre effektiv, men husk at Tesla Model S har plass til 7 personer, større bagasjeplass enn Mercedes E-klasse, ytelse som en BMW M5 og rekkevidde som dekker de aller fleste. Det får de til med 20% høyere forbruk enn lille BMW i3 på langtur.

Det du kaller utopi er min hverdag. BMW og andre kan med litt innsats levere nøyaktig det samme som Tesla gjør nå, men det gjør de ikke.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sølv-pilen

700km på hver lading, 4 hjuls drift og mulighet for å trekke liten bil henger. Det er hva en elektrisk bil bør prestere dersom el bilen skal erstatte de fleste Diesel/bensin bilene i dag.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

hma

#57
Den optimale elbil er en bil du blir glad i og som løser dine daglige transportbehov uten å svikte.
Jeg har hatt 4 helt ulike elbiler og jeg kan nesten si at samtlige har vært optimale:

1) Th!nk Classic 2000 - optimal fordi jeg kunne fikse alt selv og den sviktet aldri.

2) Th!nk City 2009 - optimal fordi den hadde markedets beste rekkevidde, gode kjøreegenskaper og vedlikeholdsfritt karosseri. Sviktet aldri.

3) Toyota Rav4 EV 2000 - elbilen som Toyota mente ingen ønsket å kjøpe, selv om den har vært 100% feilfri etter 14år.

4) Tesla Model S 2014 - optimal fordi den har vært feilfri, har "ubegrenset" rekkevidde, har plass til alt og alle, samt at den ser bra ut.

;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Rio

Sitat fra: kos på fredag 28. november 2014, klokken 17:49
Hei det er greit med hurtiglading men det er vel SC du mener når man passerer 500 km ?. Om du har til 1000 km med SC så vil nok det ta noen timer å lade dette batteriet. Likeså så vil 22kw ta lang tid. Det jeg prøver å forklare er at når vi bygger ut 22 kw systemer og SC. Så lager vi en standard for lading som begrenser hvor fort du praktisk kan lade et batteri. Eks et batteri på 1000kmvil med 16 amper på en tesla ta over 60 timer å lade. Ingen parkerer bilen halve uka for å dra på tur til helgen. Så den praktiske rekkevidden i dag med et batteri er nok ca 500 km og da må man ha sc for å kunne kjøre langt. Den eneste bilen på markedet som har et slikt system er tesla. Neste generasjon med biler som får rekkevidde på 500 km må enten kjøpe seg inn i tesla sitt system SC eller så vil nok kundene føle seg direkte lurt uten et funksjonelt lade system for langkjøring.

SC er bare et proprietært navn på hurtiglading. Det er litt som klesbutikken Moods of Norways "Super Duper Store". Det er en butikk.

Hurtiglading kan være 200 kW, om så var. Eller mer. Det er det generiske navnet, og Teslas "SC" er bare én variant.
For CHAdeMO er det 100 kW, for CCS er det p.t. 86 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei Rio helt rett der. Navnet skjemmer ingen. Men hvor fort du får ladet batteriet er vesentlig jo større det blir. Det er jo ingen vits å ha et batteri som tar så lang tid å lade at du i praksis ikke har bruk for det. Som tesla eier merker jeg dette. Kjørte 50 mil i helgen og måtte lade på 22 kw.
Det ble en time som virket meningsløs lang. For å ha litt buffer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA