Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vurderer kjøp av denne elbilen

Startet av elc, søndag 30. november 2014, klokken 12:07

« forrige - neste »

elc

Har nå lånt to ulike i3'er fra forhandler, og begge to har den samme merkelige og til dels irriterende lyden som minner om en slags summetone eller ringesignal.
Er der andre som opplever dette, og som evt. vet hva dette er? Og ikke minst: Kan man bli kvitt den?

Lyden drukner under kjøring, men er hørbar ved stillstand. Har ikke funnet noe logikk i når den dukker opp, men når den kommer starter den med en lang tone etterfulgt av flere kortere i samme toneleie.
Det virker ikke som at lyden kommer fra høyttalerne, men tydelig fra dashboardet et sted. Klarer ikke å plassere sted eller side.

LMOR

Jeg har noe som minner om det du beskriver, men ikke så sterkt, og ikke irriterende nok for meg. Men lurer også på hvor den kommer fra. Hos meg skjer det stort sett alltid når jeg starter opp (de første minuttene), og kanskje noen ganger ellers. Høres ut som en summetone + ringetone. Kanskje bilen ringer opp noen, som hører på alt som skjer i bilen  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Hører en svak summene i oppstart fasen - de første 100 meter med kjøring.
Ikke tenkt noe på dette , da jeg har hørt slike lyder i andre moderne biler.

En honda cr-V jeg kjørte, tok jeg med til forhandler pga summing i rattstammen, jeg trodde det var noe galt - men nei, kun en liten vifte for elektronikken.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

elc

Altså ikke et ukjent fenomen da.
Man lar seg vel irritere i ulik grad, men jeg er var for alt av ulyder, som jeg vil klassifisere dette som.
Heldigvis drukner lyden ganske raskt i dekkstøy, så det blir kanskje ikke en irritasjon til daglig.
Likevel nysgjerrig på opphavet til lyden :)

ali_ben

Jeg har samme lyden i min bil. Har vel egentlig tenkt at her er det så mye elektronikk at det er helt naturlig med litt "technolyder", men denne høres som dere sier ut som en god gammeldags summetone.
BMW i3 levert 2. mai 2014

elc

Ja, dette er langt fra noen "technolyd"  ;)

Selgeren opplyste at lyden var mer eller mindre fremtredende i demobilene deres.
Jeg har en teori, som kanskje noen kunne testet?
Lyden høres generert ut, men kommer ikke fra stereoanlegget.
Systemlydene (gong) har egen høyttaler under dashboardet.
Hvis dere justerer volumet på "gong" til maks., blir lyden da mer fremtredende, og vice versa?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA