Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nå som våren nærmer seg

Startet av cra, søndag 15. mars 2009, klokken 07:27

« forrige - neste »

cra

Sitat
energiteknologi på Karmøy er gravlagt før fødselen etter at staten har sagt nei til å bidra finansielt med 30 millioner kroner. Både Lyse og Fred. Olsen har trukket seg, og StatoilHydro vil ikke gå videre alene, skriver Stavanger Aftenblad.

http://www.dagbladet.no/2009/02/25/nyheter/innenriks/teknologi/statoilhydro/5027859/
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Sant nok, men også oljeselskapene vet at oljen tar slutt en dag, og jeg vil tro det er i oljeselskapenes beste interesse i å være først med en god løsning som kan ta over når det er tomt. *Noen* kommer til å finne på noe lurt først. Hvem det blir gjenstår å se. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Det var jo StatoilHydro som var hovedsponsor for dette prosjektet så da blir det vel gat å si at oljen står i veien.

Jeg tror nok det betyr mer at statkraft har sine lignende prosjekter i plaleggings fasen og at staten foretrekker å sponse statskraft framfor et oljeselskap selv om de eier det meste av det også. En annen ting er at vindkraft er relativt dyrt sammenlignet med andre alternativer.

Brukes disse pengene for eksempelt til en oppgradering av kraftdistribusjonssystemet blir det adskilli fler kWh frigjordt for pengene enn ved vindturbiner.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Staten, StatoilHydro.. samme ulla.

Du forstår godt hva jeg mener dersom du legger godviljen til Griffel.

Helt fra starten på oljeeventyret i Norge har alternativ energi nærmest blitt skviset helt ut på sidelinja.

Ord og handling har spriket i hver sin retning fra varierende regjeringer.

Finanskriser og nedgangstider har mye større positiv innvirkning på alternativ energi enn noen regjering.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

Sitat fra: Griffel på torsdag 26. februar 2009, klokken 22:45


Brukes disse pengene for eksempelt til en oppgradering av kraftdistribusjonssystemet blir det adskilli fler kWh frigjordt for pengene enn ved vindturbiner.

Akkurat som utbedring av vannnettet kunne spare mye?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Ja, hvis en fjerner smålekkasjer i vannledningen blir det mer igjen i andre enden.
Kraftprodukjson og overføring har mange småtap som utgjør enorme energimengder, og utbedring vil gi fler kilowattimer pr krone enn nybygging.

Hvis de enorme summer som er brukt til norsk atomforskning hadde vært satset innen alternative energikilder, ville vi hatt masse sol, vind og bølgekraft allerede.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Sitat fra: bosonic på fredag 27. februar 2009, klokken 07:58

Du forstår godt hva jeg mener dersom du legger godviljen til Griffel.


Nei jeg forstår ikke hvor olje kommer inn i dette. Det finnes mange andre sammenhenger som er mer iøyenfallende.

Når Staten sier nei til sponsing av StatoilHydro- Fred Olsen og Lyse ser jeg ingen kobling til Olje.

Staten gir derimot en milliard tilsammen over 5-8år.delt på disse 8 forskningssenter innen samme område:

– Norwegian Centre for Offshore Wind Energy (NORCOWE)
Christian Michelsen Research (CMR), Bergen

– Research Centre for Offshore Wind Technology
SINTEF Energiforskning AS

– Centre for Environmental design of renewable energy
SINTEF Energiforskning AS

– BIGCCS Centre - International CCS Research Centre
SINTEF Energiforskning AS

– Subsurface CO2 storage - Critical Elements and Superior Strategy
Christian Michelsen Research (CMR), Bergen

– BIOENERGY INNOVATION CENTRE
Universitetet for miljø og biovitenskap (UMB)

– The Norwegian Research Centre for Solar Cell Technology
Institutt for energiteknikk (IFE)

– The Research Centre on Zero Emission Buildings
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)

Dessuten jobber statskraft med lignende prosjekter.
Så det er nok heller at de ønsker å styre pengene til institusjoner en til firmaer, og kanskje de synes at StatoilHydro kan klare seg selv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Sitat fra: hens på lørdag 28. februar 2009, klokken 18:27
Hvis de enorme summer som er brukt til norsk atomforskning hadde vært satset innen alternative energikilder, ville vi hatt masse sol, vind og bølgekraft allerede.
Hvis du med enorme summer på atomkraftforskning mener det som brukes på reaktoren på Kjeller, så brukes den primært av IFE til forskning innen hydrogen og solcelle. Så kan man alltids diskutere om det er vel anvendte penger. Selve reaktoren er primært en nøytronkilde for forskjellige analyseapparater.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA