Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elon håndterer Drive Unit/Motorproblemene personlig!

Startet av stranger1891, søndag 23. november 2014, klokken 09:42

« forrige - neste »

kjellan

Har ikkje hørt eit piip etter at reservasjonen vart betalt .

Ingen mail om utsettelse eller argumenter for å opprettholde reservasjonen. 

Er i tenkeboksen ang X.... har Model S uten ulyder av noko slag.
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Oggen

Det er nå (inntil 19.01.2015) bestillt 15501normale,  pluss signatur model x i USA.
Er det slik at ALLE disse skal/blir produsert FØR det sendes noen til europa??

sigurdi

#17
Sitat fra: Oggen på tirsdag 20. januar 2015, klokken 14:15
Det er nå (inntil 19.01.2015) bestillt 15501normale,  pluss signatur model x i USA.
Er det slik at ALLE disse skal/blir produsert FØR det sendes noen til europa??
Nei
Elon har vel sakt ganske klart fra at denne gangen er det ikke samme behov for at bilene blir levert ut i hjemesonen (California) i samme grad som siste.
Norge har faktisk en av landene med best utbygd verksted tilbud.
Han antydet at de første bilene kommer til Europa 2-3 måneder etter USA og da er 1-2 måneder frakt.
Det er heller ikke noe ny ladedystem som skal utvikles for Europa og Norge, allt dette er klart, men tok veldig lang tid å få utviklet og godkjent med Model S.

Så har skrevet dette før hva jeg tror kommer til å skje denne gangen:
Oppstart av produksjon håp om starten av Q3, (Signatur modeller for USA og så Europa/Verden) og resten av kvartalet blir standard versjoner for USA utleveringer.
(Signature Model X bør da komme til Europa helt i slutten av Q3 og vil tro at Tesla gjør alt for å få levert ut det aller meste av produsertebiler)
Dermed får Tesla så høye salgs (utleverings) tall som mulig for Model X i Q3.
Siste uka av Q3 og første ukene av Q4 blir produksjons biler for Europa/Verden produsert (så mange de klarer og da i reservert rekefølge, før resten av dette kvartalet går over til USA biler.

Ved denne produksjons metoden får Tesla høyest mulig utleverings tall for Model X i 2015, så få biler i transitt som mulig i overgangen fra 2015 til 2016.

Signatur holdere i Europa får da "gleden" av å få bil ca 3 måneder før resten.

Men skal ikke mye mer forsinkelse før kun Signatur holdere i Europa/Verden får bil i 2015.
Tror ikke Tesla lar veldig mange Model X være i tannsitt i overgangen Q3/Q4 og 2105/2016, siden de blir veldig målt etter salgs nummer som egentlig er utleverings nummer.

Antagelsen (gjettingen) er basert på produksjons oppsettet Tesla har hatt frem til nå med Model S, men de begynner å tillatte mer og mer biler i transitt i overgang mellom kvartal.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

samotholt

S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

DeaconWP

I år? Nej, det tror jeg ikke mere på.
Jeg var så dum at spørge Tesla Danmark, og de tro ikke på det.
Jeg har set på Forum i USA, at de regner med at efter deres signature leveres produktionsmodeller til USA, inden de leverer Signature til EU.
Grundet dette, spurgte jeg Tesla DK.
De ved så lidt som jeg gør. Altså intet. Men ham jeg snakkede med, tror ikke på, at der kommer X i år. :(
Øv.
Deacon Wittendorf Pedersen
Kommende model X ejer.
Signature reservation EU 447.

samotholt

Har vel konkludert med at sannsynligheten for å få bil i år nå er temmelig minimal. En bitteliten mulighet for Signaturmodeller, men tviler sterkt.

Da blir det jo også interessant å se hva som skjer i forhold til moms-fritak neste år. Dette kan jo også påvirke prisene i gal retning ( i tillegg til den sterke dollaren). Litt irriterende å ha hatt reservasjon i 2,5 år og se at bilen sannsynligvis blir "for dyr" (pga. stadige forsinkelser).
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

DeaconWP

Ja, samme her. Vi risikerer jo, at der kommer registrerings afgift på elbiler fra 1. januar 16. Vi håber dog på, at politikerne forlænger den eksisterende ordning nogle år endnu.
Deacon Wittendorf Pedersen
Kommende model X ejer.
Signature reservation EU 447.

sigurdi

Sitat fra: samotholt på onsdag 29. juli 2015, klokken 23:07
Da blir det jo også interessant å se hva som skjer i forhold til moms-fritak neste år. Dette kan jo også påvirke prisene i gal retning ( i tillegg til den sterke dollaren). Litt irriterende å ha hatt reservasjon i 2,5 år og se at bilen sannsynligvis blir "for dyr" (pga. stadige forsinkelser).
Satser på at ikke X blir forsinket helt til 2018. ;-)

Opprettholdelse av mva fritak ble faktisk regjeringen enig om i den nye avgifts planen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett i år.
Mva fritaket ble forlenget til 31.12.2017 med forslag om å innføre et kontant støtte bidrag tilsvarende mva fra 2018 som gradvis blir trappet ned.
Engangs avgiften fritaket skulle vel stå til 2020.
Mva fritak for leasing av elbiler gikk gjennom ESA og gjelder fra01.01.16.
De søkte også om mva fritak for salg av batterier i samme slengen, som også gikk gjennom.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

samotholt

Momsfritaket ut 2017 er jo et lyspunkt  :) men er vel redd at prisen uansett blir rimelig stiv. Håper dog at tiden de har brukt på Model X hever kvalitet og interiørløsninger i forhold til Model S (for her er det en del å gå på synes jeg).
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA