Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ceramic Pro vs andre behandlinger hva anbefales.

Startet av Skrotenisse, mandag 17. november 2014, klokken 16:51

« forrige - neste »

Skrotenisse

Hei,
som topic sier så er jeg en fersk eier av en Twizy. Går fra en BMW bensinsluker til dette som pendlerbil, skal forsøke meg gjennom denne vinteren og se hvordan jeg liker det. At det er litt kaldt har jeg ikkenoe imot (kjørt cross og atv på vintern før i -30). Vil komme med noen updates her etterhvert.

Jeg har da bare noen spørsmål, er noen av dere kjent med hvilket batteri Twizy har? Jeg vet at det er oppgitt til 6,1Kw.. Men hvor kommer batteriet fra? Er den dyr? Hvor mange celler?

Så har jeg et om el-motorer generelt. Fra før er jeg relativt kjent med el-verktøy, det kan vel ikke sammenlignes men iblant må jo børster byttes. Hvordan er dette på elbil motorene?

Ser ut som om elmotorer er veldig driftssikre, eneste som kan være minus er jo at batterier er jo per dags dato relativt dyre.
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

elektrolux

Batteriet er dyrt; Koster 83000 kr pluss moms. Vet ikke hvor mange celler. Ellers har nok Renault valgt en børsteløs motor slik alle gjør i dag.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Skrotenisse

Oi, det var dyrt for et batteri :)

Noen ladetips da? Kan disse batteriene toppes til enhver tid? Prøvde å søke på forumet om akkurat dette temaet men fant det ikke.
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

nien


Till

blir alltid ladet til 100 når du lader så er egentlig ikkje noen alternativ og regner med at det har renault tatt høyde for.

emil

Sitat fra: Till på mandag 03. november 2014, klokken 22:24
blir alltid ladet til 100 når du lader så er egentlig ikkje noen alternativ og regner med at det har renault tatt høyde for.

Men denne "bilen" er vel egentlig også beregnet for batterileie i resten av Europa, og da vil vel Renault bytte /fikse batteriet hvis det går under en gitt verdi. Ellers er jo norske værforhold (ikke veldig varmt) ellers greie og ikke veldig utfordrende for 100% lading av batterier.

Skrotenisse

Det stemmer, men jeg har ikke batterileie på min :)
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

Skrotenisse

Liten update, hadde vinduer på min Twizy.

Jeg tok dem av, syntes de lagde lyder når jeg kjørte over dumper osv. Dessuten så vil en slik Twizy aldri bli tett.
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

Till

når snøen kommer så kommer du til og angre,

Skrotenisse

Sitat fra: Till på lørdag 22. november 2014, klokken 23:04
når snøen kommer så kommer du til og angre,

Jeg har som nevnt ikke noe imot snø og regn, har jo vindtett og vanntette jakker/bukser. Dessuten så tror jeg det er greit å slippe å skrape og ha siderutene fulle av dogg evnt for det å kunne se ut visuelt.
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

Skrotenisse

Da var den vinterklar... Lagt på beskyttelse på lakken, polert framrute og lagt på vannavviser. Lagt på antidogg på insiden. :)
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

Skrotenisse

Takk, jeg synes den er kjempekul! :)

Har batterileie på min alikevel, forrige eier hadde bare ikke sendt inn papirene til RenaultFinance.

Er helt greit for min del! Mtp hva et batteri koster, da driter jeg i å bry meg om det med at batteriet skal være helt tomt osv osv.. Da er det å bare plugge i første stikkontakt jeg finner til enhver tid :D
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

Skrotenisse

Jeg måtte legge ved dette bildet, syntes det var tøft. Var en annen Twizy som også sto der jeg pleier å lade. :)
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

moonbuggy

Kaldt? Neida.. Ta på deg klær!
Vått? Pingle! Du er født vanntett!
Bråkete? Fint at hørselen funker


Nå er jo hørsel slik at den ikke bedres av å bli trent av støy, så spørsmålet er hvor lenge hørselen fungerer.  :P
(Jeg har syklet gjennom tunnel og møtt vogntog. Den lydopplevelsen ga resonans i hjernen i laaaang tid.)

Thomas Parsli

Kjører du med helhjelm?

En ting er å pakke inn kroppen, men hodet er vanskelig å holde varmt i -5, høy luftfuktighet og 70km/t.

Synes Twizy er kul og vurderte den et svakt øyeblikk -til jeg så prisen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA