Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...

Startet av rsa, søndag 16. november 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

Rav4_EV

SitatForstår det slik, at denne da kan brukes evt. på MB. B el? (Zoe har type 2 kontakt)..
Ja, riktig oppfattet. Også Tesla på 11 kW.
I tillegg kan du lade alle andre elbiler med type 2 kontakt på 3,7 kW.
Med type 2 til type 1 kabel lader du også resten av bilparken på 3-3,7 kW
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Bobbulf

Ser ut til at den kan lades med 32A på 1fase 230V, hvis man ikke har tilgang på 400V 3fase hjemme  :)
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3414-over-200-bestillinger-pa-elektrisk-mercedes
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

bno

#32
They aren't going to add an expensive onboard charger, but they might pop on a CHAdeMO port, at least for Japan. The CCS is dead-on-arrival in my opinion, particularly if BMW might jump ship to Supercharger. Of course, it's dumb to offer the car without any quick charge standard, so offering CCS is only slightly less dumb

Kilde

insideevs.com/mercedes-benz-b-class-ed-battery-larger-expected-36-kwh/
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

kvolle6

Ser det er mye grining om ladere og mangel på hurtiglading på B-klasse electric. Tenker at alle bør vurdere hvordan de faktisk skal bruke bilen. Dersom du trenger hurtiglader 2-3 ganger på et år - hvor høyt oppe på prioriteringslista kommer det kravet når du skal kjøpe bil? Jeg bestillte B-klasse electric i begynnelsen av november, og for meg er ladestandard ikke noe stort problem. Jeg har ingen planer om langturer med vogna (da tar jeg fly). Skulle jeg trenge strøm på tur får man låne en 220v 13amp kurs å surfe på internett et par timer så man kommer seg frem (kan skje men forhåpentligvis blir dette et unntak).

Det jeg derimot er happy for er at B-klasse electric har en AC-lader ombord som kan lade omtrent som Tesla og andre med AC. Det blir mange muligheter med dette etter hvert (mange biler), men for meg er semihurtig lading med full tank hjemme på 1,5-3 timer (husker ikke presist) det som vil fungere. Jeg har "bare" 240Volt IT, men siden jeg har masse strøm så vil jeg sette opp en ladeboks som transformerer 240v IT 32amp til 400v TN 16amp - alt på 3fase. Da har jeg det som JEG trenger. ZAPTEC i Stavanger driver og utvikler denne ladeboksen som skal visstnok bli veldig bra - og rimelig.

http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/

Håper denne er tilgjengelig når bilen dukker opp i Mars.

bno

#34
Har forsøkt å finne ut rasjonaliteten som ligger bak MB "ladekonklusjoner" og tror stikkordene hentet fra denne artikkelen var mer klargjørende enn de rare bortforklingsforsøkene som har fremkommet fra front folkene deres:

www.pluginamerica.org/drivers-seat/ac-versus-dc-charging-what-difference

"At the end of the day" så er det selvsagt et spørsmål om individuelle behov. (Selvforklarende). Mener at fokus burde være generisk ikke spesifikt for å si det slik. MB har definert en (komfortabel) bybil og det er beskrankende og "treffer" færre mener jeg. Om dette stemmer vil salgstallene vise etter hvert. Eksempelvis prisforskjellene på E-Golf vs MB C-klasse er små...
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Griffel

Sitat fra: bno på lørdag 22. november 2014, klokken 10:28
Har forsøkt å finne ut rasjonaliteten som ligger bak MB "ladekonklusjoner"
Jeg tro det er enklere enn som så. MB har kjøpt Teslas lader, EU for Europamodellen og US for USA leveringer. De vil ha prisen lav og ønsker ikke å utvikle noe DC tilkobling selv eller betale Tesla for Superlader funksjon/bidrag. Dette gjør de utfra en oppfatning om at dette ikke er den MBen folk kjøper for langkjøring på Autoban og at de fleste klarer seg greit med den løsningen de tilbyr. Dessuten antar de at prisøkningen for en DC løsning i tillegg vil reduserer salget heller enn at DC funksjonen øker salget.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Råde

Det er nok ikke værre enn det, nei. De mener å ha funnet det gunstigste økonomiske krysningspunkt.
e-Golf | X75D

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 22. november 2014, klokken 16:06
Sitat fra: bno på lørdag 22. november 2014, klokken 10:28
Har forsøkt å finne ut rasjonaliteten som ligger bak MB "ladekonklusjoner"
Jeg tro det er enklere enn som så. MB har kjøpt Teslas lader, EU for Europamodellen og US for USA leveringer. De vil ha prisen lav og ønsker ikke å utvikle noe DC tilkobling selv eller betale Tesla for Superlader funksjon/bidrag. Dette gjør de utfra en oppfatning om at dette ikke er den MBen folk kjøper for langkjøring på Autoban og at de fleste klarer seg greit med den løsningen de tilbyr. Dessuten antar de at prisøkningen for en DC løsning i tillegg vil reduserer salget heller enn at DC funksjonen øker salget.

Greit nok det, men de burde da tilbudt dobbeltladeren også. 10k ekstra (eller 15k for den saks skyld) ville nok mange betalt for 22kW lademulighet som gjør bilen brukbar på en og annen langtur. Systemet er jo ferdig utvikler, det er bare snakk om å finne plass til en lader til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. november 2014, klokken 16:31
Sitat fra: Griffel på lørdag 22. november 2014, klokken 16:06
Sitat fra: bno på lørdag 22. november 2014, klokken 10:28
Har forsøkt å finne ut rasjonaliteten som ligger bak MB "ladekonklusjoner"
Jeg tro det er enklere enn som så. MB har kjøpt Teslas lader, EU for Europamodellen og US for USA leveringer. De vil ha prisen lav og ønsker ikke å utvikle noe DC tilkobling selv eller betale Tesla for Superlader funksjon/bidrag. Dette gjør de utfra en oppfatning om at dette ikke er den MBen folk kjøper for langkjøring på Autoban og at de fleste klarer seg greit med den løsningen de tilbyr. Dessuten antar de at prisøkningen for en DC løsning i tillegg vil reduserer salget heller enn at DC funksjonen øker salget.

Greit nok det, men de burde da tilbudt dobbeltladeren også. 10k ekstra (eller 15k for den saks skyld) ville nok mange betalt for 22kW lademulighet som gjør bilen brukbar på en og annen langtur. Systemet er jo ferdig utvikler, det er bare snakk om å finne plass til en lader til.
Enig i det. At de ikke tilbyr dobbeltlader som opsjon grenser til "snodig".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bno

#39
Sitat jkirkebo:
"Greit nok det, men de burde da tilbudt dobbeltladeren også. 10k ekstra (eller 15k for den saks skyld) ville nok mange betalt for 22kW lademulighet som gjør bilen brukbar på en og annen langtur. Systemet er jo ferdig utvikler, det er bare snakk om å finne plass til en lader til."


Det er der jeg er også og det tror jeg som indikert hadde økt nedslags feltet. På den annen side kan det være et poeng som det fremgår av artikkrlen det er linket til at batteribanken "ikke ville tåle" en dobbelt lader. Men det skal ikke jeg som lekmann her ha sterk formening om.
Likeledes som det er hevdet på utenlandsle fora at MB har etablert fysisk rom for en større batt. pakke og dette siste underbygger igjen dobbeltlader tanken....
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Griffel

Sitat fra: bno på lørdag 22. november 2014, klokken 16:53
På den annen side kan det være et poeng som det fremgår av artikkrlen det er linket til at batteribanken "ikke ville tåle" en dobbelt lader.
Nå tåler jo Teslas batteripakke over 100kW Supercharger, så vil nok en batterpakke på drøyt 1/3 tåle en lader på snaut 1/4 av dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TM

#41
At batteripakken i B-klasse ikke skulle "tåle" 22 kw lading virker ikke sannsynlig. Så vidt jeg forstår har batteriet aktiv kjøling. Dessuten har den nye Smart (fra samme konsern) med batteri på 17,5 kwh en tilleggsopsjon for 22 kw ac lading. Forklaringen er nok så enkel som at det ikke var fysisk plass under panseret til 2 av Tesla's ladere. Synd, for med 22 kW AC lader ville dette vært en perfekt bil for mitt behov. Med 11 kw lader, ingen varmepumpe, rekkevidde på ca 120 km vinterstid blir nok dette en eksklusiv bil, men ikke egnet for langkjøring. Det skal så lite til før dette blir en bil som kan erstatte en fossilbil, så jeg håper på noen endringer i 2016 modellen. 22 kw laderen til Smart sies å være kompakt, så hvorfor har de ikke valgt å benytte den også i B-klasse ? Det må ingeniørene i Benz klare for å leve opp til slagordet "Das beste oder nicht"  ;)

bno

#42
Sitat:
"Det må ingeniørene i Benz klare for å leve opp til slagordet "Das beste oder nicht"  ;)" ☆  ;D

Sitat:
"Synd, for med 22 kW AC lader ville dette vært en perfekt bil for mitt behov. Med 11 kw lader, ingen varmepumpe, rekkevidde på ca 120 km vinterstid blir nok dtte en eksklusiv bil, men ikke egnet for langkjøring."
Kommentar:
Det samme her så ja, veldig synd...


Veldig mange gode innlegg i tråden og dette siste fra TM setter enda mer ? ved beveggrunnene til MB i perspektiv. Tenker da på fysiske lader for Smart spesielt. Å få til en opsjon med Dobbeltlader handler mer om design. Dette er en premium leverandør....
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

flux

"Mercedes engineers told PluginCars.com that they preferred to use the existing fuel door on the back left side of the vehicle, rather than changing the car's sheet metal to accommodate a bigger port for faster charging."

http://www.plugincars.com/mercedes-b-class-e-cell

Vind

Sitat fra: flux på tirsdag 25. november 2014, klokken 01:47
"Mercedes engineers told PluginCars.com that they preferred to use the existing fuel door on the back left side of the vehicle, rather than changing the car's sheet metal to accommodate a bigger port for faster charging."

http://www.plugincars.com/mercedes-b-class-e-cell
Det er den dummeste grunnen jeg har hørt.  e-Golf har samme luke som standard - og har plass til hurtiglading....
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA