Hovedmeny

Bilpriser og dollarkurs

Startet av edorf, onsdag 29. oktober 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Teslaguten

Sitat fra: fviken på tirsdag 11. november 2014, klokken 12:51
Så langt jeg forstår det så er da prisen satt (er i denne situasjonen selv). Ved å bestille og betale depositum inngår man en kjøpskontrakt der prisen er fastsatt. Så er det inntil 14 dager mulig å angre og få tilbake depositum. Etter det (eller når man trykker "Bekreft nå") så er depositumet evt. tapt.

Men slik jeg forstår inngås kontrakten ved bestilling og dermed er prisen den som er oppgitt. Fra avtalen:

"Kjøpesummen  til   Kjøretøyet,  som  indikert i Kjøretøykonfigurasjonen din  som er  vedlagt  denne  Avtalen,  kan  ikke  endres."

Eg har også den tolkninga av avtalen.

Prisane no er som tidlegare, i alle fall på min P85D.

Det som har endra seg, eg tidsrommet for levering. No er det mars - mai 2015 som er valgbare månader. Tidlegare kunne du velga levering så seint som oktober 2015, så prisauken er nok mindre enn ei Tesla-veke unna... ;)
Model X #1094
P85D RN6614200

RunarBT

Det kom og opp på Tesla sin Q3 rapport for 2014, at det var redusert fortjeneste fra Europa pga. endringer I dollarkursen.

Tesla tar dette på sin kappe, det er prisen du får når bestillingen blir "finalized" som er den du skal forholde deg til.:-)

fviken

Endringen i valutakurs kan ha mye å si for prisen.

Min modell kommer på $134 720 i det amerikanske designstudio = 923 465 (kurs 7. nov 2014)
Pris i Norge samme konfigurasjon: 867 000

Så bilen er 56 465 billigere levert i Norge enn i California. Dette må bety at det kommer en betydelig økning ganske snart.

Utvikling på litt over to måneder:
Pris 1. sept: $134 720, Kurs 6,1979 -> 835 000
Pris 7. nov:  $134 720, Kurs 6,8547 -> 923 465
Differanse: 88 465

Og jeg er rimelig sikker på at det er prisen ved bestilling som gjelder, ikke ved bekreftelse (ihht. avtalen). Men for å være sikker så klør det litt i "Bestill Nå" knappen.
2015: Tesla Model S P85D (rød) (kondemnert)
2019: Tesla Model 3 (grå) (Solgt)
2021: Auto RS E-tron GT (rød) (selges snart)
2022: Tesla Model S Plaid (rød)

Muffinman

Sitat fra: Teslaguten på tirsdag 11. november 2014, klokken 12:59
Det som har endra seg, eg tidsrommet for levering. No er det mars - mai 2015 som er valgbare månader. Tidlegare kunne du velga levering så seint som oktober 2015, så prisauken er nok mindre enn ei Tesla-veke unna... ;)
Jeg har levering på en S85D i oktober -15. Opprinnelig september, men siden jeg endret fra en S85 litt senere ble det mulig å utsette en måned. Forhåpentligvis får jeg ikke en telefon om at jeg kan velge mellom prisøkning og framskyndet levering. Det kan de jo ikke gjøre uten videre, men jeg liker ikke slike komplikasjoner (jfr. fargesaken). Og jeg har liten toleranse både for økt pris og framskyndet levering.

B_Tesla

Du trenger ikke noen endring i pris. Kontrakten definerer prisen.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Muffinman

Klar over det. Og kontrakten definerer jo leveransens innhold, likevel får enkelte kunder som har bestilt grønn/brun telefon hvor Tesla etter hva jeg har forstått _krever_ å endre leveransen. Ikke så sikker på at de ville kommet noen vei med det om en av disse kundene satte seg på bakbeina, men konspirasjonsteoretikeren i meg drar paraleller til pris/leveringstid. Dette firmaet har jo tatt "en spansk en" mtp norske kunder ved tidligere anledninger - det er nok en kulturforskjell fra USA og Norge som ligger til grunn, kanskje i kombinasjon med mangelfull kjennskap til norsk regelverk.

MartinP

Nå er prisene i Sverige justert opp ca. 4%.

HåkonE

Muffinman er inne på noe. Tesla ringer rundt i disse dager. Min oppsummering av samtalen er omtrent slik:

En opsjon tydelig beskrevet i kjøpsavtalen vi har inngått trekker vi nå tilbake. Fargealternativet ditt er ikke lenger tilgjengelig. Vi i Tesla har funnet ut at vi ønsker å øke omsetningen.

Men du skal få slippe tilvalget ditt uten tillegg i pris. Vi kan gjerne selge deg andre tilvalg, mot full pris selvsagt.

Tesla har fortsatt mulighet til å løse dette på en mer fleksibel måte som vil fungere for begge parter (for mitt vedkommende), så jeg har sendt de en epost. Men jeg er litt spent på hvor de finner åpninger i kjøpsavtalen og/eller forbrukerkjøpsloven til å gjøre endringer på en kjøpskontrakt.

Cato76

Laget en liten oversikt over prisene for de forskjellige modellene. Som alle vet så produseres ikke P85 lengre. Men har sammenlignet prisene på min bil kontra bilene som leveres i dag. (Jeg var så heldig å kjøpte før prisstigningen i november i fjor).

Jeg har lagt inn disse prisene i oversikten; Grunnpris, Pris (med utstyret som jeg valgte på min P85 - så nærme jeg kommer dagens valg), pris + 7% (dersom vi får en prisstigning som dere diskuterer) til slutt har jeg sett på snittprisen på finn.no (P85 pris gjelder kun P85, ikke P85+ og alle er 2013 modeller)

Nå er jeg i den situasjonen at min bil fortsatt er verdt mer enn jeg betalte for den  ::) gitt at prisene på finn skulle stemme! Om prisene på finn ikke er realistiske, så har bilen uansett holdt seg godt i verdi  8)

Mitt utstyr: Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Tech-pakke, Parkeringsassistent, Vinterpakke, Lydstudio-pakke, Luftfjæring, Lyspakke, Sikkerhetspakke, Hattehylle.

Valgt på 2014 Standard: Grå Metallic, Panoramatak, 21«, Karbonfiber dekor, Svarte nappaskinnseter, Alcantara taktrekk, Tech-pakke med autopilot, Smart Luftfjæring, Ultra Hi-Fi lydsystem, Premium interiørpakke, Vinterpakke, Sikkerhetspakke, Lade Adapter

Valgt på 2014 Performance: Alt over + Sorte Neste generasjon seter, Karbonfiberspoiler, Tesla Røde bremsekalipers[/size
]
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Elkjell

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:09
Laget en liten oversikt over prisene for de forskjellige modellene. Som alle vet så produseres ikke P85 lengre. Men har sammenlignet prisene på min bil kontra bilene som leveres i dag. (Jeg var så heldig å kjøpte før prisstigningen i november i fjor).

Jeg har lagt inn disse prisene i oversikten; Grunnpris, Pris (med utstyret som jeg valgte på min P85 - så nærme jeg kommer dagens valg), pris + 7% (dersom vi får en prisstigning som dere diskuterer) til slutt har jeg sett på snittprisen på finn.no (P85 pris gjelder kun P85, ikke P85+ og alle er 2013 modeller)

Nå er jeg i den situasjonen at min bil fortsatt er verdt mer enn jeg betalte for den  ::) gitt at prisene på finn skulle stemme! Om prisene på finn ikke er realistiske, så har bilen uansett holdt seg godt i verdi  8)

Mitt utstyr: Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Tech-pakke, Parkeringsassistent, Vinterpakke, Lydstudio-pakke, Luftfjæring, Lyspakke, Sikkerhetspakke, Hattehylle.

Valgt på 2014 Standard: Grå Metallic, Panoramatak, 21«, Karbonfiber dekor, Svarte nappaskinnseter, Alcantara taktrekk, Tech-pakke med autopilot, Smart Luftfjæring, Ultra Hi-Fi lydsystem, Premium interiørpakke, Vinterpakke, Sikkerhetspakke, Lade Adapter

Valgt på 2014 Performance: Alt over + Sorte Neste generasjon seter, Karbonfiberspoiler, Tesla Røde bremsekalipers[/size
]

Dette blir feil sammenigning for s60 og s85. Få eller ingen av disse har alt det utstyret som er på din p85. Derfor blir snittprisen på finn mye nærmere den reelle prisen eierne har betalt enn tabellen tilsier.

Teslanewbie

Regner med prisstigning til uka.. ca 7%

P85D depositum betalt igår

hvis pristigning blir 7% bør også min gamle p85 bli 7% dyrere som brukt :-)
Min gamle 2014 P85 hadde med 7% pristigning hatt en pris på 857000 etter prisstigning med 8 serviceavtale og vinterfelger..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cato76

Sitat fra: ElKjell på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:15
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:09

]

Dette blir feil sammenigning for s60 og s85. Få eller ingen av disse har alt det utstyret som er på din p85. Derfor blir snittprisen på finn mye nærmere den reelle prisen eierne har betalt enn tabellen tilsier.

Det stemmer nok det ElKjell. Det ligger 3 stk 60kW på finn.no (3 stk har alle skinn, dobbeltlader og superlader, 2 har techpakke og en har pano).

Men om en ser på prisene for ekstrautstyret alene så har disse prisene steget enormt fra da jeg kjøpte bilen (ja, det har også kommet noen tilleggsfunksjoner, men ikke alene verdt 100.000,-).

Se oppdatert oversikt med pris for ekstrautstyr + min pris (mai 2013)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Elkjell

@Cato76 - Ser den , poenget mitt er at på tabellen sammenlignes finn pris med fullspekket nov. 2014 pris
for S60 og S85
Bilene som ligger på Finn er ikke kjøpt for denne prisen, Her ser det ut som verditapet for S-bilene er vesentlig større enn P.  I virkeligheten er det kanskje motsatt .

Nå får vi vel også en ny prisstigning , slik at vi som har bestilt D kan få bedre pris for bilene vi selger :)

Også_Øyvind_H

Om man bestiller S85D nå, når signeres kontrakt? Mao hva er antatt siste angremulighet....?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Elkjell

Sitat fra: Også_Øyvind_H på tirsdag 11. november 2014, klokken 16:26
Om man bestiller S85D nå, når signeres kontrakt? Mao hva er antatt siste angremulighet....?

Når du trykker finalize , senest 14 dager fra bestilling er depositum ikke tilbakebetalbart.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA