Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

MR Tesla

tipper at vi som har fullspekka en P85D har en bil som vil koste 1.000.000 når vi får bilene våre levert og krona er svekket ytterligere og de nye prisene er kommet ;D

Havebigfun


Soala


MR Tesla

Jeg har bare bestillt en...ekstra- av hver sort ;D

MR Tesla

USD 7,13 nå når den når 7,3 om ikke lenge koster en P85D med utstyr 1.000.000- Løp og kjøp nå før prisøkning sier nå jeg 8)

MrGekko


Kallagtunet

Den daglige kursutviklingen er ikke så interessant, å vite hvor lenge Tesla har valutsikret seg hadde jo vært interessant å vite...

Spørs nok om de vil ut med det:-)

FThorsen

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 05. desember 2014, klokken 17:30
Den daglige kursutviklingen er ikke så interessant, å vite hvor lenge Tesla har valutsikret seg hadde jo vært interessant å vite...

Spørs nok om de vil ut med det:-)
Helt egoistisk sett hadde det vært ideelt med en prisøkning senest i begynnelsen av februar. Da kan jeg kanskje få litt ekstra for P85+'en før P85D'en kommer :) Vi får se.

Jeg husker fra forrige gang de økte prisene så gikk det jo en liten stund da også...
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Amoss

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 05. desember 2014, klokken 17:30
Spørs nok om de vil ut med det:-)

I følge Q3 Q&A så har de IKKE noen valutasikring.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Også_Øyvind_H

Som nevnt tidligere så er det ikke så lett (regnskapsmessig) å valutasikre uten at man har underliggende kontrakter, da dette blir regnet som spekulasjon. Så vidt jeg vet... Så det henger på greip Amoss.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Kallagtunet


Amoss

#161
Sitat fra: Kallagtunet på fredag 05. desember 2014, klokken 18:27
Sitat fra: Amoss på fredag 05. desember 2014, klokken 17:50
Sitat fra: Kallagtunet på fredag 05. desember 2014, klokken 17:30
Spørs nok om de vil ut med det:-)

I følge Q3 Q&A så har de IKKE noen valutasikring.

Sitat?

Primært: http://ir.teslamotors.com/events.cfm

http://www.thestreet.com/story/12944195/3/tesla-motors-tsla-earnings-report-q3-2014-conference-call-transcript.html
Sitat Operator:

Our next question comes from Rod Lache with Deutsche Bank.

Rod Lache (Analyst - Deutsche Bank):

A couple things. One, can you just first quantify the impact of the yen and euro for us going forward? The last time I think you discussed that you were not really hedging the yen exposure for self purchases, for example.

Deepak Ahuja (CFO):


Yes. I think maybe there are two aspects to the answer here. On the euro side, we are net long given our deliveries in Europe and as the euro weakens, the effect on our revenue is immediate. As soon as we deliver cars we have that impact. On the yen side, clearly as the yen weakens, it helps us sell cars.

There's a fairly long lead time on sale procurement and so the benefit of yen weakness has a lag effect for us. It comes further down as we start to procure sales at that lower yen and then that goes into vehicles a few months later.

Rod Lache (Analyst - Deutsche Bank):

There's no hedging at this point on either of those exposures?

Deepak Ahuja (CFO):

That is correct.

Elon Musk (Chairman and CEO):

Correct. There's effectively product hedging in the sense that we're delivering cars in Europe, North America, and Asia and obviously, just started delivering cars in Japan. That does provide a natural hedge, a most efficient hedge, really, for currency. But there are occasionally adjustments we need to make in the purchase price and at some point in the near future, we're probably going to have to adjust the price of our car in euros upwards because there's been a 7% change in the exchange rates of the euro versus the dollar.

So we will periodically have to make pricing adjustments if the exchange rate band gets too wide. I'd certainly encourage anyone in Europe to purchase their car soon, because we probably will have to make an adjustment there.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kallagtunet

Disse så jeg også,men så ingenting om NOK kun EUR. Siden Norge har utgjort 15 -20% av omsetningen og vi er en forholdsvis liten valuta  ville jeg tro at de kanskje har sett seg nødt til sikre seg mot NOK. Men det vet jeg jo selvsagt ikke, men siden de ikke har økt prisene hos oss men i euro sonen så er det i alle fall noe som kan tyde på det.

TrondW

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 05. desember 2014, klokken 18:49
Disse så jeg også,men så ingenting om NOK kun EUR. Siden Norge har utgjort 15 -20% av omsetningen og vi er en forholdsvis liten valuta  ville jeg tro at de kanskje har sett seg nødt til sikre seg mot NOK. Men det vet jeg jo selvsagt ikke, men siden de ikke har økt prisene hos oss men i euro sonen så er det i alle fall noe som kan tyde på det.

Alternativt så kan jo også valutarisikoen belastes importørleddene (jeg kjenner ikke til hvordan forholdet mellom Tesla som produsent i USA og Tesla som importør i Norge er).

Det kan også hende at det norske selskapet, importøren,  har sikret seg ved terminkontrakter på kjøp av USD. Med jevnt salg det kunne være en valutastrategi.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

OleJA

Det er ikke noe i veien for at Tesla kan velge å ha ha forskjellige marginer i forskjellige markeder, og det har de tydeligvis gjort i Norge vs EU. Her er det en tollbarriere på 10% ved import i EU som forhindrer parallell import av 'billige' norske Model S til EU.

Nå er basisprisen på en P85D NOK 677.800,- (Eur 77.300,-), basisprisen i EU er Eur 85.000,-. Dette utgjør en prisforskjell på i overkant av 9.9%. Dvs vi krysser snart en grense der parallellimport av norske biler lønner seg til tross for 10% skatt på disse ved import til EU. Da *må* Tesla øke prisen i Norge.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA