Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

Også_Øyvind_H

Elon har vel ved flere anledninger sagt at de ikke skal prise bilene taktisk/ha ulik margin i ulike markeder. Og med ca 19% svekkelse av NOK vs USD siden sist prisendring så kan jeg vanskelig se at dette kan fortsette.

I likhet med den del andre så tror jeg så sterkt på dette at jeg er villig til å vedde på det 8)

(økonom)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Kallagtunet

Sitat fra: Også_Øyvind_H på fredag 05. desember 2014, klokken 19:39
Elon har vel ved flere anledninger sagt at de ikke skal prise bilene taktisk/ha ulik margin i ulike markeder. Og med ca 19% svekkelse av NOK vs USD siden sist prisendring så kan jeg vanskelig se at dette kan fortsette.

I likhet med den del andre så tror jeg så sterkt på dette at jeg er villig til å vedde på det 8)

(økonom)

Det er jo ingen tvil om at hvis kronen svekker seg mot dollaren så må en på ett tidspunkt det. Så det veddemålet vil du vinne!

Kallagtunet

Sitat fra: OleJA på fredag 05. desember 2014, klokken 19:28
Det er ikke noe i veien for at Tesla kan velge å ha ha forskjellige marginer i forskjellige markeder, og det har de tydeligvis gjort i Norge vs EU. Her er det en tollbarriere på 10% ved import i EU som forhindrer parallell import av 'billige' norske Model S til EU.

Nå er basisprisen på en P85D NOK 677.800,- (Eur 77.300,-), basisprisen i EU er Eur 85.000,-. Dette utgjør en prisforskjell på i overkant av 9.9%. Dvs vi krysser snart en grense der parallellimport av norske biler lønner seg til tross for 10% skatt på disse ved import til EU. Da *må* Tesla øke prisen i Norge.

Godt poeng som er gyldig enten en har sikret seg valutamessing eller ei.

Amoss

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 05. desember 2014, klokken 18:49
Disse så jeg også,men så ingenting om NOK kun EUR. Siden Norge har utgjort 15 -20% av omsetningen og vi er en forholdsvis liten valuta  ville jeg tro at de kanskje har sett seg nødt til sikre seg mot NOK. Men det vet jeg jo selvsagt ikke, men siden de ikke har økt prisene hos oss men i euro sonen så er det i alle fall noe som kan tyde på det.

Jeg tolket dette som Teslas generelle politikk, ikke spesifikt EUR/YEN/NOK. Men er ikke noen økonom, så skal så klart ikke vedde på noe som helst :)  Mener NOK også ble nevnt noe senere i samme Q&A, men har ikke sjekket hva det ble sagt der.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Amoss på fredag 05. desember 2014, klokken 19:55
Sitat fra: Kallagtunet på fredag 05. desember 2014, klokken 18:49
Disse så jeg også,men så ingenting om NOK kun EUR. Siden Norge har utgjort 15 -20% av omsetningen og vi er en forholdsvis liten valuta  ville jeg tro at de kanskje har sett seg nødt til sikre seg mot NOK. Men det vet jeg jo selvsagt ikke, men siden de ikke har økt prisene hos oss men i euro sonen så er det i alle fall noe som kan tyde på det.

Jeg tolket dette som Teslas generelle politikk, ikke spesifikt EUR/YEN/NOK. Men er ikke noen økonom, så skal så klart ikke vedde på noe som helst :)  Mener NOK også ble nevnt noe senere i samme Q&A, men har ikke sjekket hva det ble sagt der.

Jeg tok en kikk i årsrapporten og kunne ikke se at sikringsbokføring/hedge accounting var nevnt i alle fall, så det er sannsynlig at de ikke sikrer.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

darthy001

#170
Hmm.. når jeg speccer bilen min US design studio nå så er den per idag 84425NOK _dyrere_ i USA enn i Norge... Og da er jo ikke frakt og norsk reklamasjonsrett etc tatt med i betraktning.

Dette kan da ikke vare lenge? Veldig overrasket over at prisen ikke er justert allerede.

Sitter her og har bestilt bil til 853300NOK og føler jeg har gjort ett "kupp" ;D

Lure seg selv? ja sikkert, men veldig spesielt.

Edit: og den amerikanske prisen er med Pirelli vinterhjul mens jeg har bestilt Nokian R2, i tillegg har jeg lagt med rødt adapter og type2-kabel. Så forskjellen er reelt faktisk 91325NOK _dyrere_ i USA når jeg tar bort de særnorske tilvalgene.... Det er jo insane(pun intended)..

cyber

Sitat fra: darthy001 på fredag 05. desember 2014, klokken 23:30
Hmm.. når jeg speccer bilen min US design studio nå så er den per idag 84425NOK _dyrere_ i USA enn i Norge... Og da er jo ikke frakt og norsk reklamasjonsrett etc tatt med i betraktning.

Dette kan da ikke vare lenge? Veldig overrasket over at prisen ikke er justert allerede.

Sitter her og har bestilt bil til 853300NOK og føler jeg har gjort ett "kupp" ;D

Lure seg selv? ja sikkert, men veldig spesielt.

Edit: og den amerikanske prisen er med Pirelli vinterhjul mens jeg har bestilt Nokian R2, i tillegg har jeg lagt med rødt adapter og type2-kabel. Så forskjellen er reelt faktisk 91325NOK _dyrere_ i USA når jeg tar bort de særnorske tilvalgene.... Det er jo insane(pun intended)..

Hva tror du er grunnen til dette ?

darthy001

@cyber mange forskjellige teorier her. Men med en margin i Usa på nærmere 30% så er nesten halve marginen spist opp I Norge nå hvis man tar med frakten og avsetninger til norsk reklamasjonsrett. Og det før man tar med norske lønnsforhold, leiepriser etc etc.

I starten kostet jo tross alt bilen mer i Norge enn i USA. Noe som jeg ikke reagerte ett sekund på den gang.

Hadde bilen hatt samme påslag som P85 hadde opprinnelig så hadde min spec kostet over en million NOK idag.... Og da snakker vi i realiteten om 150000NOK eller mer i "rabatt" med dagens priser....

Selv om Tesla sikkert er redde for å øke prisen her så kan de da umulig leve lenge med en slik situasjon? P85D burde jo uansett ikke være volummodellen deres. S85D vil jo enda være ett supert kjøp selv med en økning.

KrW

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 03. desember 2014, klokken 11:43
Sitat fra: Teslaguten på onsdag 03. desember 2014, klokken 00:08
Sitat fra: KrW på tirsdag 02. desember 2014, klokken 23:35
Ja du sier ikke det. Dollaren er på 7,03NOK nå  :( Reserverte TMX i januar. Veldig synd å ikke kunne fullføre bestillingen allerede.

Enig der. Fryktar TMX blir så sein at vi kan risikera høg pris grunna både $ og innføring av moms... ???
Dere har imidlertid fortsatt mulighet til å bestille S85D elller P85D til verdens laveste priser idag.
Om TMX blir så dyr som man har grunn til å frykte vil bruktbilprisene trekkes opp når TMX kommer på markedet.
Ikke verst ventebiler heller :D

Skiftet ut fossilbilen med en Leaf i april og bruker den som sparebil frem til X. Nå begynner jeg seriøst å bli redd for prisen på X. Særlig pga. dollaren. Kanskje også at X kan bli dyrere enn S og eventuell moms. Begynner seriøst å tenke på forslaget ditt om S. Jeg ser 4 muligheter.

1. Bestille S85D og selge den før den kjøres ut av lokalet og kanskje tjene nesten 100k om valutajustering kommer. Kjøper vil også slippe venting.

2. Bruke S som ventebil til X. Deretter selge S (etter ca et halvt år) til samme pris eller over nypris?

3. X blir for dyr (type en mill.) og beholde S (ønsker egentlig SUV og bruker henger ofte)

4. Fortsette å vente på X og krysse fingre for ok pris.

Har rundt 150k i Tesla aksjer som vi tenker å selge før X. Muligens er kursen høyere om ett år enn et halvt.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Sandvika

Sitat fra: KrW på søndag 07. desember 2014, klokken 02:29
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 03. desember 2014, klokken 11:43
Sitat fra: Teslaguten på onsdag 03. desember 2014, klokken 00:08
Sitat fra: KrW på tirsdag 02. desember 2014, klokken 23:35
Ja du sier ikke det. Dollaren er på 7,03NOK nå  :( Reserverte TMX i januar. Veldig synd å ikke kunne fullføre bestillingen allerede.

Enig der. Fryktar TMX blir så sein at vi kan risikera høg pris grunna både $ og innføring av moms... ???
Dere har imidlertid fortsatt mulighet til å bestille S85D elller P85D til verdens laveste priser idag.
Om TMX blir så dyr som man har grunn til å frykte vil bruktbilprisene trekkes opp når TMX kommer på markedet.
Ikke verst ventebiler heller :D

Skiftet ut fossilbilen med en Leaf i april og bruker den som sparebil frem til X. Nå begynner jeg seriøst å bli redd for prisen på X. Særlig pga. dollaren. Kanskje også at X kan bli dyrere enn S og eventuell moms. Begynner seriøst å tenke på forslaget ditt om S. Jeg ser 4 muligheter.

1. Bestille S85D og selge den før den kjøres ut av lokalet og kanskje tjene nesten 100k om valutajustering kommer. Kjøper vil også slippe venting.

2. Bruke S som ventebil til X. Deretter selge S (etter ca et halvt år) til samme pris eller over nypris?

3. X blir for dyr (type en mill.) og beholde S (ønsker egentlig SUV og bruker henger ofte)

4. Fortsette å vente på X og krysse fingre for ok pris.

Har rundt 150k i Tesla aksjer som vi tenker å selge før X. Muligens er kursen høyere om ett år enn et halvt.

Uten å gå for mye off-topic, men jeg tror alternativ 1 og 2 nok vil introdusere ytterligere risiko i regnestykket ditt. Basert på stemningen på forumet er det veldig veldig mange TMS eiere  som har D i bestilling. Vi ser P85 eiere som skal ha det råeste uansett og som "må"ha P85D, og enda flere fornøyde TMS eiere med forventningen om at dagens situasjon med i stor grad overprisede bruktbiler vil videreføres og dermed har sett for seg et veldig billig bytte til D model. Når det i perioden feb-april ruller inn x ant tusen/hundre D så vil mange av disse gå til eksisterende eiere som vil selge gamlebilen (evt. Selge den nye om differansen blir for stor). Selv om økt nybilpris grunnet valutaendring skulle hjelpe så tviler jeg på at vi klarer å unngå en korreksjon i bruktmarkedet.

Det eneste jeg tror du kan gjøre for å sikre deg er å kjøpe 100.000 dollar for å sikre deg mot ytterligere svekkelse av krona..

Undertegnede

Sitter litt i samme båt selv. Har model x reservasjon, men kommer til å kansellere hvis en normal s85x blir dyrere en 750k.

Kunne kjøpt en s85d nå, men tror det er bedre å sitte med alle sparepengene i TSLA dollar. Der har man i seg selv en naturlig hedging mot svak krone. (Og etter mitt syn en god sjans for 50% økning i pris)

I tillegg tror jeg det blir mer teori enn praksis at 2-500 normenn skal få solgt sine spekulative biler med 50-100k fortjeneste. Mener markedet ikke er stort nok i den prisklassen og de kjøper heller en s85 2012-14 til 400k...

Tror det kommer til å merkes godt i negativ forstand om Tesla setter opp prisen i Norge med 100k over natta... Da er vi plutselig i et segment der hvermannsen som har strekt seg maks til 650k isj kansellerer i stor skala.

Time will show  8)

Lille Lance

Bestille en fullspekka P85D nå tror jeg vil være en god investering. Innen levering april - mai 2015 er prisene økt, samtidig med at "Folket" har blitt opplyst om denne helt vanvittige bilen. Kjøper får tak i øyeblikkets beste bil og med 0 dager venting. Klart man kan tjene sikkert 100 lapper rett i lomma.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

KrW

Sitat fra: Lille Lance på søndag 07. desember 2014, klokken 12:03
Bestille en fullspekka P85D nå tror jeg vil være en god investering. Innen levering april - mai 2015 er prisene økt, samtidig med at "Folket" har blitt opplyst om denne helt vanvittige bilen. Kjøper får tak i øyeblikkets beste bil og med 0 dager venting. Klart man kan tjene sikkert 100 lapper rett i lomma.

For min egen del ser jeg to risikomomenter med P-versjonen. For dyr for oss å beholde dersom X blir veldig dyr og skummelt om man riskerer høyt tap av en eller annen grunn. Men selvsagt også gode sjanser for å tjene en del.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Også_Øyvind_H

Nå har dollaren styrket seg 19% siden prisendringen i november -13. Hvorfor i all verden tror folk at Tesla ikke skal ta hensyn til det (all erfaring tyder på at de kommer til å endre prisene). Husk også at når prisene ble justert i 2013, så hadde snittet-kursen lagt på ca 5,7 - 26% under dagens kurs.

Jeg skal ikke si at det ikke er smartere å sitte med TSLA aksjer istedenfor (det vet ingen), men vi VET at Tesla må endre prisene i Norge basert på utviklingen siste halvår.

Dette betyr at Model X (som jeg også vurderer) kommer på over 800' for en bra utstyrt X85D. Husk allikevel at dersom man ser på total årskostnad for eierskapet så kan dette kan sammenlignes med en XC90 til 600' (og den nye starter vel på 725' med "halv" motor - 190 hk). Fortsatt lett valg spør du meg selv om det er mye penger på bil.

Jeg er også forundret over at folk snarlig spår Model S ned i 400' - man kan da (av sammen grunn som nevnt over) sammenligne den med en fossil til ca 200'. Er det jeg som trenger oppfriskning i excel-kompetansen?

Og til slutt, det er vel strengt tatt smartere å kjøpe S85D enn P85D om man vil ha en ventebil (ref prisene på Finn og hvem som er mest skiftevillig (P-kjøpere))
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Bjoris

Tesla er jo i ett dilemma, det blir veldig vanskelig å ta ut hele valutaendringen i prisene til enhver tid, de har jo varslet endring, men legger de på 100.000 nå, hvem kjøper etter en slik prisendring? Dollaren er jo høyere nå enn de siste fem årene. Dette kan selvsagt vedvare med oljeprisene vi ser det spås fremover, men valuta er ikke alltid lett å bli klok på...

Tipper de er svært opptatt av at ikke markedet i Norge skal falle helt sammen med de investeringer de har gjort i Norge. Mitt stalltips er at de ikke legger på hele tapet deres i denne omgang, de tar det nok heller gradvis. De kan nok leve ganske godt med litt lavere margin mot Norge en periode... Det er tross alt kroner en lever av... De fleste solgte er vel S85 og allerede 600 er MYE penger for en bil, nå koster den opp mot 700, jo Awd og mye nytt frister, men mange av oss hadde falt av allerede, om den øker til 800 tror jeg det blir tynnet kraftig ut i bestillingkøen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA