Har Think fått penger?

Startet av froland, onsdag 18. februar 2009, klokken 13:25

« forrige - neste »

Griffel

Hva men en solid vrakpant til de som kjøper en elbil og samtidig vraker en fossildreven, kombinert med et lån til Think slik at det blir mulig å få kjøpt en elbil?

Det var rart å høre Erik Solheim i radioen i går snakke om forbud mot salg av vanlige bensin og dieselbiler fra 2015, og fortelle om hvor bra det var med el og hybridbiler, uten å nevne med et ord at han faktisk har en mulighet til å fart på elbilsalget uten forbud.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BRS

Problemet med SV er at de liker mye bedre pisk og forbud, enn positive insentiver.
Men det er naturlig når man ser på SV's historie :(

cra

Sitat fra: hens på fredag 20. mars 2009, klokken 21:52
Med få unntak: De største motstandere av elbiler er de som aldri har vært i nærheten av en.
Har bare en motforestilling, alt som er gratis vil gjerne bli ødelagt.

Ja, jeg så ikke for meg en modell der bilene står klare til alment bruk, men en ordning der man bestiller" bilen for lån i et døgn, f.eks. Så får man prøvd den i daglig bruk, ikke bare en prøvetur rundt kvartalet.

En kort prøvetur har en verdi i seg selv, da man får kjenne litt på hvordan bilen oppfører seg og det der, men det er først når man ser at man kommer til og fra jobben, får hentet eldstemann fra handballtreninga og kjørt konfirmanten til chello-øving - med chelloen baki - pluket opp en haug med varer på vei hjem osv man virkelig merker at det faktisk lar seg gjøre å komme seg gjennom hverdagen med el-bil, selv om man kanskje ikke trodde det var mulig :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

TU:

http://www.tu.no/industri/article204786.ece

"Statssekretær Rikke Lind (Ap) tror det kan være bra for elbilprodusenten å etablere seg i Sverige eller USA."

"Think tok kontakt med Næringsdepartementet om lånegarantier eller annen form for støtte før jul.

Regjeringen henviste selskapet videre til det nystartede statlige investeringsselskapet Investinor.

Etter rundt tre måneder har det ikke kommet en lyd fra den kanten.

– Vi kommenterer ikke saker vi ser på eller har sett på, kun saker hvor vi går inn med investeringer, sier selskapets informasjonsansvarlige, Rune Sævik. "

Jeg synes nå Think saken er så spesiell at en kommentar ville være på sin plass. Spesielt siden det er så sterke politiske signaler om at dersom en trenger 2 biler burde minst den ene være en ELbil. Å legge litt til rette slik at det er en elbil å få kjøpt (unskyld buddy) burde ha politisk støtte.
Hyundai Ionic.

froland

Ja, dette er topp byrokrater i Norge. De er ikke Norge verdig. Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

cra

Regjeringa er som ei bikkje. Mye bjeffing i den ene enden, og alle vet hva som kommer ut i den andre.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Jeg hadde ingen kunnskap om investinor, så jeg måtte ta en titt på nettet.

http://www.investinor.no/index.php/pressekontakt/pressemeldinger/33-jens-stoltenberg-og-sylvia-brustad-besoker-investinor-as

Hvor jeg finner dette:
"Investinor AS skal tilby risikovillig kapital til internasjonalt orienterte og konkurransedyktige
norske bedrifter. Bedriftene det investeres i skal primært være i en tidlig vekstfase (den fasen
som kommer etter den såkalte såkornfasen). Potensielle porteføljebedrifter bør altså ha
eksistert i noen år, og teknologi og konsept bør være utprøvd."

og

"Investinor AS vil i en normalsituasjon eie maksimalt 49 prosent av aksjekapitalen i en
porteføljebedrift. Også ved kapitalutvidelser i porteføljebedriftene skal selskapets andel av
kapitalutvidelsen maksimalt utgjøre 49 prosent.
● Miljø
● Energi
● Reiseliv
● Marin (for eksempel fiskeoppdrett o.l.)
● Maritim sektor (for eksempel teknologi for skipsfart o.l.)

I tillegg skal Investinor AS legge spesiell vekt på klima- og miljøprosjekter. "

Vanskelig å forstå at ikke Think passer i denne profilen?
Hyundai Ionic.

BRS

Jeg blir sjokkert over holdningene til Rikke Lind i artikkelen
http://www.tu.no/industri/article204786.ece

"Statssekretær Rikke Lind (Ap) tror det kan være bra for elbilprodusenten å etablere seg i Sverige eller USA."

Med stadig økende arbeidsledighet burde det ikke være et mål å sende miljørettede teknologi bedrifter ut av landet.
Hvis de rødgrønne mener at alle bedrifter som kanskje kan oppnå små fordeler med å
flytte ut skal flytte, så blir det ikke mange arbeidsplasser igjen.
Det kan ikke være noen god strategi for å begrense den økende arbeidsledigheten.

Til tross for at ledelsen i Think har gjort de fleste feilene som er mulig for en bilprodusent,
så er de nå så og si i mål, bare de får fikset noen barnesykdommer så har de et veldig
godt produkt.
Da er for dumt at regjeringen ved Investinor AS ikke kan låne Think penger slik at de
kan fortsette å produsere og utvikle bilen helt ferdig.
Ingen vits i å gjenta tabben som ble gjort da GSM teknologien gikk til Finland og Sverige.

En annen ting jeg lurer på er hvorfor Think ikke har gjort mer for å få pressen med seg
og dermed legge mer press på norske myndigheter.
De har virkelig ikke skjønt hvordan politiske beslutninger blir tatt, etter press i media.
Media dekningen Think har fått i det siste vært omtrent bare negativ.
E24 og resten av Scibstedkonsertet har kjørt massiv negativ kampanje mot Think,
med div tildels useriøse artikler.
Men hvis noen ønsket at det skulle skjære seg slik at de kunne flytte ut av landet,
men legge skylden på myndighetene så har de gjort det riktig.

elektrolux

Det virker helt uforståelig på meg også.

Et problem er at media, er grunnleggende negativt innstillt til Think, og derfor ikke er rette plassen å søke hjelp. Tror det sitter langt inne for f.eks VG å innrømme at Think har et meget bra produkt klar til å settes i produksjon.

De ser utelukkende etter noe å slakte bilen for.

Tror heller at et organ som Brennpunkt, eller til og med forbrukermagasinet hadde vært en bedre organ å tatt opp problematikken i. Gjerne med utgangspunt i Hens sin glimrende artikkel om hvordan Think hele tiden har blitt utsatt for politisk feilbehandling.

Lurer på om Norstart gjør noe. De kunne bare vist til dette forumet, for å se at der er behov for Think her og nå.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

el nino

Jeg har for en tid siden henvendt meg både til FBI, redaksjon EN og Frp (de kunne jo ha slått politisk mynt på denne saken) om de ikke kunne ta opp saken om Think før både produktet og arbeidsplassene forsvinner ut av landet-----INGEN REAKSJON, OG IKKE ET SVAR. ??? :(

Boogie

Jeg har vært  i kontakt med flere hos NRK, men kom desverre til kort.
Fikk svar, men de mener dette ikke faller innenfor deres profil/område.
Er ikke enig her. Det må da være i forbrukernes interesse at det finnes biler å få kjøpt!
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

POSi411

Løsningen for Think er helt klart å flytte til et U-land. :o
Da kan de få millioner fra oljefondet. ;D
http://e24.no/makro-og-politikk/article3013054.ece
Men ikke så lenge de holder til i Norge. ???
Forklar det den som kan.  :'(
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

POSi411

POSi411
Jessheim

Griffel

EU utspillene er da ikke ulike de Norske.

Slik jeg forstår det kan det bare være en grunn til at Think ikke får støtte.
De har ikke lykkes i å levere en troverdig søknad som viser at bedriften kan bli levedyktig. En søknad med et slikt innhold vil nok være et krav uansett land.
Hyundai Ionic.

POSi411

Investinor holder ihvertfall hardt på pengene, fra deres hjemmeside:
"Investinor AS har så langt ikke gjort noen investeringer. Per 2. februar 2009 hadde vi mottatt 124 henvendelse fra potensielle porteføljeselskaper."
Så det er tydlighvis ingen som har klart å skrive gode nok søknader til å få penger derfra!  :o

Og fra Innovasjon Norges hjemmesider:
"Energi og miljøsatsingen i Innovasjon Norge omfatter områdene:
1. Energisystem og energieffektivisering,
2. Klimavennlig energi (fra vann, vind, bio, avfall, spillvarme, hav og sol),
3. Klimavennlig transport,
4. Rent vann og ren luft,
5. Fangst og lagring av CO2."
Så det er vel like sannsynlig at Think ikke får penger derfra fordi elbilproduksjon ikke ligger innenfor satsningsområdene?

Dette bør vi som velgere ha krav på å få svar på, men hvem kan man spørre?

POSi411
Jessheim

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA