Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av jornheim, mandag 03. november 2014, klokken 13:58

« forrige - neste »

jornheim

"Det er forbudt at afbryde det sekundære 12 volts batteri" skriver Renault i den danske ZOE-håndbog. Men hvordan gør man det? Og kan man oplade det med ekstern lader?

På de gamle PSA-biler skal hovedbatteriet frakobles først, ellers arbejder DC-DC-laderen mod nul. Det kan blive en dyr fornøjelse at ikke passe på rækkefølgen...

Hos en Renault Fluence er det tilsyneladende ikke noget problem. I brugerhåndbogen for Fluence findes en udførlig vejledning om frakobling og (separat) opladning af 12-volt-batteriet:
http://www.e-guide.renault.com/914_4_ENG_L38_ZE/ressources/Download/NU914-4_ENG.pdf
side 5.23

Det mangler i ZOE-håndbogen.
Hvilken løsning findes her for en ZOE?

Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

TM

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med svaret, men jeg ser at du sender en link til www.e-guide.ranault.com.
Hva slags nettsted er dette ?  Jeg trodde det var en offisiell Renault portal for tekniske informasjon, brukerhåndbøker etc.  Men den virker litt tvilsom, og jeg ser at den gjør en redirect til en annen nettside. Der kom det opp mystisk innhold som definitivt ikke har noe med Renault å gjøre.

Vet du om en tjeneste hvor jeg eksempelvis kan laste ned PDF versjon av dokumentasjonen til Zoe ?

jornheim

Hej,
ja, det er en officiel portal:
http://www.e-guide.renault.com
Den er flash-baseret.
Med følgende link
http://www.e-guide.renault.com/portail/pageVehicule.php?pays=gbr&lang=ENG&car=32
kommer du direkte til Zoe, på engelsk (findes ikke på norsk/dansk).
Dette
http://www.e-guide.renault.com/914_4_ENG_L38_ZE/ressources/Download/NU914-4_ENG.pdf
er en direkte link til brugerhåndbogen på engelsk, pdf, men det kan evt. være at Renault selv henter den fra en anden server (redirect).
Men som sagt, ingen problemer her. Prøv evt. en anden pc eller browser!



Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

jervi

#3
Sitat fra: tmaehlum på mandag 20. oktober 2014, klokken 10:51
www.e-guide.ranault.com
(...)
Men den virker litt tvilsom
Det er fordi du har skrevet renault feil 8)
Lenken til Zoe sin bruksanvisning er http://www.e-guide.renault.com/portail/eguideHTML/X10/eng/php/telecharger_eguide.php. Den jornheim lenker til over er til Fluence.

jornheim: Det virker som om man skal la 12V-batteriet være i fred. Sitat fra brukerhåndboka:
SitatFor your own safety and for the proper operation of the vehicle's electrical equipment (lights, windscreen
wipers, ABS, etc.), any intervention on the secondary 12 V battery (removal, disconnection, etc.) must categorically be performed by a specialist professional.
Risk of serious burns or electric shocks.
og
SitatDo not disconnect the secondary 12 V battery.
Risk of serious burns or electric shocks.
Og når det gjelder lading:
SitatTo avoid damaging your vehicle, do not recharge the secondary 12 V battery using:
– an external battery charger;
– a battery from another vehicle.
Please contact an Authorised Dealer.

jornheim

#4
jervi:
Officielt skal man naturligvis ikke, det siger jo også den danske brugerhåndbog.

Men - for reset af R-link kan det være nødvendigt, og der må være en (uofficiel) vej. Se f.eks. denne diskussion:
http://myrenaultzoe.com/index.php/topic/zoe-completely-dead-any-ideas/

En tysk Zoe-bruger gør det sådan (det er ingen garanti for korrekt fremgangsmåde, skriver han):
http://www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-bedienung-r-link/r-link-reset-t1197.html
1) åbne motorrummet og førerens siderude og lås/sluk siden ZOEn ved hjælp af fjernbetjeningen
2) Vent 5-10 minutter, indtil der høres en mørkt lyd fra et relæ (sandsynligvis fra DC-DC-konverter, som slukker)
3) fjern minus-kablet fra 12V-batteriet med egnet skruenøgle
4) vent et par minutter og tilslut 12V- igen
5) bilen udfører en nulstilling, man hører også en kort meddelelse fra ZE Voice
6) R-link virker igen (uden tab af data, i modsætning til fabrik-nulstilling via ikonet på R-link overfladen, som sletter alle R-link-apps og -data).

Måske kan Rav4_EV informere os om dette?

Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Rav4_EV

Håndboken er meget tydelig på at man ikke skal frakoble 12 volts batteriet. Heller ikke lade det eksternt.
Om noe av elektronikken låser seg så er en kaldstart neppe en varig løsning.
En tur på verksted med oppdatering synes riktig.
Men for de som må, er en "lufting" av tilhørende sikring veien å gå når batteriet er forbudt å frakoble. ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jornheim

Tak for påmindelsen! Den skal tages alvorligt.

For dem som "må", må det være denne sikring:

kilde (fransk forum):
http://www.automobile-propre.com/forums/renault-zoe/pannes-renault-zoe-t460-30.html
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

jornheim

#7
Franske og britiske Zoe-ejere har skrevet en hel del om R-link-reset og reset af GPRS-enheden. ved at trække den passende sikring - dette er ikke dokumenteret i brugerhåndbogen. Se tråden om R-link:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17582.msg314604.html#msg314604
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA