Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Nasse, fredag 31. oktober 2014, klokken 08:54

« forrige - neste »

Olemann


Han er vel skremt av dem her på Forum som kjefter på dem som selger P85 for 570.000.- og S85 for 530.000.- for å "snakke prisen ned", så han vil kanskje "snakke den opp" ?

Spørs om han ikke må snakke ganske lenge i så fall..... ;D


Sitat fra: Muffinman på mandag 20. oktober 2014, klokken 12:15
Sitat fra: lightningii på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:14
En som har røyka sokkene? Kan umulig være seriøs,

http://m.finn.no/car/used/ad.html?make=0.8078&model=1.8078.2000138&sort=3&ref=fas&finnkode=52177239
Hehe. Hengerfeste og greier.

Trustno1

Er jo ikke noe vits å kjøpe gammel P85 lengre. Har hørt at etter nyttår kan man få fjordårets modell for 1,- med 24mnd binding til netcom.

Nasse

Sitat fra: Trustno1 på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:09
Er jo ikke noe vits å kjøpe gammel P85 lengre. Har hørt at etter nyttår kan man få fjordårets modell for 1,- med 24mnd binding til netcom.

Det gir nok i så fall en totalpris på langt over millionen kjenner jeg telekjeltringene riktig  ::)

vrom

FYI

Det er rally i prisene på P85 om dagen, ingen P85 til under 600 000

(Ok, 1 da - men den har kjørt "rundt jorda").

Øyvind.h

Sitat fra: vrom på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:36
FYI

Det er rally i prisene på P85 om dagen, ingen P85 til under 600 000

(Ok, 1 da - men den har kjørt "rundt jorda").
?
Jeg trodde Model S hadde blitt en utdatert uselgelig veteranbil som skulle koste 350.000,- ved nyttår? Finnes det noen som kjøper denne skitbilen nå altså?  ;D
Jeg merket godt når jeg kjørte bilen dagen etter lansering at den hadde blitt skikkelig dårlig, så jeg tror ikke det finnes kjøpere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013



lightningii

Han skriver jo i annonsen sin at at han beholder den om han ikke får 1 000 000kr for bilen.
Vel da er det vel ingen tvil om at den bilen kommer til å bli beholdt.  :)
Sitat fra: Olemann på mandag 20. oktober 2014, klokken 13:53

Han er vel skremt av dem her på Forum som kjefter på dem som selger P85 for 570.000.- og S85 for 530.000.- for å "snakke prisen ned", så han vil kanskje "snakke den opp" ?

Spørs om han ikke må snakke ganske lenge i så fall..... ;D


Sitat fra: Muffinman på mandag 20. oktober 2014, klokken 12:15
Sitat fra: lightningii på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:14
En som har røyka sokkene? Kan umulig være seriøs,

http://m.finn.no/car/used/ad.html?make=0.8078&model=1.8078.2000138&sort=3&ref=fas&finnkode=52177239
Hehe. Hengerfeste og greier.

Mosbergvik

#83
Jazzwheel - eg forsto patentet også slik at ved ein assist-motor foran med bred momentkurve, ikkje nødvendigvis høy, vil dens vesentligste bidrag vere å auke toppfart og ikkje aksen ved lav fart. Det er nok ikkje trivielt, i alle fall ikkje billig, å lage ein motor som er god til alt. Ein kunne gjenbrukt same motor foran også, men sannsynligvis overkill - ingen har godt av (eller fortjener) 900-1000 hk og 1200NM fra 0 o/min - det blir vel issue med strømleveransene.

Satte opp nokre kjappe kurver som på eksporten ble grove og hakkete.... men poengene er der. Eit knippe antagelser:
- moment  på for-motor er 331NM - Tesla oppgir 165KW/224HK effekt. Bredden på kurva kjenner vi ikkje.
- motor-bak er samme som P85 på 600NM og 350kw/476hk.
- P85 og P85 har same motor og bakutveksling
- For å kunne tegne for- og bakmotor i same figur med fart som x-akse og sette momentene til 600 og 331 NM rett inn, må utveksling vere lik foran og bak for at det skal bli riktig

Første observasjon er det vanvittige momentet som er tilgjengelig i starten fra begge motorene.

Andre observasjon er rundt motoren og utvekslinga foran, med det oppgitte moment 331NM og max-effekt 165kw:
A) Enten må momentkurva til formotoren stupe FØR bakmotorens kurve gjer det, gitt samme utveksling (for å ikkje overskride max-effekt), eller
B) for-motoren må gires høyere og vi må i denne figuren (med fart som x-akse) tegne den inn med lågare moment enn 331NM - må reduseres tilsvarande som utvekslinga aukes.

Har tegna inn A) og B) kjapt her - med all mulig forbehold om feil og ting oversett i farten.

Eg held ein knapp på B, eller ein forlengelse av B med høgare utveksling enn 2x (f.eks 3x) på for-motoren. Det er i henhold med patent-designet at den mindre støtte-motoren designes med bred momentkurve for å hjelpe på topphastighet. Slik den står i A), er den smalere enn bakmotoren. I A) synes snitteffekten i 0-100 området å vere meir enn 34% høgare enn P85 sitt. I B er den ikkje fullt så høg - aks er byttet mot toppfart.

Det er rimeleg sikkert at total max-effekt blir ganske høg (vanskeleg å unngå topp på ca 700 hk) , uansett korleis ein vrir og vender på det - sånn blir det med to motorer på h.h.v. 350kw og 165kw.

Det er 100% sikkert at ingen av figurene stemmer 100% med den reelle P85D. Men det er ein modell som kan brukes til synsing. Den viser korleis ting avhenger for at verdenene til Newton og alle fysikklærere ikkje skal rase saman. Figuren vi tar utgangspunkt i er også grov og upresis med firkantede kurver - usikker på kven som har tegna den. Eg "retta opp" gamle 320kw til nye 350kw her for P85.

Dersom vi får vite momentkurvene og utvekslingene kan vi finne totalen. Ein del ting antyder at 931NM ikkje er "tatt ut rett på hjula" med same utveksling, men at disse talla er summen av motorene på papiret. I andre biler med ein stk motor er heller ikkje momentet på hjula 1-1 som motorakslingen - momentet gires jo opp/ned i.h.t. utvekslinga og girkassen. Men der har vi berre ein motor, pluss same "ballpark-utveksling" i girkassene, slik at når vi høyrer om ein motor med 800 NM og ein annan med 400NM, drar 800NM vesentleg hardere enn 400NM.

Nasse

#84
Sitat fra: Mosbergvik på mandag 20. oktober 2014, klokken 17:37
Jazzwheel - eg forsto patentet også slik at ved ein assist-motor foran med bred momentkurve, ikkje nødvendigvis høy, vil dens vesentligste bidrag vere å auke toppfart og ikkje aksen ved lav fart. Det er nok ikkje trivielt, i alle fall ikkje billig, å lage ein motor som er god til alt. Ein kunne gjenbrukt same motor foran også, men sannsynligvis overkill - ingen har godt av (eller fortjener) 900-1000 hk og 1200NM fra 0 o/min.

Satte opp nokre kjappe kurver som på eksporten ble grove og hakkete.... men poengene er der. Eit knippe antagelser:
- moment  på for-motor er 331NM - Tesla oppgir 165KW/224HK effekt. Bredden på kurva kjenner vi ikkje.
- motor-bak er samme som P85 på 600NM og 350kw/476hk.
- P85 og P85 har same motor og bakutveksling
- For å kunne tegne for- og bakmotor i same figur med fart som x-akse og sette momentene til 600 og 331 NM rett inn, må utveksling vere lik foran og bak for at det skal bli riktig

Første observasjon er det vanvittige momentet som er tilgjengelig i starten fra begge motorene.

Andre observasjon er rundt motoren og utvekslinga foran, med det oppgitte moment 331NM og max-effekt 165kw:
A) Enten må momentkurva til formotoren stupe FØR bakmotorens kurve gjer det, gitt samme utveksling (for å ikkje overskride max-effekt), eller
B) for-motoren må gires høyere og vi må i denne figuren (med fart som x-akse) tegne den inn med lågare moment enn 331NM - må reduseres tilsvarande som utvekslinga aukes.

Har tegna inn A) og B) kjapt her - med all mulig forbehold om feil og ting oversett i farten.

Eg held ein knapp på B, eller ein forlengelse av B med høgare utveksling enn 2x (f.eks 3x) på for-motoren. Det er i henhold med patent-designet at den mindre støtte-motoren designes med bred momentkurve for å hjelpe på topphastighet. Slik den står i A), er den smalere enn bakmotoren. I A) synes snitteffekten i 0-100 området å vere meir enn 34% høgare enn P85 sitt. I B er den ikkje fullt så høg - aks er byttet mot toppfart.

Det er rimeleg sikkert at total max-effekt blir ganske høg (vanskeleg å unngå topp på ca 700 hk) , uansett korleis ein vrir og vender på det - sånn blir det med to motorer på h.h.v. 350kw og 165kw.

100% sikkert at ingen figurer stemmer 100% med virkeligheten. Det er ein modell som kan brukes til synsing, men viser korleis ting må henge saman for at verdenene til Newton og alle fysikklærere ikkje skal rase saman. Figuren vi tar utgangspunkt i er også grov og upresis med firkantede kurver - usikker på kven som har tegna den. Eg "retta opp" gamle 320kw til nye 350kw her for P85.

Dersom vi får vite momentkurvene og utvekslingene kan vi finne totalen. Ein del ting antyder at 931NM ikkje er "tatt ut rett på hjula" med same utveksling, men at disse talla er summen av motorene på papiret. I andre biler med ein stk motor er heller ikkje momentet på hjula 1-1 som motorakslingen - momentet gires jo opp/ned i.h.t. utvekslinga og girkassen. Men der har vi berre ein motor, pluss same "ballpark-utveksling" i girkassene, slik at når vi høyrer om ein motor med 800 NM og ein annan med 400NM, drar 800NM vesentleg hardere enn 400NM.

+1

Men eit spm: I figur A vil gjennomsnitteleg effekt frå 0-100 bli betydelig over 346 Hk for P85D - som jo forøvrig er alt som i teorien trengs for å aksellerere frå 0-100 på 3.4 sek. Det er denne kurven mine grove utrekningar i går viser ikkje treng gå høgare enn 475 Hk (den vannrette delen av effektkurven merket "P85D Totaleffekt" i fig A).

Kvifor kjem me til så forskjellige resultat?

Nasse


@mosbergvik

Eg trur også det blir feil å justere kurvene for eksisterende P85 til den nye oppgitte motoreffekten. Det har ikke skjedd noe med de reelle ytelsene til P85, de er de samme (det har jeg også fått opplyst fra Tesla rep i Norge - men hva vet de?).

Ein kjapp utrekning viser vel at de kurvene er noenlunde korrekte. Stammer ikke de kurvene opprinnelig fra Tesla Nederland?

Nasse

Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 17:49

@mosbergvik

Eg trur også det blir feil å justere kurvene for eksisterende P85 til den nye oppgitte motoreffekten. Det har ikke skjedd noe med de reelle ytelsene til P85, de er de samme (det har jeg også fått opplyst fra Tesla rep i Norge - men hva vet de?).

Ein kjapp utrekning viser vel at de kurvene er noenlunde korrekte. Stammer ikke de kurvene opprinnelig fra Tesla Nederland?

Og "cut-off" på hvilken maks effekt kombinasjonen batterie-inverter leverer gjør at kurvene er helt logiske (selv om det ser dumt ut i forhold til en standard forbrenningsmotor). Det betyr også at fullt batteri og ideell temperatur kan løfte "totaleffekten" og gi bedre ytelse enn hva som er oppgitt.

Høgis

P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Teslaguten

Er nok Frans-Åge Olsen som treng bevis for at påstanden:

"Umulig å selge Tesla som bruktbil!!!"

;D ;D ;D ;D

#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Mosbergvik

#89
(Beklager at nokre innlegg her er litt off-topic i.f.t. det trådstarter tenkte)

Nasse, eg får også at ca 475-480 hk er nok max-effekt i eit A-scenario for å flytte bilen til 100km/t på 3,4s - dette gir snitteffekt på ca 346 hk. 346 er teoretisk snitteffekt for å få til 3,6s. I praksis går det litt effekt tapt. Og kanskje testene/tidene er tatt der pedalen floores litt etter klokka starter(0,1-0,2s seinare). Ein motor må difor ha noko større teoretisk snitteffekt enn 346hk for i praksis å klare 0-100 på 3,4s (kanskje 5-20% meir...)

"Kvifor kjem me til så forskjellige resultat?" - eg tenker ikkje at A er slik P85D faktisk er satt opp, men scenarioet kan tenkast ut frå at vi berre veit maks-moment/effekt. Men som du seier, scenario A gir såpass høgt moment og snitteffekt(eg anslår ca 550hk) dei første 0-100 km/t at eg trur ikkje både formotor og bakmotor er giret likt slik P85 er - antakeleg er bak er lik, men foran ulik.

Eg trur derfor på eit scenario B/C der for-motoren er giret høgare, gitt utvekslinga bak er lik som på P85.

Skikkelig synd dersom Tesla oppgir effekt og moment som motorene faktisk ikkje kan levere, men berre hypotetisk tenkt tilfelle. Eg velger å tru maks-verdiene vi får servert er reelle. Noko anna er nesten utenkeleg, ja svindel.

I settingen med to uavhengige motorer er det utvekslingene som avgjør den endelige og "reelle" effektkurven på ein figur som dette med fart som x-akse. Eg ser ikkje noko anna utvei enn at den må svinge oppom den oppgitte maks 515 kW i dei tenkelige scenarioene som er. For meg, på norske veier, er det 0-100 og 60-110 tidene einaste betyr noko, sjølv med maks 5 watt motor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA