Mange selger P85 på feil grunnlag...

Startet av Nasse, onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:51

« forrige - neste »

darthy001

Ref mine kommentarer om tråd på tmc om nøyaktig samme tema. De diskuterer også den sagnomsuste "sannheten" om at batteriet ikke kan gi mer effekt enn dagens P85.

I den tråden står denne kommentaren mer eller mindre uimotsagt:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/37023-P85D-Power-draw-numbers-do-not-add-up?p=785885&viewfull=1#post785885

Det er dessverre snart 15år siden jeg hadde gitt meg ut på matten/fysikken her selv med friskt mot. Så for meg ser hvert nye regnestykke og argumentasjonsrekke riktig ut selv om de er motsigende hverandre :-[

Men ref denne x-trail-saken så bør Tesla ha sitt på det tørre her. Hvis ikke har de ett problem her i Norge med tanke på hva de har oppgitt av effekt på nettsidene sine. Kan umulig være mindre risikabelt i hjemlandet til Tesla med tanke på deres iver for å saksøke alle og enhver der borte :)

Så inntil motsatte er definitivt bevist enten via reelle kurver etc fra Tesla for de nye motorene og batteriene eller test i benk så regner jeg med at Tesla ikke har over natten gått fra å være særs edruelige i sine beskrivelser til å regelrett bløffe slik det blir anntydet her.

Nasse

Vi klipper og limer litt:

Power of a Body in Angular Motion
The power of a rotating body can be expressed as
P = T ω         (1)
where
P = power (W)
T = torque or moment (Nm)
ω = angular velocity (rad/s)
1 rad = 360o / 2 π =~ 57.29578o

For et dekk som ikke spinner er da ω konstant for en gitt hastighet, si 40 mph. Hentet W og Nm for P85 fra grafen, noe som gir ω på 4800 rad/s i 40 mph (rpm er litt unøyaktig brukt).

Osb...osv....

Skal jeg tippe kan Tesla modellere grafene til å ha andre karakteristikker. Jeg tror likevel at grunnen til at P85, S85 og S60 har "flate" kurver er at totaleffekten enkelt og greit er begrenset av at kombinasjonen batteri-inverter ikke kan levere mer effekt - altså en "cut-off".

Det er begrensningen i effekt fra batteri-inverter(e) som jeg tror også gjør seg gjeldende for P85D, og derfor tror jeg de får en tilsvarende kurve også for P85D - enkelt og greit fordi det vil gi maks ytelse (aksellerasjon) med minimum effektpådrag.

Nasse

Sitat fra: darthy001 på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:18
Ref mine kommentarer om tråd på tmc om nøyaktig samme tema. De diskuterer også den sagnomsuste "sannheten" om at batteriet ikke kan gi mer effekt enn dagens P85.

I den tråden står denne kommentaren mer eller mindre uimotsagt:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/37023-P85D-Power-draw-numbers-do-not-add-up?p=785885&viewfull=1#post785885

Det er dessverre snart 15år siden jeg hadde gitt meg ut på matten/fysikken her selv med friskt mot. Så for meg ser hvert nye regnestykke og argumentasjonsrekke riktig ut selv om de er motsigende hverandre :-[

Men ref denne x-trail-saken så bør Tesla ha sitt på det tørre her. Hvis ikke har de ett problem her i Norge med tanke på hva de har oppgitt av effekt på nettsidene sine. Kan umulig være mindre risikabelt i hjemlandet til Tesla med tanke på deres iver for å saksøke alle og enhver der borte :)

Så inntil motsatte er definitivt bevist enten via reelle kurver etc fra Tesla for de nye motorene og batteriene eller test i benk så regner jeg med at Tesla ikke har over natten gått fra å være særs edruelige i sine beskrivelser til å regelrett bløffe slik det blir anntydet her.

Bra innspill!

Ang bløff:

Hva synest du om de oppgitte tallene for (motor)effekt for den nye P85?

Kurvene er som @mosbergvik viste, med cut-off rundt 408 - 422 Hk. Det er ingen endring i tallene fra 0-100 km/t. Det er ingen endring på P85.
Ergo er tallene misvisende - men ikke bløff - det står nå motoreffekt... Før stod det vel effekt.

(Når det er sagt - Tesla kan ha gjort noe med alle nye batteri - og det kan ha gjort mye for aks over 100 km/t, uten at det har påvirket 0-100 nevneverdig. Men det tviler jeg sterkt på)

Nasse

Sitat fra: lightningii på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:14
En som har røyka sokkene? Kan umulig være seriøs,

http://m.finn.no/car/used/ad.html?make=0.8078&model=1.8078.2000138&sort=3&ref=fas&finnkode=52177239

Hehe. Eller veldig smart mtp viral markedsføring - som dette.

Han har lagt inn lista over hva bilen egentlig kostet, og forventer sikkert bud. Tipper han får solgt til en ok pris til slutt.

jazzwheel

Angående "regler" for hvordan man oppgir effekt så har jo dette vært en aktuell problemstilling på hybrider i lang tid. Der oppgir man vel totalen ut fra max + max? Noen som vet?

Nasse

Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:32
Ang bløff:

Kurvene er som @mosbergvik viste, med cut-off rundt 408 - 422 Hk. Det er ingen endring i tallene fra 0-100 km/t. Det er ingen endring på P85.
Ergo er tallene misvisende - men ikke bløff - det står nå motoreffekt... Før stod det vel effekt.

(Når det er sagt - Tesla kan ha gjort noe med alle nye batteri - og det kan ha gjort mye for aks over 100 km/t, uten at det har påvirket 0-100 nevneverdig. Men det tviler jeg sterkt på)

Det jeg tenker er altså at aksellerasjonskurven for P85 kan være endret, slik at det er mindre rå aks fra start - feks at det nå er jevnere aks og at kurven flater ut på 470 Hk istedenfor på 422 Hk. Det ville i så fall gi en glattere og mer jevn aksellerasjon, som sliter mindre på bilens drivverk...uten at tidene for 0-100 har blitt endret.

darthy001

@Nasse ref bløff her så har jo div målinger i benk og 0-100 tester vist at både P85 og spesielt S85 har vesentlig bedre ytelser i virkeligheten enn på papiret. Er jo meldt om 0-100 tider på dagens S85 på under 5sekunder flere steder.

Det i seg selv er jo rimelig uhørt i bilverden. Pleier jo være motsatt der oppgitte 0-100tider er tilnærmet umulige å oppnå under normale forhold.

Så for alt jeg vet er de nye tallene(for S85/P85) mer korrekte i forhold til virkeligheten enn de "gamle" tallene. Jeg klarer ikke se for meg at Tesla er så dumme at de bevisst går ut med disse tallene for P85D nå hvis de ikke er realistiske.

Nå er det uansett ikke noe diskusjon rundt realismen i 3,4sek til 0-100 og det er den jeg sikler mest etter. Blir dog lettere forbannet hvis det viser seg at mange av hestene er enhjørninger >:(

darthy001

Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:53
Ang bløff:

Det jeg tenker er altså at aksellerasjonskurven for P85 kan være endret, slik at det er mindre rå aks fra start - feks at det nå er jevnere aks og at kurven flater ut på 470 Hk istedenfor på 422 Hk. Det ville i så fall gi en glattere og mer jevn aksellerasjon, som sliter mindre på bilens drivverk...uten at tidene for 0-100 har blitt endret.
Hmm... Det var en teori som var veldig interessant hvis den stemmer! Er jo en tråd her om noen som mener de har fått mindre brutal aks etter en oppdatering av firmware på bilen.

Hvis denne teorien holder vann så er det ett særdeles sexy forsøk på å minimere driveunit-problemene på :)

Nasse

Sitat fra: darthy001 på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:53
@Nasse ref bløff her så har jo div målinger i benk og 0-100 tester vist at både P85 og spesielt S85 har vesentlig bedre ytelser i virkeligheten enn på papiret. Er jo meldt om 0-100 tider på dagens S85 på under 5sekunder flere steder.

Tror det enkelt kan forklares med at det er kombinasjonen batteri-inverter som er den begrensende faktoren på S85, og ikke motor. Jeg kjenner ikke nok til forskjellen i inverter mellom P85 og S85 - men det har vært nevnt i tidligere tråder at S85 oppleves som mye mindre kraftfull med halvt batteri.

Vel, tror du kan bli skuffet av noen enhjørningshester - men ikke av 0-100 tallet:-)
Skulle jeg med flere her derimot ha rett, og batteriet fremdeles er den begrensende faktor - ville jeg vært betydelig mer nervøs for at det kom en ny P85D eller P110D med samme oppgitte motoreffekt, men med betydelig raskere aksellerasjon enn 3.4s om ett år...

Nasse

Sitat fra: darthy001 på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:58
Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:53
Ang bløff:

Hmm... Det var en teori som var veldig interessant hvis den stemmer! Er jo en tråd her om noen som mener de har fått mindre brutal aks etter en oppdatering av firmware på bilen.

Hvis denne teorien holder vann så er det ett særdeles sexy forsøk på å minimere driveunit-problemene på :)

Hmm. Det har jeg ikke engang tenkt på...

Skulle de ha gjort det, vil det nok i praksis bety lengre levetid på drive units, men kortere levetid på batteri. Spesielt for de med de elste batteripakkene.

I tillegg vil tidene for 0-50, 60-80 etc ha blitt endret.

Er ikke det litt mye å gjøre helt i det skjulte?

(Tror mer på teorien om at pedalresponsen er endret, men at "flat pedal" fremdeles har like mye trøkk som før)

jkirkebo

Sitat fra: jazzwheel på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:44
Angående "regler" for hvordan man oppgir effekt så har jo dette vært en aktuell problemstilling på hybrider i lang tid. Der oppgir man vel totalen ut fra max + max? Noen som vet?

Nei, totalen oppgis fra samlet maks, ikke de to separate maks lagt sammen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

darthy001

Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 02:05
Skulle jeg med flere her derimot ha rett, og batteriet fremdeles er den begrensende faktor - ville jeg vært betydelig mer nervøs for at det kom en ny P85D eller P110D med samme oppgitte motoreffekt, men med betydelig raskere aksellerasjon enn 3.4s om ett år...

Hehe er smertelig klar over at det er stor risiko for at min "top of the line" Tesla nok kun er kongen av haugen i noen måneder. Men det får bare være. Nå har jeg ventet så lenge at jeg ikke tørr vente lenger med tanke på jantelov og moms, effekt-avgift etc etc.

Jeg hadde i den sammenheng vært mer enn nok fornøyd med 0-100 på 4,4 eller til og med 5sekunder for den saks skyld. Ble bare helt bananas morro når 3,4-tallet kom frem her. Så hester/aks er ikke det viktige for meg. Begynner derfor ikke å grine om det kommer en Tesla med 0-100på 2,8sekunder om ett år.

Større batterikapasitet derimot hadde jeg nok blitt skuffet/misunnelig om kom sent i 2015, men nok en gang så er jo det en kjent "risiko". Spesielt når Model X nærmer seg. Nå skal det uansett sies at 85KWH skal dekke 98% av behovet mitt så det er mer enn mye vil ha mer holdning der.

Det jeg derimot blir seriøst forbanna for, hvis det skulle vise seg å være riktig, er om Tesla bevisst bløffer angående antall hester. Det er regelrett svindel og da bryr jeg meg ikke om jeg trenger de hestene eller ikke. Jeg vil ha det jeg bestiller og til slutt betaler for.

jazzwheel

@jkirkebo:

Da er det jo allerede potensielt litt kontrovers i dette siden Tesla oppgir max + max på D - selv om de teoretisk sett kan treffe samtidig et sted.

@mosbergvik:

Grafene på forrig side viser at motorene i eksempelet ikke treffer 100% maxeffekt på samme tidspunkt - selv om det ikke er P85D motorene.

Er det slik at motoren foran som har flat momentkurve kanskje er en helt annen type enn den bak?

Jeg hadde inntrykk av at motoren bak ikke gikk fortere enn 16000~rpm (eller ikke hadde moment nok over det turtallet) og at den derfor MÅ gires tyngre for å kunne hjelpe på økt toppastighet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA