Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Mariusd, onsdag 29. oktober 2014, klokken 12:57

« forrige - neste »

Mariusd

Er ny på forumet og risikerer å stille selvfølgelige spørsmål, men er det noen som kjenner til om adapter til CCS-standarden for model S?
Tesla model S 85D siden mars 2015.

JohanH

Det eksisterer ikke og Tesla har aldri snakket om å lage det. Det går nok an, burde teknisk være enklere enn CHaDeMo adapter.

Nordtroms

Men jeg ser ikke nytten i noen av dem med den hastigheten Tesla ruller ut superladere.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

jkirkebo

Sitat fra: Nordtroms på onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:36
Men jeg ser ikke nytten i noen av dem med den hastigheten Tesla ruller ut superladere.

Det er fortsatt store huller i SC-kartet for 2016. Prøv f.eks kjøre Lillehammer-Moss-Lillehammer, eller nordover på Kystriksveien. Eller f.eks Fredrikstad-Beitostølen. Null og niks SC planlagt på disse strekningene. Heldigvis kommer det hundrevis av nye 22kW punkter innen den tid, så dobbeltladeren skal nok få kjørt seg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sturle

Sitat fra: Nordtroms på onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:36
Men jeg ser ikke nytten i noen av dem med den hastigheten Tesla ruller ut superladere.
Dei er nyttige når du likevel står og ventar.  På fergekaia i Oppedal kjem det ein CCS-ladar.  Om eg kan lade med 50kW i ti minutt medan eg likevel står der og ventar, er det fem minutt spart ved neste superladar.  Kanskje eit heilt ladestopp.  To ventetider slått saman til ei.

fredag

Sitat fra: sturle på torsdag 16. oktober 2014, klokken 09:23
Sitat fra: Nordtroms på onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:36
Men jeg ser ikke nytten i noen av dem med den hastigheten Tesla ruller ut superladere.
Dei er nyttige når du likevel står og ventar.  På fergekaia i Oppedal kjem det ein CCS-ladar.  Om eg kan lade med 50kW i ti minutt medan eg likevel står der og ventar, er det fem minutt spart ved neste superladar.  Kanskje eit heilt ladestopp.  To ventetider slått saman til ei.

Det blir chademo der også, blir det ikke?

De fleste CCS-ladestasjoner vil også ha Chademo. Så lenge ladestasjonene enten har kun chademo eller chademo+CCS er det ikke noe poeng med CCS-adapter for Tesla.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Nordtroms

Sitat fra: fredag på torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:22
Sitat fra: sturle på torsdag 16. oktober 2014, klokken 09:23
Sitat fra: Nordtroms på onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:36
Men jeg ser ikke nytten i noen av dem med den hastigheten Tesla ruller ut superladere.
Dei er nyttige når du likevel står og ventar.  På fergekaia i Oppedal kjem det ein CCS-ladar.  Om eg kan lade med 50kW i ti minutt medan eg likevel står der og ventar, er det fem minutt spart ved neste superladar.  Kanskje eit heilt ladestopp.  To ventetider slått saman til ei.

Det blir chademo der også, blir det ikke?

De fleste CCS-ladestasjoner vil også ha Chademo. Så lenge ladestasjonene enten har kun chademo eller chademo+CCS er det ikke noe poeng med CCS-adapter for Tesla.

Men alle nye Transnovaladere skal vel ha type 2 AC 22 kW. En time på en slik kontakt hjelper også godt når du har dobbeltlader, hold så dette opp mot prisen på et chademo adapter vel.......
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

sturle

Sitat fra: Nordtroms på søndag 19. oktober 2014, klokken 11:11
Men alle nye Transnovaladere skal vel ha type 2 AC 22 kW. En time på en slik kontakt hjelper også godt når du har dobbeltlader, hold så dette opp mot prisen på et chademo adapter vel.......
ChaDeMo-adapter kostar mindre enn dobbeltladar, og ChaDeMo går meir enn dobbelt so fort.  Sånn apropos enkelt vs dobbeltladar og pris...

Mariusd

Takk for mange svar og kommentarer. CHAdeMO-adapteret er vel ikke i salg i Norge ennå, eller? Det er vel en del som tyder på at dette ikke blir noen varig standard, men de nærmeste årene er det "kjekt å ha". Jeg kjører noe utenfor superladernettverket, så det er absolutt interessant med alternativer. Hadde ikke tenkt å ta med dobbeltlader, dels pga pris, og synes i likhet med flere her at det er nyttig med alternativ DC-lading og hadde håpet på at Combo/CCS som jeg ser flere anser som fremtidens standard i Europa også kom for Tesla innen rimelig tid. Blir vel kanskje et CHAdeMO adapter i stedet hvis det blir solgt i Norge snart uten at det er utsikter til at det kommer noe for Combo.
Tesla model S 85D siden mars 2015.

Øyvind.h

Sitat fra: sturle på søndag 19. oktober 2014, klokken 13:18
Sitat fra: Nordtroms på søndag 19. oktober 2014, klokken 11:11
Men alle nye Transnovaladere skal vel ha type 2 AC 22 kW. En time på en slik kontakt hjelper også godt når du har dobbeltlader, hold så dette opp mot prisen på et chademo adapter vel.......
ChaDeMo-adapter kostar mindre enn dobbeltladar, og ChaDeMo går meir enn dobbelt so fort.  Sånn apropos enkelt vs dobbeltladar og pris...
Men DC lading er normalt dyrere i bruk og har langt større pågang.  Legg til at det finnes flere 22kW punkter, de virker langt mer stabile og at CHAdeMO adapteret er i det blå så er kanskje ikke CHAdeMO adapter det man bør satse på?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

shb

Sammen med at 22kW/43kW AC skal kunne brukes sammen med DC lading på de 5 nye som BKK satte opp nå i oktober.  Men den i Knarvik har bare 90A sikring.  Så der er det dessverre bare 1 bil som kan lade i slengen.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Mariusd

Sjekket med Tesla i dag. "Min" selger skriver: "Statusen er at det er oppe til godkjenning gjennom EU. Vi har sett og brukt det selv, så det er laget men EU har strenge krav iht CE-godkjenning av elektriske komponenter." Iflg ham er det bare tull med Combolader nå som det utbygges 22kW og CHAdeMO mange steder. Et stykke på vei har han kanskje rett?? Har lest meg til her at Combo/CCS der ut til å seile opp som ny europeisk standard, men på kort sikt har han vel rett i alle fall. Får håpe EU får godkjent adapteret snart. Kommer nok til å satse på det framfor dobbeltlader som blir dyrere og treigere.
Tesla model S 85D siden mars 2015.

Batteritralla

Sitat fra: shb på søndag 19. oktober 2014, klokken 21:41
Sammen med at 22kW/43kW AC skal kunne brukes sammen med DC lading på de 5 nye som BKK satte opp nå i oktober.  Men den i Knarvik har bare 90A sikring.  Så der er det dessverre bare 1 bil som kan lade i slengen.

Stemmer det SHB, men en BKK mann som var der og jobbet med laderen opplyste om at tilførsels kabel skulle skiftes, og sikring størrelse oppgraderes på sikt.

Da kan man lade AC og DC samtidig :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

jkirkebo

Sitat fra: Batteritralla på mandag 20. oktober 2014, klokken 23:36
Sitat fra: shb på søndag 19. oktober 2014, klokken 21:41
Sammen med at 22kW/43kW AC skal kunne brukes sammen med DC lading på de 5 nye som BKK satte opp nå i oktober.  Men den i Knarvik har bare 90A sikring.  Så der er det dessverre bare 1 bil som kan lade i slengen.

Stemmer det SHB, men en BKK mann som var der og jobbet med laderen opplyste om at tilførsels kabel skulle skiftes, og sikring størrelse oppgraderes på sikt.

Da kan man lade AC og DC samtidig :-)

Hmm, 90A på 400V er da 62kW. Da burde den vel kunne levere minimum 11kW på AC selv om DC er i bruk synes jeg. Men mulig de ikke har laget den såpass smart at AC kan justeres ned om DC er i bruk (og omvent, det burde være f.eks 40kW tilgjengelig på DC-siden om noen alt lader med 22kW AC).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Batteritralla

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 08:23
Sitat fra: Batteritralla på mandag 20. oktober 2014, klokken 23:36
Sitat fra: shb på søndag 19. oktober 2014, klokken 21:41
Sammen med at 22kW/43kW AC skal kunne brukes sammen med DC lading på de 5 nye som BKK satte opp nå i oktober.  Men den i Knarvik har bare 90A sikring.  Så der er det dessverre bare 1 bil som kan lade i slengen.

Stemmer det SHB, men en BKK mann som var der og jobbet med laderen opplyste om at tilførsels kabel skulle skiftes, og sikring størrelse oppgraderes på sikt.

Da kan man lade AC og DC samtidig :-)

Hmm, 90A på 400V er da 62kW. Da burde den vel kunne levere minimum 11kW på AC selv om DC er i bruk synes jeg. Men mulig de ikke har laget den såpass smart at AC kan justeres ned om DC er i bruk (og omvent, det burde være f.eks 40kW tilgjengelig på DC-siden om noen alt lader med 22kW AC).

Ser poenget ditt, og tror noen ladere har denne fungsjonaliteten.

Glemte du å ta med evt tap ved konvertering fra AC til DC, eller regner du denne prosessen som tapsfri  ;)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA