Hovedmeny

Selge for å kjøpe ny D?

Startet av christian1986, fredag 10. oktober 2014, klokken 07:49

« forrige - neste »

KaiRK

Sitat fra: OddB på søndag 12. oktober 2014, klokken 09:53
Bruk og kast- mentaliteten  i samfunnet  vårt et av de største  miljøproblemene vi har.
Når jeg leser alle de hysteriske trådene her skjønner jeg at miljøaspektet ikke stikker dypt i de dype lommebøkene til mange av Teslaeierne. Dette er jammen langt fra strømpestoppingen til bestemorgenerasjonen......

Er langt på vei enig med deg. Akkurat i dette tilfelle betyr vel dette at flere får råd til drømmebilen sin da bruktbilene blir billige(re). At noen kapital-sterke teknofreaker lett tar et tap på 50-100K for å holde bilen oppdatert med siste nytt, er jo helt fantstisk for elbilnorge! :)
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

OddB

Greit nok, men det er noe med grunnholdningen som gjør meg flau. ..
Jeg er "teknofreak" jeg og, men bytter ikke datamaskiner og mobiler hver gang det kommer noe nytt av den grunn .
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

darthy001

Sitat fra: OddB på søndag 12. oktober 2014, klokken 09:53
Bruk og kast- mentaliteten  i samfunnet  vårt et av de største  miljøproblemene vi har.
Når jeg leser alle de hysteriske trådene her skjønner jeg at miljøaspektet ikke stikker dypt i de dype lommebøkene til mange av Teslaeierne. Dette er jammen langt fra strømpestoppingen til bestemorgenerasjonen......
Er ikke en av de viktigste grunnene for avgiftspolitikken at folk som _ikke_ kjøper bil av miljøhensyn også skal lokkes til å kjøpe elbil? Har aldri forstått dem som klager på at man kjøper "miljøvennlig bil" på feil grunnlag eller uten å tenke miljø først. Hovedpoenget må da være at flest folk kjører mest mulig miljøvennlig uavhengig av personlige motiver.

Personlig ender jeg nå opp med 2elbiler uten å ha tenkt på noe annet enn meg selv(kostnad og morro). Og jeg er av gammelt av en som alltid har drømt om V8/V10, masse lyd etc etc. Tesla omvendte meg og medførte indirekte at jeg kjøpte e-up som konebil(som jeg kjører hver dag til jobb). Så for meg har avgiftspolitikken utvilsomt fungert etter hensikt. Selv om mange nok helst skulle sett at kun miljøvernere hadde lov til å kjøre miljøvennlig....

darthy001

Sitat fra: OddB på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:05
Jeg er "teknofreak" jeg og, men bytter ikke datamaskiner og mobiler hver gang det kommer noe nytt av den grunn .
Paradokset er jo at disse som gjør dette, ikke inkl meg selv, sørger for at ekstra mange elbiler kommer inn til norge og gjør at mindre pengesterke grupper får råd til en Tesla. Inntil markedet er mettet i Norge så må da dette kun være positivt!?

fonberg

Ang grunnholdninger så tror jeg ikke man skal skjære alle under en kam - at man har lyst å bytte sin nåværende S i en tilsvarende med firehjulstrekk er naturlig for en god del nordmenn. Enkelte vil også alltid sikle etter det nyeste og beste. I begge tilfeller vil nykjøp generere salg av den gamle Teslaen, og dermed en Tesla mer på veien. Bra for businessen til Tesla og bra for elbilsegmentet.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

OddB

Tror nok "Tesla-millionær" stempelet kommer til å sitte tydeligere  i panna på oss  etter dette....
Motivet  for  å selge bilen er nok ikke en edel tanke om å øke utbredelsen  av elbiler ( da hadde du kjøpt  en Buddy eller  trilling til en fattig venn for mellomlegget i stedet )men en egoistisk tanke om å være den som har det største å beste til en hver tid...
Ikke la meg ødelegge  kjøpegleden... det var bare noen tanker på skrå en søndag morgen...

christian1986

Egentlig dypt uenig her. Jeg bytter bil nå da jeg tror verditapet på min S85 blir større på sikt. Altså at jeg ikke taper på å bytte nå.

darthy001

Sitat fra: OddB på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:25
Tror nok "Tesla-millionær" stempelet kommer til å sitte tydeligere  i panna på oss  etter dette....
Motivet  for  å selge bilen er nok ikke en edel tanke om å øke utbredelsen  av elbiler ( da hadde du kjøpt  en Buddy eller  trilling til en fattig venn for mellomlegget i stedet )men en egoistisk tanke om å være den som har det største å beste til en hver tid...
Ikke la meg ødelegge  kjøpegleden... det var bare noen tanker på skrå en søndag morgen...

Nok en gang, hva har motivet bak handlingen med saken å gjøre her?

Effekten er nå uansett flere elbiler med lang rekkevidde tilgjengelige på markedet for en lavere pris....

At folk frykter ett snobbe stempel er noe jeg i hvert fall bryr meg særs lite om. Hvis noen ser ned på meg den dagen jeg får Teslaen min så synes jeg egentlig bare synd på dem. Men at janteloven lever i beste velgående i Norge er det ingen tvil om. Derfor jeg kjøpte toppmodellen nå før det norske folk oppdager den og krever effektavgift på elbiler.

tesla med 700hester høres ekstremt lite politisk korrekt ut og jeg frykter at revidert budsjett til våren medfører risiko for elbilavgifter ift effekt. Regner med at en del av de som nå bytter inn p85+ eller P85 har tilsvarende tanker.

Husk også at overraskende mange bytter bil hvert 2de år med vanlige biler også.

tjobben

Sitat fra: pej på lørdag 11. oktober 2014, klokken 21:37
Folkens, ta til fornuften. Vi har snakket side opp og side ned om hvor lite/mye Tesla vil tape seg i verdi og nå er det vi selv som skaper et prisras. Hvis alle løper på finn for å selge bilene sine nå så skjer det samme som skjer på børsen. Kursen går rett i bunn. Tesla har varslet et innbytteprogram, noe jeg tror de gjør nettopp for å begrense panikken som har oppstått de siste 24 timene. Det har kommet 20 stk nye Model S siden igår og fortsetter det slik vil Hegnar og alle andre skeptikerne få rett og det er ikke de nye kjøperne sin feil, det er vi som velger å dumpe bilene våre som setter standarden. Jeg vil derfor igjen oppfordre dere til å ha litt is i magen. Hvis det skal bli slik hver gang det kommer en ny tesla modell så graver vi vår egen grav. Min S85 er akkurat like fantastisk idag som igår.

+ masse  :)

Jeg gleder meg glugg i hjel til å få min 3. Model S i november (omtrent samtidig som jeg får tilbake førerkortet :D)
Det er en bakhjulsdreven 85 med kun dobbeltlader, vinterpakke og rødt adapter. Veldig trist og kjedelig sammenlignet med veldig mange andre Model S på veiene.
Men sammenlignet med absolutt alle andre personbiler på veiene verden over er den helt unik. En fantastisk bil som ikke bruker en dråpe fossilt brennstoff. Vanvittig sprek og med plass i overflod og som til og med har god fremkommelighet på vinterføre.

Hurra det blir stas ;D
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

tjobben

men klart, hadde jeg hatt nok penger så hadde jeg bestilt P85D med alt stash med én gang, men selvsagt ikke solgt bilen jeg har (straks får) før jeg hadde fått den nye   :P
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

petersv

Jeg er enig i tanken, men ikke applikasjonen. Man kaster ikke bruktbiler, så det er ikke passende i denne sammenheng. Jeg kjøper en litt dyr bil, men kaster aldri mat og bruker klær til de slitt ut. Å få en ekstra elbil på veien ser jeg på som det motsatte faktisk, det vil være bra for miljøet, litt sponset av mitt tap.

Edit: Det er faktisk en miljøgevinst til! De pengene man "taper" på bilbytte kan man ikke bruke til å kjøpe eller kaste noe annet som havner i landfylling eller atmosfæren. ;)

Nå er du vel omvedt Odd? Hehe.

OddB

He he,  ja det er mange måter å se det på. Dette stemmer i dette tilfellet siden "forbrukerfesten"  i de fleste tilfeller fører til et bedre klima ved at gamle eksosbiler blir vraket. Men man kan jo også se for seg at det er en eier av en Buddy (eller en syklist !) som velger å kjøpe den brukte P85+'en og da er vi jo like langt ;)
Det som fikk meg til å reagere var denne generelle holdningen av at man MÅ ha det siste og nyeste hele tiden, DEN holdningen er ikke bra i det lange løp.

Trustno1

Sitat fra: petersv på søndag 12. oktober 2014, klokken 14:14

Jeg er enig i tanken, men ikke applikasjonen. Man kaster ikke bruktbiler, så det er ikke passende i denne sammenheng. Jeg kjøper en litt dyr bil, men kaster aldri mat og bruker klær til de slitt ut. Å få en ekstra elbil på veien ser jeg på som det motsatte faktisk, det vil være bra for miljøet, litt sponset av mitt tap.

Edit: Det er faktisk en miljøgevinst til! De pengene man "taper" på bilbytte kan man ikke bruke til å kjøpe eller kaste noe annet som havner i landfylling eller atmosfæren. ;)

Veldig enig i det du skriver her.

Stort sett alt man bruker penger på her i verden vil bunne ut i at man konsumerer en eller annen ressurs.
Når pengene blir brukt på noe som fører til økt bidrag til en miljøvenlig teknologi, så blir miljøet uansett vinneren.

En mindre TMS på veien vil potensielt bety en ekstra eksosbil på veien

Trustno1

Sitat fra: OddB på søndag 12. oktober 2014, klokken 14:23
Det som fikk meg til å reagere var denne generelle holdningen av at man MÅ ha det siste og nyeste hele tiden, DEN holdningen er ikke bra i det lange løp.

Helt enig i det du skriver her også, men kun den dagen en elbil ikke lengre vil erstatte en eksosbil på veiene.

Så lenge folk kjøper det nyeste og beste, for så å selge sin brukte TMS på bruktmarkedet så er miljøet vinneren. (og de som vil ha det nyeste og beste "taperen", iallefall økonomisk sett)

OddB

Sitat fra: Trustno1 på søndag 12. oktober 2014, klokken 14:24
Sitat fra: petersv på søndag 12. oktober 2014, klokken 14:14

Veldig enig i det du skriver her.

Stort sett alt man bruker penger på her i verden vil bunne ut i at man konsumerer en eller annen ressurs.
Når pengene blir brukt på noe som fører til økt bidrag til en miljøvenlig teknologi, så blir miljøet uansett vinneren.

En mindre TMS på veien vil potensielt bety en ekstra eksosbil på veien
Så lenge  det ikke er en Buddy-eier som skrotet bilen sin og kjøper en brukt  Tesla

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA