Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilen er et svært godt samfunnstiltak hvorfor motstand mot ordningen ?

Startet av TAS, mandag 20. oktober 2014, klokken 20:04

« forrige - neste »

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

ganton

Sitat fra: smaug01 på mandag 03. november 2014, klokken 19:29
Målingen antar jeg var halogen vs LED og det er ikke lett.

Målte med Konica Minolta CL200 (ca 10000lx nærlys, 4500lx standardpære fjernlys, 1m avstand). Låner et CL500 neste gang, det skal håndtere LED frekvensbånd OK.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

smaug01

Jøss, hva jobber du med når du har tilgang til sånt? En CL500 koster vel 50 høvdinger?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

KOBT

Kolbotn
BMW i3 -14 (mannebil)
Volvo V70 -14 (konebil)

Roman

Sitat fra: KOBT på fredag 21. november 2014, klokken 08:43
Test av xenon i fjernlys

Dette så meget tøft ut. Kan du avsløre stedet du kjøpte dem på?


Klykken

"fog lamp" står det på den. Tåkelys, formoder jeg.
Er xenon eller led-konvertering på langlysene godkjent?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

KOBT

Billig Biltema H11 sett, kun som en test av xenon. Håpløst stor ballast, så det blir nok et sett fra ekstralys.no, ser de har en kabel man kan kjøpe for elegant tilkobling
http://www.ekstralys.no/products/h11h8h9-overgangskabel
Kolbotn
BMW i3 -14 (mannebil)
Volvo V70 -14 (konebil)

Truls Martin

Blir stadig mer misfornøyd med lyset på i3 etterhvert som vintermørket siger på. Irriterte meg derfor enda mer når jeg så at bmwi på instagram skriver at i3 har adaptive led lys med led lys som skal lyse opp sidene når man svinger i lave hastigheter. Kan ikke se at lysene på bilen er adaptive i det hele tatt, til tross for at dette stod i brosjyren. Er det noe spesielt med de norsksolgte bilene?
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

Klykken

Nærlysene synes jeg er helt rå. At de ikke svinger bryr ikke meg nevneverdig, men er klar over at de skulle være "adaptive" på ett eller annet vis.
Selger sa også at hvis lysvelgeren stod på "Auto" slapp jeg å tenke på å blende ned når det kom biler mot, hvilket heller ikke stemmer. Men ingen merker likevel at fjernlysene står på. :)

Derfor er det behov for nye pærer eller ekstralys.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Giljarhus

Hei folkens.

Fikk min i3 i forrige uke og er kjempefornøyd, men som denne tråden viser.
Fjernlysene er mildt sagt elendig.

Real EoN

Ja, har 2 LED pærer på veg fra kina.

Satser på at 40w (2x 20watt LED i hver pære) med 2000 lumen og kvit farge 6000-6500 blir bedre en jalla halogen pærene som står i nå  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Vind

Sitat fra: Truls Martin på fredag 21. november 2014, klokken 13:45
Blir stadig mer misfornøyd med lyset på i3 etterhvert som vintermørket siger på. Irriterte meg derfor enda mer når jeg så at bmwi på instagram skriver at i3 har adaptive led lys med led lys som skal lyse opp sidene når man svinger i lave hastigheter. Kan ikke se at lysene på bilen er adaptive i det hele tatt, til tross for at dette stod i brosjyren. Er det noe spesielt med de norsksolgte bilene?
Dette ble diskutert mye tidligere - og hører hjemme i en annen tråd.  Hovedlysene (om man har LED) er ikke svingbare, men justerer faktisk bredden etter farten.  Dvs at i lav fart (under ca 40) så er lysbildet bredere, mens i høy fart fokuserer det noe lengre frem.  Dette har de kalt Adaptive, da Adaptiv egentlig bare betyr at de justerer seg etter forholdene....

Det at de fortsatt bruker Adaptiv i markedsføringen er imidlertid ikke bra..., da de fleste legger noe mer i det.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

ganton

Sitat fra: Real EoN på onsdag 26. november 2014, klokken 21:37
Ja, har 2 LED pærer på veg fra kina.

Satser på at 40w (2x 20watt LED i hver pære) med 2000 lumen og kvit farge 6000-6500 blir bedre en jalla halogen pærene som står i nå  :)

:) Link?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

smaug01

Sitat fra: Real EoN på onsdag 26. november 2014, klokken 21:37
Ja, har 2 LED pærer på veg fra kina.

Satser på at 40w (2x 20watt LED i hver pære) med 2000 lumen og kvit farge 6000-6500 blir bedre en jalla halogen pærene som står i nå  :)
Tror jeg tørr å vedde på at du ikke blir fornøyd. Slike LED pærer er ikke i nærheten av å fokusere lyset korrekt og noen reflektorer er helt nazi på dette. Selv en halogenpære av litt dårlig kvalitet gir ubrukelig lys.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA