Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S85D - nærmer meg bestill knappen....trenger innspill

Startet av Iluvmyup, søndag 19. oktober 2014, klokken 17:17

« forrige - neste »

Iluvmyup

Har hørt at det er bra å forvarme bilen for å siden bare "vedlikeholde" temperaturen når en kjører. Men bilen vil liksom ikke bli skikkelig varm til tidspunktet jeg setter inn på garmin enheten.

Her er et typisk scenario. Jeg begynner 08 på jobb og trenger en times kjøring. Da stiller jeg inn bilen på å være 28 grader kl 07. Men bilen er langt ifra så varm, føles som ca 22 grader. Og når jeg gå inn i bilen kl 07 så fortsetter varmeapparatet (til jeg starter bilen). Da er spørsmålet, hadde jeg kommet inn i bilen kl 07:10, ville det vært nærmere 28 grader da?

Har testet og velge "high" istedenfor temperatur, på garmin enheten. Men temperaturen føles den samme.

d386yv

forvarming går kun i 15 min, så hvis du setter varmin på 07:00 slutter den 07:15

Tbeinet

Jeg slår på min manuelt med mobilen. Det er litt varierende når jeg drar.

Når temperaturen kryper under null har jeg tenkt å slå den på to ganger, da håper jeg den blir mer gjennomvarm.

Iluvmyup

Sitat fra: Tbeinet på torsdag 09. oktober 2014, klokken 14:04
Jeg slår på min manuelt med mobilen. Det er litt varierende når jeg drar.

Ja, går jo an det og. Men å bruke mobilen virker ca 10% av gangene for meg :)

Handyman

Hvilken strømstyrke har du stillt inn?
Dersom den står på 5A så er jo effektuttaket fra stikkkontakten begrenset til ca 1100W, og det blir det ikke så mye varme av. Dersom ladingen er innstillt til at batteriet skal være 100%, bør jo bilen ikke bruke av batteriet til oppvarming.
Hvis den er stilt inn til feks 80% kan jo batteriene teoretisk lades mer enn dette og varmeapparatet kan bruke av batteriet til oppvarming, noe som ksn gi mye større effekt. Med tenningen på, har jeg sett at varmeapparatet kan dra opp til 6-7kW!!
Tror ikke det er slik bilen fungerer med "timeroppvarming", men det kan jo prøves ut.
Vet at tiden/lengden varmen står på, varierer med om bilen er tilkoblet ekstern strøm eller ikke.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

Iluvmyup

Jeg har alltid laderen i når bilen er på varme-timer på morgenen, og den lader på 10 ampere.

Tror den lader til 80% for å siden bruke strøm fra laderen til å varme opp bilen...

Tom Slettebø

Ser dere forghåndsprogrammerer til og gå på til en klokke. Hvordan gjør man det?

jonrb

Innstilling av avgangstidspunkt gjøres på Garmin-enheten. Velg "Kjøretøy", "Elektro" og så "e-styring" (trykk på knappen ved siden av tilbake-knappen for å finne "e-styring")
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

Tbeinet

Går det an å stille den inn til at den skal være 100% ladet? Og ikke bare 80? Og går det an å overstyre dette, dersom man har bruk for å lade bilen til andre tider?

Handyman

Alt dette gjøres i ladeinnstillingene i Garminenheten.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

EV - Driver

Sitat fra: Tbeinet på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:15
Går det an å stille den inn til at den skal være 100% ladet? Og ikke bare 80? Og går det an å overstyre dette, dersom man har bruk for å lade bilen til andre tider?
Det er bare å trykke inn knappen med stikkontakt, så lader den til 100%. (Slik at lyset i den slukker)
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

cmniels

Hei,

Har forsøkt å forhåndsprogrammere oppvarming/klima ved et gitt tidspunkt (f.eks kl 16:00 hver dag) uten at ladekabelen står i. Dette fungerer ALDRI. Det står i instruksjonsboken hvordan dette gjøres, og i praksis da at det skal være mulig. Det er jo mulig å slå på klima/varme via via Car-Net appen manuelt, men når mitt gratis abbonement på denne løper ut, så ønsker jeg jo fremdeles å kunne programere bilen varm til et gitt tidspunkt uten at ladekabelen står i.

Noen som har løst dette og kan si noe om det er noen spesielle instillinger som er nødvendig??

d386yv

Sitat fra: cmniels på lørdag 06. desember 2014, klokken 17:06
Hei,

Har forsøkt å forhåndsprogrammere oppvarming/klima ved et gitt tidspunkt (f.eks kl 16:00 hver dag) uten at ladekabelen står i. Dette fungerer ALDRI. Det står i instruksjonsboken hvordan dette gjøres, og i praksis da at det skal være mulig. Det er jo mulig å slå på klima/varme via via Car-Net appen manuelt, men når mitt gratis abbonement på denne løper ut, så ønsker jeg jo fremdeles å kunne programere bilen varm til et gitt tidspunkt uten at ladekabelen står i.

Noen som har løst dette og kan si noe om det er noen spesielle instillinger som er nødvendig??

I garmin enheten må du gå på instillinger for ladestasjoner og tillate bruk av A/C når kun batteri er tilgjengelig. Dette er ikke tillatt som standard, men må aktivt velges.

cmniels

Dette har jeg allerede gjort, så det kan ikke være den innstillingen som gjør det. Har du selv testet dette og fått det til å fungere?

d386yv

Nei, dessverre, jeg har aldri forsøkt å forhåndsprogrammere avgangstid uten at ladekabel står i. Da har jeg brukt app i stedenfor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA