Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Webasto / Eberspächer / Diesel/Bensinvarmer i eGolf

Startet av Ohm, onsdag 01. oktober 2014, klokken 17:08

« forrige - neste »

Ohm

Vurderer sterkt å montere dette, mest fordi jeg da får enda bedre varme og selvsagt lenger rekkevidde.

Har testet litt og det ser ut til at sirkulasjonspumpen til varmekretsen fortsetter å gå, selv om bilen står i eco+. Hvis man forvarmer bilen, kjører rett på eco +, så vil det komme varme til alt kjølevannet er kaldt. Elementet går med andre ord ikke, så det trekkes lite strøm . Det er jo Eberspächer som har levert høyspenningsvarmeren til eGolf, kanskje de kan si noe om dette?

Ser for meg at det burde være svært enkelt å koble en dielselvarmer inn i kjølevannskretsen  på eGolf. Men, er jo litt redd for garantien. Hadde jeg hatt en fosilgolf, ville det ikke vært et tema. Jeg leste på en nettside at de fleste av en eller annen grunn ikke ville gjøre noe med en elbil pga garanti. Dette skal ikke ha noe å si, så lenge man ikke tukler med noe som beviselig har ført til en feil som egentlig skulle omfattes av garantien.

Hvis man tapper ut alt kjølevæsken på egolf, vil vel sansynligvis eneste konsekvens være at varmen ikke funker.

Noen som har synspunkter/erfaringer? Tenkte å starte egen tråd om dette. Har sett på Ford tråden, hvor dette har vært utført på en elektrisk fokus.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

Kjølevannet brukes nok til både motoren, inverteren og laderen.

De er ikke nødvendigvis overbegeistret over å få vann på 80 grader (eller hva det er) fra en Eberspächer gjennom seg.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

lightningii

Det beste alternativet tror jeg vil være å bestille en ny bil med VP, selge den du har når du vet du får den med VP levert.   ;)
Sitat fra: Ohm på onsdag 01. oktober 2014, klokken 17:08
Vurderer sterkt å montere dette, mest fordi jeg da får enda bedre varme og selvsagt lenger rekkevidde.

Har testet litt og det ser ut til at sirkulasjonspumpen til varmekretsen fortsetter å gå, selv om bilen står i eco+. Hvis man forvarmer bilen, kjører rett på eco +, så vil det komme varme til alt kjølevannet er kaldt. Elementet går med andre ord ikke, så det trekkes lite strøm . Det er jo Eberspächer som har levert høyspenningsvarmeren til eGolf, kanskje de kan si noe om dette?

Ser for meg at det burde være svært enkelt å koble en dielselvarmer inn i kjølevannskretsen  på eGolf. Men, er jo litt redd for garantien. Hadde jeg hatt en fosilgolf, ville det ikke vært et tema. Jeg leste på en nettside at de fleste av en eller annen grunn ikke ville gjøre noe med en elbil pga garanti. Dette skal ikke ha noe å si, så lenge man ikke tukler med noe som beviselig har ført til en feil som egentlig skulle omfattes av garantien.

Hvis man tapper ut alt kjølevæsken på egolf, vil vel sansynligvis eneste konsekvens være at varmen ikke funker.

Noen som har synspunkter/erfaringer? Tenkte å starte egen tråd om dette. Har sett på Ford tråden, hvor dette har vært utført på en elektrisk fokus.

Ohm

Har tenkt tanken om å bestille ny bil, men det hadde vært moro å klare en montering av oljebrenner i eGolfen. Så vi får se. Er uansett spent på varmeapparatet i minus 10.

Rio

Sitat fra: Ohm på onsdag 01. oktober 2014, klokken 22:36
Har tenkt tanken om å bestille ny bil, men det hadde vært moro å klare en montering av oljebrenner i eGolfen. Så vi får se. Er uansett spent på varmeapparatet i minus 10.

Jeg forstår ikke hvorfor man tror det skal være et problem? Det vanlige varmeapparatet tror jeg er 5-6 kW (?), hvilket er mer enn nok alene. Det er jo det sammen som en vanlig Eberspächer. I tillegg har man en varmepumpe, og selv om effekten ikke er så enorm ved -10, så er det i tillegg til den andre.

Leafen har 5 kW, og det er mer enn nok, selv for meg (som må har det knallvarmt).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Grunnen til at jeg vil ha dieselvarmer i Leafen er ikke fordi jeg ikke får det varmt nok med den originale elektriske varmeren, men fordi det fort kan gi noen mil ekstra rekkevidde vinterstid.  Sparer jeg 4kWh på oppvarming kan jeg kjøre 2-3 mil ekstra avhengig av vær/føre/hastighet.

Ohm

Sitat fra: emil på torsdag 02. oktober 2014, klokken 09:56
Grunnen til at jeg vil ha dieselvarmer i Leafen er ikke fordi jeg ikke får det varmt nok med den originale elektriske varmeren, men fordi det fort kan gi noen mil ekstra rekkevidde vinterstid.  Sparer jeg 4kWh på oppvarming kan jeg kjøre 2-3 mil ekstra avhengig av vær/føre/hastighet.
Og det hadde vært gøy å få det til, siden det egentlig ikke er mulig på eGolfen.

Zattaxu

Sitat fra: Ohm på torsdag 02. oktober 2014, klokken 13:16
Sitat fra: emil på torsdag 02. oktober 2014, klokken 09:56
Og det hadde vært gøy å få det til, siden det egentlig ikke er mulig på eGolfen.

Denne tråden er jeg nysgjerrig på - setter pris på om du holder oss orientert om mulige løsninger og hva du eventuelt kommer fram til!

Ohm

Skal det. Mulig det blir en stund til, men skal forske mer på hvordan varmesystemet fungerer.

Har også tenkt på en termos/akkumulatortank. Hva om man hadde en "varmtvanntank" på 5 eller 10 liter i motorrommet. Den kunne varmes til feks 90 grader når bilen er koblet til 220 volt. Da ville vi hatt en del kilowatt med varme som kunne brukes under kjøring. tror faktisk dette ville vært mer energivennlig enn å bruke strøm fra batteriene til å varme opp vannet slik det er i dag. Litt upraktisk om sommeren, men da kunne man jo bare koblet det bort. Vekt har jo noe å si, ca 15 kg ekstra. Uansett, Saab hadde en sånn løsning for noen år siden. Tror det het turbo therm.

Ferry

Jeg har også tenkt tanken om varmtvannstank i bilen, men slo det litt fra meg når jeg begynte å regne på det. Selv om det krever en del energi å varme vann, så monner det litt lite i forhold til energien i et batteri eller en skvett drivstoff. Å varme 1 kubikkmeter vann 70 grader krever ca. 80 kWh http://www.engineeringtoolbox.com/energy-storage-water-d_1463.html
Jeg hadde sett for meg ei tiliterskanne med varmtvann på tur, men det utgjør jo kun 0,8 kWh Dvs. 3-4 % av batteriet på Leaf/Golf/i3 Og mindre enn 1 dl fossilfuel. 1 liter bensin = ca. 10 kWh

Ohm

Har tenkt mye på dette de siste dagene og en dieselvarmer vil være enda mer effektiv enn en varmepumpe. I dag slo jeg av varmen på kjøreturen min, og da gikk forbruket fra ca 20 til 16 kwh/mil. Drastisk økning i rekkevidde. Har nok landet på følgende: Hvis jeg skal sette inn dieselvarmer, blir det en som går til luft. Tenker da å sette den slik at den blåser varmen inn i innsuget til vifta. Litt usikker på akkurat hvordan, mulig jeg må ha et spjell. Dette kan man enkelt lage, slik at det lukker seg når dieselvarmeren starter. En fordel er at den kan brenne seg tom etter at man har stoppet og man trenger ikke tukle med vannsystemet/garanti. Dette blir en litt Reodorløsing, men det kan funke. Man kan kjøre i Eco +, da går vifte og man får varm luft "utenfra" via dieselvarmeren. Noen tekniske utfordringer er det, men jeg er spent på synspunkter.

jamez

At dieselvarmer, om man får det til å fungere, er bedre mtp rekkevidde enn varmepumpe er det jo absolutt ikke noe tvil om. Du har jo plutselig et ekstra energilager i god gammeldags fossil form.
At det blir litt mer reodor er det heller ikke tvil om.

Artig tanke med dieselvarmer til luft. Da kan man jo kjøre med bilen i Eco+ som kun kjører vifta. Men, om du pumper varmluft inn i luftinntaket vil vel denne da bli kjølt ned i varmeregisteret og brukes til å varme opp vannsystemet også?

Du tenker noe slik som denne da?
http://webshop.nettbaat.no/products/batvarmer-eber-d4-airtronic-dieselvarmer

Nuvolari

Kunne man hatt en bærbar gassovn beregnet for bruk i båt i bilen? De er ganske små. Forutsetter selvsagt at den festes på en måte som gjør at den ikke kan velte eller lage brann.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Cox

Javisst, eller hvorfor ikke gå for en Dickinson like gjerne? Kan bli litt utfordring med skorsteinen, men sikker på at forumet har gode forslag! ;)  ;D

85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

Ohm

Fin ovn. Den gir nok fin temp i eGolfen

Gjort et lite eksperiment i dag, all kjøring i eco + med unntak av 2 mil i eco. Ved parkering i kveld har jeg kjørt 98 km og har igjen 40. Starta med 190 i dag tidlig. Så da ser det nesten ut til at man ikke kommer ekstremt mye lenger ved å kjøre helt uten varme. skal prøve litt mer, men rullemotstand og regn gjør sitt. Ikke kjørt fortere enn 80 i dag.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA