Vinterklargjøring av Teslaen

Startet av Snorreholberg, søndag 28. september 2014, klokken 21:03

« forrige - neste »

Snorreholberg

Noen som har noen tanker om hva som en bør gjøre før vinteren med Teslaen? Og har dere noen prosedyrer på vinterstid ellers - som feks å spyle vekk salt på bilen etc ?

petersv

Vinterdekk har jeg hørt er lurt ;) Og litt blinklysolje seff.

Fra spøk til alvor, ikke noe mer hokus pokus med denne enn andre biler. Vaskingen må du nok belage deg på at du må øke frekvensen på betraktelig hvis du bor en plass der de salter.

19quiz76

Kjøp en god felgrens, avfetting, asfaltfjerner og hjulbuebørste. Kos deg med hver hjulbue og felg, sett inn de nye felgene med en dedikert felgvoks som tåler mer varme og bremsestøv :)
Silikonstift rundt dørlister er lurt..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Leif1

Og plastidip i innerskjermene kanskje...?
(Les issamlerne)
Konvertitt fra S til X

Teslanewbie

Sitat fra: Leif1 på mandag 29. september 2014, klokken 00:10
(Les issamlerne)

Hva med silikon på innerskjermene påført med en fille? Har tenkt å gjøre dette .. Noen med erfaring ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

19quiz76

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 29. september 2014, klokken 01:41
Sitat fra: Leif1 på mandag 29. september 2014, klokken 00:10
(Les issamlerne)

Hva med silikon på innerskjermene påført med en fille? Har tenkt å gjøre dette .. Noen med erfaring ?

Har veldig god erfaring med denne på plasten:

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&product_id=444

Filten vet jeg ikke helt hva man skal gjøre med, kanskje en tekstilimpregnering?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Muffinman

Skeptisk til hva man kan påføre innerskjermene. Håndterte de litt i helgen, og de var skikkelig gjennomtrukket av vann+skitt. Tror nok at man må få tørket og rengjort skikkelig uansett hva man velger å prøve å påføre.

arnljon

Problemet med innerskjermene er at de er så porøse at alt setter seg fast i dem. Det er jo som å kjøre med vadmelsbukser klistret fast i hjulbuene. Overflaten må være glatt og vann-avvisende. Silikon og annen impregnering gjør den vannavvisende men ikke glatt. Finnes noe "plastikk-på-boks" eller lett påførbar bitumen som kan gjøre filten glatt?
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

Leif1

Noen må ringe Tesla og spørre hvor resten av innerskjermene blir av.
Dette ser ut som isolasjonen bak plasten som skulle vært der.
Det er mange snedige løsninger med tvilsom virkemåte på denne bilen, men
dette tar kaka. Mine siste fem kroner på at de kommer til å få inn biler i løpet
av vinteren med knuste innerskjermer og pussige deformasjoner på karosseriet rundt.
Konvertitt fra S til X

arnljon

Det kommer ikke noe "resten". Det er dette som er innerskjermene. De må bare bort og erstattes av noe annet. Med ren plast øker nok støyen betraktelig. Tesla må derfor lage innerskjermer som kombinerer støyisolasjon og smuss-avvisning uten at dette nye bygger for mye inne i de allerede trange hjulbuene.
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

Leif1

Konvertitt fra S til X

Muffinman

Sitat fra: Leif1 på mandag 29. september 2014, klokken 10:45
Mine siste fem kroner på at de kommer til å få inn biler i løpet
av vinteren med knuste innerskjermer og pussige deformasjoner på karosseriet rundt.
Det er mange av oss som allerede har en vinter bak oss, og en del erfaring med dette. For min del ble det 19.000km på vinterdekkene, og et par-tre tilfeller hvor det klabbet til og frøs gjorde at tilpasningen mellom skjermer/fangere ble forskjøvet. Ikke så mye at det framstår som en skade, men nok til at det ikke flukter skikkelig lenger. Gikk noe tilbake når det tinte.  Kanskje blir dette verre når det får skje flere ganger.  Opplevde også at det ble slitt spor i dekkene på grunn av dette.

Dette er et punkt jeg finner litt ufattelig at man ikke har tatt tak i siden det kan være direkte farlig - ved komprimering av fjæringen bremser jo hjulene uavhengig av hjelpesystemene, og disse vil da være satt helt ute av spill. Se for deg at man kjører opp på fjellet i standardhøyde, det klabber og fryser til og så får man autosenk etterpå. Flere har også opplevd at forhjulene låser seg når man vrir på rattet.

Uansett viktig at man er svært oppmerksom på dette så man ikke setter seg i en situasjon hvor problemet får konsekvenser. Jeg hadde en svært ubehagelig opplevelse allerede når bilen var kun gått 3000km i så måte.

AndreS

Har dette blitt kommunisert i tilstrekkelig grad til tesla da?
I3 i bestilling

Leif1

Jeg har sånn smått begynt å massere dette inn hos de på service i Trondheim.
Vet ikke riktig hvordan en skal ta dette videre.
Syns dette er et viktig tema, så om noen har innspill til videre fremdrift må de komme
med de. Jeg er med.

Konvertitt fra S til X

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA