Hovedmeny

Semi hybrid

Startet av jensjacob, torsdag 25. september 2014, klokken 22:44

« forrige - neste »

jensjacob

Man kommer ikke udenom at den billigste og mest effektive metode at skabe varme på er ved almindelig forbrænding af kemisk lagret energi. Og man har altid brug for varme i vore egne. Og i en elbil er det ikke kun kabinen men også batteriet der har brug for varme en kold morgen. Og elvarme er simpelthen bare for dyrt, ihvertfald i Danmark. Både hvis ellen kommer fra stikkontakten og især hvis den først har været inde og vende i et batteri.

Jeg kunne godt tænke mig om man indbyggede et slags fyr i elbilerne som kørte på bioethanol. Et brændselsescelle baseret fyr. Fx. på 2 kW elektrisk effekt. Det vil så kunne afgive ca. 4 kW varme til kabine og batteri.

Ideen er ikke at det skal være en 'range extender' som sådan, men det skal bevirke at man aldrig mere behøver bekymre sig om hvor meget batterikapacitet man bruger på at skabe varme. Brug al den varme som man har brug for og nyd det. Ligesom i fossilbilerne.

Man får ikke en brugbar varmeoplevelse ved bare at have en varm køleplade. Varmen skal flyttes, både af vandpumper (radiator/batteri) og dernæst af blæsere (kabine). Til det formål, samt til opstart og temperering af brændselscellen, 'låner' systemet lidt strøm af batteriet, og hovedformålet med det elektriske bidrag fra brændselscellen er dernæst at den leverer forbruget tilbage + måske marginalt ekstra til batteriet.

Den eneste 'range extension' man får ved dette system er så at batteriet kan koncentrere sig om alt andet end varme - deraf navnet semihybrid. Nu er bioethanol stadig ret dyrt, men jeg vil have det bedre med at bruge kemi end elektroner på opvarmning, især en kold vintermorgen. Medmindre man får smidt billig el i nakken fra et vandkraftværk eller en vindmølle. Jeg har prøvet at afise min fossilbil en morgen med 5 graders frost ved at starte en elektrisk 2kW blæser inden i den to timer før jeg skulle køre - det battede intet. Jeg skulle stadig skrabe is af vinduer og det var det jeg ville undgå.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

sigurdi

Blir mye ekstra utstyr for lite ekstra energi.
Når bilen først begynner å kjøre, batteriet er blitt oppvarmet, så produseres spill varme fra batteripakken, som utnyttes til oppvarming av cupe.
Oppvarming av batteri og cupe er liten energi forbruker sammenlignet med bilens forbruk, dersom en ikke bare har småkjøring.

Montere en varmepumpe til oppvarmingen, vil nok koste mindre, en å montere drivstoff tank, brenselscelle osv osv.
Samtidig er det stor sannsynlighet at kostnaden for oppvarmingen med varmepumpe blir lavere også i Danmark, en alternativet. (Da ned til ca -5-10 grader, altså de aller fleste vinterdagene i Danmark)
Horten
Model X90D (18.03.17)

jensjacob

Ok, du har nok ret. Men jeg synes bare at jeg læser og hører at der er kæmpe forskel på rækkevidde om vinter og om sommer. Det kunne være rart med den samme rækkevidde hele året og uanset varmeforbrug. Samtidig ville den også kunne forvarme bilen uden at være koblet til strøm. Hvis man er et koldt sted uden ladestik.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

sigurdi

Blir noe dårligere rekevidde pga temperatur, men snø, slaps, vind, regn osv har nok vist seg å ha større betydning en oppvarming av kupe.
Var ikke spesielt kaldt vinteren 2013/14 så blir nok mer data i vinteren som kommer.
Biler med "små" batterier merker forbruk til oppvarming i mye større grad, sideneffekten som går med ikke blir så veldig mye mindre en på Tesla.

(Eks tall tatt litt ut av lufta, men proposjonalitet er riktig)
Eks om 5kWh går til oppvarming på 1times kjøring, (dette betyr 5000W konstant til oppvarming i 60min).
Dette blir da 1/5 (20%) av et batteri på 25kWh, men bare 1/17 (5.88%) på en 85kWh Tesla og 1/12 (8.33% på en 60kWh Tesla.
Så klarer den lille bilen seg med 3kWh blir det 12% av total strømkapasitet brukt opp til kun oppvarming på en time.
2000W eller 2kWh blir det 8%, så med varmepumpe på de små bilene, vil alikevel oppvarming av kupe bety mer for rekevidde en for en Tesla.
De bruker mindre strøm, men er mer avhengig av rekevidde. Tesla S85 kommer seg fint til neste SC også på vinteren.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Espen Hugaas Andersen

En annen faktor som spiller inn er at luftmotstanden øker med lavere temperatur. Luften blir tykkere jo kaldere den er, så når man går fra +30C til -20C, så øker luftmotstanden med over 20%.

Dette løses ikke av annet varmeapparat.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA