Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TMS - Er kvaliteten på vei opp eller ikke?

Startet av Sterkstrøm, onsdag 08. oktober 2014, klokken 11:34

« forrige - neste »

Sterkstrøm

En viktig del av servicen på min Leaf er å avlese batteribruk og batterikapasitet for å beholde garantien. Siden Nissan kan laste ned brukerdata via carwing skulle det vel ikke være behov for å ha bilen på service for å få disse dataene. Det må da være mulig å lese av data og oppgradere programvare via carwing systemet. Ved eventuell avvik kunne det gis en melding via skjermen i bilen. Da ville det stå igjen å smøre hengsler og bremser, samt bytte pollenfilter. Det er noe jeg kunne klare selv

Kjell Leaf

Sitat fra: Sterkstrøm på tirsdag 23. september 2014, klokken 17:47
En viktig del av servicen på min Leaf er å avlese batteribruk og batterikapasitet for å beholde garantien. Siden Nissan kan laste ned brukerdata via carwing skulle det vel ikke være behov for å ha bilen på service for å få disse dataene. Det må da være mulig å lese av data og oppgradere programvare via carwing systemet. Ved eventuell avvik kunne det gis en melding via skjermen i bilen. Da ville det stå igjen å smøre hengsler og bremser, samt bytte pollenfilter. Det er noe jeg kunne klare selv
Nei, det går nok ikke. Bilen må forstålig nok ha faglig ettersyn for at garantien skal gjelde.
La oss si at du får en feil på bilen som du ikke gidder å gjøre noe med, så utvikler det seg og du får følgeskader som vil gjøre reperasjonen ekstra dyr. At prisen på service en del steder er for dyr er det ikke tvil om, men at det skal være fullstendig service-allergi blandt så mange Leaf eiere skjønner jeg bare ikke.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

RuneW

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 23. september 2014, klokken 18:22
At prisen på service en del steder er for dyr er det ikke tvil om, men at det skal være fullstendig service-allergi blandt så mange Leaf eiere skjønner jeg bare ikke.

Det skjønner jeg. Det har noe med melking av kunder å gjøre, men jeg gidder ikke å forklare det  ;)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

emil

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 23. september 2014, klokken 18:22
Nei, det går nok ikke. Bilen må forstålig nok ha faglig ettersyn for at garantien skal gjelde.
La oss si at du får en feil på bilen som du ikke gidder å gjøre noe med, så utvikler det seg og du får følgeskader som vil gjøre reperasjonen ekstra dyr. At prisen på service en del steder er for dyr er det ikke tvil om, men at det skal være fullstendig service-allergi blandt så mange Leaf eiere skjønner jeg bare ikke.

Hadde de fra starten av priset servicen fornuftig hadde det nok ikke vært like mye klaging på det. Men å ta høyere pris på service for en elbil uten servicepunkter enn for en fossilbil hører ikke hjemme noe sted. Det er ingen punkter på en Leaf-service som er mer komplisert enn på en tilsvarende størrelses fossilbil.

Følgeskader vil nok på samme måte som all bremseslitasje aldri dekkes av noen garanti og da må man ta kostnaden for det selv. Uansett hvor mye man har hatt bilen på service eller ikke.

Kjell Leaf

Sitat fra: emil på onsdag 24. september 2014, klokken 08:44
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 23. september 2014, klokken 18:22
Nei, det går nok ikke. Bilen må forstålig nok ha faglig ettersyn for at garantien skal gjelde.
La oss si at du får en feil på bilen som du ikke gidder å gjøre noe med, så utvikler det seg og du får følgeskader som vil gjøre reperasjonen ekstra dyr. At prisen på service en del steder er for dyr er det ikke tvil om, men at det skal være fullstendig service-allergi blandt så mange Leaf eiere skjønner jeg bare ikke.

Hadde de fra starten av priset servicen fornuftig hadde det nok ikke vært like mye klaging på det. Men å ta høyere pris på service for en elbil uten servicepunkter enn for en fossilbil hører ikke hjemme noe sted. Det er ingen punkter på en Leaf-service som er mer komplisert enn på en tilsvarende størrelses fossilbil.

Følgeskader vil nok på samme måte som all bremseslitasje aldri dekkes av noen garanti og da må man ta kostnaden for det selv. Uansett hvor mye man har hatt bilen på service eller ikke.
Det du egentlig sier her er at Nissan skal gi 5 års garanti selv om bilen aldri blir tatt service på ?
Leaf eiere syter og klager selv når de betaler under 3000,- for en service, det har spredd seg en sytekultur her på dette forumet. Jeg sier ikke at det ikke er ting å være misfornøyd med, men her virker det som de fleste vil ha ting så godt som helt gratis. Det spiller heller ingen rolle for Nissan hva du eller andre kan gjøre med bilen selv, det bør alle forstå, de må vite at det er gjort. Følgefeil kan det bli av mange ting, ikke bare bremser.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

#5
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 24. september 2014, klokken 12:46
Det du egentlig sier her er at Nissan skal gi 5 års garanti selv om bilen aldri blir tatt service på ?

5 års garanti må være ting som går utenom forbrukerkjøpsloven og da kan de forsåvidt kreve at du følger serviceintervaller, men selve forbrukerkjøpsloven kan de ikke avtale seg utenom. Forbrukerkjøpsloven dekker både motor og mye annet som ikke skal ha noen form for service, og slitedeler (som bremser) vil uansett aldri gå på garanti/reklamasjon. Det er vel også et krav fra forbrukerkjøpsloven at man melder i fra så fort som mulig når man merker at noe er galt.

Sitat
Leaf eiere syter og klager selv når de betaler under 3000,- for en service, det har spredd seg en sytekultur her på dette forumet. Jeg sier ikke at det ikke er ting å være misfornøyd med, men her virker det som de fleste vil ha ting så godt som helt gratis. Det spiller heller ingen rolle for Nissan hva du eller andre kan gjøre med bilen selv, det bør alle forstå, de må vite at det er gjort. Følgefeil kan det bli av mange ting, ikke bare bremser.

Når servicen til 3000kr ikke gir noe mer enn en eu-kontroll til 400kr ser jeg ikke noen grunn til å betale mer enn nødvendig.

Annet enn bytte av bremsevæske hvert 2. år, pollenfilter årlig og en mye omtalt bremseservce er det ingen ting på bilen man skal gjøre noe med på en service annet enn å kontrollere at det ser fint ut. Er det slite stag og foringer og andre ting må det jo byttes, men deler og timer der er ikke inkludert i en normal service uansett.

Daeedor

Sitat fra: RuneW på onsdag 24. september 2014, klokken 07:57
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 23. september 2014, klokken 18:22
At prisen på service en del steder er for dyr er det ikke tvil om, men at det skal være fullstendig service-allergi blandt så mange Leaf eiere skjønner jeg bare ikke.

Det skjønner jeg. Det har noe med melking av kunder å gjøre, men jeg gidder ikke å forklare det  ;)

Jeg synes du ser litt negativt på det :  det er ikke nødvendigvis melking av kunder ,( de ønsker jo at kunden skal kjøpe bil der igjen !)  men å holde garantikostnader på et så lavt nivå som mulig , samtidig som at kunden ikke opplever at bilen utvikler alvorlige følgeskader av feil som oppstår - slik at ting blir tatt tak i så raskt som mulig innen garantitiden. Det er ikke alt en bileier oppdager selv !  Derfor : service 1 gang pr. år.  8)  Bilselger er da ikke onde mennesker som bare er ute etter å tømme lommene dine vel ?  Jeg personlig går da bare ut fra at de selger meg et produkt som de ønsker at jeg blir fornøyd med , slik at jeg kommer tilbake dit.... :P

BE

Enkelte Nissanverksted har helt sikkert sikkert høye priser på service for å være snill med oss slik at vi ikke får problemer i fremtiden  ::)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emil

Sitat fra: BE på onsdag 24. september 2014, klokken 14:54
Enkelte Nissanverksted har helt sikkert sikkert høye priser på service for å være snill med oss slik at vi ikke får problemer i fremtiden  ::)

Får sikkert enda mindre fremtidige problemer hvis vi dobler serviceprisen til 8-10.000kr/år...

Powerflux

Kanskje Kjell Leaf bare skulle legge igjen kredittkortet sitt hos Nissan så kan de dra det de mener er nødvendig for å holde bilen i tipp topp stand ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

RuneW

Sitat fra: Daeedor på onsdag 24. september 2014, klokken 14:50Bilselger er da ikke onde mennesker som bare er ute etter å tømme lommene dine vel ?

Søren, det glemte jeg. Bilselgere driver med det de driver med på ideelt grunnlag kun med kundens beste i tankene...  ::)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA