Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EV2009 og EVS24

Startet av hens, onsdag 11. februar 2009, klokken 10:58

« forrige - neste »

hens

Med en forestående EU -kontroll, tok jeg en titt på lysene på fossilen. Det var skuffende.
Av 8 stk 5 wattpærer som var involvert i parklyset, var glasset svertet på 5.

Det fikk meg til å ta en titt på nettet under LED pærer
Og her var det mye interessant. Det finnes pærer som erstatter 5 watt BA9s, BA 15s
og BA15d (topolet 5/21w baklys /bremselys), og alle andre typer.
Strømforbruket på disse er omtrent 1/5 av glødelamper, og da blir det en energieffektivisering i tillegg av levetidsøkningen.
Men, ikke alle pærene kunne kjøpes på samme sted, og hvis en skal kjøpe pærer til en bil og betale oppkrav og frakt blir det dyre pærer.
Prisen ligger mellom 70 og vel 100 kroner pr stk. Da er det nærliggende å kjøpe litt større kvantum og prute.

Er det noen som blir med?

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Billigere å lage selv og bruke sokkelen fra defekte glødelamper. Men det blir dårlig timebetaling  ;)

Har akkurat testet Clas Ohlson #36-1683, 10mm dia. ultrahvit til parklys foran på gammel Th!nk. Lagde sokkel av et alu-rør med 12 mm utvendig diameter og 1 mm godstykkelse, 560 ohms motstand i serie. Lyser blått i forhold til glødelampa og er svakere enn 4W glødelampe som sitter der originalt.

Skal prøve å gå ned til 470 ohm og se om det blir sterkere lys.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Fant til slutt en nettbutikk, www.dioder.no, som hadde alt jeg trengte, men så rotete opplegg at det fikk meg til å finlese Biltemakatalogen.

Og da fant jeg at de også hadde de pærene jeg trenger. Til helt greie priser.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: El rayo på tirsdag 27. januar 2009, klokken 23:26
Billigere å lage selv og bruke sokkelen fra defekte glødelamper. Men det blir dårlig timebetaling  ;)

Har akkurat testet Clas Ohlson #36-1683, 10mm dia. ultrahvit til parklys foran på gammel Th!nk. Lagde sokkel av et alu-rør med 12 mm utvendig diameter og 1 mm godstykkelse, 560 ohms motstand i serie. Lyser blått i forhold til glødelampa og er svakere enn 4W glødelampe som sitter der originalt.

Skal prøve å gå ned til 470 ohm og se om det blir sterkere lys.
Det ble såpass at jeg lager et par, men kan ikke anbefale andre å gjøre det samme.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

DX har en del ulike LED-pærer til priser som ikke er spesielt avskrekkende:
http://www.dealextreme.com/products.dx/category.712~r.77233494 Skal se om jeg finner noen som passer. Noen som vet hvor mange lumen (ca) det er i de pærene som sitter i? Jeg regner med det ikke er om å gjøre å ha alt for sterkt lys som parklys heller.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på mandag 02. februar 2009, klokken 11:48
Jeg regner med det ikke er om å gjøre å ha alt for sterkt lys som parklys heller.
Jeg hadde håpet å få såpass kraftig lys fra LED'en at det kunne passere som kjørelys, men det ble det ikke fra de jeg valgte. Lett å bytte til glødelampe ved EU kontroll.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Ikke dumt å kunne bruke dem som kjørelys, nei. Men da kan de vle ikke samtidig brukes so mparklys, og litt av poenget med parklys er vel at de skal være såpass mye svakere enn kjørelysa at man ser at bilen er parkert? Det kunne kanskje vært mulig å hatt flere LED-pærer/LED-pærer med flere styrker, slik at man kan ha max ved kjøring, og så gå over til parkeringsstille?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Biltema har alle aktuelle pærer i diodeutførelse. Blinklyset må gå videre ettersom releet trenger belastning for å virke.  Bremselys/baklyspærer tilsvarende 21/5 watt hadde de også, rett inn i holderen.
Jeg har tidligere benyttet 10W halogen som parklyspærer foran, de blir en mellomting mellom park og kjørelys. Skulle gjerne hatt noe lignende i diodeutgave. BA 9 diodepærene ser litt blå og bleke ut i sammenligning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA