Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor langt har din Model S rullet?

Startet av Rashid, lørdag 04. oktober 2014, klokken 15:53

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: K S på tirsdag 11. november 2014, klokken 12:37
Vi kan håpe politikerene i fortsettelsen også forholder seg til 50, ikke 50.000 biler, men elbilandel på 50% :-)
Å overlate til skattyterne og fossilbilene å betale for elbilene går greitt med 1% elbiler.
Muligens går det også med 10%. Men med 50%?

Rent bortsett fra de som bor i blokk og andre som må gateparkere uten lademulighet
og følgelig må kjøre fossilbil, i snitt har lavere inntekt enn de som bor i enebolig og rekkehus.
Det betyr (statistisk sett) i så fall lavinntektsgruppen betaler for høyinntektsgruppen.
Og det er allerede altfor mye i samfunnet som gjør det dyrt å være fattig.
Er derfor ikke ønskelig med påfyll her.

Kommersielle (hurtig)ladere løser ikke problemet for denne gruppen (ca 50% av befolkningen?).
For der blir nok prisen for å lade X km minst like høy som å kjøpe diesel for X km.

Eneste måten å løse dette problemet på er ved lov å pålegge alle elbilfabrikantene Tesla-modellen med gratis lading inkludert i elbilens salgspris.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kos

Hei dette er helt utrolig. Norge har en av verdens dyreste bilordninger, noe som medfører en av verdens eldste bilparker og en av verdens dårligste bil sikkerhet, en av verdens dårligste veistandard osv.

Vi bør senke priser og avgifter til nivå med våre naboland Sverige og Tyskland. Så blir det sikkert noen diskusjoner om hybrider og elbiler. Vi bør prioritere slik at disse er forholdsvis noe man velger foran rene diesel og bensin. når det gjelder veibygging  bør denne komme over skatteseddelen og tatt fra oljeinntektene. Det er søkt at de som tar kollektiv, sykler, motorsykler elbiler og går ikke skal være med å betale. Bompenger skulle vært på husstanden, altså eier du et hus har du nytte av veien og skal dermed være med å betale. En vei krever vedlikehold enten den er i bruk eller ikke og offentlige veier bør alle være med å finansiere da alle har bruk for disse. så hadde det vært greit å finansiere disse satsingene med de store felles oljeinntektene.

Men mest av alt ikke snakk opp prisene på biler og transport. Vi får det kun igjen med at våre arbeidsplasser ikke kan konkurrere. Og dette medfører at avfolkning og nedleggelse av samfunn.

transport bør gjøres effektiv og miljøvennlig. Den største motoren her er økonomi. Resultatet blir en renere verden, men da må miljø være det billigste og beste alternativet. Og når dette er etablert, så ikke ødelegg det.

timingbeltkiller

#32
N er et uland veimessig.
Hovedårsaken er at veier i N er distriktspolitikk og ikke samferdselspolitikk
som i de aller fleste andre land.

Men sett i relasjon til lønnsnivået er ikke bilkjøring stort dyrere enn midt på treet
sammenlignet med andre land.

Selvsagt vil de lønne seg stort å bruke betydelige deler av oljeformuen på innenlands realinvesteringer
inklusive veier og annen infrastruktur framfor å drive med finansinvesteringer på utenlandske børser
inklusive støtte opp om industri og bedrifter som konkurrerer direkte med norske.

Dette er det bare Frp som forstår.
Men det er det liten hjelp i så lenge partiet av andre grunner er uspiselig for de fleste velgerne.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kos

Hei I forhold til norske lønninger så er vi midt på treet. Men dette slår helt annerledes ut for konkurrerende industri og service.

Rio

Sitat fra: kos på lørdag 15. november 2014, klokken 14:25
Hei dette er helt utrolig. Norge har en av verdens dyreste bilordninger, noe som medfører en av verdens eldste bilparker og en av verdens dårligste bil sikkerhet, en av verdens dårligste veistandard osv.


Dokumentasjon?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei
Dokumentasjon - ta deg en tur i landet vårt og se etter. Om dette ikke er nok så ta deg en tur utenfor landet og se etter.

Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 18. november 2014, klokken 15:06
Hei
Dokumentasjon - ta deg en tur i landet vårt og se etter. Om dette ikke er nok så ta deg en tur utenfor landet og se etter.

Så ingen dokumentasjon, altså. Bare din egen private synsing.

Ei heller på det du skriver om alder på bilpark?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei - Du liker opplagt å få folk til å dokumentere påstander som du utmerket finner på nettet om du vil. Synsing er ikke det samme som normal opplysning. Ser at du har mange innlegg - de fleste er i den sjangeren. Bye Bye -

Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 18. november 2014, klokken 20:27
Hei - Du liker opplagt å få folk til å dokumentere påstander som du utmerket finner på nettet om du vil. Synsing er ikke det samme som normal opplysning. Ser at du har mange innlegg - de fleste er i den sjangeren. Bye Bye -

Nei, jeg liker at en diskusjon er basert på harde fakta, og ikke løse tullete påstander om at Norge har "en av verdens eldste bilparker og en av verdens dårligste bil sikkerhet".

Kommer du med slike påstander bør du enten kunne dokumentere dem, eller trekke dem tilbake.

Det har ingen hensikt å diskutere noe som du bare fant på.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Norge har en av Europas eldste personbilparker - Dagbladet


Hei
www.dagbladet.no/2013/04/24/tema/motor/bil/klikk/26832663/
Prøv å Google litt da, superseriøsitet eller, som du ser så topper vi de fleste statistikker.
Om du gadd å Google "gjennomsnittsalder norske biler " så kunne du spart denne siden for stoff som ikke er seriøst. >:(.





Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 18. november 2014, klokken 22:42
Norge har en av Europas eldste personbilparker - Dagbladet


Hei
www.dagbladet.no/2013/04/24/tema/motor/bil/klikk/26832663/
Prøv å Google litt da, superseriøsitet eller, som du ser så topper vi de fleste statistikker.
Om du gadd å Google "gjennomsnittsalder norske biler " så kunne du spart denne siden for stoff som ikke er seriøst. >:(.






Du skrev vitterlig "en av verdens eldste", ikke bare "Europas eldste". Ikke forsøk å lure deg unna.

Gjennomsnittsalderen for bil i USA er 11,4 år, for eksempel. Altså, ELDRE enn i Norge.

http://www.autonews.com/article/20140609/RETAIL03/140609837/average-age-of-light-vehicle-on-u.s.-roads-stayed-flat-at-11.4-in

Hvordan er det med avgiftene der?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

I vårt naboland Finland er gjennomsnittsalderen 11,9 år.

Ergo faller den påstanden din.

Har du dokumentasjon på det du påstår om " en av verdens dårligste bil sikkerhet"?


Forstår du nå hvorfor det er greit å diskutere ting basert på fakta, fremfor løse påstander?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Om du har funnet noen som har en gjennomsnittsalder på bilene sine som er omtrent som Norge så er vi fortsatt en av de eldste bilparkene, samtidig henger alder og sikkerhet sammen, om du trenger tall på at utslitte biler er like sikre som nye så få du goglee de  frem, du har jo klart det med Finland. For øvrig lå de under oss for noen få år siden. men nå har du komt med en annen påstand at det ikke stemmer at vi har en gammel bilpark og at bil sikkerheten i Norge er blant de beste. Så dokumenter det du da. Eller er du bare en kverulant?

Rio

Nei, kverulering og løse påstander overlater jeg til deg. :)

Hvor kom jeg med påstanden om "at bil sikkerheten i Norge er blant de beste"? Ikke noe sted.
Jeg ba DEG dokumentere DIN egen påstand.

For øvrig, selv om det er korrekt at bilsikkerhet gjerne er avhengig av alder, så er det også avhengig av størrelse på bil. I Italia, for eksempel, er det veldig mange småbiler, og sikkerheten for f. eks. en 8 år gammel småbil er nok ikke bedre enn sikkerheten for en 10 år gammel større bil, i gjennomsnitt.

Det sagt, påstanden din var for "verden", så du påstår altså at bilparken i f. eks. India og Namibia er tryggere enn den i Norge. Jeg tror ikke på deg.

Og, som tidligere påpekt, skal man ha en fornuftig diskusjon om noe er det greit å basere den på fakta, ikke tomme påstander.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei sendte deg en link til sider samt googel for søk. Det har du ikke giddet. Samtidig har jeg ikke sakt verdens dårligste. Jeg sa en av verdens dårligste. Det er helt sikkert verre steder, men de må kunne sammenlignes.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA