Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor langt har din Model S rullet?

Startet av Rashid, lørdag 04. oktober 2014, klokken 15:53

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: arnkl på lørdag 20. september 2014, klokken 08:18
Men kva som skal skje f.o.m 2018 er det paa tide at det kjem ein avklaring paa ganske raskt. Eventuelle endringar boer vere kjent i god tid, og innfoerast gradvis.

Helt enig!  Har også etterlyst en slik avklaring nå.

Sitat fra: arnkl på lørdag 20. september 2014, klokken 08:18
Mitt forslag vil vere aa byrje med 2% mva, og auke med 2% aarleg.

Er enig her også, men er redd dette blir en litt for "treig" innfasing. Om man ser på trappetrinnene som Bellona-Fredrik "lakk" her for en tid tilbake så begynte de på 8% og økte så med 4% i året. Egentlig en grei innfasing bortsett fra ett litt høyt førstetrinn. Starte på 4% og så øke med 4% i året hadde vært en grei og mer realistisk tilnærming.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

emil

Sitat fra: Amoss på lørdag 20. september 2014, klokken 09:55
Sitat fra: arnkl på lørdag 20. september 2014, klokken 08:18
Mitt forslag vil vere aa byrje med 2% mva, og auke med 2% aarleg.

Er enig her også, men er redd dette blir en litt for "treig" innfasing. Om man ser på trappetrinnene som Bellona-Fredrik "lakk" her for en tid tilbake så begynte de på 8% og økte så med 4% i året. Egentlig en grei innfasing bortsett fra ett litt høyt førstetrinn. Starte på 4% og så øke med 4% i året hadde vært en grei og mer realistisk tilnærming.

Sånn i prinsippet er det jo allerede MVA på elbiler, den er bare for enkelhets skyld satt til 0% da det er mye enklere politisk å endre en MVA sats enn å gi/fjerne MVA fritak.

Vil tro at det blir varslet et års tid på forhånd og at man får kanskje 2 års perioder hver med kvart, halv og trekvart sats før det blir full MVA sats på elbilene.

Amoss

#17
Sitat fra: emil på lørdag 20. september 2014, klokken 10:17
Sånn i prinsippet er det jo allerede MVA på elbiler, den er bare for enkelhets skyld satt til 0% da det er mye enklere politisk å endre en MVA sats enn å gi/fjerne MVA fritak.

Korrekt, kjenner til dette ja :)

Sitat fra: emil på lørdag 20. september 2014, klokken 10:17
Vil tro at det blir varslet et års tid på forhånd og at man får kanskje 2 års perioder hver med kvart, halv og trekvart sats før det blir full MVA sats på elbilene.

Nja, er lov å håpe at det varsles i god tid, men strengt talt er dette ting som bestemmes under behandlingen av statsbudsjettet i november, og vil normalt gjelde i fra 1. januar. Men om man vet at man har ett stortingsflertall med seg så er det så klart mulig å varsle i god tid, evnt. vedta endringen med virkning fra ett annet tidspunkt enn 1. januar. Selv håper jeg på ett nytt tverrpolitisk klimaforlik som kan gi forutsigbarhet noen år frem i tid, selv om forliket evnt. skulle medføre en endring i mva satsen. Da slipper man å frykte en brå-endring med kun en drøy måneds forvarsel.

Edit: Fikset opp i sitatet
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

pwb

Ikke noe problem å sette full mva fra år 1, man må bare passe på at mva avgiften har tilbakevirkende kraft ved salg av brukt elbil også. Det er fortsatt såpass mye å spare i drivstoffutgifter at mange fortsatt vil vurdere elbil.

arthur

Dette kan bli spennende;

http://www.hegnar.no/motor/artikkel518643.ece

En Audi A3 hybrid kommer raskt på listen over ønsker fra julenissen!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

emil

Synes ikke hybrider skal ha samme avgiftsfritak som elbiler, rett og slett fordi de uten problemer kan kjøres 100% på fossillt drivstoff. De har allerede store reduksjoner i avgiftene fordi de er oppgitt med et veldig lavt CO2 utslipp/bensinforbruk. Et forbruk som det ikke er praktisk mulig å nå for den normale bruker av bilen.


pwb

Jeg har batteri og en liten elmotor i min bil (starter) som jeg kan kjøre noen meter på.  Hvis jeg da putter inn en lader og strømkontakt på denne så skal den være avgiftsfri også. Hvor skal grensen gå? Dette er bare tullball for å komme over sperregrensen.

Amoss

Sitat fra: pwb på lørdag 20. september 2014, klokken 14:35
Ikke noe problem å sette full mva fra år 1, man må bare passe på at mva avgiften har tilbakevirkende kraft ved salg av brukt elbil også. Det er fortsatt såpass mye å spare i drivstoffutgifter at mange fortsatt vil vurdere elbil.

Litt vanskelig med å forstå hva du egentlig mener her. Mener du at man skal etterkreve MVA for tidligere solgte biler ved bruktkjøp så man skal være sikker på at de skal bli uselgelige? Huff ja, tenk om noen fortsatt velger elbil etter at incentivene har gått ut! :p

... og jo, det er ett problem ved å gå for full sats fra første år. Avgiftssatser kan endres så å si på dagen, og mange har biler på bestilling i både ett halvt og ett år og mer. Å endre prisen på en bestilt bil med ett par prosent bør ikke by på store problemer, men legge på 25% på hva som var forventet pris ved bestillingen er noe helt annet. I ett slikt tilfelle bør dette varsles i god tid, helst flere år før igangsettelsen (men det er jo gjerne i akkurat slike tilfeller de velger å endre det på dagen :p ).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arthur

At Norge er annerledeslandet også her, el-biler, er nok hevet over enhver tvil, og det sier seg vel nesten selv at dette ikke kommer til å fortsette?



I år vil det bli registrert rundt 140.000 nye personbiler i Norge. Av disse vil 18.000 være elbiler. Mens Norge er et bittelite billand generelt sett, er vi en stormakt i verdensammenheng innen elbil.

- 80 prosent av elbilene går til Norge
Produktsjef Jan Tore Kopperud i Møllergruppen sier til Finansavisen at rundt 80 prosent av Volkswagens elbilproduksjon nå går til Norge.

Bilimportøren tror 6.000 av de 18.000 elbilene som blir levert i år vil være en Volkswagen, omtrent likt fordelt på e-up og e-Golf.

Målet for 2015 er å selge hele 8.000 e-Golf. Det er et fantastisk salg med tanke på at det i fjor ble registrert 7.366 nye vanlige Golf i dette landet

- Er fullbooket frem til januar
Nye Kia Soul EV skal ta opp kampen med etablerte konkurrenter som Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf.

Under Norgeslanseringen av Soul EV tidligere i måneden kunne administrerende direktør Jan Pettersen i Kia Norge fortelle at salgsmålene er hårete.

I 2014 har den norske importøren fått bekreftet at de vil motta 550 biler fra fabrikk, mens det forventes 2000 biler neste år.

- Vi selger biler over all forventning, det er fullbooket frem til januar, sa Pettersen.

Med en total produksjon på 5.000 Soul EV internasjonalt de neste tolv månedene, er Norge et betydelig marked. 20 til 40 prosent av bilene er ventet å ende opp her til lands.

14.000 Leaf i Norge
Nissan og samarbeidspartner Renault har siden de for alvor startet elbilproduksjonen i 2010 produsert over 170.000 elektriske biler. 123.000 av disse har vært Nissan. Med rundt 14.000 Leaf registrert i Norge, er Norges-andelen godt over 10 prosent.

En av 10 Tesla-er går til Norge
– Vi produserer rundt 35.000 biler i år, og har så langt levert rundt 3.500 biler i Norge, sier kommunikasjonsdirektør Esben Pedersen i Tesla Scandinavia til Finansavisen.

Tesla Model S er landets fjerde mest registrerte bil så langt i år

Populær elbil fra BMW
Også en stor del av BMWs produksjon av i3 går til Norge. Samlet produksjon av i3, som også omfatter en versjon med bensinmotor og rekkeviddeforlenger, vil ende på rundt 10.000 biler, mens 2.000 elektriske i3 vil gå til Norge.


Fra; http://www.hegnar.no/motor/artikkel518964.ece
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

kos

Hei
Avgiftsfritak på elbiler kan vare like lenge som man har co2 kvoter. Likeså moms og alt det andre.
Hvorfor det a?
Enkelt Norge betaler milliarder av kroner for co2 kvoter. En elbil på gaten betyr at vi slipper ca 240 000 kroner i co2 avgift. Hvorfor skal regjeringen betale co2 kvoter når de for de samme pengene kan bruke de på innbyggerne i landet for å kjøre miljøvennlige biler. Dette kommer aldri til å skje med Siv og co, om så er hun opplært til å være NORGES SKATTEDRONNING. Heller ingen andre kommer på den ideen.

grorudklovnen

Ser man på skiltnr. på elbiler har disse allerede passert EL50000. Før jul blir det kanskje også 60000 dersom bilfabrikkene klarer å levere bestillingene.

Taket på 50000 elbiler er dermed historisk og nå er det opp til FRP/H hva som skjer videre.

Thomas Parsli

Nå begyner det å bli fokus på hvor kvalmende og usmakelig det er å kjøpe avlat (CO-kvoter) slik at fattige land kan jukse seg til "klimakutt" mens vi kjører fossilbiler til en halv million med skinnende ren samvittighet...

Jeg tror det blir stadig vanskeligere å kutte avgiftsfritaket...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Arnie

Litt merkelig diskusjon dette. Det virker som en del elbilister er veldig opptatt av å få en avklaring på eventuell økning i avgifter på elbil, og kommer med glupe forslag om hvordan avgiften bør trappes opp. Er dette elbilister som er ivrig på å "trekke opp stigen etter seg"?

Det vi vet er at elbilincentivene på et tidspunkt - forhåpentligvis etter 2017 - vil bli tatt opp til vurdering. Både elbilforeningen og undertegnede er av den mening at avgiftsfritaket bør bestå. Norsk elbilpolitikk er jo en suksess det er ingen grunn til å gjøre store endringer på. Vi har jo et klimamål som skal nås. Avgift på utslippsfri bil bør alltid være null eller mye lavere enn biler i fossilklassen.

Det som sies i denne tråden om moms på salg av brukt elbil og økt omregistreringsavgift er tull. I dag er det samme omregistreringsavgift på elbiler og fossilbiler (årsmodell og vekt bestemmer avgiftens størrelse). Men for elbiler burde også omreg-avgiften fjernes. Antall tilgjengelige brukte elbiler vil øke markant i årene som kommer, og null omreg-avgift vil senke terskelen for å lokke flere til å prøve elbil
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

K S

Sitat fra: Arnie på tirsdag 11. november 2014, klokken 11:32
Litt merkelig diskusjon dette. Det virker som en del elbilister er veldig opptatt av å få en avklaring på eventuell økning i avgifter på elbil, og kommer med glupe forslag om hvordan avgiften bør trappes opp. Er dette elbilister som er ivrig på å "trekke opp stigen etter seg"?

Det vi vet er at elbilincentivene på et tidspunkt - forhåpentligvis etter 2017 - vil bli tatt opp til vurdering. Både elbilforeningen og undertegnede er av den mening at avgiftsfritaket bør bestå. Norsk elbilpolitikk er jo en suksess det er ingen grunn til å gjøre store endringer på. Vi har jo et klimamål som skal nås. Avgift på utslippsfri bil bør alltid være null eller mye lavere enn biler i fossilklassen.

Det som sies i denne tråden om moms på salg av brukt elbil og økt omregistreringsavgift er tull. I dag er det samme omregistreringsavgift på elbiler og fossilbiler (årsmodell og vekt bestemmer avgiftens størrelse). Men for elbiler burde også omreg-avgiften fjernes. Antall tilgjengelige brukte elbiler vil øke markant i årene som kommer, og null omreg-avgift vil senke terskelen for å lokke flere til å prøve elbil

Enig i det meste du skriver. Jeg skulle ønske det kom minst 40-50 % elbiler på veiene, gjerne uten fordeler som gratis bompassering, kollektivfelt og "gratis" ferjer (bildelen er gratis, men må betale for fører). Hadde vært fantastisk å slippe å ligge i dieselkø, en ting er at det er ubehagelig, en annen ting er at det er usunt/farlig. Spesielt for myke traffikanter.

Hvis elbiler absolutt skal avgiftbelegges, så gjerne, men legg i så fall tilsvarende avgifter på rene diesel og bensinbiler, slik at prisforskjellen er like stor mellom fossil og elbil.  I tillegg øke årsavgiften dramatisk på biler over en viss CO2 grense.....

Vi kan håpe politikerene i fortsettelsen også forholder seg til 50, ikke 50.000 biler, men elbilandel på 50% :-)

rene

Omregistreringsavgiften burde være et fast beløp som tilsvarte prisen på det administrative arbeidet som gjøres når en bil bytter eier. Hvis dette arbeidet totalt inkl kursing, kontorlokale, IT-systemer osv er 800 kroner, så burde det være prisen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA