Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: parkeringsgebyr til tross for urskive

Startet av Alfano, fredag 03. oktober 2014, klokken 16:49

« forrige - neste »

Alfano

Er du fornøyd med din Kia forhandler?

Jeg har ikke kjøpt bil enda, men har nå sikkert kontaktet 10 forskjellige Kia forhandlere, og jeg merker fort forskjell på kundeservice, hvor raske de er til og ringe tilbake, og ikke minst hvor forskjell det er i pris på innbytte bil. Der er det ihvertfall mye og hente om man tar noen mailer eller telefoner...

Andres erfaringer....?
KIA Soul EV Black and Red Exclusive

telecaster

Har bestillt min i Oslo, Kia Ensjø, (Bertel O.Steen)
meget fornøyd med selgeren, en ung vestlending :)

Lasse70

Har bestilt på City bil i Tønsberg og er veldig fornøyd.
Kia Soul EV sort med rød bestilt 6sept. Levering ca februar 2015. Ble forsinket og byttet til grå og fikk bilen etter ca 1 uke. Utrolig fornøyd.

Hanzo

Kia SørVest, hyggelig prat når jeg er innom og svarer kjapt på mail. Strålende fornøyd så langt.

tf71

Jeg må legge til noen gode ord om Motor Sør i Kristiansand. De har forhåndsbestilt 50 Soul EV, mer enn 10% av alle som kommer til Norge i første omgang. Kort leveringstid (da jeg bestilte i august). Grei pris. Hyggelige karer. Lar meg leie annen bil rimelig inntil jeg får Soul'en.

kringon

Må si jeg har slitt med å komme i ordentlig kontakt med de forhandlerene jeg har prøvd på østlandet. (Kia Larvik, City Bil Tønsberg og Skotvedt Drammen).

Endte opp med bestilling hos Skotvedt Drammen etter at de to forestående ikke greide å gi meg noen pris / tilbud selv etter purringer.

Før jeg bestilte bilen, så var Skotvedt meget tilgjengelig og svarte hyppig. Etter derimot så har responsen latt vente på seg. Jeg har hatt behov for en "mellom-bil" og hadde håpet å kunne inngå en deal slik en ovenfor her hadde, å leie en rimelig av forhandler.

1 ting er hvis forhandler ikke har mulighet, en annen ting er å love å undersøke, for så å ikke gi respons. Endte opp med en leiebil på vanlig måte selvsagt.

Når det er sagt: Forhandleren min er hyggelig, høflig og fornuftig når jeg først får dem i snakk :)
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

K S

Sitat fra: Hanzo på torsdag 18. september 2014, klokken 17:16
Kia SørVest, hyggelig prat når jeg er innom og svarer kjapt på mail. Strålende fornøyd så langt.

Jeg har samme erfaring, anbefales!

RonyTheRunner

Kia har vært meget service-minded. De blir liksom litt en under-dog ift. de andre "store" - Nissan / VW / BMW. Men med dette produktet kommer de til å komme kjapt på banen.

Evlenol

Jeg har eid en bensindrevet Cee´d i nærmere fem år, og har da bodd på østlandet - og kjøpte bilen av Kia i Lørenskog. Jeg var godt fornøyd med den forhandleren.

Nå har jeg flyttet til Trøndelag, og kjøpte Soul EV hos Kia Trondheim. Jeg synes den forhandleren har fremstått som ganske grisk:
* 13 000 kr for vinterhjulpakke, dette er da eks mva ettersom de ble bestilt med bilen. Vianor og Dekkmann havner på samme pris for skikkelige varer inkl mva, enda rimeligere hos "billig"-leverandører.
* Jeg fikk 80 000 kr (etter å ha kranglet) i innbytte for min Cee´d. Jeg ser nå at de har satt på til salgs-lapp på 133 000 kr. Som andregangs nybilkjøper på fem år hos Kia synes jeg ikke noe om at alle ledd (bruktbilsalg, nybilsalg, verksted, delelager) skal ha full fortjeneste. Når man leverer inn en pent brukt Kia og kjøper splitter ny Kia i samme greia, så synes jeg det burde gi noen økonomiske fordeler i regnestykkene.
* Forhandler har kranglet tilbake når jeg har vist min misnøye.
* Gummimattene er forsinket, dette problemet prøvde de å overføre til meg som kunde ved at jeg enten måtte kjøre uten matter til gummimattene kom - eller kjøre med stoffmatter (hvem i alle dager har funnet på greia med stoffmatter i bil??) og ha muligheten til å kjøpe gummimattene til 1000 kr når de blir klare (her skal de også ha full fortjenestemargin på et problem som i alle fall ikke kan tilskrives meg som kunde). Her har jeg fått til en annen løsning, men det krevde også krangling.

Som tidlig bestiller av bilen, opplever jeg også at forhandleren ikke har vært helt forberedt på å selge elbil. De hadde ingenting klart i forhold til montasje av ladestasjon i garasje hjemme da jeg overtok bilen, ergo forsvant min mulighet til å kjøpe dette momsfritt. Her ville jeg kommet vesentlig bedre ut med eksempelvis Nissan eller Renault, som hadde løsninger på plass for dette.

Når det er sagt så er jeg veldig veldig fornøyd med selve bilen så langt, men dessverre har forholdet mellom meg og Kia Trondheim fått en ubehagelig trang start. Jeg er slettes ikke sikker på at det jeg har opplevd ville vært annerledes hos andre Kia-forhandlere, men det var nå en gang i Trondheim  jeg fikk min opplevelse.

Kia Soul EV Exclusive, blå metallic med hvitt tak.

K S

Sitat fra: Evlenol på fredag 03. oktober 2014, klokken 20:10

Jeg er slettes ikke sikker på at det jeg har opplevd ville vært annerledes hos andre Kia-forhandlere, men det var nå en gang i Trondheim  jeg fikk min opplevelse.

Evlenol: Jeg har helt motsatt erfaring med Kia Sørvest, selger har opptrådt eksemplarisk, fra første besøk i butikken, til jeg ønsket innbyttepris etter vi hadde skrevet kontrakt. Jeg fikk bedre innbyttepris på min VW Tiquan hos Kia Sørvest enn Møller Forus/Stavanger. Og dette var ETTER at kontrakt på ny bil var underskrevet. Nå fikk jeg enda bedre pris ved å selge til annen forhandler, men det er en annen historie...
J
eg er rett og slett like fornøyd med Kia Sørvest som jeg var med Gumpen i Lyngdal (VW).

Trist å høre at du er så misfornøyd, det tar liksom bort mye av gleden med ny bil....

Evlenol

Sitat fra: K S på fredag 03. oktober 2014, klokken 20:38
Sitat fra: Evlenol på fredag 03. oktober 2014, klokken 20:10

Jeg er slettes ikke sikker på at det jeg har opplevd ville vært annerledes hos andre Kia-forhandlere, men det var nå en gang i Trondheim  jeg fikk min opplevelse.

Evlenol: Jeg har helt motsatt erfaring med Kia Sørvest, selger har opptrådt eksemplarisk, fra første besøk i butikken, til jeg ønsket innbyttepris etter vi hadde skrevet kontrakt. Jeg fikk bedre innbyttepris på min VW Tiquan hos Kia Sørvest enn Møller Forus/Stavanger. Og dette var ETTER at kontrakt på ny bil var underskrevet. Nå fikk jeg enda bedre pris ved å selge til annen forhandler, men det er en annen historie...
J
eg er rett og slett like fornøyd med Kia Sørvest som jeg var med Gumpen i Lyngdal (VW).

Trist å høre at du er så misfornøyd, det tar liksom bort mye av gleden med ny bil....

Ja, det tar bort mye av gleden. Dette var regnestykkene de først ga meg på innbyttebilen da:

* Fortjeneste på innbyttebil 13 000 kr.
* Verkstedjobbing og deler på innbyttebil 14 000 kr.
* Klargjøring av innbyttebil: 4 000 kr.
* Salgsomkostninger innbyttebil: 5 000 kr.

Så måtte jeg også bekoste nye dekk på innbyttebilen, her ga de meg et pangtilbud med 50% rabatt på dekkene. Dette ble da 3 200 kr. Tevo Dekk i Trondheim tok 3 500 kr i fullpris for samme dekk...

Når jeg i tillegg opplever at de legger momsen for vinterhjulene til Soulen i egen lomme, og skal ha 1 000 kr i betaling for gummimatter som jeg ikke er skyld i at er forsinket så blir det litt mye synes jeg.

I tillegg til at forhandlere av andre elbilmerker hadde hjulpet meg med å få gunstig pris på ladestasjon... Det er en del tusenlapper der også.
Kia Soul EV Exclusive, blå metallic med hvitt tak.

Hanzo

Kjipt, og det ringer litt varselbjeller når en forhandler begynner å slå seg vrang alt på det stadiet når du som kunde strengt tatt sitter med alle kortene på hånd. Kjøpte selv av Kia SørVest og har vært veldig fornøyd med dem. Selve bilen er jeg også særdeles fornøyd. Fikk den torsdags morgen, og brukte den endel på jobb torsdag og fredag og har enda ikke behov for lading som jo lover bra :)

mfurmyr

Når selgeren etter 2 minutter spør hvor jeg er i kjøpsprosessen(skal jeg gidde å bruke tid på deg) så reagerer jeg veldig negativt. Jeg har selv tidligere solgt tusenvis av foto- og videokameraer, men aldri om jeg har spurt en kunde om "hvor de er i kjøpsprosessen". Det er ikke å komme bort fra at bilselgere er en spesiell gjeng. Jeg har ett par ganger ruslet rundt i tomme bilbutikker og har gitt opp etter en 15 - 20 minutter. Selv har jeg nå Prius Seven som drosje og den gamle Priusen som privat bil. Service og oppfølging er helt topp, men siden jeg aldri har hatt problemer med bilene skal det jo lite til for å bli fornøyd. Det er jo ikke uten grunn at Lexus og Toyota ligger høyt på Autoindex, mens Kia ligger ett stykke ned på lista.
Opel Ampera-e.
Toyota Prius.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA