Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Companion - Windows Phone/RT/Pro 8 App

Startet av Torpedo Ted, mandag 29. september 2014, klokken 21:40

« forrige - neste »

GOS

@GeirHM
Antar du enten mente å skrive Range Mode Off om du skulle legge til 4tkm, hvis ikke så må du trekke fra.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

GeirHM

@GOS
Det høres vel egentlig logisk ut ja. Så da er antakelig effekten allerede noe redusert (350 tkm v 90 % SOC), eller kan dette tilskrives feilmålinger i sw?

Muffinman

#242
Sitat fra: Jejl på onsdag 16. september 2015, klokken 10:55
Kjørte du hele turen i et strekk? Og hvor lang tid brukte du?
Det ble noen korte stopp, blant annet ei ferge. Da ble bilen øyeblikkelig satt i power off, slik at det ikke skulle bli uregistrert forbruk. Snitthastigheten var veldig lav av diverse årsaker, og jeg unngikk bevisst harde akselerasjoner/høyt strømtrekk som gir større tap som ville redusert avlest akkumulert forbruk. Spesielt når det gikk mot slutten kjørte jeg ekstremt forsiktig. Tilsammen brukte jeg vel opp mot seks timer. Bilen var ferdigladet til 100% ca 5 minutter før kjøringen startet. Da var indikerte tkm økt fra 355 til 358 siden forrige fullading. Rekkevidden minket tilsvarende 200wh/km, jeg kjørte faktisk inn litt på 19x og måtte ikke ned på 185 for å holde tritt som nevnt over.

Forbruket er veldig høyt i lys av snitthastighet og gode forhold ellers, men det er nok et resultat av tungtrullende Falken - dekk. De gir i 19" et høyere forbruk enn 21" med PS2.

GOS

@Muffinmann.
Hvordan kommer du frem til at den minket med 200wh/km. Om du hadde 358 tkm på tanken ved 100% SOC og kjørte 68,7 før du fikk Charge Now, så mått e du bruke maks 192 wh/km for å holde tritt med nedtelling i tkm?

Min erfaring er at etter at den er fulladet så trapper den ned tilsvarende 200 wh/km, men etter hvert som km blir kjørt så endrer dette seg, slik at en havner rundt 190 om en kjøre fra 100 til 0.

MEN energyappen på storkjermen matcher alltid rest tkm når jeg har snitt på 200 wh/km, så det er ikke akkurat lett å finne fasit på Tesla'en sin estimering.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

#244
Litt amerikansk øyemål her, men jeg lå i mange mil på 193 tidlig i turen og kjørte inn noen få km på forholdsvis kort tid. Antok dermed at den beregnet 200 som det står i energiappen.

Jejl

Regenerering vil vel gjøre at du får ut mindre kwh fra batteriet?

I testen jeg gjorde for en mnd siden der jeg fikk oppgitt å ha brukt 73,5 kwh før charge now, regenererte jeg nesten ingen ting.
Kjørte da 406km før jeg fikk charge now. Kjørte uten stopp, og stort sett med cc på 89-105km/t(spanske motorveier).

GOS

Sitat fra: Jejl på onsdag 16. september 2015, klokken 23:15
Regenerering vil vel gjøre at du får ut mindre kwh fra batteriet?

I testen jeg gjorde for en mnd siden der jeg fikk oppgitt å ha brukt 73,5 kwh før charge now, regenererte jeg nesten ingen ting.
Kjørte da 406km før jeg fikk charge now. Kjørte uten stopp, og stort sett med cc på 89-105km/t(spanske motorveier).

Nei, det vil ikke ha noen innvirkning. Når du regenererer så teller Total Energy forbrukt ned så da er du etter en liten stund med kjøring igjen tilbake til utgangspunktet før du begynte å regenerere. Så når du har kjørt tomt, så er det faktisk det som er tilgjengelig kapasitet som vises selv om du på turen har regenerert flere kwh.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

#247
Regen har vel litt å si for forbruk, men tviler på at det påvirker avlest energiuttak.

Gjorde forresten en tur i fjor sommer før jeg mistet mine 20tkm i oppdatering. Nesten fullading på Dombås, deretter bar det ned i Ottadalen forbi Lom og Skjåk, opp på Dalsnibba (1500moh), ned til Geiranger (0moh), over med ferga Linge-Valldal, opp Valldalen og ned Trollstigen, en ferge og hjem via Molde. Da hadde jeg kjørt 40 mil, og det gjenstod 35tkm på telleren. Og på denne turen kjørte jeg AC på fergene, og en god stund jeg måtte vente på å komme videre pga en trafikkulykke.  Det er bilen langt unna å klare nå. Da måtte jeg i så fall hatt et forbruk på 155wh/km.

sondell

Sitat fra: GOS på torsdag 17. september 2015, klokken 06:55
Sitat fra: Jejl på onsdag 16. september 2015, klokken 23:15
Regenerering vil vel gjøre at du får ut mindre kwh fra batteriet?

I testen jeg gjorde for en mnd siden der jeg fikk oppgitt å ha brukt 73,5 kwh før charge now, regenererte jeg nesten ingen ting.
Kjørte da 406km før jeg fikk charge now. Kjørte uten stopp, og stort sett med cc på 89-105km/t(spanske motorveier).

Nei, det vil ikke ha noen innvirkning. Når du regenererer så teller Total Energy forbrukt ned så da er du etter en liten stund med kjøring igjen tilbake til utgangspunktet før du begynte å regenerere. Så når du har kjørt tomt, så er det faktisk det som er tilgjengelig kapasitet som vises selv om du på turen har regenerert flere kwh.
Jo. Men jeg har tenkt at charge / discharge effektiviteten, at spenningen er høyere ved lading, gjør at det trekkes fra for mye. Men uansett marginal effekt da. Regen på 10 kWh kanske gir feil på 0.5 KWh da...

Bonk3rs

Opplevde noe merkelig i dag.
Satte ladingen til 70%. Da jeg så i appen i dag tidlig, hadde den stoppet på 258tkm. Da jeg satte meg i bilen, stod den på 266tkm(72%) Men pila stod på 70% og den ladet ikke. Har dessverre ikke bilder.
Noen som har opplevd det samme?
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

OleJA

Driver å installerer en Firmware update nå, antar det er 2.5.71 som ble rapportert på TMC forumet for et par dager siden. Ser i changelog at følgende komponenter skal bli oppgradert av denne:

September 14, 2015 (2.5.71)
- **Battery Management**
- Drive Inverter
- Gateway
- Thermal Controller
- No Driver Assistance update this time, which is why it was faster than usual.


http://www.teslamotorsclub.com/showwiki.php?title=Model+S+software+firmware+changelog#Version+6+2+v2+5+71

Blir interesant og se om dette har noen utslag på indiker rekkevidde.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Muffinman

#251
Spennende. Flytter ladegrensa til 100% nå så får jeg i løpet av arbeidsdagen se om min 100-0 kjøring fikk noe utslag på indikert rekkevidde, og som dermed skal være referansen før/etter softwareoppdateringen - om jeg får den da. Tenker kanskje å la bilen stå på 100% en halvtime og plugge i på nytt og se om det skjer noe før jeg kjører.

Skal heldigvis kjøre mye i ettermiddag slik at soc kommer ned innen rimelig tid. Jeg er ikke helt komfortabel med disse dype syklusene kombinert med høy soc, så dette blir nok ikke en sport jeg kommer til å praktisere mye.

EDIT: Fikk 1 tkm mer nå enn sist: 359. Ladet til complete og plugget ut, ventet en halvtime og når jeg plugget i på nytt startet den å lade på 13A. Trappet ned forholdsvis fort, men antar at den fikk ytterligere en liten kWh på denne måten.

Bonk3rs

Sitat fra: OleJA på fredag 18. september 2015, klokken 08:25
Driver å installerer en Firmware update nå, antar det er 2.5.71 som ble rapportert på TMC forumet for et par dager siden. Ser i changelog at følgende komponenter skal bli oppgradert av denne:

September 14, 2015 (2.5.71)
- **Battery Management**
- Drive Inverter
- Gateway
- Thermal Controller
- No Driver Assistance update this time, which is why it was faster than usual.


http://www.teslamotorsclub.com/showwiki.php?title=Model+S+software+firmware+changelog#Version+6+2+v2+5+71

Blir interesant og se om dette har noen utslag på indiker rekkevidde.

Denne blir den mest spennende uppdaten jeg får på lenge. Tror det blir en 100% lading i helgen for å ta en sammenligning.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Bonk3rs

#253
Mitt 100 til 0 prosjekt i går:
S85 KWh nov.2013 50.000km
Charge complete 368tkm@100%
Vær: Sol/delvis overskyet
Vind: Tilnermet 0 m/s
Terreng: Relativt flatt
Rute: Skedsmokorset,rv4 til Gjøvik, opp til Øyer, ned igjen til Hamar, litt frem og tilbake rundt Elverum.
Temp: 16C
Dekk: 21" 42psi
Rangemode: Off
CC: Off
Regen: Low

X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

OleJA

Sitat fra: Bonk3rs på fredag 18. september 2015, klokken 14:33
.... Tror det blir en 100% lading i helgen for å ta en sammenligning.
Har også en 100% lading pågående akkurat nå. Forhistorien er at jeg ladet til 100% på SC forrige helg. Den stoppet da på 367km, men lading pågikk fortsatt med ca 10kW. Koblet fra og dro uten å vente på at den stoppet. Utover dette har jeg så og si aldri ladet over 90%, og til daglig 75%.
Ladet til 90% på mine vanlige 25A igår kveld, satte deretter ned ladestrømmen til 5A og startet 100% lading. Denne skulle være ferdig i 6-tida inatt.
Nå, 6 timer seinere, så står fremdelese bilen og lader med 'calculating remaining time' ???. Indikert rekkevidde er fremdelese kun 367km, men noe driver den tydeligvis på med.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA