Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er vi en gjeng sytepaver?

Startet av olav69, søndag 28. september 2014, klokken 20:27

« forrige - neste »

olav69

Vi har tenkt oss en tur til Paris i høstferien og tar gjerne imot andres erfaringer og tips mht valg av reiserute og hva man trenger av utstyr for å kunne lade.


Trøndertesla

Sitat fra: olav69 på fredag 12. september 2014, klokken 23:38
Vi har tenkt oss en tur til Paris i høstferien og tar gjerne imot andres erfaringer og tips mht valg av reiserute og hva man trenger av utstyr for å kunne lade.
Jeg var på en Europaturne i sommer og konkluderte med at Tesla Superchargers fungerer og alt annet er problematisk. Etter at jeg var i Paris i sommer har det kommet flere nye superladere så nå er det ikke noe problem å komme seg til Paris. Danmark - Hamburg- Nederland - Belgia - Paris. Så, du trenger ikke ta med deg UMC eller Type 2 kabel engang.

I Paris anbefaler jeg å lade på Tesla servicesenter. Det ligger litt nord for sentrum. Det var litt vanskelig å finne i sommer på grunn av diverse veiarbeid, men jeg regner med at Navigasjonen er ganske korrekt nå. Det ligger en T-bane stasjon i gåavstand fra Tesla Servicesenter - veldig grei måte å komme seg inn til sentrum.

Vi bodde en natt midt i "downtown" og å kjøre i Paristrafikken var litt av en opplevelse. Utrolig nok ingen bulker... Og, enda mer utrolig, jeg fant en parkeringsplass kun 200 meter fra hotellet. Ville ikke ha satset på det en gang til.

Om dere skal bo midt i sentrum så tror jeg at jeg anbefaler å sette igjen bilen på Tesla servicesenter og hent den når dere skal dra hjem. Si fra når du kommer for å hente den så sørger de for at alt er klappet og klart til hjemreise. Det er en veldig serviceminded engelskmann der. Bruk T-banen, taxi og føttene...
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

bb

Du kan også melde deg inn hos Autolib og få tilgang til flere tusen gratis parkeringsplasser på gateplan i byen samtidig som du får (treg) lading. Ellers kan du se på videoen min og få noen inntrykk og tips:
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

olav69

Sliter litt med å komme forbi Hamburg siden SC'n der stenger kl 14 på lørdag....

bb

Ikkeno problem. Valvo park er åpent fordi Elexia stenger 21:00 i helgene.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Havebigfun

Sitat fra: bb på mandag 22. september 2014, klokken 23:58
Ikkeno problem. Valvo park er åpent fordi Elexia stenger 21:00 i helgene.
betyr det at man kan lade på Teslas SC i Hamburg til 2100 både lø og sø?

bb

Ja, og de gangene jeg og andre har vært der på natterstid har vakten åpnet porten. Det som av og til kan være en utfordring er at Teslas egne biler står og blokkerer en av plassene uten å lade. Det beste er nok å sende en mail til dem og varsle på forhånd at du kommer.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Oreo

Vi skal tilbringe sommerferien i Frankrike og oppholde oss rundt EuroDisney og Paris i 4-5 dager.
Om noen har tips til ladefasiliteter/løsninger er jeg evig takknemlig.
Kommer til å poste info her når jeg selv finner mer info og tilegner meg egen erfaring.

Per d.d. er jo Senlis Supercharger den nærmeste SC, men jeg tenkte mer på Type2 ladere og andre potensielle alternativer.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

fredag

Sitat fra: Oreo på lørdag 07. februar 2015, klokken 15:36
Vi skal tilbringe sommerferien i Frankrike og oppholde oss rundt EuroDisney og Paris i 4-5 dager.
Om noen har tips til ladefasiliteter/løsninger er jeg evig takknemlig.
Kommer til å poste info her når jeg selv finner mer info og tilegner meg egen erfaring.

Per d.d. er jo Senlis Supercharger den nærmeste SC, men jeg tenkte mer på Type2 ladere og andre potensielle alternativer.

http://chargemap.com/ er nok det beste ladekartet for Frankrike.

Noen Franske IKEA har type ladestasjoner, feks IKEA Villiers sur Marne 20 minutter fra Disneyland:

http://chargemap.com/points/details/ikea-villiers-sur-marne
http://www.ikea.com/ms/fr_FR/france/bornes_recharge.html

Mange Auchan-butikker har også type2 eller chademo ladestasjoner.

http://chargemap.com/networks/auchan

Et chademo-adapter burde være en lur ting å ta med seg til Frankrike. Så sparer man litt tid på ladestasjonene.

Mange franske ladestolper krever Kiwhi-pass ladekort:

http://www.kiwhipass.fr/ou-l-utiliser/carte-des-bornes-disponibles.html

Noen franske ladestolper bruker fremdeles type3c istedet for type2. Sjekk ladekartene for info, slik at du kan se om du trenger en type3c-kabel på ladestolpene der du skal.

I Paris går det an å skaffe seg tilgang til ladeplassene til Autolib. Det kan forenkle parkering betraktelig dersom du skal kjøre i sentrum av Paris. Men du må ha en fransk type3c-ladekabel. Max 16A enfas, dvs 3,6kW.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/20575-Can-a-Model-S-charge-at-Autolib-Stations-(Paris-France)/page2?p=662286#post662286
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

El-Ing

Henger meg på her, skal også til Paris i sommer. Spesielt interessert i hotelltips med lademulighet enten rundt Eurodisney eller i Paris sentrum.
Grå S85 mottatt 28.2.

Baldrian

Sitat fra: El-Ing på mandag 23. februar 2015, klokken 21:51
Henger meg på her, skal også til Paris i sommer. Spesielt interessert i hotelltips med lademulighet enten rundt Eurodisney eller i Paris sentrum.

Ser at alle SC i Frankrike kun har to ladestasjoner (stalls).  Virker litt underlig siden i resten av Europa, er det vanligvis 6-8 stykker. Kan jo fort bli litt kø med mange nordmenn nedover til Frankrike i sommer.  Selv på den litt nord for Paris (Senlis), er det kun 2.  Eller gjenspeiler dette Teslas planlagte salg av biler i Frankrike?

fonberg

Sitat fra: Baldrian på tirsdag 24. februar 2015, klokken 00:16
Sitat fra: El-Ing på mandag 23. februar 2015, klokken 21:51
Henger meg på her, skal også til Paris i sommer. Spesielt interessert i hotelltips med lademulighet enten rundt Eurodisney eller i Paris sentrum.

Ser at alle SC i Frankrike kun har to ladestasjoner (stalls).  Virker litt underlig siden i resten av Europa, er det vanligvis 6-8 stykker. Kan jo fort bli litt kø med mange nordmenn nedover til Frankrike i sommer.  Selv på den litt nord for Paris (Senlis), er det kun 2.  Eller gjenspeiler dette Teslas planlagte salg av biler i Frankrike?

Virker litt underlig ja. Forventer at Tesla skalerer SC-kapasitet i forhold til forventet bruk og ikke i forhold til antall biler de selger i området. Håper derfor de har tatt høyde for å kunne skalere opp disse småstasjonene raskt hvis de ser at det trengs. Har du fire biler i køa foran deg (pluss to som lader) på en slik ladeplass, så går det jo fort 2,5 time før du har fått lada sjøl.
Blir dårlig reklame for Tesla om det blir lange ladekøer ved SC-ene.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

sturle

Sitat fra: Baldrian på tirsdag 24. februar 2015, klokken 00:16
Ser at alle SC i Frankrike kun har to ladestasjoner (stalls).  Virker litt underlig siden i resten av Europa, er det vanligvis 6-8 stykker. Kan jo fort bli litt kø med mange nordmenn nedover til Frankrike i sommer.  Selv på den litt nord for Paris (Senlis), er det kun 2.  Eller gjenspeiler dette Teslas planlagte salg av biler i Frankrike?
Etter det eg har høyrt frå tvilsame kjelder (dette forumet, trur eg) kjem det av at det tek laang tid å få løyve til å byggje permanente superladarar i Frankrike.  Dei som er der no, er mobile og står på pallar.  Då treng dei ikkje byggjeløyve, berre avtale med grunneigar og straumleverandør.

Milzit

Sitat fra: Trøndertesla på fredag 12. september 2014, klokken 23:58
Sitat fra: olav69 på fredag 12. september 2014, klokken 23:38
Vi har tenkt oss en tur til Paris i høstferien og tar gjerne imot andres erfaringer og tips mht valg av reiserute og hva man trenger av utstyr for å kunne lade.
Jeg var på en Europaturne i sommer og konkluderte med at Tesla Superchargers fungerer og alt annet er problematisk. Etter at jeg var i Paris i sommer har det kommet flere nye superladere så nå er det ikke noe problem å komme seg til Paris. Danmark - Hamburg- Nederland - Belgia - Paris. Så, du trenger ikke ta med deg UMC eller Type 2 kabel engang.

I Paris anbefaler jeg å lade på Tesla servicesenter. Det ligger litt nord for sentrum. Det var litt vanskelig å finne i sommer på grunn av diverse veiarbeid, men jeg regner med at Navigasjonen er ganske korrekt nå. Det ligger en T-bane stasjon i gåavstand fra Tesla Servicesenter - veldig grei måte å komme seg inn til sentrum.

Vi bodde en natt midt i "downtown" og å kjøre i Paristrafikken var litt av en opplevelse. Utrolig nok ingen bulker... Og, enda mer utrolig, jeg fant en parkeringsplass kun 200 meter fra hotellet. Ville ikke ha satset på det en gang til.

Om dere skal bo midt i sentrum så tror jeg at jeg anbefaler å sette igjen bilen på Tesla servicesenter og hent den når dere skal dra hjem. Si fra når du kommer for å hente den så sørger de for at alt er klappet og klart til hjemreise. Det er en veldig serviceminded engelskmann der. Bruk T-banen, taxi og føttene...

Jeg har begynt å se etter hotell i Paris da vi skal være der 2 dager i sommer med bil.
Jeg tenkte på Raddisson Blu de har "private parking" og ligger ganske sentralt til. RADISSON BLU LE METROPOLITAN HOTEL, PARIS EIFFEL eller RADISSON BLU HOTEL, PARIS BOULOGNE

Tenkte å sette fra oss bilen der mens vi er der. Nå er det også SC så jeg ser ikke helt behovet for å besøke Tesla Senter.
Noen andre som har noen tips?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA