Hovedmeny

Tester av Soul EV i norske medier

Startet av moby666, torsdag 11. september 2014, klokken 07:53

« forrige - neste »

moby666

Ikke all verden av en test, men det er ihvertfall en start...

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tar-opp-kampen-med-ny-norsk-elbil/a/23292894/

Er ikke helt enig at bagasjerommet er mindre i elbil utgaven. Kanskje fossil Soul oppgir størrelse uten plate?


Gnilre

Var jo en positiv omtale i bilogmototbloggen.
Men hvorfor skrives det: "Girkasse: Trinnløs automat" ?
Det er vel en frekvensomformer som er "girkassen" som driver en synkronmotor ?
Hvis elbiler ikke har girkasse så kan man vel endre begrepet til frekvensomformer, så sklir det vel inn hos folk etterhvert ! 
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

emil

Sitat fra: Gnilre på torsdag 11. september 2014, klokken 08:48
Var jo en positiv omtale i bilogmototbloggen.
Men hvorfor skrives det: "Girkasse: Trinnløs automat" ?
Det er vel en frekvensomformer som er "girkassen" som driver en synkronmotor ?
Hvis elbiler ikke har girkasse så kan man vel endre begrepet til frekvensomformer, så sklir det vel inn hos folk etterhvert !

De aller fleste elbilene har vel en girkasse, men i form av et fast reduksjonsgir. Ingen frikobling av motor og det er motoren som endrer retning når man rygger.

nagela

Sitat fra: moby666 på torsdag 11. september 2014, klokken 07:53
Er ikke helt enig at bagasjerommet er mindre i elbil utgaven. Kanskje fossil Soul oppgir størrelse uten plate?

For fossil Soul er volumet oppgitt med både plate og isoporholder under platen fjernet. ( Dette er helt normalt, mener de fleste/alle bilprodusenter gjør det slik )
På El Soulen vil de ikke at du tar vekk isoporholderen, siden kjøleviften for batteriet da blir letter utsatt for skader, så hele det volumet er ikke tatt med i beregningen.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Gordon Retriever

Sitat fra: moby666 på torsdag 11. september 2014, klokken 07:53
Ikke all verden av en test, men det er ihvertfall en start...

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tar-opp-kampen-med-ny-norsk-elbil/a/23292894/


SitatBilen kommer også i tre «norske farger», ifølge Kia. Koreanerne hadde tenkt til å lansere elbilen i kun to forholdsvis tydelige farger, mens den norske importøren fikk gjennomslag for at mange norske bilkunder ønsker seg en mer anonym bil. Dermed kommer bilen også i hvit, sort og grå.

Interessant.

EV - Driver

VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

Ona IX

Sitat fra: Vw-E-Golf på fredag 12. september 2014, klokken 12:25
Ikke test, men en omtale i alle fall.
http://www.hegnar.no/motor/artikkel517559.ece
Sitathøyttalere fra MOOD

Haha jeg den eneste som så det? Er vel heller mood belysning rundt høyttalerne?


Gnilre

Ganske kort og muligens overfladisk test på dinside. Dette er jo ikke riktig:

"Batteripakken, som er en 360-volts litiumion polymer-pakke, består av 96 celler. Den er, som hos de fleste konkurrentene, plassert under gulvet og stjeler ikke plass fra kupéen."

Jeg fikk prøvesitte bilen i går og gulvet for baksetepassasjerene er temmelig høyt og høyere enn fossilvarianten av Soul. Absolutt ikke noe lårstøtte om voksne sitter i baksetet.

Irriterende at ikke Soul EV kunne fremstå med et litt mindre plastic interiør. Fossilvarianten jeg prøvde virket mye mer påkostet.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

emil

Sitat fra: mckajvah på søndag 14. september 2014, klokken 08:51
Test hos Dinside.

http://www.dinside.no/930365/vellykket-elbil-fra-kia-soul-ev

Skjønner ikke helt at de setter Type1 kontakt som negativt. Alle som skal lade fra en Type2 stolpe trenger en kabel med Type2 kontakt i ene enden og bilen sin variant i den andre enden. Annet enn for private husholdninger (og forhandlere) som har en fastmontert boks med kabel og Type2 kontakt vil det ikke være noe mer problematisk å lade en Soul enn en eGolf, eUp!, i3 eller Leaf.

moby666

Stemmer dette da?

Den gir informasjon som er nyttig for føreren om rekkevidde, batteristatus og nærliggende ladestasjoner. Via en app kan man stille ladetid og oppvarming av bilen, og for første gang kan man også laste ned app-er til berøringsskjermen i bilen.


K S

Test av Soul-E-Golf og Leaf i siste nummer av Bil. For å si det slik så kom ikke Soul dårlig ut :-)


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA