Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Visning av utetemp og momentant forbruk samtidig. Mulig?

Startet av Øyvindjo, mandag 22. september 2014, klokken 14:27

« forrige - neste »

nagela

Sitat fra: 230V på søndag 07. september 2014, klokken 14:17
Gratulerer så mye med en fin bil! :) En av de første her i Østfold vil jeg tro!
Litt overrasket på så høyt forbruk, men det er jo en større bil enn f.eks e-Golf.

Var det kun deg i bilen? Du kunne jo f.eks skrudd på "driver only" på klimaanlegget og kanskje spart litt.
Er dette Exclusive-utgaven?
Ang høyt forbruk. Siden du mener dette er mye, hva ville en e-Golf eller Leaf brukt under tilsvarende forhold ? A/C på, og CC på 100km/t.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Griffel

Sitat fra: Øyvindjo på søndag 07. september 2014, klokken 16:09
Vi var to i bilen,så begge fikk lov til å få litt ac.
Vet ikke hvorfor den er registrert med den motorstørrelsen?
Kia oppgir den til 81,4kw.
Tilsvarende for de fleste elmotorer:
Sitat fra: Griffel på lørdag 31. august 2013, klokken 22:08
Kjøper du en elektrisk motor er det den maksimale belastningen motoren tåler kontinuerlig som oppgis. Alle elektromotorer kan yte mer enn dette i en kort periode. Tesla tillater at motoren overbelastes en kort periode, og jo kortere tid en begrenser dette til jo mer overbelasting kan tillates. Skulle en oppgi maksimal korttidsytelse på motoren ville nesten ethvert tall være riktig.
Sitat fra: Griffel på fredag 06. juni 2014, klokken 00:43
Elmotorer er jo litt vanskelige slik, de trekker det de belastes med til de brenner om de ikke beskyttes av motordriften. En må skille mellom kontinuerlig effekt og hva en kan belaste f.eks et minutt.
Tesla kan jo for eksempel belastes 300kW korttidig men ca. 70kW kontinuerlig. For biler med mindre motor vil forskjellen mellom kontinuerlig og korttid bli mindre.

Dette er først og fremst et spørsmål om kjøling, oppvarmingen kommer fra strømmen i kvadrat, (ikke effekten ut direkte). PSA clasic opererte med 30hk maks men 20hk kontinuerlig.
I praksis har en bare brukt for høy effekt en kort periode, f.eks når en akselererer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

#17
Sitat fra: Ona IX på søndag 07. september 2014, klokken 14:50
Ser bilen din er registrert med 25KW (33 HK). Blir alle soul ev registrert med denne?
På de e-golfene jeg har sett er de registrert med hele 85KW (116HK)

Noen som har peiling på hvorfor det er så stor forskjell i KW på elbiler? De har jo egentlig ganske like kraftige motorer.
Det er på grunn av at effekten som registreres er kontinuerlig effekt, og på lignende måte som på Tesla model S er motoren til Kia Soul ev væskekjølt og koblet sammen med klimaanlegget. Ved normal bruk er det neppe noe problem, men ved bruk av full effekt over lengre tid vil sikkert Kia begrense motoreffekt ned til 25kw for å unngå oppheting.

Aikon74

Til info er min Tesla model S 85 kWh oppgitt I vognkortet med 69 KW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA