Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av MyMuffin, torsdag 18. september 2014, klokken 20:27

« forrige - neste »

RunarBT

Du kan da ikkje kjøpe uten tech!?

Les bare på alt som kjem med sw 6.0, som krever tech. Det er imo "halve bilen". :-)

Og ryggesensor, gull verdt. Angrer ikkje et sekund der. Som fleire har nevnt, ein bulk på din eller andres bil, og pengene løper fort.

mariowing

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. september 2014, klokken 11:44
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. september 2014, klokken 11:11
Står valget mellom en Model S til 270K uten sensorer, el luke, navi etc (tech-pakken) og en til 300K med dette utstyret ville jeg nok valgt den til 300K.

Ja, det kommer jo an på hvor gammel bilen er og hvilket prisområde den da ligger i. Jeg tipper jeg selger min TMS når verdien er 100-150.000,- eller så, da tror jeg neppe jeg får 30.000,- mer for den enn en tilsvarende bil uten Tech-pakken. Snakker i derimot biler til 500.000,- blir saken en annen ja.

Hvis bilen i seg selv kostet 600 000 når den var ny og du skal selge den når den er verdt 150 000 så har den tapt seg 75%. Det vil tilsi at ekstrautstyret til 30 000 er verdt 7500 kroner. Så selvfølgelig får man ikke 30 000 for det da :-)

Og uansett som andre har hvert inne på også; hvis du er fornøyd med å spare penger fordi du ikke trenger noe og så skal selge den så er det klart at du treffer en kjøper som ikke trenger det han heller. Jeg sier ikke at det er umulig å selge bilen, jeg sier bare at antallet potensielle kjøpere er større.

Har forøvrig samme håp og taktikk når jeg skal selge Leaf'en etter nyttår. At en "norsk" bil er lettere å selge enn en som er importert. Tror ikke jeg får så mye mer igjen for den (50% verditap på tre år) men kanskje jeg slipper å ha den liggende på Finn i tre måneder? Tiden vil vise :)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på torsdag 11. september 2014, klokken 23:40
Har forøvrig samme håp og taktikk når jeg skal selge Leaf'en etter nyttår. At en "norsk" bil er lettere å selge enn en som er importert. Tror ikke jeg får så mye mer igjen for den (50% verditap på tre år) men kanskje jeg slipper å ha den liggende på Finn i tre måneder? Tiden vil vise :)

50% er vel i overkant? Min er straks 3 år gammel. Jeg ga 274k for den og tror en norsksolgt Leaf burde gå for mer enn 137k ennå?

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

no_way

Sitat fra: mariowing på torsdag 11. september 2014, klokken 08:41
Tror ikke jeg får mer for bilen med enn uten. Tror den er lettere å selge.

Når det er sagt; å ikke ha parkeringssensor på en så stor bil er helt uaktuelt for meg. Og det tror jeg det vil være for mange andre også. For meg fremstår tech pakke og parkeringssensor som standard utstyr på en bil i denne prisklassen. Burde faktisk vært langt mer utstyr tilgjengelig på en "luksus" bil. Igjen etter mine personlige preferanser da :-)
Sjølv har eg kjøpt utan tech-pakke fordi eg ikkje syns det var verdt prisen, men nokon lett avgjerelse var det ikkje å finne "passe" utstyrsnivå. Poenget mitt med postinga er ikkje å leggje meg borti kva folk ynskjer av ekstrautstyr, men derimot er eg skeptisk til rasjonaliseringa folk prøver seg på. Det er vel alment kjent at bil er dårleg investering? Eg har dermed vanskeleg for å tru at tilleggsutstyr til bil plutseleg skulle vera ei god investering.

Rasjonelt sett burde ein dermed kjøpe minst mogleg utstyr - ja faktisk burde ein ikkje kjøpe TMS i det heiletatt. Verdifallet vil jo bli mykje mindre på ein eller annan småbil til 200.000 og du får fryktelig mykje bensin og bompengar for 400.000 kroner! :)

Eg prøvde først å rasjonalisere det å bestille ein TMS, men klarte det ikkje. Min fullt brukbare, forholdsvis dieselgjerrige fossibil kunne fått all den dieselen og bompengane den ville i maaaange år for prisskilnaden til ein TMS. Derimot hadde eg lyst på ein TMS og grunna fordelane med elbil endar eg dermed opp med ein mykje flottare bil som alt i alt truleg ikkje kostar meg noko særleg ekstra. Å spare penger ved å kjøpe ein bil til 600.000 med dobbel forsikringspremie - det er eg rimeleg sikker på at eg ikkje gjer.

Sitat
Skal regneeksempelet ditt henge sammen må vel forøvrig den uten koste 290 000 siden du anslår verdien til 10 000 etter tre år? Han sitter også igjen med mer enn 4000 i lomma siden han aldri brukte 28000 på ekstrautstyr? Skjønte ikke regnestykket jeg...
Eg anslår nåverdien av ei investering på 28.000 kroner til å vera 34.000 kroner om 5 år. Altså må du selge bilen din minst 34.000 kroner dyrare om 5 år for å rettferdiggjere investeringa når argumentasjonen er bruktverdien.

Eller dersom argumentasjonen er at bilen blir vanskeleg å selge utan - slå av 30.000 kroner på prisen og sjå om ikkje bilen blir meir lettsolgt!
S85 med blå metallic lakk, dobbeltladar og stereoanlegg - utlevert sommaren 2014
VIN 396xx

no_way

#34
Sitat fra: mariowing på torsdag 11. september 2014, klokken 23:40
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. september 2014, klokken 11:44
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. september 2014, klokken 11:11
Står valget mellom en Model S til 270K uten sensorer, el luke, navi etc (tech-pakken) og en til 300K med dette utstyret ville jeg nok valgt den til 300K.

Ja, det kommer jo an på hvor gammel bilen er og hvilket prisområde den da ligger i. Jeg tipper jeg selger min TMS når verdien er 100-150.000,- eller så, da tror jeg neppe jeg får 30.000,- mer for den enn en tilsvarende bil uten Tech-pakken. Snakker i derimot biler til 500.000,- blir saken en annen ja.

Hvis bilen i seg selv kostet 600 000 når den var ny og du skal selge den når den er verdt 150 000 så har den tapt seg 75%. Det vil tilsi at ekstrautstyret til 30 000 er verdt 7500 kroner. Så selvfølgelig får man ikke 30 000 for det da :-)
Dette oppsummerer vel i grunnen poenget mitt ganske greitt; Folk investerer i utstyr til 30.000 fordi dei skal auke salgsverdien, når forventa tap på investeringa er 22.500 kroner...

Om du derimot syns parkeringssensorar er ein veldig nyttig funksjon, ja då kjøper du sjølvsagt det! Men å rasjonalisere det som ei (god) investering framstår berre som sjølvbedrag.

Når det er sagt, kan eg litt meir on-topic slå fast at det går veldig greitt utan parkeringssensor her. Rektignok driv eg ikkje stort med lukeparkering og trange parkeringshus. Når slikt likevel vert nødvendig er kameraet gull verdt, så det kan jo bli litt meir utfordrane til vinteren med saltlake på linsa...
S85 med blå metallic lakk, dobbeltladar og stereoanlegg - utlevert sommaren 2014
VIN 396xx

tjomswrx

Enig, går veldig greit uten sensorer. Kameraet fungerer helt topp! Går faktisk veldig veldig fint uten techpakke også........
S85

no_way

Sitat fra: tjomswrx på fredag 12. september 2014, klokken 07:49
Enig, går veldig greit uten sensorer. Kameraet fungerer helt topp! Går faktisk veldig veldig fint uten techpakke også........
Den største ulempa utan tech-pakke er alle dei vantro kommentarane frå passasjerar når eg seier det ikkje finst (turn-by-turn) navigering på den store skjermen. Men så hentar eg fram kartet i fullskjerm og imponerer likevel :)
S85 med blå metallic lakk, dobbeltladar og stereoanlegg - utlevert sommaren 2014
VIN 396xx

mariowing

#37
Sitat fra: no_way på fredag 12. september 2014, klokken 07:32
Sitat fra: mariowing på torsdag 11. september 2014, klokken 23:40
Hvis bilen i seg selv kostet 600 000 når den var ny og du skal selge den når den er verdt 150 000 så har den tapt seg 75%. Det vil tilsi at ekstrautstyret til 30 000 er verdt 7500 kroner. Så selvfølgelig får man ikke 30 000 for det da :-)
Dette oppsummerer vel i grunnen poenget mitt ganske greitt; Folk investerer i utstyr til 30.000 fordi dei skal auke salgsverdien, når forventa tap på investeringa er 22.500 kroner...

Skulle man fulgt din logikk er det jo ren og skjær galskap å kjøpe bil uansett fordi det koster penger :-) Mitt poeng er at verdien på utstyret grovt sett faller med samme verdi som resten av bilen. Jeg har ikke prøvd å si at det lønner seg i kroner og øre, der har du fine bevis og regnestykker i denne tråden på at det absolutt ikke lønner seg. Å kjøpe bil er ingen investering uansett, det er en kostnad!

Og for å være på topic; jeg ville aldri kjøpt en bil av noe slag uten ryggesensor, hverken brukt eller ny. Hverken TMS eller noe annet. Ville egentlig ikke kjøpe bil uten adaptiv cruisecontroll heller men siden dette er eneste gang i mitt liv jeg kan kjøpe så sprek bil for så lite penger så la jeg vekk det kravet. Livet er fult av kompromiss ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. september 2014, klokken 00:04
Sitat fra: mariowing på torsdag 11. september 2014, klokken 23:40
Har forøvrig samme håp og taktikk når jeg skal selge Leaf'en etter nyttår. At en "norsk" bil er lettere å selge enn en som er importert. Tror ikke jeg får så mye mer igjen for den (50% verditap på tre år) men kanskje jeg slipper å ha den liggende på Finn i tre måneder? Tiden vil vise :)

50% er vel i overkant? Min er straks 3 år gammel. Jeg ga 274k for den og tror en norsksolgt Leaf burde gå for mer enn 137k ennå?

Standard verditap etter tre år på leasing er 55% restverdi. Håper at tapet er litt mindre på Leaf'en, i budsjettet mitt har jeg lagt inn 150k (290K ny med vinterdekk).
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

Sitat fra: tjomswrx på fredag 12. september 2014, klokken 07:49
Enig, går veldig greit uten sensorer. Kameraet fungerer helt topp! Går faktisk veldig veldig fint uten techpakke også........
En del folk synes det går helt greit å kjøre ti år gammel Nissan Micra også. Smak og behag :)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

tjomswrx

Sitat fra: mariowing på fredag 12. september 2014, klokken 09:17
Sitat fra: tjomswrx på fredag 12. september 2014, klokken 07:49
Enig, går veldig greit uten sensorer. Kameraet fungerer helt topp! Går faktisk veldig veldig fint uten techpakke også........
En del folk synes det går helt greit å kjøre ti år gammel Nissan Micra også. Smak og behag :)
nettopp:)
S85

sebbamok

Jeg kjøpte uten ryggesensorer og er fornøyd med det. Sensorer er veldig praktisk, men prinsipielt mener jeg man må ha oversikt på omgivelsene uten å være avhengig av hjelpemidler. Det blir litt som GPS VS kart og kompass når man er på tur i fjellet. En annen bonus er at det er mer estetisk uten sensorer foran og bak.
Skal innrømme at jeg er bekymret når andre bruker bilen, da folk er vant med sensorer/alarmer som standard.

Cowboystrekk

Ting som gjorde at jeg valgte bort tech var egentlig at det kun var parksensorene jeg hadde litt lyst på. 30k for parksensorer ble litt for drøyt. Siden bilen står klin inntil soveromsvinduet måtte jeg f.eks ha begynt å legge bort nøkkelen eller kle av meg andre steder så jeg ikke låste opp bilen og dermed stoppa ladinga (som de første månedene førte til en drøss med feilmeldinger pga dårlig UMC). Maps fungerer utmerket, innfellbare speil kunne vært kjekt, men det tok mange måneder før det kom som opsjon etter at jeg fikk bilen. Minne på setet, speil og ratt fikk jeg med som standard uten tech. men at mange vil ha tech har jeg full forståelse for, jeg vil anbefale den til flertallet, men for meg endte den opp som temmelig ubrukelig.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 12. september 2014, klokken 10:24
Siden bilen står klin inntil soveromsvinduet måtte jeg f.eks ha begynt å legge bort nøkkelen eller kle av meg andre steder så jeg ikke låste opp bilen og dermed stoppa ladinga (som de første månedene førte til en drøss med feilmeldinger pga dårlig UMC).
Du, det der er jo bare tull. Skru av autopresent så låser ikke bilen seg opp automatisk. Dessuten stopper ikke automatisk opplåsing ladingen.

Cowboystrekk

Ok, visste ikke at det gikk an å skru av. Da jeg fikk utlevert bilen så fikk jeg beskjed om ikke å ha nøkkelen nærme bilen når jeg sov om jeg hadde tech, noe jeg ikke hadde. Du kan godt komme hjem og prøve UMCen min, den fungerer ikke, bruker mennekes til shucko istedet som jeg fikk gratis. Har derfor aldri heller fått testa om automatisk opplåsing stopper lading, regna med den gjorde det siden manuell opplåsing stopper lading. Når jeg åpner manuelt stopper ladinga av og til, andre ganger fortsetter den, uvisst av hvilken grunn. Med UMCen har resume aldri fungert og porten lyser enten blått eller rødt etter å ha låst opp bilen og låst den igjen eller venta på at ladinga automatisk skal starte.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA