Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av MyMuffin, torsdag 18. september 2014, klokken 20:27

« forrige - neste »

Twowheels

Skulle gjerne hatt P sensorer men synes det var for dyrt. Det andre i Tech pakka har jeg ikke bruk for. Synes det er dumt de ikke kunne la P sensor være et eget valg. Er vel ikke så komplisert med Psensorer at man må ha en egen supercomputer bak skjermen for det.
_________

Sjøhyene

Sitat fra: Twowheels på torsdag 04. september 2014, klokken 11:37
Er vel ikke så komplisert med Psensorer at man må ha en egen supercomputer bak skjermen for det.

Er ikke sikkert noe med logistikken og kostnaden ved å ha en drøss av forskjellige opsjoner
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

indis

Dersom du bor i Oslo eller skal parkere i Oslo vil jeg påstå at du er helt avhengig av sensorene foran og bak. Særlig på elbil-plasser hvor bilen dekker 100% av plassens lengde er det helt nødvendig for å få lirket seg inn.

Det er noe forsinkelse på sensorene, men ikke så mye som 1-2 sekunder. Dessuten påvirker ikke forsinkelsen lukeparkeringer av den trange typen, fordi du kjører sakte likevel.


mariowing


Sitat fra: Twowheels på torsdag 04. september 2014, klokken 09:55
Sitat fra: mariowing på torsdag 04. september 2014, klokken 06:51
Hvis du skal selge bilen igjen havner din uten tech pakke og sensorer nederst på folks ønskeliste. Kan fort koste deg en del penger det også.

så langt har de billige Model S på Finn gått mye raskere en de dyre

Så langt har det vært unntakstilstander på bruktmarkedet for TMS. Jeg tenker tre år frem i tid når det ligger 200 TMS ute til salgs... Da ligger bilene uten techpakke og ryggesensor 10 000 høyere i pris enn de uten og er ikke minst mye mer lettsolgt.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Cowboystrekk

Jeg synes ryggekameraet er så bra at jeg ikke har savna sensorer. Den simple navien som ligger inne uten tech holder bra for meg og har redda meg flere ganger i f.eks Tr.h selv om den ikke har turn by turn. Man kan evt kjøpe tredjeparts parksensorer å sette inn, det fungerer også greit :) Hadde jeg kjøpt bilen for videresalg så hadde jeg valg tech og park, men jeg kjøper den for å ha den lenge. Om jeg har park og tech om 10 år og det gir meg 5000 lavere salgspris så har det lite å si for meg da jeg har det jeg trenger nå :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

James

Mye bedre med ryggekamera enn ubrukelige sensorer.
Å greit å slippe disse stygge ringene i støtfangerene. :)
Tesla Model S P85+

Tuxedo

Jeg er glad jeg har parksensorer foran.  Men bak er ryggekameraet overlegent; særlig når jeg skal rygge inn i garasjen og må stoppe mindre enn 5 cm fra bakveggen for at garasjeporten skal kunne lukke seg uten å ta borti fronten...  ;D  Da funker ryggekameraet som fjell.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

MyMuffin

Takk for mange gode svar. Tror jeg kan konkludere med at ryggekameraet holder for mitt vedkommende:)

Jeg får heller bestille med supercharging, kjellstad sc er bare 3km fra jobben min :)
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Cobos

Jeg ville også slitt veldig uten ryggesensorer i begynnelsen når jeg fikk bilen. Jeg irriterer meg også over at ikke alle sensorene er aktive samtidig. Men har lært meg til når jeg rygger og vil sjekke fronten å vippe girspaken til D mens jeg holder på bremsen, lese av front sensorer og så tilbake til R. Det funker men er litt tungvindt.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

no_way

Sitat fra: mariowing på torsdag 04. september 2014, klokken 13:07

Sitat fra: Twowheels på torsdag 04. september 2014, klokken 09:55
Sitat fra: mariowing på torsdag 04. september 2014, klokken 06:51
Hvis du skal selge bilen igjen havner din uten tech pakke og sensorer nederst på folks ønskeliste. Kan fort koste deg en del penger det også.

så langt har de billige Model S på Finn gått mye raskere en de dyre

Så langt har det vært unntakstilstander på bruktmarkedet for TMS. Jeg tenker tre år frem i tid når det ligger 200 TMS ute til salgs... Da ligger bilene utenmed techpakke og ryggesensor 10 000 høyere i pris enn de uten og er ikke minst mye mer lettsolgt.

Reknar med "uten" i posten din bare var ein skrivefeil...

Å kjøpe utstyr idag til 28.000 fordi du forventar å få 10.000 ekstra om 3 år, framstår svært lite rasjonelt. Eg forstår meg ikkje på alle som argumenterer for ekstrautstyr med tanke på bruktverdien, utan å eingong påstå at du vil få tilbake meir enn du kjøpte utstyret for.

Med fare for å høyrast ut som ein økonom, er det også verdt å merke seg at 28.000 idag er meir verdt enn 28.000 i morgon. La oss seie at 28.000 idag tilsvarer 34.000 om 5 år (4% p.a.).

Tenk at det om 5 år ligg ute Tesla til 300.000 på Finn. Ein prøver å selge sin med tech-pakke for 300.000, medan ein annan prøver å selge sin utan tech-pakke for 270.000. Eg hadde i alle fall valgt den til 270.000 - og selgaren av den bilen sit igjen med 4.000 meir i lomma enn han med tech-pakke (som attpåtil ikkje fekk solgt bilen).

Kjøp for all del det utstyret du ynskjer, men ikkje prøv å rasjonalisere det med bruktverdien - kjøp det fordi du må/vil ha det!
S85 med blå metallic lakk, dobbeltladar og stereoanlegg - utlevert sommaren 2014
VIN 396xx

mariowing

#25
Tror ikke jeg får mer for bilen med enn uten. Tror den er lettere å selge.

Når det er sagt; å ikke ha parkeringssensor på en så stor bil er helt uaktuelt for meg. Og det tror jeg det vil være for mange andre også. For meg fremstår tech pakke og parkeringssensor som standard utstyr på en bil i denne prisklassen. Burde faktisk vært langt mer utstyr tilgjengelig på en "luksus" bil. Igjen etter mine personlige preferanser da :-)

Skal regneeksempelet ditt henge sammen må vel forøvrig den uten koste 290 000 siden du anslår verdien til 10 000 etter tre år? Han sitter også igjen med mer enn 4000 i lomma siden han aldri brukte 28000 på ekstrautstyr? Skjønte ikke regnestykket jeg...
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Jejl

#26
På forrige fossilbilen min var det en utstyrspakke som "jeg måtte ha for å få solgt bilen igjen"i følge flere. Den kostet 32.000, men det var ingenting av utstyret som fristet, og jeg valgte den bort.  Når jeg solgte bilen etter 6,5år gikk den relativt fort for ca 10.000,- lavere enn de bilene som hadde utstyrspakken. Kjøper var i likhet med meg, helt uintressert i utstyrspakken.

snurrehue

Sitat fra: Cobos på torsdag 04. september 2014, klokken 22:58
Jeg irriterer meg også over at ikke alle sensorene er aktive samtidig. Men har lært meg til når jeg rygger og vil sjekke fronten å vippe girspaken til D mens jeg holder på bremsen, lese av front sensorer og så tilbake til R. Det funker men er litt tungvindt.

Aha, kan det være deg jeg så i et parkeringshus i Oslo for et par måneder siden, ryggende ut av parkeringsplassen? Brukte uhyre lang tid på å komme seg ut av luka, og ryggelyset gikk av og på, av og på, av og på. Det så rett og slett fryktelig klønete ut, og folk kan vel tro at noe er galt ved bilen (hvilket jo egentlig er sant siden Tesla ikke har maktet å gi mulighet for å aktivere frontsensorene samtidig som man har baksensonere aktivert).

Til trådstarter: jeg mener parkeringssensorer er et must på denne bilen. De har berget oss fra et par fadeser. Ryggekameraet er greit når det fungerer, men linsen blir altfor fort skitten. Og det siste du ønsker er å måtte ha en fast prosedyre å gå ut av bilen, tørke av kameralinsen, sette deg inn i bilen, og rygge på plass.
Men stol ikke 100% på sensorene. Opplevde nå nylig at de ikke reagerte på en skiltstolpe. Heldigvis visste jeg at den var der, så jeg unngikk å rygge på den.

Øyvind.h

#28
Sitat fra: Cobos på torsdag 04. september 2014, klokken 22:58
Jeg ville også slitt veldig uten ryggesensorer i begynnelsen når jeg fikk bilen. Jeg irriterer meg også over at ikke alle sensorene er aktive samtidig. Men har lært meg til når jeg rygger og vil sjekke fronten å vippe girspaken til D mens jeg holder på bremsen, lese av front sensorer og så tilbake til R. Det funker men er litt tungvindt.

Cobos
Å få på frontsensorene samtidig som man rygger er noe jeg regner med kommer som sw oppdatering.

Sitat fra: snurrehue på torsdag 11. september 2014, klokken 09:48
Ryggekameraet er greit når det fungerer, men linsen blir altfor fort skitten.
Forsøk å ta litt RainX på linsen. Jeg har tørket av linsa en eller to ganger siden mars, og tror RainX har bidratt til at jeg sjeldent trenger tørke av. Kameraets lyssensitivitet, oppløsning og vinkel kombinert med skjermens størrelse gjør det for meg til en helt annen opplevelse enn alt jeg har benyttet før. Nå kan jeg rygge opp bakken ved foreldrene mine og få et helt annet overblikk over veien mens jeg rygger ut enn hva jeg klarer med speil og å kikke over skuldrene. Veldig bra supplement til sensorer og speil. Kan ikke sammenlignes med ryggekamera som vises på bittesmå skjermer.

Sitat fra: Jejl på torsdag 11. september 2014, klokken 09:46
På forrige fossilbilen min var det en utstyrspakke som "jeg måtte ha for å få solgt bilen igjen"i følge flere. Den kostet 32.000, men det var ingenting av utstyret som fristet, og jeg valgte den bort.  Når jeg solgte bilen etter 6,5år gikk den relativt fort for ca 10.000,- lavere enn de bilene som hadde utstyrspakken. Kjøper var i likhet med meg, helt uintressert i utstyrspakken.
Det er ikke dumt å fokusere på hva man selv har behov for. Men jeg har selv kuttet svært mange biler i min jakt fordi de ikke hadde rett utstyr (webasto, xenon etc), og opplevd å selv måtte senke prisen kraftig pga manglende utstyr (skinn).
Står valget mellom en Model S til 270K uten sensorer, el luke, navi etc (tech-pakken) og en til 300K med dette utstyret ville jeg nok valgt den til 300K.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. september 2014, klokken 11:11
Står valget mellom en Model S til 270K uten sensorer, el luke, navi etc (tech-pakken) og en til 300K med dette utstyret ville jeg nok valgt den til 300K.

Ja, det kommer jo an på hvor gammel bilen er og hvilket prisområde den da ligger i. Jeg tipper jeg selger min TMS når verdien er 100-150.000,- eller så, da tror jeg neppe jeg får 30.000,- mer for den enn en tilsvarende bil uten Tech-pakken. Snakker i derimot biler til 500.000,- blir saken en annen ja.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA